LBnP 39 - Odcienie Szarości

Czarna chmura. Spowija moje serce w mroku. Jej głębia ochładza skórę. Pojawiają się na niej kryształki lodu. Na oknach powstają śliczne rysunki, lód rzeźbi kwiaty, liście, słońce. Doskonałe. Lecz czy na pewno? Pod lodem kryją się dwa poziomy. Czerń i biel. Biel i czerń. Mieszają się. Tworzą skomplikowaną całość, niemożliwą do odtworzenia. Tak różne odcienie szarości, każdy inny, wyjątkowy. Szarość ma wiele kolorów – kolorów, o jakich ludzkość nawet nie śniła.

***

Pod butami słyszę skrzypienie śniegu. Dlaczego tu jesteśmy? Dokąd idziemy?

***

Czarna kawa. Choć, czy to dla niej dobre określenie? Wszystko może być ciemne, bardzo ciemne, ale nie czarne. Chyba?

Dolewam mleka.

Kawa zmienia kolor.

***

Otwieram atlas. Oczyma wyszukuję Europę. Potem – Polskę. Kraj ma tylko małe miejsce na mapie. A jest duży.

Sama Ziemia również jest wielka. Choć to tylko orzech włoski.

Jak musi być ogromny wszechświat?

***

– Po co zadajesz tyle pytań? – głos dobiega gdzieś z otchłani mroku.

– Kim jesteś? – Obracam się, szukając. No właśnie, szukając czego?

– A nie mówiłam?

***

Budzę się. Patrzę na zegarek. Trzecia.

Po co zadaję tyle pytań?

***

Dziesięć lat później znajduję odpowiedź. A jest niezwykle prosta: bo mam dwa poziomy sumienia.

Dwa poziomy sumienia… Czym są?

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (15)

  • Witamy w Bitwie! Życzymy fajnej zabawy. Prosimy o link!
    Literkowa
  • Onyx 22.01.2021
    Dzięki. Już linkuję :)
  • Kocwiaczek 22.01.2021
    Całkiem niezłe:) Tylko ciachnij dywiz z tytułu i daj pauzę lub półpauzę;) Jest krótko, ale ogólnie mi się podoba. Na swój sposób niepowiązane, a jednak. Najbardziej utkwiło w pamięci: "Dolewam mleka. Kawa zmienia kolor.". Och, gdyby to było takie proste, by w wielu przypadkach tak szybko zmienić kolej rzeczy... Marzenie i bajka, ale kto powiedział, że się nie da? :)
    Pozdrowionka:)
  • Onyx 22.01.2021
    Dziękuję pięknie.
    No właśnie, kto powiedział, że się nie da? :)
    Również pozdrowionka
  • Anonim 22.01.2021
    Niezły tekst. Ogólnie ma swój klimat i cos jeszcze.
    Bardzo mi się spodobało, że powiązałaś dwa sumienia z budzeniem się w środku nocy, a konkretnie o trzeciej. To super.

    Natomiast to:
    "Przed oczami mam mapę." - wyrzuciłbym całkiem. Bo bez tego sens pozostaje taki sam, poza tym raz używasz "oczyma", a raz "oczami". Druga sprawa, że w kolejnym zdaniu tez można śmiało wyrzucić "oczyma", bo to raczej niepotrzebne, ale to drobiazg i pewnie subiektywka.

    Pozdrawiam
  • Onyx 22.01.2021
    Dziękuję bardzo.
    Również pozderki ;)
  • Trzy Cztery 22.01.2021
    Fajne, i z uśmiechem. "Po co zadaję tyle pytań?", "Dziesięć lat później znajduję odpowiedź". I - pojawia się kolejne pytanie...
  • Onyx 22.01.2021
    Taki już los :D
    Dziękuję
  • Dekaos Dondi 22.01.2021
    OnyX↔Ciekawe spojrzenie na sprawę czerni i bieli.
    Jest tu klimat, niedopowiedzianej tajemnicy. Z jednej strony przyziemność, a z drugiej: Wszechświat i sens istnienia.
    A szarość ma rożne odcienie, ale nigdy nie będzie biała ani czarna. Zawsze pomiędzy.
    No chyba, że zdradzi swoją tożsamość i zrobi wszystkich ''na szaro"↔Pozdrawiam:)↔5
  • Onyx 22.01.2021
    Dziękuję bardzo
  • Pan Buczybór 23.01.2021
    meh
  • Pasja 26.01.2021
    Z dwóch kolorów czerni i bieli może powstać tle szarości. I niczym jej nie zastąpimy. Jak często biel i czerń ze sobą kontrastuje i miesza pojęcia. Jak często w nas zamieszkuje szarość wyjęta z tych dwóch kontrowersyjnych barw. Nie można ich wybarwić mlekiem. Nie można zagłuszyć sumienia, bo zawsze to drugie odezwie się o trzeciej w nocy i nie pozwoli nam usnąć. Szarość wtedy jest najostrzejsza.

    Pozdrawiam
  • Onyx 26.01.2021
    Dziękuję za koment, również pozderki :)
  • Zapraszamy Autorkę do czytania zgłoszonych tekstów, komentowania i zagłosowania według zasad 3 - 2 - 1
    https://www.opowi.pl/forum/literkowa-bitwa-na-proze-glosowanie-w935/
    Głosowanie potrwa do 02 luty /wtorek/ godz. 23:59

    Literkowa pozdrawia i życzy przyjemnej lektury
  • Tylko do północy można głosować!!! Zapraszamy na Forum Szanowną Autorkę
    https://www.opowi.pl/forum/literkowa-bitwa-na-proze-glosowanie-w935/

    Literkowa

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania