Konstruktywna krytyka

Gdyby Twój wiersz był obrazem,

Nazwałbym go bohomazem.

Interpunkcja, gramatyka,

Wiele kwestii Ci umyka.

 

Twoje rymy bardzo słabe,

Możliwości twórcze małe.

Ciągle gubisz główny wątek.

Gdzież jest koniec? Gdzie początek?

 

I do tego mało akcji...

Może jest w tym trochę racji?

Konstruktywna to krytyka,

Kiedy błędy się wytyka.

 

Trzeba jednak tez uważać,

By nikogo nie obrażać.

Wszyscy zatem się szanujmy.

Razem twórczość swą kształtujmy.

 

Jordan Tomczyk

 

PS. Tekstu tego nie odnoszę do własnej twórczości, ponieważ bardzo cenię sobie uwagi swoich czytelników. Jest to mój sprzeciw wobec ataków ad personam, jakie dostrzegłem podczas lektury wybranych komentarzy pod niektórymi utworami innych autorów.

Średnia ocena: 4.5  Głosów: 14

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (39)

  • Akwadar 27.02.2021
    Aha....
  • Tamaryszek 27.02.2021
    SUPER!
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    Dziękuję za pozytywny komentarz.
  • Pan Buczybór 27.02.2021
    Z jednej strony spoko, szanuję zabranie głosu w sprawie dla nas, pisarczyków, sprawie, z drugiej strony trochę ironiczne, że akurat taki wierszyk jest dość średnich lotów...
    Pozdrawiam
  • Angela 27.02.2021
    Jak na rymowankę, wyszło całkiem spoko, a i temat zawsze aktualny.
    Pozdrawiam.
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    Dziękuję bardzo i pozdrawiam.
  • Onyx 27.02.2021
    Bardzo fajne!
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    Dziękuję i pozdrawiam!
  • pansowa 27.02.2021
    Bardzo średnich lotów...
  • Dobra wróżka 28.02.2021
    Sowy też średnio latają ???? pokaż w końcu, co potrafisz mądraliński, tak na to czekam z niecierpliwością...
  • pansowa 28.02.2021
    Dobra wróżka Wejdź sobie na puszczyka lub puchacza i zaspokoisz ciekawość
  • pansowa 28.02.2021
    Dobra wróżka A sowy latają świetnie :)))
  • Dobra wróżka 28.02.2021
    pansowa najpierw się z Tobą rozprawię :))))
  • pansowa 28.02.2021
    Dobra wróżka :)))
    Daj spokój grafomanio. Nie psuj już powietrza.
  • Dobra wróżka 28.02.2021
    pansowa ja psuję powietrze... tu już sową tylko zajeżdża:))))
  • Liv12365 27.02.2021
    Fajne, takie sympatyczne ?
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    Dziękuję, miło mi to słyszeć (a właściwie przeczytać ;) ), pozdrawiam!
  • laura123 27.02.2021
    Sympatyczny, fakt jest, ale Jordan pomyśl o rymie, żeby nie był taki dokładny, bo to nie bardzo... ale trzy gwiazdki Ci dam.
    Pozdrawiam.
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    No cóż, chyba taki mam po prostu styl rymowania. Lepiej czuję się w prozie, a ten wierszyk ułożyłem dosłownie w ciągu pięciu minut, pod wpływem weny, więc chyba nie było sensu wprowadzać na siłę jakichś większych modyfikacji. Niemniej dzięki za lekturę i pozdrawiam ;)
  • Piotrek P. 1988 27.02.2021
    Bardzo miło i wesoło czytało mi się ten sympatyczny wierszyk, 5, pozdrawiam :-)
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    Dziękuję i pozdrawiam!
  • Baba Szora 27.02.2021
    Bardzo pozytywne!

    "Trzeba jednak tez uważać,
    By nikogo nie obrażać.
    Wszyscy zatem się szanujmy.
    Razem twórczość swą kształtujmy."

    Podpisuję się pod tym w 100%. Mozemy nawet zrobic wspolnie sztandar :-)

    POZDRAWIAM,
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    Bardzo podoba mi się motyw ze wspólnym sztandarem. Dziękuję za komentarz ;)
  • Celina 27.02.2021
    Chwalmy wspólnie wszystkie gnioty,
    więc mołojcy do roboty.
    Wielu już zapewne marzy,
    by bezkarnie grafomanić.
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    W moim utworze nie ma nic na temat chwalenia gniotów i grafomanii. Owszem, wskazujmy innym, gdzie tkwią niedoskonałości, jednak czyńmy to z zachowaniem szacunku wobec autora, doceniając wkład, jaki włożył w swoje dzieło
  • K6-2440 27.02.2021
    Treść:
    Wiersz mocno dydaktyczny, którego treść zakrawa lekko o truizm. Domyślam się wszelakoż, iż jakbym tylko spojrzał w niektóre sekcje komentarzy pod niektórymi dziełami, to również odczuwałbym potrzebę napisania podobnego utworu.
    Co do doboru słów nie mam zastrzeżeń (no może poza użyciem takich czterosylabowych jak: „interpunkcja”, „gramatyka”, „możliwości” oraz „konstruktywna, w wierszu napisanym trochejem, ale do tego przejdę jeszcze), a do tego muszę przyznać, iż dwu-wers: „Ciągle gubisz główny wątek. / Gdzież jest koniec? Gdzie początek?” przez swój przekaz i ogólne brzmienie niezwykle przypadł mi do gustu.

    Forma:
    Niezmierne było moje zdziwienie, gdy w trakcie czytania zacząłem podświadomie liczyć na opuszkach palców sylaby i się okazało, iż niezmiennie jest ich osiem! Rzadko kiedy tak jest, iż gdy wykonuje mlask na ostatnio dodany tekst na opowi z kategorii wierszy to zachowuje on podobne prawidła oraz więcej, ponieważ muszę zaznaczyć, iż zauważyłem stopę metryczną trocheju.
    Atoli w wersie drugim i trzecim stopa metryczna zanika wraz z pierwszą akcentowaną sylabą, ale przynajmniej lokacje podkreślonych dźwięków są w tych dwóch wyjątkach takie same. Wszelako takie odstępstwo lekko psuje rytm całości.
    W linijce dziewiątej pierwe „I” jest według mnie nieakcentowane. Byłoby, gdyby tylko sentencja miała charakter wykrzyknienia, które na przykład podsumowuje coś na końcu strofy. Natomiast tutaj „I” użyte jest na początku, w linijce będącej, raczej czymś w rodzaju zawodu wywołanego czegoś stanem i to właśnie przez to nie sądzę, by dałoby się je naturalnie przeczytać równocześnie akcentując sylabę którą tworzy.
    Podobnie się sprawy mają ze słowami „Możliwości” i „Konstruktywna” w wersach o numerach 6 i ε. Ich budowa powoduje to, iż akcentowanie w nich pierwej sylaby wydaje się jak najbardziej sztuczne i przez to nie można ich przeczytać kontynuując jednocześnie uprzednio narzucony styl trocheju.
    Poza niechlubnym przypadkiem końca piątej i szóstej linijki, gdzie występuje rym niedokładny, wszędzie indziej występuje nie tylko powtarzanie tych samych pojedynczych sylab, ale i samogłosek przed nimi występujących, co skutkuje w tym, iż cały utwór zwyczajnie lepiej brzmi.
    Wyjątkowo jestem ukontentowany tym, iż każdy wers, bez wyjątku, można naturalnie podzielić na dwie czwór-sylabiczne części. Niezwykle pozytywnie wpływa to na czytaniu głośno, bądź i cicho, tegoż to utworu.
    W tuzin pierwej linijce wkradła się literówka i miast „też” jest „tez”.

    Od czytelnika:
    Ogromnie jestem rad z przeczytania Twego wiersza, ponieważ napisanie jego recenzji wyrwało mnie ze swoistego twórczego marazmu.
  • osiem sylab - wręcz to klasyk
    tak się pisze w lot po prostu
    skomentować da się wszytko
    rymem wprost na osiem zgłosek
    tak wieszczowie poczynali
    my nie gorsi ani trochę
    a co psuje metrum trochę
    co wymyka się całości
    o dokładność mniejsza trochę
    ważne co nam mówi przekaz
  • nadużyłem słów tych samych
    przez to czyta się mniej dobrze
    za szybko poszło razi więc
    słowo trochę powielone
  • laura123 27.02.2021
    yanko wojownik 1125 przekaz to nie wszystko. Całość się bierze pod uwagę. Zresztą co ja Ci będę tłumaczyć proste rzeczy, kiedy Ty od lat na portalach i pewnie dobrze o tym wiesz.
  • No - fakt, to proste akurat są, te rzeczy :)
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    Ależ analiza mojego dzieła! Nie spodziewałem się i bardzo dziękuję za pozytywną ocenę. Cieszę się, że lektura oraz pisanie recenzji umiliły dzień. Pozdrawiam!
  • Jordan Tomczyk 28.02.2021
    yanko wojownik 1125 Komentarz mógłby stanowić osobny utwór! Dziękuję i pozdrawiam ;)
  • K6-2440 27.02.2021
    Domyślam się, iż ośmiosylabowe piszę się stosunkowo łatwo, wszelako średnio to widać po ogóle wierszy z opowi a tym bardziej po Twoich jednominutowych wierszach, Yanko. Nie wiesz nawet, jak bardzo bym się ucieszył, gdybym coś takiego zobaczył u Ciebie. A sam przecież przed chwilą udowodniłeś, że zadaniu byś podołał.
  • Próbuję unikać wierszy rymowanych nadmiernie, to nie są wiersze, które za dużo wnoszą czy wzbudzają szczególne zainteresowanie. Rymować potrafię i szybko piszę równo-zgłoskowce - jeśli bym miał takie pisać za jakieś grosiwo, to mógłbym na zadany temat pewnie je klepać, ale szukam czeguś inszego i czasem, choć bardzo rzadko, mi wychodzi. A rym dokładny - archaiczny na dziś jakoś tak mi się wydaje.
  • Shogun 27.02.2021
    Hmm... ?
  • Dobra wróżka 28.02.2021
    W punkt! Wiersz jest świetny, jakbym czytała o swojej nędznej twórczości ?
  • Całkowicie rozumiem potrzebę wylania emocji. Skromny w środkach, ale z przekazem - i to jest chyba najważniejsze w przesłaniach tekstowych.

    Pozdro:)
  • Jordan Tomczyk 27.03.2021
    Dziękuję, za miły komentarz i pozdrawiam :) przy okazji zachęcam też do lektury kolejnych części Mafioso. Wpadnę też później do Ciebie, by poczytać pozostałe teksty ;)
  • Podoba mi się, bo lubię rymy i sylabiczność - a i przekaz dobry. Ale, co już zostało wytknięte, literówka dalej niepoprawiona.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania