Poprzednie częściGnoza perpetualna.

Gnoza perpetualna 3.

I. Bohaterami historii chrystianizmu, wiedzy i dobrobytu są zwykle anonimowe osoby.

II. W świecie nowoczesnych sprzętów "grzech" nie jest tylko zwykłą antywartością tego, co dotyczy tajemnicy mesjasza i "zbawienia". Jego istota to przekonanie nieprzezwyciężone ludzkim orężem również w "modlitwie Pańskiej". Bluźnierstwo w tym ujęciu jawi się jedynie jako złamanie drugiego przykazania dekalogu. "Jeżeli bowiem pierwsze przypuszczenie prawdziwym jest, ja także czegoś się uczę."

III. "Wszelako sądzę, iż ty zarówno słowami Pisma jako i rozumem czynić możesz, a prawem przyrody zadowalać się."

IV. Metafizyka piękna i zrozumienia: człowiek biblijny nie odczuwał różnicy między nazwą a rzeczywistością nazywaną. Kiedy wybuchały zamieszki, nie oddziaływał wprost* i nie uczestniczył w eucharystii ani w innych nabożeństwach.** A ponadto, choć może się to wydać szokujące i złowieszcze, pojmował zjawiska, które mu nie pasowały.

__________

* Och, doprawdy?

** No trudno by się spodziewać, by Abraham, Dawid, Jozue, Kaleb czy też Jehu, o patriarsze Mechujaelu nie wspominając, brali udział w takich obrządkach!...

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 1

Zaloguj się, aby ocenić

    Napisz komentarz

    Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania