Poprzednie częściLBnDrabble 01_ Nie czytaj do końca

LBnDrabble nr 19 _Ogień odnowiciel

(Temat: "Apokastaza")

*********

 

– Tato, możemy stracić dopłaty, po co to robić?

– Tak mój dziad i dziad mojego dziada gospodarzył i ja tak robić będę. Ogień wypali suche resztki, chwasty, użyźni glebę.

– Zabobony! Niczego nie użyźni, azot się ulotni, fosfor wraz z popiołem rozwieje wiatr! A trawy spłoną razem z całym życiem!

– Tak! Z myszami – szkodnikami i zapchlonymi jeżami. A może żal ci biedronki czy ślimaka? Śmierć jednych przynosi życie drugim. Tak odnawia się świat, to naturalny cykl. Ogień oczyszcza ze zła i szykuje miejsce nowemu. Podpalaj i wracamy.

 

***

 

– Tato! Wstawaj! Palimy się! Wszędzie żar! Syczy podłoga, gorąco... Już nie uciekniemy... Zjedzą nas płomienie.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (34)

  • LBnDrabble 01.12.2020
    Brawo! Witamy w Bitwie i życzymy fajnej zabawy z Drabbelkami
    Literkowa
  • Tjeri 01.12.2020
    Dziękuję, Drabbelkowa/y. Skorzystałam z zaproszenia, zanim przed gośćmi zamknięto drzwi ?.
  • LBnDrabble 01.12.2020
    Tjeri zawsze można wyważyć ?
  • Tjeri 01.12.2020
    LBnDrabble
    Zapamiętam! ;)
  • Anonim 01.12.2020
    Przepraszam, ale przypomniał mi się dowcip podczas czytania Twojego drabbla:
    -- Tato, choinka się pali.
    -- Nie mówi się pali, tylko świeci.
    Za chwilę.
    -- Tato, a teraz to i firanki się świecą ;)

    A co do Twojego drabble'a. Cóż, nie tylko tatko jeden...
    Podoba mi się, fajne, nieoczywiste, a zarazem jednotorowe, a to najważniejsze dla mnie przy niejednoznaczności.

    Pozdrawiam
  • Tjeri 01.12.2020
    :)) Dzięki, Antła. Też pamiętam ten dowcip. Co do tekstu, jak dla mnie jest jednoznacznie, tyle że symbolicznie. Jeszcze raz dziękuję!
    Dobrze, że coraz rzadziej to wypalanie...
  • Dekaos Dondi 01.12.2020
    Tjeri→Przesłanie to chyba rozumiem, na ile rozumu mam. Dalej ani rusz:))
    Jednakowoż rzeknę↔hmm    stare=złe / nowe=dobre↔lub↔stare=dobre / nowe=złe
    A zatem zgodnie z rachunkiem prawdopodobieństwa i metaforycznie,
    równie dobrze mógł ich nie spalić.
    Po prostu mieli pecha.
    Siedząc na gałęzi, podcinając od strony pnia, zleci się.
    Jeżeli człek przeżyje, to swojej głupocie zawdzięcza życie,
    zakładając, że z góry skradał się jadowity wąż, chcąc go ugryźć.
    Pozdrawiam:)↔5
  • Tjeri 01.12.2020
    DD, przesłanie jest powiązane z zadanym tematem - znaczy tak odautorsko, bo poza tym, każda interpetacja mile widziana. :)
    Dziękuję za koment!
  • Pan Buczybór 01.12.2020
    Ech, wypalanie traw... Widziało się pary razy - niezbyt mądry proceder. Tutaj kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie albo zwyczajnie zuchwalec dostaje pstryczka w nos. Dobre drabble.
    Pozdro
  • Tjeri 01.12.2020
    Ano, Bucz. Aż dziwne, że ten relikt pierwotnej gospodarki żarowej przetrwał do naszych czasów i są ludzie, którzy wciąż wierzą w jego dobroczynność. Masz rację - z tym mieczem. Można też powiedzieć, że przewrotnie spełniły się słowa "tatka". Zło zostało wypalone.
  • Tjeri 01.12.2020
    Dzięki za komentarz!
  • laura123 01.12.2020
    Jak na Twoje możliwości, to cieniutko...
  • Tjeri 01.12.2020
    Dziękuję za komentarz.
  • Pasja 01.12.2020
    Znakomicie ugryzłaś temat i ciekawa przenośnia z trawy na podłogę. wypalić, bo nie wiadomo czy będą dopłaty z Uni.
    Ogień jednak ma siłę. Dobry i mocny mianownik- dobra i zła
    Pozdrawiam
  • Tjeri 01.12.2020
    To prawda. Ciekawe czy będzie co zbierać jak ogień zgaśnie...
    Ślicznie dziękuję za komentarz, Pasjo!
  • Tjeri 02.12.2020
    Tak czytam odpowiedź dla Ciebie i wyszło mi, że moje "to prawda" to potwierdzenie dla pochwały ugryzienia tematatu, a było do ognia i jego siły :)))
  • Clariosis 01.12.2020
    Podoba mi się. W tak krótkiej formie zawrzeć bardzo ciekawy przekaz i to jeszcze tak, by był perfekcyjnie wymowny... naprawdę trzeba to umieć. Ciekawe ukazanie, jak bardzo szkodzi brak rzeczowej wiedzy i trzymanie się starego, które niestety tak często wydaje się "lepsze", choć niekoniecznie musi tak być. No i właśnie ten koniec, przez który całość jest tak wymowna - pytał syna, czy szkoda mu biedronki czy ślimaka, że umrze w ogniu i da życie innemu. Teraz płoną oni. Ale czy na pewno to odda komuś życie? Wniosek nasuwa się sam.
    Pozdrawiam.
  • Tjeri 01.12.2020
    Tradycja jest ważna, ale trzeba ją rozumieć, wiedzieć co i dlaczego. Bezmyślne kopiowanie, magiczne myślenie, niezbyt dobrze o nas świadczy.
    Wielkie dzięki za wizytę, Clariosis.
  • Piotrek P. 1988 01.12.2020
    Specyficzny humor. 5, pozdrawiam :-)
  • Tjeri 01.12.2020
    Myślę, że im do śmiechu nie było i czarnego humoru nie docenili... :))
    Ślicznie dziękuję za wizytę, Piotrku :)
  • Narrator 02.12.2020
    Jak u Flauberta — słowa spadają pewnie, jak kot na cztery łapy.
  • Tjeri 02.12.2020
    Dzięki, Narratorze! To jeno trzyminutowiec na odczarowanie niemocy twórczej.
  • Szpilka 02.12.2020
    No cóż, seniorów trudno przekonać do novum, aczkolwiek zdarzają się też trendy, podobuje ?
  • Tjeri 02.12.2020
    Ano, Szpilko. Choć i młodsi to robią/robili. Głupota nie ma wieku. Na szczęście coraz tego mniej - groźba straty kasy jest najlepszym nauczycielem. Dziękuję za odwiedziny.
  • kigja 02.12.2020
    Tak bywa, że coś, czego bronimy, obraca się przeciwko nam.
    Fajny drabble.
    :)))
  • Tjeri 03.12.2020
    Ano. A może Ziemia się zasłuchała w słowa tatka... ;)
    Dzjękuję, Kigjo!
  • Grain 02.12.2020
    Oglądałem serial Polskie drogi, w którym chłop z pacyfikowanej wsi zostaje zabity przez jeszcze żywego szkopa, bo podpala zabudowania.. Powiedział onemu, bo to moje - ba, nawet mnie to zainspirowało. Napisałem lepiej spalić dom, bo na tym można coś odbudować.
  • Tjeri 03.12.2020
    Grain, ja czasem mam wrażenie, że całe budowanie wokół zaczyna się punktem: 1.Zniszczyć istniejące...
    Dziękuję za wizytę!
  • LBnDrabble 03.12.2020
    ZAPRASZAMY!
    Rozpoczynamy po raz 19 głosowanie: https://www.opowi.pl/forum/literkowa-bitwa-na-drabble-glosowanie-w1241/
    Czytamy wszystkie drabbelki, komentujemy i głosujemy według zasady: 3 - 2 - 1 - plus uzasadniamy dlaczego?
    Głosujemy do 07 grudnia /poniedziałek/ godz. 23.59
    Literkowa pozdrawia
  • kigja 03.12.2020
    Tu żem była i tu też jest Apokastaza, hmmm...
  • Bajkopisarz 06.12.2020
    Kto ogniem wojuje od ognia zginie. Ale zgodnie z własnym przekonaniem, dzięki temu zostanie oczyszczony i powróci jako nowe, na przykład jako mysz lub jeż. A jak kiedyś powróci znów jako tatko, to się może zastanowi, czy aby na pewno podpalać ?
  • Tjeri 06.12.2020
    Takich tatków sporo. Czynią sobie śmiało "ziemię poddaną". Bez refleksji.
    Dziękuję za koment, Bajko!
  • Shogun 07.12.2020
    Heh, przewrotna historia. Ojcu nie żal było biedronki, czy ślimaka, to dlaczego płomieniom ma być ich żal? Można powiedzieć dopadła ich sprawiedliwość dziejowa. Co prawda przez głupotę ojca i niebezpieczny proceder wypalania, ale jednak.
    Cóż, jak wiemy, ogień nie przepuści żadnej okazji, aby "powstać" i oczyścić "środowisko".
    Tak też było i w tym przypadku.

    Pozdrawiam :)
  • Tjeri 07.12.2020
    Sho, może ogień przed spaleniam domu mówił podobnie do "tatka". :)
    Dziękuję za wizytę!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania