OBRAZ [XXIII] Wolność wiodąca lud na barykady wg Eugène Delacroix

No, to się narobiło... Zadyma, zawierucha, rozpierducha, awantura itd. Nie były to zwykłe burdy pijackie, ale całkiem niezłe avanti, w którym wzięła udział większość mieszkańców od typowej klasy średniej począwszy na plebsie skończywszy, włączając w to żuli, meneli i wszelkiego rodzaju patologów. Byli tam zarówno taksówkarze, jak i malarze. Byli tokarze, pocztowcy, a wśród nich najliczniej reprezentowana była grupa listonoszy, były księgowe, szwaczki, praczki i tak dalej. Kobiety w wiadomej konduity też.

Nie było żadnego typowego Wersalu, chociaż rzecz działa się we Francji. Akcja od razu poszła "na noże". Wystarczyła jedna, głupia decyzja króla, która wkurzyła cały naród i on od razu zaczął działać. Ten naród. Oczywiście radykalnie i ostro. Władza nigdy nie uznawała siły argumentów, więc powinna poznać argument siły.

Szybko to poszło i bardzo daleko zaszło. Do ludzi przemówiła Wolność, która była personifikacją Marianny. A Marianna to jeden z symboli narodu francuskiego. To alegoria prawdziwej i niczym nieograniczonej wolności oraz rozumnego myślenia.

Na obrazie Marianna trzyma w jednej ręce flagę Francji, a w drugiej muszkiet wyposażony w bagnet. Na głowie ma czapkę frygijską, którą noszono podczas rewolucji w 1789 roku.

Marianna stoi z obnażonymi ramionami i piersiami. Jej suknia układa się niczym szata w antycznych rzeźbach. Tuż obok niej stoi chłopiec trzymający w rękach pistolety. Co ten gówniarz tu robił nie mam bladego pojęcia, ale to pewnie on zainspiruje Wiktora Hugo do stworzenia postaci Gawrosza, jednego z bohaterów powieści Nędznicy. Nie wiem, ale wydaje mi się, że szczawik jest zapatrzony w cycki Marianny. To mnie nie dziwi, bo to bardzo zdrowy odruch, ale gdy wokół świszczą kule, to trzeba jednak uważać i być czujnym.

Rewolucjoniści umieszczeni na obrazie wywodzą się, jak już wspomniałem z różnych klas społecznych. Są cholernie zdeterminowani. Zupełnie, jak "czerwone diabły na swym boisku – oni rozniosą w puch wszystko". U dołu obrazu widać poległych w bitwie żołnierzy.

I tak to kiedyś wyglądało...

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 1

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (25)

  • Grain rok temu
    I wywalczyli, że teraz Paryżewo stajnią dla Arabów.
    U nas za tę rozchełstaną robi Marta Lempart.
  • darjim rok temu
    Wybacz, ale nie będę wchodził w polityczne rozkminy.
  • Grain rok temu
    darjim,
    Tu nie ma polityki, tłum nie służy zmianom na lepsze /np. Solidarność/ wynosi szumowiny.
    J. Kaczmarski nienawidził śpiewania Murów, bo mało kto odczytuje, zwraca uwagę na końcówkę ;
    ,,łańcuch kołysze się u nóg”
  • darjim rok temu
    Grain od polityki i spraw z nią związanych trzymam się z daleka i nie wchodzę w żadne dyskusje. Jakakolwiek rewolucja też jest mi odległa.
  • Conie rok temu
    Marianna i logiczne myślenie. Jakiś absurd.
  • darjim rok temu
    Niby czemu? Mogłabyś uzasadnić.
  • Conie rok temu
    darjim co miała wspólnego z rozumem ta rewolucja dla przeciętnego mieszczucha? Rewolucja wprowadziła powszechny, przymusowy pobór do wojska chłopów i mieszczan na kilka lat. Ich sytuacji materialnej w żaden sposób nie poprawiła. Do czasów cesarstwa panował powszechny głód, przez wiele lat. W jej winiku zginęło na gilotynie i wskutek późniejszych wojen wielu z tych pożal się Boże rewolucjonistów. Francuzi obudzili się z ręką w nocniku. Oczywiście, jak zwykle dorobili się cwani żydzi i może z pięć procent cwaniaków, którzy uwłaszczyli się na majątku ukradzionym innym.
  • darjim rok temu
    Conie Dzięki za obszerne wyjaśnienie. To jest jednak sprawa Francuzów. Ja tylko opisałem obraz. Szkoda, że ta strona robi się społeczno- politycznym pierdu pierdu. Wydaje mi się, że prezentowana tutaj proza i poezja na taki los nie zasługują.
  • Conie rok temu
    darjim no nie tylko Francuzów. Bierzesz się za coś, o czym nie masz wiele pojęcia. A wziąłeś się za jeden z najbardziej politycznych obrazów na świecie, w dodatku zakłamany od A do Z. I jeszcze drzesz łacha, że temat polityczny. A jaki ma być?
    Nie sprawa Francuzów, bo jakbyś znał historię, to byś wiedział, że Francuzi usiłowali eksportowć ten model na zewnątrz. A czym były niby wojny napoleońskie według Ciebie, jak nie próbą narzucenia "ideałów" rewolucji całej Europie i światu? A więc to nie tylko sprawa Francuzów.
    Na gilotynach zginęło według różnych szacunków do 80 % chłopów i mieszczan, a więc niby klasy w imię której tę rewolucje zrobiono. W kilkunastoletnich wojnach napoleońskich i wcześniejszych, a także w walkach wewnętrznych ponad milion Francuzów, m.in w Wandei, i to tych najbiedniejszych. Więc sami sobie zawdzięczali swój los.
    O przymusowej kilkuletniej służbie wojskowej już wspominałem, za króla była dobrowolna, płatna i zawodowa. Jeżeli jakiś idiota malarz, poeta, literat, rzeźbiarz próbuje bełkotać coś w tym kontekście o wolności, przez duże "W" to jest to tylko bełkot właśnie nie mający nic wspólnego z rzeczywistością.
  • darjim rok temu
    Conie Wydaje mi się, że zbyt poważnie podeszłaś do mojego opisu. Okej. Dla mnie ten obraz jest niegroźny. A Mariannę jako taką bardziej wolę w piosence Stanisława Staszewskiego wypromowaną przez jego syna. Pozdrawiam.
  • Conie rok temu
    darjim podeszłeś, albo podszedłeś, jeśli już;))) A piosenki nie słyszałem. Pewnie ten wspomniany Marian syn Stanisława ma taką samą wiedzę na temat Marianny, że nie wie o czym nawet śpiewa;)))) Po prostu nie słucham i nie oglądam byle czego, bo nie warto tracić w życiu cennego czasu. Równie dobrze ten Marian mógłby promować Lenina, bo on wzorował się co do metod szybkiej eksterminacji możliwie dużej liczby ludzi na Rewolucji Francuskiej właśnie;)))
  • Grain rok temu
    Conie, ditto.
  • darjim rok temu
    Conie sorry, myślałem, że jesteś kobietą. Twoje zdjęcie profilowe jest bardzo mylące. Wydaje mi się, że jesteś tu tylko dlatego, aby krytykować i mieszać z błotem. To jest twoja sprawa. Mnie do tego nie mieszaj i nie obrażaj. Najlepiej zakończmy tę dyskusję. W swoich komentarzach wszedłeś na tereny, które dla mnie guzik znaczą. Dzięki. Trzymaj się. Napisz coś swojego, to chętnie przeczytam.
  • Conie rok temu
    darjim przecież ja bardzo rzeczowo uzasadniłem swoją opinię. Udowodniłem ci, że wziąłeś się za polityczny obraz, czysto propagandowy, propagujący de facto głupotę i zbrodnia ukrytą za szczytnymi hasełkami. I dałeś się im omamić. Po prostu piszę czystą prawdę, piszę jak jest. A co z tymi informacjami zrobisz, to już Twoja sprawa. Uważam po prostu, że nierzetelnie zaprezentowałeś obraz czytelnikowi. Owszem, to krytyka, ale uzasadniona, nie ma tutaj ani grama hejtu, ani mieszania z błotem. Na drugi raz, jak się za taką sprawę bierzesz, to zapoznaj się z kontekstem historycznym powstania danego dzieła, a dopiero później prezentuj je czytelnikom. Inaczej się nie da. A nie wstawiam nic swojego, bo pan admin raczył zablokować mi możliwość wstawiania.
  • darjim rok temu
    Conie przyznam ci się, że chciałem skoncentrować się na piersiach Marianny i gapiącym się na nie Gówniarzu. Ja odebrałem to dzieło malarskie z humorem i bardzo lekko je potraktowałem. Przykro mi, że admin cię zablokował.
  • Vampire Fangs rok temu
    Zauważyłem błąd w tytule Twojej ekfrazy. Napisałeś XIII a powinno być XXIII. Ekfraza podoba mi się i daję 5😉
  • darjim rok temu
    Dzięki wielkie. Gdzieś zawieruszył mi się jeden X.
  • piliery rok temu
    Fantazja Cię poniosła. Nie było wtedy ani tokarzy ani taksówkarzy - przecież to XVIII wiek. Tokarki to druga połowa XIX w a taksówki początek XX. :)
  • darjim rok temu
    Ojej. Przecież wiem. Oni są dla dodania akcentów humorystycznych. W takim właśnie stylu jest ten tekst: bardzo luzacki. Nie wszyscy tak go odczytali. 😀
  • piliery rok temu
    darjim Piszesz lekki tekst ale "tak kiedyś to wyglądało" Ja nie znajduję tu akcentów humorystycznych. Poza tym to nie wolność była personifikacją Marianny a Marianna była personifikacją wolności.
  • darjim rok temu
    piliery bo nie mogłem dać " żyli długo i szczęśliwie". Możliwe, że jedna była personifikacją drugiej, a druga tej pierwszej. 😀
  • piliery rok temu
    darjim Pojęcie wolności jest stare jak ludzkość nie pleć.
  • darjim rok temu
    piliery każdy odbiera dany tekst po swojemu. To samo tyczy się wierszy. Ja nie zamierzam z tym dyskutować. Dzięki wielkie.
  • piliery rok temu
    Dopowiedzenie Personifikacja to uosobienie. Wolności nadajesz cechy osobowe? Nie chcę z Ciebie drwić ale jeśli będziesz dalej brnąć to spodziewaj się ze inni to zrobią bez zahamowań.
  • darjim rok temu
    Dziękuję. Doceniam szczerość i pozytywną krytykę.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania