Literkowa Bitwa na Prozę IV - Istota próżności

Ktoś zbudził go ze snu, w którym kołysał się od wielu godzin, wielu dni, a może wielu lat. Miał wykonać zaplanowane zadanie; zadanie, które uczyni z niego bohatera. Jednak... nigdy nie był bohaterem.

 

Mel... tak go niegdyś nazywali. Mel Polley. Zamknięty w pewnym ośrodku, za czyny będące anonimowością. Nikt nie wiedział, co zrobił Mel - on sam nie wiedział. Sprawa potoczyła się szybko. Jedyne co można zrozumieć, to krótka notka, będąca pozostałością po mężczyźnie.

 

"Nigdy nie ufaj dwudziestce."

 

I - Próba artystyczna

 

- Wyobraźcie sobie, że walczycie o wolność, która jest Wam właśnie brutalnie odbierana. - Mówił spokojnym głosem reżyser. - Istotą sztuki jest indywidualna relacja między istotą duchową, a jednostką. Musicie to zrozumieć, inaczej tego nie zagracie.

 

Aktorzy przyglądali się mu, ze sceny. Młodzi, utalentowani; pełni wewnętrznego wigoru. Najlepsi z najlepszych. Dzisiaj ćwiczą tą sztukę, pod okiem najwybitniejszego reżysera ostatnich lat. Prawdziwego mistrza. Tego, który miał ich zabrać na wyżyny egzystencjalnego pojęcia życia.

 

- Jestem człowiekiem spokojnym, lecz nie mogę się temu dłużej przyglądać. - Ciągnął Lider. - To nie ma sensu. To nie ma głębi. Kolejną wskazówką niech będzie dla Was liczba - dwadzieścia.

- A co ona oznacza, proszę Pana? - Spytał jeden z młodych adeptów sztuki aktorskiej.

- Dwadzieścia kroków do ideału, perfekcji i osiągnięcia spójności. Dwadzieścia kroków.

- Czy wyjaśni nam Pan szerzej? - Dopytywali studenci. - Prosimy.

 

Reżyser nigdy nie dokończył swojego zdania. Zniknął, w momencie, kiedy chciał odpowiedzieć na to ważne pytanie. Minęło sporo czasu, a ktoś podobno widział jego cień, nieopodal Teatru Narodowego. Ktoś inny twierdził, że wyruszył w podróż... daleko stąd. Nikt nie poznał prawdy, choć pozostała po nim karteczka.

 

"Dwadzieścia kroków do..."

 

II - Rozmowa przy stole

 

Na obiad zaproszono wybitnych gości. Między innymi aktora, który zagrał w głośnej inscenizacji "Toldo Geldon". Niestety, dla wszystkich uczestniczących w przyjęciu, spóźniał się. Toteż rozlano najdoskonalsze wino, wtórując przy tym dobrymi rozmowami, na poważne tematy.

 

- Mój dom leży niedaleko, choć nie miałam czasu na remont! Tyle człowiek ma na głowie! - Krzyczała stara Róża.

- Nie kłam, masz dużo czasu odkąd wydałaś tą swoją powieść... - Odezwał się jej mąż, Percy Dolson.

- Ależ kochanie, po co te nerwy. Ty nie napisałeś nic wartościowego, od dobrych dwudziestu lat.

- Przez te dwadzieścia lat, ja moja droga, zajmo...

 

Pan Percy Dolson nigdy nie dokończył swojego zdania. Przerwał mu honorowy gość. Aktor nad aktorami. Artysta. Szybko znalazł się w nowym towarzystwie, opowiadając rozmaite historie.

 

- Mówię do reżysera, trzeba spróbować miłości! On tak popatrzył na mnie, zakotłował się... później dowiedziałem się, że się zapił. My, artyści, predysponowani jesteśmy do odrzucenia idei dwudziestu kroków. To mit. Kłamstwo dla mas.

- Pan nie ma racji! - Krzyknął literat Mooley Darty. - Świat jest okrutny, a dwadzieścia to liczba wielkości!

 

Od tego zaczęła się awantura. Stół niszczał pod wpływem argumentacyjnej siły obu mężczyzn, aż słynny aktor złapał Mooleya Dartyego za szyję, krzycząc swoje najsłynniejsze zdanie.

 

- Dlaczego Pan tak krytykuję wszystko?! Świat jest piękny, a ludzie dobrzy!

 

Nikt nie wiedział, dlaczego akurat wtedy, mąż pani Róży - Percy Dolson - postanowił uciszyć gości, wyciągając pistolet. Zastrzelił wszystkich.

 

- Czuję krew, czuję swoją krew! - Krzyczał rozradowany.

 

Po chwili oddał ostatnie strzały. W kieszeni znaleziono kartkę.

 

"Dwadzieścia liczbą braku czystości."

 

III - Więzienny los śmiertelny

 

Mel Polley - był reżyserem i aktorem. Zamknięto go za...

Mel Polley - był nikim.

Mel Polley - został oskarżony.

 

Do sali wszedł...

 

Wyglądał na zmęczonego.

 

- Wie Pan, dlaczego Pan tu jest? - Spytał.

- Za niewinność, w świecie demoralizacji. - Odpowiedział Mel Polley.

- Nie i tak. Tak i nie.

 

Wyciągnął karteczkę, którą położył obok oskarżonego.

 

- Przeczytaj. - Skwitował... po czym wyszedł.

 

"Drogi M.P.

 

Cieszę się, że poznałeś prawdę, którą poznasz teraz. Kiedyś oskarżyłem artystów o przesadność i egoizm. Potem wielu innych ludzi cierpiało, przez moją dociekliwość. Znaj swoje miejsce. Ofiarowuję Ci to, w zamian za...

 

Załącznik I - 20 tysięcy drzwi.

Załącznik II - 20 tysięcy kluczy.

 

Wybierz mądrze.

R.A"

 

W pomieszczeniu, pojawiły się drzwi. Za nimi znajdowały się skrzynie, zdobione przeróżnymi malowidłami oraz napisami. Mógł wybrać tylko jedną. Chwycił więc jeden, z leżących na podeście kluczy.

 

Podszedł do tej jednej, z napisem - "Wolność". Otworzył ją. Zastał w niej najprawdziwszy skarb. To, o czym od zawsze marzył. Ideał.

 

Epilog

 

Mel Polley zmarł wolny. Opuścił ośrodek, choć jego wina wciąż pozostawała zagadką.

 

"Mel Polley - człowiek, który odzyskał wolność, będąc wciąż w niewoli."

 

-----

 

Takie moje "twórcze" podejście do tematu. Chyba jest na temat, chyba.

Średnia ocena: 4.6  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (23)

  • Felicjanna 18.11.2017
    no nie wiem, czy to na temat, ale zaprawdę powiadam Ci, impresja, że ho ho! Ni w ząb nie rozumiem o co tu chodzi. Chyba, że masz Ty albo bohater obsesję na punkcie liczby 20?
  • Brawo! Witamy w LBnP następnego odważnego Opowijczyka
  • Adam T 18.11.2017
    Powiem szczerze, nawet jeśli to nie na temat albo nie do końca na temat, mnie podobał się nierzeczywisty, pseudosymboliczny sznyt tego tekstu. Jest niepokojąco, inaczej, są niedopowiedzenia, które budują atmosferę. Nawet jeśli nic sie za tym nie kryje, powiem krótko - nie musi. Pozostaje wrażenie wejścia w podświadomość, w jakieś Id, czy inne, jeszcze nie nazwane.
    Pozdrawiam ;)
  • Aisak 18.11.2017
    Mel Polej xD
  • Pan Buczybór 18.11.2017
    heh, artystyczne bardzo, choć artyzm to nie jest. No, napisane fajnie i symbolicznie. Dobrze poprowadzona akcja + ogólny klimat. Bardzo dobry tekst.
  • Ozar 19.11.2017
    Dobrze się czyta, choć nie do końca kumam sens, ale może dlatego, że to nie moje klimaty.
  • Felicjanna 20.11.2017
    Moja BLSO#2 (Jaki jest, każdy widzi)- poprawiona. Jak znajdziesz chwilę i ochotę, zapraszam-:)
  • Elorence 30.11.2017
    Piosenka, która właśnie leci w tle, trochę się wpasowała w ten Twój klimat, ale jak dla mnie, bardzo twórczo :)
  • Otwarte już głosowanie na Forum.
    Zapraszamy
  • Drogi autorze zapraszamy do zagłosowania na swojego faworyta.
    Czas do jutra do godz, 20.00
  • Johnny2x4 02.12.2017
    Jasne :) Pamiętam!
  • fanthomas 03.12.2017
    Momentami tu nawet Monty Pythona wyczuwam. 5
  • Aleks99 9 miesięcy temu
    Słowo wstępu i wyjaśnienia, dlaczego tu jestem, skąd i po co, dokąd tupta jeż :)
    Zauważyłem kątem oka twój nick i postanowiłem sprawdzić. Myślę, że reprezentujesz tą jaśniejszą stronę portalu.

    A teraz komentarz właściwy: Może i nie do końca zrozumiałem wszystko, a w takim tekście pewnie potrzeba nie jednej, a kilku prób by wyciągnąć kolejne smaczki. Ja jestem tylko po jednym czytaniu, ale efekt końcowy jest pozytywny. Mimo specyficznej formy tekst nie męczy natłokiem zagadkowych zdań i otoczki. Nie żałuję lektury :)
  • Johnny2x4 9 miesięcy temu
    Dzięki za pozostawienie śladu i lekturę. Odkurzyłeś stary tekst. Miło, że uważasz mnie za tzw. jasną stronę portalu - czymkolwiek ona jest.
  • Aleks99 9 miesięcy temu
    Johnny2x4 nie ukrywam, że gustuje raczej w prozie, a bitwa na prozę rzuciła mi się w oczy w stosiku reszty publikacji :)
    Jasna strona - no chyba to ta inna od tej ciemnej. Ciężko zdefiniować, to widać po sposobie bycia na portalu użytkownika ;)
  • Johnny2x4 9 miesięcy temu
    Aleks99 Jeśli masz chęci, odkrywaj dalej. Prozę mieszałem równo z poezją. Dużo tego jest, więc... śmiało. Zerknę też do Ciebie. Miło spotkać użytkownika, który chce... czytać, tak po prostu.
  • Aleks99 9 miesięcy temu
    Johnny2x4 zawsze myślałem, że na portalu literackim czytanie jest rzeczą podstawową, ale Opowi wyprowadziło mnie z tej utopijnej myśli :)
  • Johnny2x4 9 miesięcy temu
    Aleks99 Ten klimat był głównym powodem dla którego znikałem na długie miesiące - ale zawsze wracałem, głównie dzięki porządnym autorom - a jest tu kilku, co ma ogromny potencjał. Jednym z nich jest Sufjen. I choć lubię często o tym wspominać, jego twórczość to coś, co wyrasta ponad średnią. Przynajmniej według mnie. Jest co czytać.
  • Johnny2x4 9 miesięcy temu
    Aleks99 Jest też Szalej - świetny poeta.
  • Johnny2x4 9 miesięcy temu
    Aleks99 I to jest jedyny, ale i ogromny plus tego portalu. Że im się chce.
  • Aleks99 9 miesięcy temu
    Johnny2x4 zgadza się, czytałem kilka jego tekstów i są super. A co do portalu - dwie, max trzy osoby, robią straszny bałagan, wystarczy im podziękować i zbanować, ale jakoś nie widzę w tej kwestii postępu. Jakby większości zależało na takiej sytuacji. Może się mylę
  • Johnny2x4 9 miesięcy temu
    Aleks99 Admin tego serwisu ma na wszystko czas. Z tego wynika ten bajzel.
  • Aleks99 9 miesięcy temu
    Johnny2x4 czyli nie powalczysz, można jedynie robić swoje

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania