kilka pociągnięć

deszcz grał na pianinie

zmurszałych mędrców

została garstka

na martwym

obrazie

 

pośrodku plamka

porzucona przez Malarza

powoli wysycha

nie spijając

kolorów

 

te zaś pożarte

przez linie

nowego porządku

przeszywają serce

całego płótna

 

a ono rozedrgane

melodią trąb

i upadających murów

ostatniego Jerycha

 

czeka na odświeżenie barw

Średnia ocena: 4.9  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (64)

  • Szpilka 17.02.2021
    Shogun, ale dałeś czadu ? Martwy obraz, czyli martwa natura? Człowiek nie należy do martwej natury, bo żyje, aczkolwiek jabłko należy, bo już zerwane, czyli nie żyje.

    Ostać się to archaizm, nie używamy. Trudno myśli przelać na papier, nieprawdaż? Nic nie stawiam, ćwicz dalej ?
  • I to tak idzie wyczytać każdemu?

    O miks metafor ja się potykam.
  • Szpilka 17.02.2021
    Yanko

    Różnie bywa, czasem się da coś wyczytać, a czasem nie ?
  • Shogun 17.02.2021
    Heh :) Martwy obraz może być martwą naturą, chyba haha ;) A jak namalujemy jabłko jeszcze na drzewie, to martwa to natura, czy żywa? ;)

    Naprawdę? Hmm, coś pokombinuję więc :) Ano trudno trudno, temu nie przeczę :) Ano może będę, wczoraj trochę wierszów poczytałem i coś mnie tak tchnęło haha :D
  • Shogun 17.02.2021
    yanko wojownik 1125 tak to jest jak metafory wejdą za mocno, to potem mogą błądzić czytelnika.
  • Szpilka, Różnie i swobodnie, jak ja przywalam swoją, nawiązując to treści i rozwijając zdania, to ludziom rączyny opadają. Dlatego trenuję na wierszach Laury najbardziej, bo już przyzwyczajona, ale właśnie ludziowie coś odczytują, co jest niejednoznaczne, ale jest. To pewnie wymaga poukładanego umysłu.
  • Shogun, Nie każdy interpretatorem poezji być może, chyba że mniej w powadze, ale to wtedy na zdystansowanych twórców potrza trafiać.
  • Szpilka 17.02.2021
    Shogun

    To już drzewo, czyli natura, zaś martwa, to przedmioty, które nas otaczają: owoce, kwiaty w wazonie - słynne dzieło van Gogha (Słoneczniki), książka itd.

    Kombinuj i upraszczaj - odgłos deszczu za oknem, na obrazie grupa zmurszałych starców, niechlujne dzieło malarza, pozostawiona plama, no coś w ten deseń, żeby to czytelne było ?
  • Szpilka 17.02.2021
    Yanko

    Ty też masz tendencję do gmatwania, zresztą ja też, a tekst powinien rozumieć nie tylko autor, ot co ?
  • Shogun 17.02.2021
    yanko wojownik 1125 no niby nie, ale dlaczego nie próbować? Powaga nie zawsze potrzebna, czasem na więcej luzu w słowach czytelnika popyt jest, albo się znajdzie :)
  • Shogun 17.02.2021
    Szpilka No, Słoneczniki już klasyka :) Łooo jeszcze daleka droga przede mną do uproszczania wiersza przy zachowaniu jego "mocy" ;)
  • Szpilka 17.02.2021
    Shogun

    Kwestia wprawy, pisanie to rzemiosło, oczywiście jakiś dryg trzeba mieć ?
  • Shogun 17.02.2021
    Szpilka co prawda to prawda ;)
  • 00.00 17.02.2021
    Renowacja nieczytelnego dzieła. :) Obrazy żyją barwą i cieniem, mogą ulec martwocie pod wpływem czasu.
  • Shogun 17.02.2021
    Bardzo ciekawe spojrzenie. Tak, czas dotyka wszystkiego, mogąc zamazać pierwotną naturę, dlatego potrzeba siły z zewnątrz i samego czasu, aby przywrócić je do "życia" :)
  • 00.00 17.02.2021
    Martwy, matowy, popękany, zamazany, zabrudzony, jak kolwirk martwe dzieło, mi się taki punt odniesienia bardzo podoba. :)
  • 00.00 17.02.2021
    Kolwiek*
  • laura123 17.02.2021
    deszcz grał na pianinie
    zmurszałych mędrców została garstka
    na martwym
    obrazie

    pośrodku plama
    porzucona przez Malarza powoli wysycha
    nie spija
    kolorów
    które pożarte przez linie
    nowym porządkiem przeszywają
    płótno

    a ono rozedrgane
    melodią trąb i upadających murów
    ostatniego Jerycha

    czeka

    na odświeżenie barw

    Odrobinę poukładałam wg siebie oczywiście.

    Upadek wiary i nadzieja, ze chrześcijaństwo znowu mocno stanie na nogi. Tak to czytam.
  • Shogun 17.02.2021
    Różne spojrzenia, różne widzenia :)

    Pozwolisz, że "pożyczę" pierwszą strofę? :)
  • laura123 17.02.2021
    Jeżeli uwazasz, ze dobra, to proszę bardzo.

    Ja wolę tak widzieć...
  • Shogun 17.02.2021
    laura123 Dziękuję :)

    No problemo :)
  • Szpilka 17.02.2021
    Nom, a żywy obraz to telewizor, już ta ze Saby przewidziała ?
  • 00.00 17.02.2021
    Szpilka "Telewizor ma mordę, a radio ryja". :) Stare powiedzonko. ?
  • Szpilka 17.02.2021
    00.00

    A z radiem słyszałam, że ryja ma ? Odniosłam się do " na martwym obrazie", a jest jakiś żyjący obraz? Obraz może tylko przedstawiać martwą naturę albo może mieć martwe barwy albo żywe.
  • 00.00 17.02.2021
    Szpilka Jest w głowie oglądającego. ? Możemy się w tej kwestii spierać do woli. Ktoś określił martwą naturę i teraz jesteśmy tylko tym ograniczeni. ? Ja lubię abstrahować. ?
  • Szpilka 17.02.2021
    00.00

    Nie ktoś, tylko starożytni malowali w egipskich piramidach, a w czasach nam współczesnych najznamienitsi mistrzowie pędzla jak np. Jan Fyt, który lubił malować martwe zwierzęta, ubite na polowaniu, też wtedy stawiano pytanie, czy martwe zwierzę to nadal martwa natura. Albo Evaristo Baschenis, malujący instrumenty muzyczne, zatem abstrahować wręcz nie wypada ?
  • 00.00 17.02.2021
    Szpilka Rozumiem, dzięki za wykład. Kłaniam się nisko. :)
  • Szpilka 18.02.2021
    00.00

    ?
  • Piotrek P. 1988 17.02.2021
    Jednocześnie piękne, tajemnicze i pobudzające wyobraźnię. Po prostu dobre, 5, pozdrawiam :-)
  • Shogun 17.02.2021
    Dziękuję bardzo Piotrek :)
    Pozdrawiam również ;)
  • Mgła 17.02.2021
    Mam wrażenie że już gdzieś ten wiersz czytałam
    Jeśli się mylę to przepraszam autora
    Z ogromną przyjemnością przeczytałam:)
  • Shogun 17.02.2021
    O kurcze, a to ciekawę, gdyż z ręką na sercu mogę powiedzieć, że wczoraj ten wiersz od zera "popełniłem" :)
    Bardzo się cieszę, że była to przyjemna lektura :)
  • Mgła 17.02.2021
    Shogun wierzę :)
    Bardzo przepraszam :)
    To była przyjemna lektura mam ochotę na jeszcze i jeszcze :)
  • Shogun 17.02.2021
    Mgła nie ma za co, czasem tak po prostu jest, że nam się wydaje, iż coś już gdzieś kiedyś widzieliśmy ;)
    Oj, z wierszami u mnie krucho, gdyż rzadko pisuję, bo nie za bardzo umiem. Zdecydowanie bardziej za to skupiam się na prozie :)
    Ale kto wie, czy nie powstanie kiedyś kolejny, gdy mnie inspiracją najdzie haha :)
  • Mgła 17.02.2021
    Shogun zaczekam:)
  • Shogun 17.02.2021
    Mgła z miejsca i zawczasu dziękuję za cierpliwość :)
  • Angela 17.02.2021
    Bardzo ładne dwie pierwsze zwrotki i to one zdaniem mym niosą cały wiersz. Podobuje mi się.
    Pozdrawiam.
  • Shogun 17.02.2021
    Witam Angie :)
    Dziękuję bardzo za "podobanie", bom ja profan raczej haha ?

    Również pozdrawiam ?
  • Pan Buczybór 17.02.2021
    Całkiem spoko
  • Shogun 17.02.2021
    Dzięki wielkie :)
  • Liv12365 18.02.2021
    Pierwsze kroki na wersach wierszy - gratulacje. Dla mnie to zbyt dzika dżungla, aby się w nią zagłębiać, więc tym bardziej szacun, że próbujesz :)

    Jako że nie znam się na liryce, to nie ocenię, ale na me oko to już podobnie wygląda jak te co mistrzowie pisali i piszą :)

    Pozdrowionka!
  • Shogun 18.02.2021
    Dzięki :) Ano jedne z pierwszych :) Cóż, pomyślałem, że warto się rozwijać, a przynajmniej próbować na wielu płaszczyznach :)

    Ooo, to zdecydowanie za dużo powiedziane, zdecydowanie... :)

    Pozdrawiam również! :)
  • Dekaos Dondi 18.02.2021
    Adyś Shogunie. Ale żeś poetycko zamotał:))↔Spojrzenie me. Np:
    Obraz.
    Przedstawia mędrców, grających na fortepianie.Okno otwarte. Deszcz ich rozmywa. Fałszują barwami biało-czarnymi.Malarz odszedł za wcześnie. Z pozostawioną plamką jeszcze gorzej. Nie spija ani deszczu, ani kolorów. Te zostają na pastwę płótna,
    czekając na odświeżenie barw. Czy Malarz namaluje ponownie? Pozdrawiam:)↔5
    n.c.k
  • Shogun 18.02.2021
    DD - Poetycko? Ale że aż tak? ;)
    Bardzo ładna interpretacja, bardzo mi się podoba :) Ano, czasem tak jest, że odchodzi za wcześnie nie kończąc dzieła, albo nie będąc zadowolonym z końcowego efektu i potem dzieją się właśnie takie rzeczy.
    Czy namaluje ponownie? Kto wie? Jeśli się nie poddał, wszystko jest możliwe... :)

    Pozdrawiam również ;)
  • Zapraszamy do zabawy z LBnP.
    # Temat pierwszy - RZUT MONETĄ
    # Temat drugi - KOŁDRA ZE SŁÓW
    Piszemy jeno opowiadanie: zamieszczamy jeden lub drugi lub obydwa tematy.
    Olbrzymi wachlarz pomysłów i myśli pozostawiamy Autorom.
    Termin do 25 lutego. Jednak to nie jest wyścig i nikt nas nie goni, jeśli będzie potrzeba przedłużymy.
    Do piór!!!
    Liczymy na ciebie!!!

    Literkowa
  • Shogun 18.02.2021
    Dziękuję, jeśli tylko wena pozwoli! :)
  • Akwadar 18.02.2021
    Ze mnie taki poeta jak stajenny, tak więc powiem krótko:
    taki obraz, gdyby został namalowany, zakupiłbym jako abstrakcję i lokatę długoterminową. ;)
  • Shogun 18.02.2021
    To chyba idę malować ;)
    Ano, powiadają, że sztuka to dobra inwestycja na przyszłość ;)
  • Akwadar 18.02.2021
    Shogun i wiedzą, co powiadają ;)
  • Shogun 18.02.2021
    Akwadar zaiste... ;)
  • pansowa 18.02.2021
    No całkiem,całkiem...
    Choć układ wersów szkodzi utworowi
  • Shogun 18.02.2021
    Dzięki, coś mnie tak tchnęło... :)
    To znaczy? Jak byś go zapisał? Podobnie jak Laura, czy jeszcze inaczej?
  • pansowa 18.02.2021
    Inaczej
  • Shogun 19.02.2021
    A chciałoby Ci się może rozpisać go po twojemu? ? Może bym się nauczył co przy okazji :)
  • pansowa 19.02.2021
    Shogun tutaj?
    Trzeba by rozpisać i wyjaśnić dlaczego tak.
    Masz maila?
  • Szpilka 19.02.2021
    Pansowa

    Rozpisz, przeca on się uczy, a przy okazji inni adepci skorzystają ?
  • pansowa 19.02.2021
    Szpilka Zawsze mówiłem, że niechętnie, publicznie poprawiam autorów i raczej tego nie robię.
    Trochę to sugerowanie poczucia wyższości.
  • Szpilka 19.02.2021
    Pansowa

    Też nie rozpisuję, sugeruję jedynie, a reszta w piórze autora ?
  • pansowa 19.02.2021
    Szpilka Będzie chciał to mu napiszę na maila.
  • Shogun 19.02.2021
    pansowa pewnie. Jeśli będziesz miał chwilę, to może być na mailu. Znajdziesz go u mnie na profilu, w zakładce "O mnie" :)
  • pansowa 19.02.2021
    Shogun Widziałem.
    Napiszę.
  • Shogun 19.02.2021
    pansowa dzięki wielkie :)
  • Onyx 19.02.2021
    Świetne wierszydło, można rozumieć na wiele sposobów. Najlepsza zwrotka 1 i 3, choć całość bardzo ładnie ze sobą współgra. Bardzo mi się podoba
  • Shogun 19.02.2021
    Dziękować dziękować. A można można :)
    Bardzo mi miło, że się podoba :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania