Krótka przejażdżka po horrorze (artykuł TW)

Zacznijmy tę krótką podróż po różnych rodzajach horroru od klasyki:

- powieść gotycka – upiorna atmosfera, akcja zazwyczaj osadzona w nawiedzonych zamczyskach, ponurych domostwach, w nocy i w czasie burzy, mroczna odmiana powieści sentymentalnej, często bohaterami są niewinna dziewica i jakiś demoniczny ciemiężyciel, często nieświadomie nawiązuje do tego podgatunku Margerita (przykłady utworów: Frankenstein, Zamczysko w Otranto)

- weird fiction – utwory z pogranicza horroru, fantasy i s.f., różnego rodzaju nienazwana groza, chaos i demony bezkresnego kosmosu. Weird fiction to głównie dzieła z początków XX wieku, współczesne podobne klimatem nazywane są New Weird, choć to szerszy podgatunek, do którego trafia wszystko, co wykracza poza schematy i pokazuje nowatorskie wizje (Lovecraft, Howard, Blackwood)

- Ghost story – wyciągnięte z powieści gotyckiej i najczęściej osadzone w około współczesnych realiach historie o duchach (np.,. Duch)

- Zombie/werewolf/vampire stories – mocno wyeksploatowane przez popkulturę historie z rodzaju Dracula, Skowyt, Resident Evil

- monster stories – cała reszta potworów z mitów i legend i niewiadomo czego jeszcze, a także thrilleropodobne zmutowane zwierzęta (Szczęki i inne Piraniokondy)

- road/forest horror – miejscem akcji są odludne tereny, drogi donikąd, nieprzebyte lasy (np. Droga bez powrotu)

- horror rustykalny – osadzony na terenach wiejskich

- horror s.f. – bo w odległej kosmicznej pustce nikt nie usłyszy twojego krzyku i to świetne miejsce na horror i walkę z obcą formą życia (Obcy, Dead Space)

- horror psychologiczny – skupienie się na psychice bohatera (tu rządzi Canulas) (Babadook, Droga śmierci)

- horror komediowy - straszno-śmiesznie lub parodiowo-pastiszowo (Porąbani, Redukcja, Straszny film, Stan i Wick ;)

- slasher – niewielka grupka osób, na którą coś albo ktoś poluje (Krzyk)

Gore/splatterpunk/torture porn – skupione na pokazywaniu różnych obrzydliwości (Clive Barker, Jack Ketchum, seria Piła, Hostel)

- Bizarro horror – horrory wykraczające poza ludzkie pojęcie (czyli bardzo dziwne) (Porno w sierpniu)

- Mystery – połączenie thrillera, kryminału, a także horroru, cała akcja skupia się zazwyczaj wokół rozwiązywania jakiejś tajemnicy (cały czas nasuwa mi się na myśl twinpeaksowy klimat) (Wyspa tajemnic, Mullholland Drive)

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 11

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (24)

  • Canulas 06.08.2018
    Temat niewyczerpany, ale jeśli laik wpadnue, sporo skorzysta. Swoją drogą ten cykl objaśniający, to super pomysł.
    Naprawdę chylę czoła.
  • Canulas 06.08.2018
    Jeszcze może byś to podpisał, żeby się sprzęgało z punkiem?
  • off 06.08.2018
    Dobre, coś przybliżyło, zaczyna mi świtać - dzięki za artykuł :)
  • Adam T 06.08.2018
    To na z prywatą wtargnę. Te moje, to musi bydzie hybryda "mystery/gore/bizarro" i ChGW co jeszcze.
    Ciekawa rzecz.
    Pozdrawiaki ;)
  • Elorence 06.08.2018
    Super :)
  • Ritha 06.08.2018
    Świetnie, Fanthomas. Fajna sprawa z tymi gatunkami, powinieneś to robić cyklicznie, bo dobrze Ci idzie :)
  • Nuncjusz 06.08.2018
    Fan, moim zdaniem, powinieneś linkowac te swoje artykuły we wątku Poradniczym od prozy poezji
    Zaraz Ci poszukam link do niego
  • Elorence 06.08.2018
    Fan, miałabym zapytanie i prośbę w jednym. Chciałbyś może przygotować cały artykuł o wszystkich gatunkach, które dotyczą TW? Wtedy można byłoby opublikować poprzez konto "TW", oczywiście z podpisem, że to właśnie Ty to przygotowałeś :)
    Odwalasz kawał dobrej roboty :)
  • fanthomas 06.08.2018
    niezły pomysł, nawet romans ma dużo ciekawych podgatunków
  • fanthomas 06.08.2018
    się mogę spróbować przybliżyć ;)
  • Canulas 06.08.2018
    Noo, racja Elo. Faj, jak Ch esz to spoczi, bo robisz git robotę.
  • fanthomas 06.08.2018
    Canulas a mogłem tobie zostawić horror, boś specjalista
  • Elorence 06.08.2018
    Fan, cieszy mnie to :)
  • Enchanteuse 06.08.2018
    Bardzo rzeczowy artykuł. Dzięki!
    Teraz już coś więcej wiem o tym, jakże rozległym gatunku. Masz coś takiego o fantastyce w zanadrzu?
  • fanthomas 06.08.2018
    o fantastyce jak najbardziej, bo to bardzo rozległy temat
  • Enchanteuse 07.08.2018
    fanthomas to świetnie, będę obserwować :)
  • Karawan 06.08.2018
    Brawo Panie F! Taki podręczny "wyjaśnik" - świetna sprawa, bo gdy spojrzeć na to gdzie nasi milusińscy umieszczają swoje opka... to dopiero jest reality horror ;) Dzięki wielkie Panie F! ;)
  • Keraj 06.08.2018
    Niezbędnik dla lubiących horrory 5
  • Pan Buczybór 06.08.2018
    Tak na marginesie to z horrorów filmowych rządzi Martwe Zło. A tak co do tekstu to naprawdę fajnie. Dobra, solidnie przygotowana dawka przydatnych informacji
  • Canulas 06.08.2018
    Właśnie oglądam serial na podstawie Evil Dead. W miarę zacny.
  • Aisak 06.08.2018
    Kolejny świetny i pomocny artykuł.
    Kawał dziennikarskiej, wręcz śledczej, pracy.

    Uważam, że ten artykuł powinien wisieć na drzwiach do działu Horrory.
    Czy to jest takie trudne?
    Jakiś informatyk chyba by se poradził?
    Żeby pewne artykuły, informacje, poprzypunać do wskazanych od-działów.

    No, i super.
  • Bożena Joanna 07.08.2018
    Niezła wyliczanka. Nie miałam pojęcia, że jest tyle odmian horroru. W przyszłości pewnie ich liczba wzrośnie, gdyż jest to szybko rozwijający się gatunek literacki i filmowy. Pozdrowienia!
  • Ritha 07.08.2018
    Jeszcze sobie tu wrocilam z mysla o biezącym Tw i powolnym krązeniem wokół tematu.

    "road/forest horror – miejscem akcji są odludne tereny, drogi donikąd, nieprzebyte lasy" - takie lubię, horror s.f. i psychologiczny, o tak; gotycyzm z kolei noe dla mnie; slasher spoko, lubie takoe filmy, prosta fabuła zwykle, ale nie mozna jej odmówić napiecia; Gore/splatterpunk/torture porn - odnosisz sie do Ketchuma, więc podskakuję, że też; mystery tez brzmi git, Boże, lubie prawie wszystkie

    Bydzie coś o kryminałach? Czarne kryminały Chandlera, skandynawskie pióro Nesbo, czy klasyczna, aczkolwiek lekko nudna Christie? ;)
    Czekam na kryminały! I romanse! ;p

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania