Inteligencja niższa niż przeciętna

Inteligencja niższa niż przeciętna to poziom sprawności umysłowej który określany jest jako dolna granica normy. Osoby z takim poziomem inteligencji nie są niepełnosprawne umysłowo. Jednak mają one nieco ograniczone możliwości intelektualne. Nie kwalifikują się do szkoły specjalnej. Nie radzą sobie z nauką w szkole zwykłej. W skali wechslera jest to wynik w przedziale od 70 - 84 IQ. Dzieci z tym poziomem inteligencji mają różne trudności w nauce. Jednak większość z nich cechuje :

- słaby rozwój myślenia słowno - pojęciowego

- wolne tempo uczenia się

- trudności w rozumieniu czytanego tekstu

- trudności w rozwiązywaniu zadań matematycznych

-słaba pamięć

- trudności w uczeniu się nowych informacji

- szybko zapominają to czego się nauczyły.

Można wyróżnić 5 grup tych uczniów :

Do pierwszej grupy należą dzieci, których trudności rozwojowe wynikają z zaniedbań pedagogicznych. Wychowując się w niesprzyjających warunkach ekonomicznych, emocjonalnych i/lub społecznych, pozbawione są bodźców stymulujących ich rozwój poznawczy. Nie wykorzystują w pełni swojego potencjału intelektualnego podczas procesu rozwoju. Konsekwencją jest osiąganie niskich wartości ogólnych w testach inteligencji. Ponieważ wrodzony potencjał jest dość wysoki, dzieci te mają dobre tempo uczenia się i dzięki odpowiednim oddziaływaniom dydaktyczno-wychowawczym mogą szybko nadrobić zaległości rozwojowe.

 

Drugą grupę stanowią dzieci z powolnym, lecz poprawnym przebiegiem procesów poznawczych. Są to uczniowie, którzy na wykonanie powierzonych im zadań potrzebują więcej czasu. Dlatego w testach, w których obowiązuje limit czasowy, osiągają zaniżony wynik w stosunku do rzeczywistego ilorazu inteligencji.

 

Do trzeciej grupy należą dzieci, których ogólny wynik w teście inteligencji zostaje obniżony ze względu na parcjalne i fragmentaryczne deficyty rozwoju psychoruchowego. Charakteryzuje je nieharmonijny rozwój umysłowy.

 

Kolejną grupą są dzieci, których rzeczywisty poziom intelektualny jest poniżej normy, jednak dzięki intensywnej stymulacji przez środowisko i dobrej pamięci mechanicznej mogą one osiągnąć w badaniu inteligencji wynik zafałszowany, lepszy od rzeczywistego.

 

Ostatnią grupę stanowią natomiast dzieci o poziomie inteligencji istotnie niższym niż przeciętny. Dzieci te we wszystkich skalach testu inteligencji Wechslera uzyskują wyniki poniżej przeciętnej

 

Dzieci te mają trwałe nie powodzenia szkolne. Szybko przekonują się że są słabsze od reszty rówieśników. Z każdą kolejną porażką ich motywacja do nauki spada i obniża się samoocena. Sporo tych uczniów w starszych latach szkolnych zaczyna regularnie wagarować, pić alkohol, palić itp. Wagary pomagają im uniknąć kolejnej porażki i stresu. Dzieci te mają duże szanse że w przyszłości ukończą szkołe branżową i znajdą dobrą prace. Założą rodzine jeśli będą chcieć. Natomiast pozbawione pomocy rodziców i nauczycieli często kończą jako np. przestępcy.

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 1

Zaloguj się, aby ocenić

    Napisz komentarz

    Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania