Poprzednie częściBRICS epifania Globalnego Południa

BRICS w analizie cybernetycznej

Globalny układ sił międzynarodowych i zależności zachodzące między nimi można badać, dzięki cybernetycznemu wzorcowi opracowanemu przez doc. J. Kosseckiego.

Wzorzec oraz metoda analizy cybernetycznej pozwala trafnie prognozować spadek

lub wzrost znaczenia państw na arenie międzynarodowej.

Instytut Cybernetycznych Analiz Strategicznych odwołując się do tego wzorca, przedstawia obecną sytuację geostrategiczną następujący sposób:

 

a. państwa BRICS udział sterowania międzynarodowego 39,4 % w tym:

- Chińska Republika Ludowa 25,4 %

- Federacja Rosyjska 8,0 %

- Indie 3,3 %

- Brazylia 2,0 %

- Republika Południowej Afryki 0,7 %

- Arabia Saudyjska, Egipt, Etiopia, Iran, Zjednoczone Emiraty Arabskie 1,2 %

 

b. grupa państw G7 37,8 % w tym:

- Stany Zjednoczone Ameryki Północnej 13,7 %

- Japonia 9,1 %

- Niemcy 6,1 %

- Wielka Brytania 3,0 %

- Francja 2,4 %

c. członkowie NATO wraz z Australią 37,3 %

 

Oto kilka konkretnych liczb, które wskazują na przewagę potencjału sterowniczego grupy państw grupy BRICS względem państw G7 czy też członków NATO. Prymat ten odnosi się także do „liderów” tych nad systemów. ChRL notuje przyrost roczny na poziomie 0,85 punktu procentowego, zaś Stany Zjednoczone odnotowują roczny spadek 0,28 p.p.

Jak bieg przyrostów się utrzyma tak dalej to ChRL w czerwcu 2025 roku staną się światowym hegemonem. Uzyskując 2–krotną przewagę nad Ameryką. Niniejsza analiza traktuje o tym, jak na przestrzeni kilku lat obecna sytuacja geostrategiczna zmieni świat

nie do poznania.

Średnia ocena: 1.8  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (8)

  • SwanSong 4 miesiące temu
    Idź lizać dupę Mao, chinofilu.
  • Dorobek Grzegorz 4 miesiące temu
    Ot demokratyczna, wolna od mowy nienawiści wypowiedź. Brawo.
  • Aby być światowym hegemonem, BRICS i ChRL musiałyby podjąć szereg działań, takich jak:

    - Zwiększyć swoją integrację gospodarczą i finansową, poprzez rozwój wspólnej waluty, ram płatniczych, instytucji finansowych i projektów infrastrukturalnych.

    - Wzmocnić swoją współpracę polityczną i bezpieczeństwa, poprzez koordynację stanowisk w sprawach międzynarodowych, wspieranie rozwiązywania konfliktów i kryzysów, a także rozwój wspólnych zdolności wojskowych i cywilnych.

    - Poprawić swoją atrakcyjność i legitymizację, poprzez promowanie wartości i modeli rozwoju, które są zgodne z oczekiwaniami i interesami innych krajów rozwijających się, a także budowanie dialogu i partnerstwa z innymi regionami i organizacjami międzynarodowymi.

    - Przeciwdziałać ewentualnym przeszkodom i wyzwaniom, takim jak różnice gospodarcze, polityczne i kulturowe między członkami BRICS, rywalizacja i konflikty z innymi mocarstwami, zwłaszcza USA, a także zagrożenia dla stabilności i bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego.

    Oczywiście, to nie jest łatwe zadanie i wymaga długoterminowej wizji, strategii i determinacji. Nie ma gwarancji, że BRICS i ChRL osiągną swój cel, ale na pewno będą próbować.
  • Oto niektóre przykłady działań, które BRICS i ChRL mogłyby podjąć w celu zwiększenia swojego znaczenia i wpływu na świecie:

    - Zwiększenie integracji gospodarczej i finansowej: np. tworzenie wspólnej waluty, ram płatniczych, instytucji finansowych i projektów infrastrukturalnych, takich jak sieć kolejowa łącząca Chiny z Europą przez Rosję, Indie i Iran.

    - Współpraca polityczna i bezpieczeństwa: np. koordynacja stanowisk w sprawach międzynarodowych, wspieranie rozwiązywania konfliktów i kryzysów, rozwój wspólnych zdolności wojskowych i cywilnych, takich jak systemy obrony przeciwrakietowej, satelity szpiegowskie, czy operacje pokojowe.

    - Poprawa atrakcyjności i legitymizacji: np. promowanie wartości i modeli rozwoju, które są zgodne z oczekiwaniami i interesami innych krajów rozwijających się, budowanie dialogu i partnerstwa z innymi regionami i organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Unia Afrykańska, ASEAN, czy ONZ.

    - Przeciwdziałanie przeszkodom i wyzwaniom: np. redukcja różnic gospodarczych, politycznych i kulturowych między członkami BRICS, łagodzenie rywalizacji i konfliktów z innymi mocarstwami, zwłaszcza USA, a także zapobieganie zagrożeniom dla stabilności i bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego, takim jak terroryzm, cyberatak, czy zmiany klimatu.
  • andrew24 4 miesiące temu
    Ciekawe,.
    Gdyby nie Chiny, dawno nie byłoby
    wojny na Ukrainie. Działają z pod lady.
    Pozdrawiam serdecznie, 5*
    Miłego wieczoru
  • Dorobek Grzegorz 4 miesiące temu
    Tak samo można powiedzieć o Stanach Zjednoczonych i NATO. Ukraina by się długo nie utrzymała.
    To wojna hegemonów.
    Pozdrawiam.
    Miłego wieczoru.
  • il cuore 4 miesiące temu
    Opium nie tylko dla ludu

    /Światową potęgą w produkcji opium i pochodnych – morfiny i heroiny – jest od 10 lat Afganistan. Ale zaraza przyszła tu z krajów sąsiednich: Persji, Indii, a przede wszystkim z Chin./

    https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1512022,1,opium-nie-tylko-dla-ludu.read

    /...Na razie nie słychać o opium, ale to nie znaczy, że go nie czuć. Mafia chińska, triada, wróciła na kontynent z Hongkongu i Singapuru, mak rośnie przy granicach chińskich wszędzie, a hazard kwitnie w enklawie Macau całkowicie legalnie. Trzy przekleństwa Chin – korupcja, prostytucja i hazard, znalazły się na dobrej drodze do dawnej prominencji./
  • Dorobek Grzegorz 4 miesiące temu
    Przypominam, że opium była metodą walki informacyjnej z cywilizacją chińską w wieku XIX.

    "CZEPIEC

    Cóż tam, panie, w polityce?

    Chińcyki trzymają się mocno!?

    DZIENNIKARZ

    A, mój miły gospodarzu,

    mam przez cały dzień dosyć Chińczyków..."

    Wesele - Stanisław Wyspiański.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania