Poprzednie częściWnuczka Pszczelarza (1)~zapoznanie

Wnuczka pszczelarza(9)- Perfekcyjna pani ula

Pszczoły są skrupulatne w swej perfekcji, tak jak już wspomniałam wcześniej nie m u nich miejsca na błędy, a taryfa ulgowa nie istnieje. W tym rozdziale chciałabym skupić się na perfekcji i

wielo-funkcjonalności pszczół.

Komórki budowane przez pszczoły mają kształt sześcianu , ponieważ każda inna forma tworzyłaby szczeliny, a ciężar miodu rozciągnął by jego ścianki. Sześcian jest perfekcyjną komórką dorównując ciągowi Fibonacciego, pszczoły poniekąd kierują się tym wzorem matematycznym , budując od najmniejszych komórek robotnic w środku ramki spiralnie w górę do większych komórek trutniowych.

Komórka robotnic waha się swą wielkością między 4,62-5,51 mm, zaś trutniowa między 6,15-6-91mm. W obu przypadkach jest znaczna różnica między sobą ale wahania w rozmiarach są niezauważalne gołym okiem.

Wnętrze komórki kieruje się do środka ramki zakończając stożkiem, tak aby nie powstały niechciane szczeliny, przez co jedna komórka z drugą zazębiają się , nie ważne czy są po jednej czy drugiej stronie ramki.

. |||

. //

|||

Rycina 1. Próbowałam zobrazować zazębienie.

 

Pszczoły skrupulatnie wypełniają cała przestrzeń w ulu nie zostawiając ani jednego miejsca pustego. Te małe stworzenia mają perfekcyjny system tworzenia materiałów i pierwiastków w swoim małym ciałku. Pszczoła zbiera nektar i pyłek kwiatowy, który przerabia na wosk, miód ,pierzgę , mleczko pszczele i propolis. Owad ten jest niesamowity w swej pracowitości. Zbiera nektar i pyłek po czym przerabia go w swoim małym brzuszku.

Jakby nie patrząc miód to pszczele wymiociny, lecz nie do końca. Mała pszczółka posiada dwa żołądki jeden to ten który trawi pokarm dla niej , a drugi to narząd przerabiający nektar w miód itd. W jej aparacie ssącym ma ślinę nasyconą kwasem mrówkowym, gdzie rozpoczyna cały proces obróbki. To niesamowite że owady mierzące zaledwie 17 mm są wielofunkcyjne. Dodatkowo propolis jest nim do 4 mm jeśli pszczoły nakitują więcej propolis staje się woskiem pszczelim.

Kolejną rzeczą jest pokarm dla nowego pokolenia.

Żeby trutnia była trutniem musi dostawać od pszczół tylko nektar kwiatowy. To najgorszy sort pożywienia w ulu.

Pszczoła robotnica jest karmiona mleczkiem pszczelim i nektarem kwiatowym, aby w ogóle mogła zostać robotnicą w ulu.

Matka pszczela jest karmiona wyłącznie mleczkiem pszczeli do końca swojego życia. Królowa nie potrafi przerobić sobie pokarmu sama, ona jedynie składa jaja i pilnuje aby nie pojawiła się nowa królowa. Reszta należy do pszczół robotnic, ma ona swoje prywatne służki które chodzą za nią wszędzie i karmią z ust do ust.

Kolejną sprawą jest to że w ulu pszczelim w okresie letnim jest temperatura stałe ta sama 34-35'C. Maksymalne odchylenia jakie występują to 2'C w jedną albo drugą stronę.

W momencie kiedy w ulu jest za gorąco pszczoły wnoszą do ula wodę i osadzają ją na bocznych ściankach, następnie poruszają skrzydełkami tak szybko aby stworzyć z niej bryzę. W tym momencie na zmianę latają po wodę i trzepoczą skrzydełkami ,aby żadna z nich nie zmęczyła się na śmierć.

Dokładnie z wschodem słońca budzą się i wylatują z ula sprawdzić czy temperatura jest odpowiednia na zbiory. Dokładnie z zachodem słońca wracają do ula, jak słońce znika zza horyzontu pszczoły milkną i w końcu mogą odpocząć po dniu pełnym pracy.

 

Lekcja od pszczół brzmi banalnie „ tylko po przez dokładność i porządek w działaniu jesteś w stanie stworzyć świat harmonijnym"

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (8)

  • rozwiazanie 3 miesiące temu
    Hierarchie w ulu są niezwykle skomplikowane.🐝🐝🐝🐝🐝 Pozdrawiam 💙
  • AriaSan 3 miesiące temu
    Tak, aczkolwiek mają swój porządek i to jest piękne.
    Tak jak kiedyś wszystko miało swoje określenie, teraz to jest uproszczone i tworzy wiele szczelin - niedomówień.
  • Garść 3 miesiące temu
    "Komórki budowane przez pszczoły mają kształt sześcianu, ponieważ każda inna forma tworzyłaby szczeliny, a ciężar miodu rozciągnąłby jego ścianki. Sześcian jest perfekcyjną komórką, dorównując ciągowi Fibonacciego pszczoły poniekąd kierują się tym wzorem matematycznym (...)".
    Kolejny dowód na "mądrość" natury. Nektar i mleczko dla robotnic a przysłowiowa micha ryżu dla robola w naszej bańce. Kolejna refleksja wywołana tekstem.
    Lekcje od pszczół nie są gołosłowne, lecz oparte na faktach. Uczmy się od nich budowania harmonii. Precz z perfekcyjnym indywidualizmem i zabójczą megalomanią xd

    Dzięki za informacje i wnioski. Pozdrawiam.
  • AriaSan 3 miesiące temu
    Haha tak, perfekcjonizm również może doprowadzić do nerwicy natręctw.
    Odpoczynek jest bardzo ważny.
    Zabójcza megalomania "jestem księżniczka/księciem i mogę wszystko" - w ulu pszczelim nie ma księżniczek I książąt na białym koniu. Jest matriarchat!
    Zaś w świecie ssaków patriarchat.
    W świecie gadów, samotne matki.
    W świecie większości płazów i ryb opieka jedynie nad jajem.
    A świecie mięczaków bezpłciowość.
    Cały świat ma swój porządek.

    O tych obserwacjach również napisze ale nieco później. Narazie fakty i zapoznanie z pszczółkami.
  • Garść 3 miesiące temu
    AriaSan, będę śledzić każdy wpis zamykający Twoje obserwacje. Już się cieszę.
    Pozdro.
  • AriaSan 3 miesiące temu
    Garść zapraszam
  • andrew24 3 miesiące temu
    Super,same ciekawostki

    Pozdrawiam serdecznie
    Miłego dnia
  • AriaSan 3 miesiące temu
    Dziękuj :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania