Artykuł #3 - O systemie jedynkowym.

- artykuł profana, wprowadzający do tematyki różnych systemów liczbowych oraz traktujący o tym jak pomimo pewnego arbitralnego założenia (które teraz już nie jest dla mnie żadnym problemem) uzasadnić istnienie pewnego sposobu zapisywania wartości.

 

Nie jestem na tyle zadowolony z tego tekstu, by pokazywać go już tak publicznie, ale jeżeli byłbyś potencjalnym czytelnikiem tego artykułu, to możesz napisać na mój adres mailowy, to wyślę Ci plik.

szostka2440@gmail.com

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (13)

  • Tankret 31.01.2021
    aha :)
  • Józef Kemilk 31.01.2021
    Matematyka zakręcona jest?. To co proponujesz jako system jedynkowy, chyba jest binarnym. Biorąc pod uwagę twoją logikę, to można by go zastosować w wielkich liczbach w komputerach. Praktyczne zastosowanie mogłoby być w logistyce, w demografii, tylko ten system byłby ostatecznie połączony z dziesiętnym. System wychwytywałby różne anomalie.
    A tak w ogóle wygląda, że jesteś taki trochę geniusz matematyczny. Fajno.
    5
  • K6-2440 31.01.2021
    W binarnym 2^10(10) (czyli 1024 w dziesiętnym) wyglądałoby tak:10000000000, a w jedynkowym taka liczba byłaby przedstawiona w postaci:
    ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||. Ten drugi zapis momentalnie zapychałby pamięć komputera jakby w kalkulatorze wpisać jakąkolwiek wyższą potęgę liczby większej niż dwa. Na poprzednim przykładzie: pierwszy zapis ważyłby dziesięć bitów, a ten drugi co najmniej dziesięć razy tyle, a tym większa liczba, tym ta dysproporcja byłaby drastyczniejsza. Dlatego system jedynkowy przez swój zapis uniemożliwia sam sobą praktyczne jego stosowanie, a jest on raczej ciekawostką matematyczną i furtką do zawierania dwóch liczb, w jednej przydługiej.
    Jednakże wiedz, że doceniam twój komentarz.
  • K6-2440 31.01.2021
    Niestety jakaś wyższa siła skróciła mój komentarz (pewnie przez te powtórzenia), dlatego dla lepszego ukazania materii pragnąłbym zaznaczyć, że zapis jedynkowy w kreskach, ciągnął się jeszcze przez trzy linijki.
  • Właściwie Tankret, wyraził to tak, jak ja bym mógł. Padam po pierwszym przeczytaniu, może coś wiem, ale nie jestem tego pewien, czyli raczej nie wiem.
  • Tankret 02.02.2021
    Ujmę to tak, zwyczajnie wymknęło mi się z zakresu pojmowania :) Ciekawie napisane, jednak nic po za "aha" nie mogę więcej napisać. Żeby nie było doceniam z powodu mojego matematycznego ograniczenia nic innego nie pozostaje mi napisać. Przyjmuję do wiadomości i jestem pod wrażeniem, czyli "aha" :)
  • Ant 03.02.2021
    Bardzo ciekawe! Matematyka jest piękna i uniwersalna. Podlega tym samym zasadom niezależnie od języka czy poglądów na świat.
  • Narrator 05.02.2021
    „Systemy liczbowe to całkiem interesujący temat.” — zapewniam cię, że dla większości kobiet jest to bardzo nudny temat. Z drugiej strony wielu samotnych mężczyzn, którzy mają problem w nawiązywaniu stosunku z kobietami, ucieka do liczb, bo wśród nich czują się bezpiecznie. Osobiście zaliczam się do tych ostatnich, dlatego twój artykuł przeczytałem z zainteresowaniem. Natomiast podejrzewam, że większość pań przestała czytać w miejscu, kiedy doszedłeś do potęgowania. A ty jeszcze dowaliłeś system oparty na nieskończoności! Ta rewelacja musiała wywołać mdłości oraz spowodować zawroty głowy. Gdybyś, zamiast bujać w abstrakcji, używał praktycznych przykładów, to może by się skończyło na lekkiej niestrawności. Na przykład napisał, że system jedynkowy to system naturalny, przy pomocy którego pierwsze istoty myślące zaczęły liczyć: jeden mamut, dwa mamuty, ... , mucium mamutów. Dziewczynki w pierwszej klasie używały patyczków do liczenia. Dlatego symbolem w systemie jedynkowym nie powinna być jedynka, tylko patyczek, żółta kaczuszka, różowy królik, albo czym tylko dziecko lubi się bawić. Mógłbyś też dodać, że bez systemu patyczkowego nie byłoby bogactwa, biedy, wyzysku, ani żądzy posiadania, bo żeby coś mieć, wpierw trzeba umieć to policzyć. Mówi się, że korzeniem wszelkiego zła są pieniądze, ale tak naprawdę jest nim system jedynkowy! Fajnie byłoby pokusić się o dywagacje, co by było gdybyśmy mieli po sześć palców, jakiego systemu liczbowego wtedy byśmy używali, a już absolutnym przebojem sezonu byłoby stwierdzenie, że panowie mają przewagę nad paniami, ponieważ natura wyposażyła ich w system jedenastkowy i mogą sobie walnąć setkę po kryjomu: 100(10) = 99(11).

    Jeszcze kilka uwag.
    Zmieniłbym obcojęzyczne zwroty:
    decymalny -> dziesiętny
    heksadecymalny -> szesnastkowy

    „to długość zapisu nie ulegnie zmianie” — ulec można wypadkowi, nie zmianie. Powinno być: „to długość zapisu pozostanie ta sama” lub „to długość zapisu się nie zmieni”

    Moim skromnym zdaniem nie może być mowy o systemie liczbowym, którego bazą jest nieskończoność. Nieskończoność nie jest liczbą, raczej jest to kierunek, w którym liczby rosną lub maleją.

    Tak ogólnie jest to artykuł na ważny temat, napisany językiem zrozumiałym dla laika. Zachęcam do pisania następnych i pozdrawiam :)

    Moja ocena: 10(5)
  • Narrator 06.02.2021
    Korekta: 100(10) = 91(11).
  • K6-2440 10.02.2021
    Szczerzę się bije w pierś, że nie użyłem żadnego porównania systemu jedynkowego do patyczków, a same nie poruszenie kwestii, skąd wynika nasza obecna baza liczenia i jak by ona wyglądała, gdyby ludzie mieli mniejszą, bądź też większą liczbę palców, jest z mojej strony ogromnym przeoczeniem, którego uniknięcie najpewniej skutkowałoby w lepszym wprowadzeniu laika do tematu.
    Dziękuje również za zwrócenie uwagi na słownictwo. I jeżeli chodzi o zauważenie źle użytego słowa jakim było w tym przypadku "ulegnie"(uważam, że właśnie takie małe poprawki wypleniają z naszego języka oczywiste chwasty, jakimi są nieświadome błędne sformułowania) i jeżeli chodzi o obcojęzyczne nazwy systemów. Wyrazów tych użyłem jako urozmaicenie słownictwa, jednakże widzę, że można to odbierać jako zwykłe wtrącanie obcych słówek do wypowiedzi, czego jestem zagorzałym przeciwnikiem. A co do systemu opartego na nieskończoności, to po prostu można by to nazwać systemem opartym o niewyobrażalnie dużą liczbę, a efekt mógłby być ten sam: wymawianie cyfry jako ciąg kropek, bądź kresek, co pokazuje, że dwa pozornie bliźniacze systemy, mogą się kolosalnie różnić tylko i wyłącznie przez możliwość wydłużania liczby w jednym z nich, nie zmieniając jej wartości, poprzez dodawanie teoretycznie niemych zer.
  • Narrator 11.02.2021
    K6-2440 Szczerze, w swoim komentarzu chciałem być bardziej satyryczny, aniżeli krytyczny. Twój artykuł jest bardzo ciekawy i mam nadzieję, że wkrótce napiszesz następny. Ja również noszę się z zamiarem napisania czegoś w tym temacie, np. o liczbie 1729, albo o wzorze Eulera (e ^ (pi * i) + 1 = 0), uważanym za najpiękniejsze wyrażenie w matematyce. Problem w tym, że takie matematyczne rozważania trzeba owinąć w jakąś fabułę, bo inaczej dla niektórych może to być niestrawne.
  • Baba Szora 27.02.2021
    Myślę, że Twoje pojęcie o kobietach i ich zainteresowaniach jest dość stereotypowe. I generalnie zastanawiam się dlaczego pod tak fascynującym esejem wyskoczyłeś na temat 'ograniczenia umysłowego kobiet', skoro ani temat ani tytuł całkowicie ich nie dotyczył...Gdzież ten 'głęboko zakorzeniony rozsądek i trzeźwe myślenie' przypisywane stereotypowo mężczyznom???
  • Baba Szora 27.02.2021
    To bylo do Narratora w związku z jego pierwszym kometarzem.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania