Wideo lekcja z historii Pierwsza klasa liceum Tragedia!!!

Wideo lekcja z historii Pierwsza klasa liceum Tragedia!!!

 

Miałem okazję uczestniczyć w wideo spotkaniu z historii w którym młodzież wraz z nauczycielem rozmawiała o wprowadzeniu stanu wojennego w grudniu 1981 roku.

 

Słuchałem tego co mówi nauczyciel, który całkiem ciekawie i merytorycznie opisał co i jak. Jednak kiedy zaczęły napływać wypowiedzi uczniów powiem szczerze włosy stanęły mi dęba i nie tylko na głowie. Okazało się, że wiedza przynajmniej 90% uczniów jest nie tylko zerowa, ale moim zdaniem nawet ujemna.

Kilka najciekawszych wypowiedzi zapisałem sobie i pokażę.

- Czyli co wybuchła wojna?

- A ten Jaruzelski, to on był już przecież prezydentem

- Aha czyli ogłosili wojnę? Ale z kim?

- Ten no Kiszczak ... no chyba tak się nazywał to był sekretarz partii tej co rządziła

- A ta Wrona to jakiś pseudonim, bo mi się kojarzy chyba z ptakiem

- Ta jak jej tam solidarność to była jakaś partia?

- Proszę pana to była wojna? Tylko z kim bo nie wiem?

- A ci generałowie z WRONY to byli nasi wrogowie?

- A ci no górnicy, to oni chcieli co? Po co okupacja kopalń? Przed kim ich bronili?

- Ten no Jaruzelski to chyba jakiś ważny gość był?

- A Wałęsa, ten prezydent to chyba nie chciał tego no stanu wojennego?

- Czyli ta partia solidarność chciała przejąc władze?

- Ta Walentynowicz, to chyba nie pracowała wcale?

- No ale przecież jesteśmy w NATO? Oni nie mogli pomóc?

- Ten stan no wojenny to wprowadzili generałowie, czy jakaś partia?

- Na ulice wyszli żołnierze, ale po co?

- Mówi pan, że wprowadzono godzinę policyjną, czyli nie wolno było chodzić w nocy? Dlaczego? Czy coś ludziom groziło w nocy?

- Wprowadzono zakaz strajków i demonstracji. Czyli nie wolno było protestować? A przeciw komu?

- A te czołgi i żołnierze na ulicach mieli nas chronić? Ale przed kim?

- Wprowadzono cenzurę? Czyli co nie można było pisać na necie?

- A ten sekretarz Gierek to on nie chciał się dogadać z górnikami?

- Ci jak pan powiedział internowani to jacyś bandyci? Dlaczego ich zamknięto?

- Podobno mogli wejść Ruscy i nas aresztować wszystkich! Czy to prawda?

- Czyli to była kolejna wojna. Pytam bo nie słyszałem o III wojnie.

- To po co stan wojenny, kiedy pan mówi że żadnej wojny nie było?

- Mówi Pan, że ograniczono wolność? Czyli co wyłączono internet i komórki?

- Jak słyszałem wyłączyli wszystko nawet internet i komórki i nie było nic!

 

Po tych ostatnich wpisach wyłączyłem się. Pytań było znacznie więcej, ale większość w podobnym tonie. Nie wiem jak to opisać, bo dla mnie to był totalny obraz nędzy i rozpaczy pokazujący stan wiedzy młodzieży lat 16/17. To coś szokującego i pokazującego że stan świadomości naszej młodzieży jest tak tragiczny, że nie mieści się w żadnej skali.

Widząc to nie dziwię się, że można dzisiaj propagandowo zrobić z nimi wszystko. Oni nie mają pojęcia co, kiedy i dlaczego. Ja rozumiem, że nie każdy interesuje się historią, ale chociaż podstawowe fakty powinien znać, tak mi się wydaje.

Podziwiałem spokój nauczyciela, który odpowiadał na nawet najbardziej bzdurne zapytania bez większych emocji – pewnie przyzwyczajony do takiego zalewu niewiedzy.

Reasumując byłem i jestem przerażony, bo nie spodziewałem się że nasza młodzież jest tak nie douczona i nie zna najważniejszych faktów z naszej nie odległej przeszłości.

Czy naprawdę znajomość choć podstawowych faktów z naszej historii, to coś przekracza możliwość ludzi, którzy są już o krok od dorosłości?

Pytam, bo widzę mur niewiedzy, o który rozbija się sens całej tej lekcji.

Czy oni cokolwiek zrozumieli?

Wybaczcie subiektywizm kogoś, kto trochę zna historię, ale obraz tego co zobaczyłem i usłyszałem zabił we mnie po raz kolejny chęć do nauczania i opisywania naszej historii, choć robię to od 25 lat przynajmniej.

Dodam tylko, że to pierwsza klasa liceum o profilu historycznym!

Zapraszam do dyskusji.

Średnia ocena: 3.6  Głosów: 14

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (221)

  • Pan Buczybór 14.05.2020
    A to nie pierwsza klasa liceum?
    Hmmm, ogólnie można uznać na plus, że przynajmniej zadawali pytania, a nie siedzieli jak kołki nic nie rozumiejąc :)
    Wiesz, trudno też na podstawie jednej klasy stwierdzać ogólny stan młodzieży. Trochę też zależy jaka to szkoła - zawodówki i inne takie raczej nie skupiają w większości inteligentnych i ambitnych ludzi.
    Ogólnie jednak zgadzam się co do ignorancji młodego pokolenia, do którego, no, należę. W mojej szkole raczej takich ananasów jak tych, co opisałeś nie ma, ale ciężko znaleźć osobę, która naprawdę interesuje się historią i jest świadoma tego wszystkiego.
    Ogólnie sprawa jest głęboka i skomplikowana, ale chyba najlepszym wyznacznikiem będę wyboru tych ludzi, gdy już będą pełnoletni :)
    Pozdro
  • Ozar 14.05.2020
    Oki dodam że to liceum
  • Ozar 14.05.2020
    O profilu haaaaaaaaaaaaaa historycznym !
  • slawko00 15.05.2020
    Ozar no to kuźwa nieźle.... Ja po informatyce znam lepiej historię w takim wypadku
  • Yourofsky 14.05.2020
    Miazga!! :) Ale to fakt. Łatwo się rządzi takimi, bo historia lubi się powtarzać a oni jej nie znają. Dodam od siebie coś podobnego: Nie dawniej niż rok temu rozmawialiśmy z pewnym 20 latkiem , który CHCIAŁ IŚĆ DO WOJSKA i rozmowa zeszła na temat WTC. 20 latek powiedział, że nie wie o co nam chodzi. No to mu podpowiadamy, że - no wiesz ten atak na dwie wierze, Centrum Światowego Handlu, 11 września. A on mówi że, UWAGA CYTAT: "- Nie słyszałem, historia mnie nie interesuje." No kuźwa, szczęki nam poopadały. Tym bardziej że znaliśmy go już trochę i było pewne że chłopak nie robi sobie jaj.
  • Ozar 14.05.2020
    No to pokazuje, że ludzie że nawet gość idący do wojska nie zna historii wcale. To bardzo smutne, ale niestety prawdziwe. Kurde jak może człowieka idącego do wojska nie interesuje historia. To kufa bez sensu. Nie kumam tego.
  • Yourofsky 14.05.2020
    Ozar powracając do tego 20 latka to potem zdałem sobie sprawę, że gdy ja oglądałem w TV wydarzenia na żywo z zamachu na WTC z napisem na dole ekranu ATAK NA AMERYKĘ ( ci z telewizji też są dobrzy ) to ten 20 latek, leżał jeszcze w kołysce. Co jednak nie usprawiedliwia faktu że o takich rzeczach powinno się wiedzieć, bo to co się wtedy stało dzieje się do dzisiaj. Więc to nawet nie brak wiedzy z historii, ale brak wiedzy o otaczającym nas świecie dzisiaj.
  • Liv12365 14.05.2020
    Ozar Bo może nie wszyscy idą do wojska bo są patriotami? Świat nie jest czarno-biały.
    Znam takich co idą dla zarobku :)
  • Liv12365 Nie chodzi o to żeby żołnierze byli patriotami (nikt tutaj tego nie pisze), lecz żeby nie byli idiotami.
  • Jarema 15.05.2020
    Marku, moim zdaniem lepiej żeby jednak żołnierze byli patriotami, a nie czystymi najemnikami, mimo, że teraz tylko armia zawodowa (poza WOTem). Najemnika zawsze można przekupić wyższym żołdem bądź czymkolwiek innym, patriota będzie służył, nawet w sytuacji, gdy z powodu jakichś szczególnych trudności państwa nie otrzyma żołdu.
  • Ozar 15.05.2020
    Yourofsky Tak, brak wiedzy o tym co się działo niedawno, albo dzieje jest kolejnym przykładem tego, że wielu młodych nie interesuje nic co się dzieje. To smutne, ale prawdziwe. Może brak wychowania w tym takiego patriotycznego, jak naszych ojców, czy dziadków wychowywano w czasach rozbiorów?
  • Ozar 15.05.2020
    Liv12365 Tak też znam przynajmniej dwóch takich, którzy poszli tylko ze względu na kasę. Czy człowiek idący do wojska powinien być patriotą? To dobre pytanie. Moim zdaniem ci, którzy idą do szkół wojskowych i chcą zrobić karierę czyli swoje życie oddać armii powinni być patriotami, choć trochę, bo wojsko to bardziej służba niż praca. Tak mi się wydaje.
  • Ozar 15.05.2020
    Marek Adam Grabowski Marek znałem wielu idiotów w wojsku. Mój szef kompanii to nawet za bardzo czytać nie umiał, ale za to tak koło 14 godziny już albo padał, albo starał się jakoś nie spaść z krzesała. A ile razy koledzy pomagali mu wyjść z jednostki. Oficerów też takich widziałem.
  • Liv12365 15.05.2020
    Ozar A pro po służby niż pracy, to z policją mam podobne odczucia, bo to jednak w pewnym sensie służba społeczeństwu :) więc w zasadzie to mógłby być osobny temat to dyskusji na forum albo gdzieś
  • DEMONul1234 14.05.2020
    Panie Ozarze, jest to zaiste widok straszny, a niestety prawdziwy. W erze komputerów ludzie coraz rzadziej zaglądać będą do wiedzy książkowej, czy historii. Znam osobę, która odpowiedziała mi: "No bo po co, skoro to było i minęło" Dałem za wygraną, bo z idiotą nie ma co się kłócić, ale taki widok pali oczy. A przytoczone komentarze mnie dobiły.
  • Ozar 14.05.2020
    No bo i po co - słyszę to coraz częściej niestety. To taki obraz naszej współczesności. Było i minęło - no cóż było, ale warto chyba wyciągnąć wnioski zobaczyć co jest nie tak i nie dać się znowu zrobić w konia. Tak myślę, ale to głos wołającego na puszczy - odpowiada tylko echo...
  • Yourofsky 14.05.2020
    Wiesz... znam kilku, którzy poszli do policji i straży więziennej, tylko dla emerytury po 15 latach, na strzelnice nigdy za własne pieniądze nie poszli, mówiąc - a po co mi to ? Ten 20 latek chciał zmienić prace na "prace w wojsku" jak to nazywał bo warunki były lepsze, bo dodatki, bo emerytura itp. Hehhh, kiedys pytam kumpla, który już pare lat słuzył w policji - jak ci sie pracuje w policji? A on na to mi odpowiedział CYTAT : "- Do emerytury jeszcze tylko 9 lat".
  • Ozar 14.05.2020
    To też jakaś alternatywa, czyli szybsza emerytura. A co do strzelnicy to znam oficerów, którzy wiele lat nie strzelali, a zaliczali strzelanie po znajomości. Ich TT chyba już nawet nie działało.
  • fanthomas 14.05.2020
    Muszę obejrzeć te lekcje, może się historii nauczę
  • Targówek 14.05.2020
    Pisałem już o tym kiedyś w jednym tekście. Większość dzisiejszej młodzieży (coś o tym wiem) jest ogłupiała od komórek, facebooków, fame MMA, youtuba i gier (sam gram, ale z głową). Do tego zachowania patologiczne - oglądanie pornografii czy palenie. Potem ludzie z dawnego KC PZPR mają przez takich wyższe poparcie. Polecam spojrzeć na którąś z książek młodzieżowych z zeszłego wieku, bądź filmu, i zobaczyć jak tam młodzież rozmawia. Tam prezentowała postawę inteligentną, a nie jak dzisiaj, jakby mieli uszkodzone mózgi.Brat mi kiedyś pokazał takiego youtubera (nicku nie pamietam) który na jednym ze swoich filmów musiał objaśniać swoim 14 - letnim widzom, o co chodzi w Panu Tadeuszu, bo... oni nic z tego nie rozumieją! To chyba idealnie pokazuje, o kim my właściwie rozmawiamy.
  • Targówek 14.05.2020
    Dla nich powstają filmy typu Misfit.
  • DEMONul1234 14.05.2020
    Bo dzisiejsza młodzież to jak trafnie ująłeś ma komórki, gry i pornosy w głowie. We wszystkim musi być rozwaga. Co do "Pana Tadeusza" to brak mi słów. A teraz pluć sobie w brodę zostaje po tej kasie na edukacje... Pytania w tym opowiadaniu pokazują jak sprawy się mają.
  • Ozar 14.05.2020
    DEMONul1234 Niestety tak. wiedza jest bardzo mała i to przeraża.
  • Ozar 14.05.2020
    No nie rozumieją bo nikt im nie wyjaśnił co i jak niestety! To temat rzeka ale tak jest!
  • Targówek 14.05.2020
    Ozar niestety moi rówieśnicy za jakiś czas przejmą pałeczkę po poprzednim pokoleniu. Zastanawiam się jak może wtedy wyglądać świat.
  • Liv12365 14.05.2020
    Powiem Wam dlaczego tak jest xD
    Bo większość uważa, że historia to coś, czego totalnie nie warto się uczyć. W liceum, jeśli nie jest się na humanie, to nic nie robisz na historii, a przedmioty, które się liczą, to głównie ścisłe oraz języki :) to wszystko.
    Przyczyn szukać można wiele i wszędzie - od nauczyciela, aż do dennego programu...

    Ale w jednym tkwi racja - jakiekolwiek pojęcie historyczne wypadałoby mieć - podstawy :)
  • Jarema 14.05.2020
    To chyba jakiś żart.
  • Ozar 14.05.2020
    Jarema niestety to nie żart. Chciałbym, żeby tak było, bardzo bym chciał.
  • Pasja 14.05.2020
    Przeżyłam już trochę na tym świecie i muszę przyznać, że nie wierzę w ten obraz jaki przedstawiłeś. A jeśli już, to się pytam gdzie był, jest nauczyciel do tej pory, skoro to klasa o profilu historycznym. Czyżby to byli uczniowie z łapanki? I zastanawia mnie spokój nauczyciela. Wracając do mojej sprzeczności, uważam, że mamy wspaniałą młodzież i możemy się nią pochwalić w całym świecie. Niepotrzebne wrzucanie do jednego worka ludzi. I niepotrzebne obrażanie młodzieży z zawodówek, bo tam też są inteligentni i na poziomie uczniowie. Wszystko jest dla ludzi. Uważam, że u nas i tak uczy się sporo historii. Ktoś napisał o WTC - proszę zapytajcie się amerykańskiego ucznia czy coś wie na temat Polski?
    Dlatego wybacz, ale mocno przerysowałeś temat. Zaznaczam, że nie jestem historykiem ani nauczycielem.
    Pozdrawiam
  • Yourofsky 14.05.2020
    Wie. W Polsce są niedzwiedzie polarne, ludzie jeżdżą wozami drabiniastymi a chłop boso po gównie chodzi.
  • Ozar 14.05.2020
    Pasja wybacz ale to, co pokazałem jest faktem, choć może dla ciebie przerysowanym, ale tak jest.
  • Ozar 14.05.2020
    Yourofsky Znam i takie opowieści. Można tu napisać wszystko.
  • Yourofsky 14.05.2020
    Mam rodzine na Podkarpaciu. Mój stryjek wybudował tam dom w stanie surowym. Potem chciał go sprzedać. Przyjechali amerykanie żeby go kupić. Spytali sie min o to , czy można do tej wsi prąd podciągnąć bo oni chcą mieć prąd w domu.
    Szczęka mi opadła, bo moi dziadkowie na działce obok mieli elektrycznie otwieraną bramę wiazdową na pilota. Taka jest wiedza Amerykanów o Polsce i Polakach
  • Ozar 14.05.2020
    Yourofsky A wiedza Amerykan ów to całkiem inna bajka! Oni żyją nadal w innym świecie!
  • Szpilka 14.05.2020
    Aha, też tak myślę, że autor mocno przerysował, tak jakby za komuny sami geniusze byli, a pamiętam doskonale, jak z Polaków na Zachodzie wyśmiewano, że języków obcych nie znają. Bo taki system nauczania był, czyli nauczanie bierne, wbijano dużo wiedzy do głowy, tylko uczeń nie potrafił tej wiedzy spożytkować. To tak jak z uprawianiem judo, nauka samych rzutów nic nie da, gdy nie ma sparingów. Gdybym nie pobierała nauk prywatnie, to guano bym mówiła w żadnym języku.
  • Ozar 14.05.2020
    Szpilka Nic nie przerysowałem. Te pytania zadali uczniowie, nie ja! ja je tylko pokazałem.
  • Yourofsky 14.05.2020
    Ozar Wiem, mam dużą rodzinę w USA. Moje kuzynowstwo byo w polsce kilka razy. Dopiro jak pokazaliśmy im Kraków, Warszawe to zmienili zdanie. Ale ich wiedza o rzeczywistości jest ..... podam przykład. Dumna kuzynka podarowała mi koszulkę od jej koleżanki, która była na misji w Iraku, na koszulce był Amerykański żołnierz na pustyni z napisem " Operation Iraq freedom "
  • Szpilka 14.05.2020
    Ozar

    To powiem Ci tak: nie wszyscy mogą być mądrzy, bo kto na tych mądrali będzie w fabryce tyrał?
    Poza tym świat się zmienia, młodzi mają inne priorytety i w tyle Wrony, Prony i Okony ?
  • Ozar 14.05.2020
    Yourofsky No cóż życie!.
  • Ozar 14.05.2020
    Szpilka Może masz rację! Dla tych z fabryk historia nie ma znaczenia! Ale problem w tym że tacy niestety głosują, bo maja takie prawo i wtedy rodzi się problem!
  • Szpilka 14.05.2020
    Ozar

    A tu zgadzam się z Tobą, że takimi młodymi łatwo manipulować ?
  • Targówek 14.05.2020
    Szpilka nie wszyscy mogą być mądry, ale nie może też być sytuacji, że mądrzy to mniejszość.
  • Liv12365 14.05.2020
    Szpilka Młodzi, młodzi i młodzi... a wszystkimi da się manipulować, jeśli korzystają tylko z jednego źródła wiedzy i nie sprawdzają jego prawdziwości i prawdopodobieństwa tego, że zawarte w nim informacje są zgodne z rzeczywistością :)
  • Liv12365 14.05.2020
    Albo mają klapki na oczach - czarno-białe w dodatku :D
  • Szpilka 14.05.2020
    Targówek

    Słuszna uwaga ?
  • Pasja 14.05.2020
    Szpilka a starymi nie można?
  • Szpilka 14.05.2020
    Liv

    Tys prowda, starymi też można manipulować, bo stary nie znaczy, że mądry, tylko doświadczony życiowo ?
  • Szpilka 14.05.2020
    Pasja

    Można, odpowiedziałam Liv ?
  • Pasja 14.05.2020
    Szpilka idzie jak w dym oddać ostatni grosz na Bóg wie co?
  • Liv12365 14.05.2020
    Szpilka Świntya w dodatku :D
  • Szpilka 14.05.2020
    Pasja

    Ech, też mi się nie podobuje, ale cóż, cóż może jeden żuczek? Wiele żuczków trzeba, żeby się ruszyło ?
  • Szpilka 14.05.2020
    Liv

    Świnta zawsze i wszędzie ?
  • Ozar 14.05.2020
    Targówek Mądrzejsi to zawsze mniejszość, bo większość to coś ala owczy pęd i biegną tam gdzie biegnie główne stado. U nas ci co wiedzą tak mniej więcej o co biega to jakieś może 20% reszta słucha propagandowych mediów i im wierzy niestety.
  • Ozar 14.05.2020
    Liv12365 To, że nie sprawdzają to głownie z lenistwa, bo im się nie chce. W necie jest dosyć ludzi pokazujących rzeczywistość w całkiem innych kolorach. Wystarczy wejść i posłuchać.
  • Ozar 15.05.2020
    Yourofsky Tak nas opisują w wielu krajach. A do tego brak prądu, gazu i nawet dróg asfaltowych.
  • Liv12365 14.05.2020
    Dodać do tego jeszcze zalew materiału z innych przedmiotów - historia spada na ostatni plan :) ważniejsza staje się chociażby biologia, polski, angielski... a historia przyszłościowo również nic nie daje ;) bo ilu trzeba na rynku historyków?
  • Ozar 14.05.2020
    To prawda, historycy tak ogólnie nie są potrzebni, bo i po co?
  • Ozar 14.05.2020
    Tak to prawda. Historia na końcu
  • Future 14.05.2020
    No ale historia się przydaje. Weźmy przykładowo serię gier Assassin's Creed. By mogły powstać kolejne części, potrzebna jest wiedza przykładowo jak wyglądały dawne miasta, kto był u władzy i tak dalej.
  • Liv12365 14.05.2020
    Future Nowoczesna metoda nauczania :))
    Nie mówię, że się nie przydaje, ale nie dziwię się, sama jako była uczennica, że historia nie ma brania...
    Materiał denny, podstawa programowa... nauczyciele dość często też ciekawie nie potrafią przedstawiać tego jak trzeba, a nawet jeśli to i tak muszą iść z podstawą programową, a to wiąże ich ręce :)
  • Future 14.05.2020
    Liv12365 Zależy od nauczyciela :)))
  • Targówek 14.05.2020
    Liv12365 Psy żeby zrozumieć też trzeba mieć opanowaną historię przemian ustrojowych w Polsce
  • Targówek 14.05.2020
    taki przykład pierwszy z brzegu
  • Ozar 14.05.2020
    A przy okazji dziękuje za 1/2 to pokazuje jaki mamy poziom historii i jej oceniania.
  • Future 14.05.2020
    Chyba trafiłeś w ich czuły punkt...Dałem 5
  • Pasja 14.05.2020
    Ozar proszę wybacz, ale w tej chwili obrażasz komentatorów. Zapraszasz, a potem ogłaszasz werdykt za brak wiedzy. Pozdrawiam ciepło
  • Yourofsky 14.05.2020
    Future To ja dałem 5 a ocena jest tylko jedna więc ...
  • Ozar 14.05.2020
    pasja Dlaczego tak sadzisz? ja tylko pokazałem pytania młodych ludzi nawet bez komentarza!
  • Ozar 14.05.2020
    Pasja Więc kogo obrażam?
  • Future 14.05.2020
    Yourofsky hmmm, chodzi o to, że w TYM opowiadaniu dałem 5, nie wiem o co ci chodzi :/
  • Yourofsky 14.05.2020
    Sorry nie odświeżyłem strony. Ocen jest 6. Przepraszam więc :)
  • Pasja 14.05.2020
    Ozar być może źle zrozumiałam twój komentarz wyżej. Jeśli to nie było o komentatorach to przepraszam za złe odczucie.
  • Targówek 14.05.2020
    Future ja też dałem piątkę za poruszenie ważnego tematu.
  • Ozar 14.05.2020
    pasja Nie. pokazuje jaką wiedzę mają nasi młodzieńcy i nikogo nie obrażam. To, co pokazałem jest spisanymi przeze mnie faktami, czyli pytaniami uczniów 1 klasy gimnazjum.
  • Yourofsky 14.05.2020
    Skoro rozgorzała aż taka gorąca dyskusja, to chyba jednak oznacza jedno : HISTORIA JEST WAŻNA. :)
  • Liv12365 14.05.2020
    Zależy :)
  • Yourofsky 14.05.2020
    Liv12365 tzn ? :)
  • Liv12365 14.05.2020
    Yourofsky Zależy dla kogo, w jakich okolicznościach, gdzie itd...
    Generalnie wychodzę z założenia, że wiedzę ogólną trzeba mieć, ale jesli np mój zawód jest związany ściśle z biologią, to po co mi szczegółowa wiedza na temat dynastii piastów?
    A teraz przesadza się w drugą stronę - wszystko szczegółowo, zamiast skupić się na podstawach, a szczegóły tam, gdzie być powinny, czyli w tym, w co celują, jeśli chodzi o przyszłą pracę i zawód.
  • Yourofsky 14.05.2020
    Zgadzam się z Toba że nie powinno sie młodym ludziom pakować do głów wszystkiego ze szczegółami bo nic z tego nie wyjdzie. Jak ktos jest kiepski z chemii a dobry z fizyki to powinno się go zachęcać żeby szedł ostro w stronę fizyki bo chemika to z niego nie będzie.
    Jednak z historią jest troche inaczej - to zapis tego co było. Jest to jedna z dziedzin nauki, która w innych dziedzinach nauki bardzo często jest wykorzystywana.

    Nie bez powodu politycy zakłamuja historie - pytanie, PO CO TO ROBIĄ? Dlaczego Niemieckie obozy koncentracyjne, które Niemcy wybudowali na terenach polski, zaczyna się nazywać POLSKIMI OBOZAMI KONCENTRACYJNYMI? Po co to robią? Jaki mają w tym cel? Jedynie pamięć o prawdziwych wydarzeniach może nas przed tym obronić.
    Zatem co daje nam wiedza historii? - Żeby nie dać się pukać w kakao bez mydła.
    Historia uczy też tego żeby nie dopuścić do sytuacji z przeszłości.
  • Liv12365 14.05.2020
    Zgadzam się.
    Inna rzeczą to, że akurat były polskie obozy koncentracyjne, ale nie budowane przez nazistów :) ale to na osobną dyskusję.
  • Targówek 14.05.2020
    założę się, że gdyby zgodnie z propagandą PRL powiedziano przeciętnemu licealiście, że to Niemcy dokonali zbrodni katyńskiej, to by uwierzył, bo i tak średnio go to obchodzi, skoro urodził się w wygodnych czasach
  • Liv12365 14.05.2020
    Targówek No nie :) akurat tak pieczołowicie w szkołąch jest tłuczone do głowy, że Rosjanie mordowali w Katyniu, że taka opcja odpada :)
    Generalnie jest tłuczona niechęć do sąsiadów i na wschodzie i na zachodzie :)) nie bezpośrednio, rzecz wiadoma, ale... :)
  • Liv12365 14.05.2020
    A mam jeszcze jedną uwagę. Historia historią, młodzież młodzieżą, ale gdzie ta "nasza dzisiejsza młodzież tak niedouczona" gdy trzeba wyjaśniać dlaczego należy myć ręce, nosić maseczki (temat rzeka również, ale ogólnie), że szczepionki, a surowice to nie to samo, że kalendarz to planowanie rodziny, a nie antykoncepcja, że in vitro nie jest zagrożeniem, szczepionki nie powodują autyzmu ect
    Nieznajomość historii nie jest aż tak szkodliwa jak nieznajomość podstawowych procesów biologicznych, matematycznych, czy chemicznych, bo brak wiedzy o jakimś piaście nas nie zabije, gdy tym czasem nieostrożne mieszanie wody z kwasem już tak. Masa dzieci porzucona w domach dziecka, bo było nagle "ups, wpadka, nie chcę tego".
    Idziesz do lekarza po to, aby go poinformować o tym, co sam wyczytałeś w googlu... w ogóle nie sprawdzając tej wiedzy :)
    Nie szczepione są dzieci, a potem powstają ogniska odry, bo jakiemuś ruchowi ubzdurało się, że powodują autyzm i proszę:
    Macie pandemię na świecie, epidemię w Polsce, bo właśnie nie ma szczepionek.
    I w tym temacie jest akurat jedna rzecz, której możemy się nauczyć na przykładzie historii - wielkie pandemie hiszpanki, czarnej śmierci...
    Nie popełniania tych samych błędów. Ale w takim razie miejmy możliwość docenienia w historii tego, co może nas pouczyć na przyszłość, a nie zanudzajmy faktami, które teraz totalnie nie mają znaczenia.
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Bredzisz, Liv.
  • Johnny2x4 14.05.2020
    A porównywanie tej "pandemii" do Dżumy, czy Hiszpanki jest żałosne.
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 Rozumiem, że to błyskotliwy argument na mój cały wywód. Z szacunkiem, Johnny, ale ;)
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 I nie... nie czytałeś z zrozumieniem. Chodzi o pokazanie tego, co się dzieje, gdy nie ma szczepionek :) Wnioski można i trzeba wyciągać samemu.
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 Nie próbuj mi wmawiać, czy coś zrozumiałem, czy nie. Szczepionki to temat rzeka. Nie wszystkie są dobre i skuteczne.
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 Ależ nie mówię, że wszystkie są. Jednak świat totalnie bez szczepionek to świat pandemii :)
    I nie zapominajmy, że w USA koronawirus zabrał ponad 200 tysięcy :)
    Więc mówienie, że szczepionki to gówno i do niczego się nie nadają, jest absolutnie nierozsądne i bierze się z niewiedzy biologicznej :)
  • Yourofsky 14.05.2020
    Johnny2x4 Właśnie Liv a skąd wiemy o Dżumie, Hiszpance i Ospie ? ;)
  • Liv12365 14.05.2020
    Yourofsky Koniec mojej wypowiedzi :)) tam to umieściłam
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 Historia to kręgosłup poznawczy dla przeciętnego człowieka. Dzięki niej, definiujemy tożsamość narodową i przynależność do ogółu społecznego. Owszem, historia Piastów nie wpływa na życie, ale... no właśnie.
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 Kobieto, nie wierz w statystyki.
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 Tak, jest źródłem oceny i dzielenia dziś Polaków na lepszy i gorszy sort :)
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 I nie rób z siebie bufona.
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 Och, statystyki podają stanowczo za mało :)
  • Yourofsky 14.05.2020
    Liv12365 No właśnie, czyli mamy połączenie medycyny z historią :)
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 Nie, historia nie dzieli na żaden sort.
  • Szpilka 14.05.2020
    Liv

    Hihihihihih, najlepszy było pomysł ministra Radziwiłła, czyli kalendarzyk małżeński, on sobie ośmioro dzieci narobił na kalendarzyk, stać go ?
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 Eh, bufon bufonem... dziękuję :) ale tak samo jak na wiedzę historyczną można narzekać, to i w tym samym stopniu na biologiczną :)
  • Yourofsky 14.05.2020
    Johnny2x4 Zgadzam się. Historia mówi że nie powinno się ślepo patrzeć na działania władzy :) Więc z tymi statystykami byłbym .... nie do końca w nie wierze, delikatnie mówiąc
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 Nie dzieli? Już Ci pokazuję. Historia ogólna - reformacja. W dzisiejszych czasach protestanci w Polsce są traktowani jako gorszy sort, tylko dlatego, że nimi są :)
    Jest wytykanie palcami - my i tamci. Tamci to, bo oni kiedyś... a my to, bo kiedyś tamto... Obecny rząd bardzo preferuje ten styl przedstawiania rzeczywistości
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Yourofsky Statystyki są sztucznie podbijane. Wszystkie choroby zostały złączone w jedno, jako efekt koronawirusa. To są fakty.
  • Szpilka 14.05.2020
    Liv

    Zgadzam się! Rokrocznie poddaję się szczepieniu przeciw grypie i od lat nie choruję nawet na banalną infekcję ? A moi znajomi i owszem.
  • Liv12365 14.05.2020
    Szpilka Jak to mówią, wszystko dobre, ale w granicach rozsądku :)
  • Yourofsky 14.05.2020
    Johnny2x4 DOKŁADNIE
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 Powtórzę, jako historyk. Bredzisz. Żyjemy w dobie ekumenii. II Sobór Watykański, z 28 listopada 1964, mówił o relacjach na płaszczyźnie protestancko-katolickiej. Mamy nawet oficjalny dokument międzywyznaniowy. Pochodzę z miasta, gdzie odsetek protestantów jest ogromny. Katolików również wiele. Czy ktoś traktuje kogoś jak gorszy sort? Nie.
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 Nie, mój drogi. To brzmi jak całkiem udana teoria spiskowa, ale gdybyś pomyślał jak przenoszą się wirusy bakterie, to byś zrozumiał, dlaczego statystyki są stanowczo zaniżone.
    Polska nie ma testów do przebadania wszystkich, więc nie wszyscy zostali zdiagnozowani - 1
    Wielu przechodzi go bezobjawowo, więc po prostu nie idą do lekarza, nie mają być jak zbadani - 2
    Wirus zatrzymuje się na twoich rekach i innych powierzchniach, a do organizmu wchodzi poprzez błony śluzowe ciała - jeden zarażony stworzy efekt domina :)) i dzieje się to, co w dwóch punktach wyżej

    Fakt faktem, że niektórzy na pewno wykorzystują taką sytuację, a nie inną do manipulowania, ale na zdrowy rozsądek... rzeczywistości nie oszukasz :)
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 I co z dokumentów? ;) Oficjalnie, to oficjalnie, ale wystarczy spojrzeć po ludziach i ich zachowaniach ;)
  • Ozar 14.05.2020
    Liv Masz rację trzeba patrzeć na to co było, bo to nam może pomóc.
  • Liv12365 14.05.2020
    Trupów nie odzobaczysz :)
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 I jakoś nie dostrzegam tej obopólnej niechęci.
  • Szpilka 14.05.2020
    Liv

    Prawda! Polska ma niedofinansowaną służbę zdrowia, a testy są drogie, dlatego wprowadzo tak surowe restrykcje. Szwecja poszła inną drogą, i to Szwecja ma rację!
  • Liv12365 14.05.2020
    W diasporach wcale już nie jest tak kolorowo :)
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 Nie masz racji.
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 Na Mazurach protestantów potrafi być z 5 na jeden kościół i tam to nieraz świetne widać. Punkt patrzenia zależy od punktu widzenia :)
    Byłam na takich Mazurach, więc wiem jak to wygląda ;)
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 I okej. Ty uważasz, że ja nie mam racji, z Tobą też się nie zgadzam - nie przekonamy się.Dyskusja zbędna :) więc kończę i miłego dzionka oraz udanych szkryfów literackich
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 Również tam byłem, jak i odnajduję się dość dobrze w kwestii relacji międzywyznaniowych. :)
  • Liv12365 14.05.2020
    Johnny2x4 Nie mniej, było miło wymienić poglądy :)
  • Johnny2x4 14.05.2020
    Liv12365 Miłego dnia. :)
  • Yourofsky 14.05.2020
    Ogólna wiedza o historii to co innego niż szczegółówa, czyli historia powstania toalety, bo toaleta to była kiedys piekna suknia albo kiedy samuraj musiał popełnić samobójstwo i jak nazywał się krótki miecz przeznaczony do sepuku , fakt - nie jest to wiedza przydatna w życiu. Ale wiedzieć czym był zakon krzyżacki, templariusze, dlaczego Niemcy napadli na Polskę a potem oszukali Rosje. Dlaczego Anglia i Francja nie przyszły nam z pomocą i kurcze co to był zamach na WTC to co innego
  • Ozar 14.05.2020
    Yourofsky masz rację sa takie fakty, które powinny być znane każdemu. Czyli jak piszesz najazd Niemców, zakon który walczył z Polską itd. A także zamach na WTC.
  • Targówek 14.05.2020
    Taka mi myśl teraz przyszła do głowy, że zapewne duża część młodzieży wolałaby się na historii uczyć takich faktów jak:
    - Kiedy Rezi zaczął nagrywać Minecrafta
    - Kiedy Lord Kruszwil nabił milion subskrybcji
    - Kiedy powstał Fortnite
    - Kto ma najwięcej followersów na instagramie

    I tak dalej
  • Ozar 14.05.2020
    Targówek a co to bo nie kumam ? Sorka stary człowiek ze mnie!
  • Targówek 14.05.2020
    Ozar Rezi i Kruszwil to idole młodzieży, a Fortnite to popularna gra
  • Ozar 14.05.2020
    Targówek Aaaaaaaaaaa tera kumam
  • Liv12365 14.05.2020
    Targówek Idole jak idole xd drugiego ledwo kojarzę. Raczej młodsze roczniki i też nie wszyscy, więc bez generalizowania, proszę.
    A fortnite, to cóż... gówienko :)
  • Shogun 14.05.2020
    Ja tak tylko od siebie dodam, że znajomość historii jest ważna, a nawet bardzo ważna. Dlaczego? Ano dlatego, że dzięki historii możemy dowiedzieć jak doszło do tego co jest teraz, jak powstało "teraz". Wszystko jest ze sobą w związku. Wszystko jest ze sobą połączone, więc nie można zapominać o tym co było, gdyż z tego co było powstało to co jest, a z tego co jest powstanie to co będzie. Proste. Bez znajomości przeszłości nie wiemy skąd wzięła się teraźniejszość i żyjemy w nieświadomości. Dzięki historii, jak już mówiłem można poznać to co jest, a nawet poniekąd to co będzie :D

    Co do pandemii i szczepionek, to wiadomo, że nie wszystkie są dobre i działają tak jak trzeba, dlatego wprowadzanie jakiejkolwiek szczepionki trwa tak długo, bo poprzedzone jest badaniami i setkami jak nie tysiącami testów. Natomiast pandemia, jest sztucznie nadmuchiwana, a to co w telewizji to bełkot, zwykła propaganda i tyle. Wystarczy popatrzeć w innych źródłach niż telewizja, aby się w tym połapać.

    Jeszcze co do tego, że historia tworzy podziały. Cóż, szczerze przyznam, że większej bzdury nie słyszałem. Bo to nie historia tworzy podziały, tylko ludzie. Sama historia jest neutralna, bo po prostu tworzyła się, tworzy i tworzyć się będzie. Natomiast właśnie znajomość historii nie potęguje podziałów, lecz je zwalcza. Ktoś, kto zna historię, jest jej świadom i ją rozumie, powtarzam "rozumie nie będzie tworzył żadnych podziałów, lecz je zwalczał właśnie dlatego, iż wie do czego te podziały doprowadziły i doprowadzić mogą.
    Tyle ode mnie.
    Pozdrawiam serdecznie :D
  • Ozar 14.05.2020
    Shogun Masz racje co do tego co jest oczywiste, że znając przeszłość, możemy przewidzieć przyszłość, bo historia kołem się toczy. Co do tego, że historia tworzy podziały. To rzeczywiście bzdura, bo spojrzenie na to, co się dzieje robią ludzie, a nie jakoś historia. To my definiujemy co się dzieje, albo co ma się stać i od nas zależy co będzie w przyszłości.
  • Szpilka 14.05.2020
    Tjaaaaaaaaaaa, Shoguś, bardzo to pouczające, co napisałeś, a dlaczego Ty robisz podziały?

    Mentor, który ma dualną moralność jest niewiarygodny ?
  • Liv12365 14.05.2020
    Może z tą historią robiącą podziały źle się wyraziłam, ale chodziło mi w zamyśle o to, że ludzie wykorzystują ją do ich tworzenia :)
    Tyle :)
  • Liv12365 14.05.2020
    Tak. Forum to idealne miejsce za zaobserwowanie podziałów :)
  • Ozar 14.05.2020
    Liv12365 No może i nie idealne, ale pokazuje podziały. Podziały szczególnie te polityczne zawsze będą ale sens powinien być taki, żeby były oparte na prawdzie i sensie a nie na propagandowych hasłach.
  • Szpilka 14.05.2020
    Liv

    A tak na marginesie, to jeszcze nie spotkałam w Sieci sympatycznego nauczyciela, przeważnie nadęte buce, traktujące innych z buta. Tak też było w szkole, zamiast z szacunkiem kształtować młodego człowieka, bo z niego będzie duży człowiek, traktowano jak byle co, no to teraz byle co zakłada nauczycielowi kosz na łeb albo pluje w twarz. Pokłosie ?
  • Liv12365 14.05.2020
    Szpilka Niestety prawda. Chociaż z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że na szczęście z takimi nauczycielami miałam do czynienia może z dwa razy przez całe dwanaście lat kształcenia :))
  • bogumil1 14.05.2020
    Podziały powoduje interpretacja faktów i wydarzeń historycznych, a nie sama historia. Naturalnie, że Polacy będą zupełnie inaczej patrzyli na Zakon Najświętszej Marii Panny w Prusach od Niemców, zapominając że sami ich tu sobie sprowadziliśmy i przez pierwsze sto lat nasze rycerstwo pomagało im niszczyć rdzenną ludność Prus, Warmów, Pomezanów, Pogezanów, Sambów, Jaćwingów i innych. Zapamiętaliśmy ich w pamięci narodowej tylko z okresu, kiedy stali się agresorem, nawet nie pamiętamy okresu kiedy nas bronili przed najazdami Litwinów i ludów pruskich, osłaniając choćby Mazowsze. Natomiast Niemcy obojętni na jakiekolwiek fakty zawsze będą w Zakonie widzieć krzewicieli nowoczesnej cywilizacji zachodniej na zacofanym wschodzie, niemalże jako prekursorów dzisiejszej Unii Europejskiej. a nas będą postrzegać jako tych, którzy wespół z innymi prymitywnymi ludami wsypywaliśmy piach w tryby postępu.

    Stąd te różnice.
    Wystarczy obserwować stosunek naszych historyków i polityków choćby do żołnierzy niezłomnych walczących po II wojnie światowej z komunizmem, żeby się przekonać, z którego miejsca komu nogi wyrastają.
  • Ozar 15.05.2020
    bogumił. Dokładnie tak jest jak piszesz. Fakty faktami, ale interpretacja zawsze może być i jest subiektywna. Wystarczy przeczytać opis np. Bitwy Pod Grunwaldem napisany przez Polaków, a napisany przez Niemców, gdzie są i tacy, którzy piszą, że zakon pokonały hordy barbarzyńców, dzikusów, wrogów religii itd. A co do podejścia do żołnierzy wyklętych to rzeczywiście widać kto po jakiej stronie stoi, choć mnie to nie dziwi, bo komunistyczne myślenie wg. wytycznych nadal u nas istnieje, a do tego pełno agentów służb wywodzących się jeszcze z czasów komuny. Tu dopiero zmiana pokoleniowa może to zmienić, oczywiście tylko wtedy, kiedy nasza młodzież będzie uczona prawdy, a nie ideologicznych kłamstw.
  • Grzegory 14.05.2020
    A ja tak na marginesie się wtrącę. Skąd ty do cholery dzisiaj wytrzasnąłeś lekcję wideo z I klasy gimnazjum skoro gimnazja już nie istnieją.
    Ich wygaszanie było stopniowe i rozpoczęło się w roku szkolnym 2017/18. Uczniowie, którzy w roku szkolnym 2016/17 kończyli VI klasę podstawówki, nie poszli już we wrześniu do I gimnazjum, lecz do VII podstawówki. Łatwo obliczyć, że ostatni rocznik gimnazjalistów to ci uczniowie, którzy III klasę gimnazjum skończyli w roku szkolnym 2018/19. Z dniem 1.09.2019 nastąpiła całkowita likwidacja gimnazjów. Piszesz o faktach?
    "stan wiedzy młodzieży lat 16/17" - I gimnazjum to klasa VII, a więc 13/14 lat
  • Wrotycz 14.05.2020
    :))) Dokładnie.
    Dopiero w ósmej klasie obecnej szkoły podstawowej uczniowie od września przerabiają II wojnę św., a pod koniec roku szkolnego mają szansę na poznanie dekady 1980 - 1990. Dwie, góra trzy lekcje, o ile n-el wcześniej się wyrobi z wojną, żołnierzami wyklętymi, JPII...
    Ich rodzice zazwyczaj nie znają tego okresu z autopsji, jeśli ktoś jest winny uczniowskiej niewiedzy to... ich dziadkowie, Ozar:)
  • Wrotycz 14.05.2020
    Lekcja języka polskiego w liceum. Interpretacja tekstu literackiego:

    https://www.youtube.com/watch?v=iCtaBZf5nB0

    :)
  • Grzegory 14.05.2020
    Wrotycz kochanieńka podpadłaś autorowi pewnie. Hi,hihi... nie pytaj mnie o imie kiedy walczę z ostrym cieniem mgły hihihi
  • Ozar 15.05.2020
    Grzegory Dziękuje za pokazanie błedu. Chodziło mi o pierwszą klasę liceum po gimnazjum. Już poprawiłem.
  • Ozar 15.05.2020
    Wrotycz Tak, ale przecież mamy filmy, książki, mnóstwo materiałów w internecie, obchody coroczne gdzie historycy tłumaczą co i jak. ja nie wymagam od młodzieży takiej wiedzy jak mam ja czy inni pasjonaci, ale chociaż znajomość podstawowych faktów. No bo jak rozumieć stwierdzenie kilku uczniów, że po ogłoszeniu stanu wojennego zamknięto internet i wyłączono komórki? Przecież internet to lata 90-te, czyli 10 lat później a nawet więcej. A pierwsze komórki to tak na większą skalę pojawiły się też dopiero w latach 90. Takich rodzynków jest tam więcej
  • befana_di_campi 14.05.2020
    "Polska to nienormalność" (Donald Tusk)
  • Florian Konrad 14.05.2020
    tragedia... takie wymyślanie, wysysanie z palca rzekomych wypowiedzi
  • Ozar 15.05.2020
    Florian nie rozumiem twojego komentarza, bo każda z tych wypowiedzi padła z ust młodzieży. Ja je tylko zapisałem i pokazałem, choć nie wszystkie bo tekst byłby za długi.
  • Florian Konrad 15.05.2020
    Ozar Wyglądają na wyssane z palucha i zapewne na milion procent takie są.
  • Florian Konrad 15.05.2020
    prowokacja, ale nieudana, Ozarze.
  • Grzegory 15.05.2020
    Florian Konrad tak samo myślę, że to prowokacja Ozara, ale na bardzo niskim pułapie. Takie pieprzenie trzy po trzy. Lekcje online są zabezpieczone i nie każdy może wejść i uczestniczyć. Bajdurzenie historyka hihihi Pytania ułożone wg Ozara
  • Puchacz 15.05.2020
    Grzegory Zgadza się.
  • Ozar 15.05.2020
    Florian Konrad prowokacja hahaha czyli kolega Puchacza albo jego drugiego.
  • Ozar 16.05.2020
    Puchacz Florian, Grzegory. Muszę was zmartwić, ale w moim uczestnictwie w owej wideo konferencji czy jak to tam się nazywa nie ma żadnego pierwiastka tajemniczości. Wyjaśnienie jest bardzo proste, otóż do mojej córki przychodzi koleżanka która jest uczennicą owego opisanego liceum. Tak się składa że pomagam jej z historii. Tego dnia przyszła zapytać o stan wojenny. Wytłumaczyłem jej co i jak. Po tym włączyła swojego laptopa i powiedziała że ma spotkanie w necie z panem od historii. Zapytałem czy mogę zostać a ona że nie ma sprawy. Tak to się odbyło. Przykro mi że tak prosto, bo tu już jak widzę zapachniało jakimś atakiem hakerskim czy czymś podobnym.
  • Puchacz 16.05.2020
    Ozar Szkoda gadać.
    Jakby nie znał, to by kupił.
  • Grzegory 16.05.2020
    Ozar taki z ciebie historyk jak ze mnie ksiądz. I jeszcze jedno bez zgody innych uczniów, a zwłaszcza szkoły ośmieszyłeś i dałeś wizytówkę nauczycielowi. A na to już jest jakiś chyba paragraf.hihihi
  • Akwadar 16.05.2020
    Grzegory zostawta Ozara, chy a nie chciał źle...
  • Akwadar 16.05.2020
    *chyba
  • Ozar 16.05.2020
    Grzegory A pokazałem jaka to szkoła? Nie i nazwisk też nie podałem więc sie odwal nowy stary człeku
  • Grzegory 16.05.2020
    Akwadar ja tylko wyraziłem zdanie i tyle hihihi
  • slawko00 15.05.2020
    Ehh. Przyczyn takiego stanu rzeczy można się doszukiwać z różnych źródeł. Ale chyba główną jest to, że ludzie zatracają w sobie chęć poznania świata, który ich otacza. Wolą łykać słowa jakiś idiotów z neta pokroju teortyków spiskowych, jasnowidzów i ludzi, którzy zniekształcają im obraz rzeczywistości. Dodatkowo wpaja im się, że nie muszą znać historii, bo po co. Kolejną rzeczą jest to, że nie chcą wgl się uczyć niczego.
  • Ozar 15.05.2020
    slawko00 Moim zdaniem decydują dwie rzeczy. Po pierwsze jakiś taki wstręt do historii, który widzę u młodych, a do tego jak napisałeś słuchanie niby znawców w TV czy necie i do tego lenistwo żeby daną wiadomość gdzieś sprawdzić, albo posłuchać innych na ten sam temat.
    Napisałeś: "Kolejną rzeczą jest to, że nie chcą wgl się uczyć niczego" To zdanie to jakby puenta mojego tekstu i większości komentarzy. też to widzę że w zasadzie poza jednostkami którzy coś tam lubią np. biologię, geografię czy inny przedmiot reszta uczy się na siłe, A czy kiedyś też tak nie było?
  • slawko00 15.05.2020
    Ozar pewnie było. Ludzie są z natury leniwi. Wolą podane na tacy. A co do tych znawców z TV i neta. Można znaleźć na internecie na youtubie kanały, które bardzo fajnie opowiadają dane zagadnienie i przede wszystkim merytorycznie ( podają też źródła opracowań!). Ba nawet w telewizji pomiędzy syfem zdażają się takie perełki! Np programy pokroju Misja Skarb i Poszukiwacze historii wielu fajnych rzeczy można się dowiedzieć z nich. Tylko kwestia jest taka czy podejmiemy jeszcze głębiej dane zagadnienie. Wiem trochę powtórzyłem Cb :)
  • Niezłe! Najbardziej mnie rozbawił ten komentarz o Wałęsie. Aczkolwiek o NATO też jest dobry. A przy okazji przypomina mi to jednak fragment mojego opowiadanie. http://www.opowi.pl/wizyta-u-dziadka-a48528/
  • Ozar 15.05.2020
    No gdyby nie było to tak tragiczne, byłoby czymś w rodzaju czarnego humoru. Zaraz spojrzę na twój tekst.
  • LeeaThorelli 15.05.2020
    Pytanie ilu robiło sobie tzw. "Jaja", bo niektóre pytania wyglądają na celowo zadane, celowo sformułowane.

    Czytając ten wpis doszłam do wniosku, że sama też nie znam się na historii. W ogóle, nic a nic, a myśląc o stanie wojennym mam bezdenna pustkę w głowie. O ironii, a miałam przecież rozszerzoną historię w szkolę. :D I w sumie nie jest mi z tym źle, że nic nie wiem, bo historia okazała się moją zmorą w liceum. Też niekoniecznie uważam, że brak znajomości historii jest czymś złym.

    Owszem, warto wiedzieć, ale jestem zdania, że są dziedziny nieco ważniejsze. Jako biolog, stawiam jednak na biologię i dziedziny pokrewne, jako tę naukę, którą powinno się znać lepiej, a wiedzę zachować na dłużej.
    Może wstydem jest nie znać jakiejś daty lub nazwiska, ale brak znajomości biologii potrafi być krzywdzący i mieć negatywny skutek (niechciane ciąże, chiciażby).
  • Ozar 16.05.2020
    Leea Gratuluje, bo tu mnie zaskoczyłaś, jakoś nie brałem pod uwagę, że część uczniów może sobie robić jaja. To możliwe, bo rzeczywiście niektóre pytania zakrawają na żart. Być może tak było, ale nauczyciel do którego mam szacunek ani razu nie dał się wyprowadzić z równowagi i spokojnie wszystko tłumaczył. Co do biologii to jest w odróżnieniu od historii nauka ścisła, czyli opierająca się na rzeczach zbadanych, potwierdzonych naukowo itd. Niestety historia to nie nauka ścisła, a raczej subiektywne przedstawianie faktów i różna ich interpretacja. Mało tego coś, co uchodzi na dogmat za 10/20 lat może się okazać nieprawdą, wystarczy że odtajnią jakieś dokumenty i okaże się, że to, co uważaliśmy za oczywistą prawdę było kłamstwem. Ja sam już wiele razy trafiałem na takie sprawy, gdzie nowe fakty obalały stare. To bardzo szeroki temat więc na tym poprzestanę.
  • Angela 16.05.2020
    Ozar, przepraszam ale ja też nie wierzę w taki zanik kory mózgowej u młodego pokolenia.
    Pokazałam tekat i te "pytania" synowi i kilkoegu jego kolegom (14 lat i ten materiał jeszcze przed nimi). Uznali to za ściemę i prowokację.
  • Angela 16.05.2020
    tekst*
  • Grzegory 16.05.2020
    Angela gdzieżeś bywała? A tym, co na górze można wiesz co zrobić. Tylko dziwię się, że gość manipuluje ludźmi z każdej strony.O
  • Angela 16.05.2020
    Grzegory tu i tam?.
    Witaj Grzegory. Co słychać?
    Chyba ludzie czasami lubią by nimi zakręcić, posterować. No nic?
  • Ozar 16.05.2020
    Dziękuje za komentarz. Być może macie rację i przyznaję Mera Culpa bo uznałem to za przejaw głupoty, a to mogły być takie żarty, albo jak mówią młodzi ściema. No cóż pewnie jestem już za stary i wszystko biorę poważnie.
  • Ozar 16.05.2020
    To do Angeli
  • Ozar 16.05.2020
    jak widze jesteś tu podobnie jak ja od kilku lat, więc tym bardziej cieszę się że wpadłaś
  • Ozar 16.05.2020
    Grzegory Napisałeś 1 tekst a komentujesz jak byś tu był od 10 lat. Nie kumam tego.
  • Angela 16.05.2020
    Ozar ja jestem nawet jak mnie nie ma, więc miejcie się na baczności?
    Młodzi lubią czasem takie szopki dla tzw beki, nie ma co się spinać.
    Pozdrawiam.
  • Grzegory 16.05.2020
    Ozar a weź się puknij. Co ma piernik do wiatraka. Może zabronisz komentować?
  • Grzegory 16.05.2020
    Angela u mnie to samo co zawsze. Trzym się
  • Ozar 16.05.2020
    Grzegory Ano ma bo jesteś tu jak młody żołnierz a rządzisz się jak byś był weteranem, no chyba że to kolejny klon kogoś kto tu jest od dawna. Jeśli tak to mnie uświadom żebym nie wychodził na kretyna.
  • Ozar 16.05.2020
    Grzegory No to kim jesteś Grzegory? Bo według twojego profilu jesteś tu miesiąc....
  • Grzegory 16.05.2020
    Ozar stary czy młody miesiąc, czy mniej co to ma do rzeczy. Każdy może komentować i nic ci do tego. A kim ty jesteś, żeby dyktować jakieś prawa. I gdzie ja się rządzę? Pierdoły wypisujesz to mogę wyrazić swoje zdanie. Odwal się człowieku na dwa metry i zanim cos stworzysz zastanów się człowieku. Baj hihihi
  • bogumil1 16.05.2020
    Nie sądzę, żeby było inaczej niż piszesz Ozarze, tym bardziej, że sam to słyszałeś i widziałeś na własne uszy i oczy. Zmowę, i robienie sobie jaj z nauczyciela też bym wykluczył, ponieważ musiałoby dojść do zmowy, a uczniowie byli rozproszeni, a zapewne nie znali wcześniej tematu wykładu, trudno więc, żeby się zmówili. Pamiętam jak zapytano parę lat temu Jońskiego, wówczas był chyba rzecznikiem SLD, a obecnie jest prominentną szychą Platformy Oszustów, o datę Powstania Warszawskiego. Otóż wymienił on datę 1988 rok, a stan wojenny umiejscowił bodajże o rok później.

    Tragedią jest tylko to, że Ci wszyscy ludzie mają prawa wyborcze, wybierają takich polityków jak ten Joński, i ciągną Polskę do upadku.
  • Ozar 16.05.2020
    bogumił tak, to jest najgorsze nieszczęście. Takich młodych ludzi bardzo łatwo oszukać i wcisnąć im każdy kit wyborczy. Z takich ludzi bierze sie elektorat PO czy Lewicy. Oni nawet nie wiedzą że są oszukiwani propagandowo.
  • bogumil1 16.05.2020
    Ozarze oni kończą najczęściej płatne szkoły, dostają dyplomy, bije im palma, bo myślą, że jak mają dyplom, to są nie wiadomo jak mądrzy, inteligentni i nowocześni, chociaż nic wiedzą o życiu, procesach społecznych, relacja między państwami. Takim ludziom można wmówić wszystko. Oni tylko nominalnie są jeszcze ludźmi, ale to cyborgi zdradzić Polskę za obietnicę trochę lepszego życia.

    Tacy ludzie nie znają też najczęściej geografii, bo do czegóż ona im potrzebna w erze GPSów. Ale najwięcej pyskują, bo są przekonani, jak to ignoranci, że najwięcej rozumów pozjadali.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 jaki osąd?! Oni... Oni... Pokolenia przed Wami o Was podobnie mówiły ;)
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar i mieli rację, osiemdziesiąt procent moich rówieśników swoją tępotę ograniczało nie tylko do historii, ale wszelkich dyscyplin naukowych, a już w szczególności matematyki, czy fizyki. Jakby ten nauczyciel zaczął rozprawiać o całkach albo różniczkach, wtedy dopiero moglibyśmy się pośmiać. 99 procent społeczeństwa nie wie co to jest funkcja kwadratowa, ani jak wyznaczyć jej ekstrema, co się chyba w pierwszej klasie liceum przerabia.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 kuźwa, ja do tej pory nie kumam tych rożniczek i do niczego mi jak dotąd się nie przydaly, ale mogę porozprawiać o kilku innych sprawach i pobrechtać, a były przerabiane już w podstawówce ;)
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar ok, różniczki może Ci są do niczego niepotrzebne, ale nieznajomość historii, to kompletnie dyskwalifikuje człowieka. Bo jeśli ktoś nie chce znać własnej przeszłości, bo do tego się sprowadza znajomość historii, to już jest jakaś abberacja. Co taki człowiek może wiedzieć o życiu, i jakie ma prawo wypowiadać się o współczesnej polityce, skoro nie zna elementarza.
  • Targówek 16.05.2020
    bogumil1 Wśród dzisiejszej młodzieży chyba panuje trend, że im ktoś głupszy tym lepszy. Takie są moje odczucia. To ludzie oderwani od rzeczywistości, ich świat to facebook, instagram i fame mma. To im wystarcza. Przytoczyłem już przykład wyżej, że oni nawet lektur szkolnych nie rozumieją.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Znam gości, którzy zakończyli edukację n podstawówce i jestem niemal pewny, że ich wiedza historyczna nie wybiega poza świadomość, że była druga wojna światowa i że Polacy wygrali Grunwald, ale są tuzami biznesu, realnie przykladają cegiełkę do budowy solidnych podstaw trwania ojczyzny i dają możliwość rozprawiania znawcom historii, ktora każdemu pokazuje inne oblicze. Dodam, ze są to ludzie twardo stąpający po ziemi, tworzący realną przyszłość wielu osobom.
  • Akwadar 16.05.2020
    Targówek dokladnie tak jak ty, fanie głupawych i brutalnych filmow.
  • Grzegory 16.05.2020
    Akwadar Targówek wie o czym mówi hihihi
  • Akwadar 16.05.2020
    Grzegory grunt to praktyka ;)
  • Bogumile, najlepsze jest to iż ten Joński reprezentuję formacje inteligencką w walce z prostaczką.
  • bogumil1 16.05.2020
    Marku, najśmieszniejsze jest też to, że wśród wyborców pisu jest więcej ludzi z wyższym wykształceniem, niż wśród wyborców po. Ale tym lumpom ich tefałenowska propaganda wtłoczyła do tych tępych zwojów mózgowych, jakoby to na pis głosowali jacyś niewykształceni ludzie i prości chłopi, nie umiejący ani czytać, ani pisać. I oni w to niestety wierzą. Wśród wyborców pisu jest też więcej ludzi młodych. PO to takie lumpy, jak powiedział Nujman na taśmach, dla mnie to już nawet coś w rodzaju korporacji przestępczej. Tych taśm ujawniono już wiele, nagrano różnych ludzi i chyba z wyjątkiem jednego czy dwóch wszyscy wyrażają się jak lumpy spod budki z piwem, wulgarne bluzgi, co trzecie słowo to "ku..wa".

    Co do rożnego "młodego narybku w po" to wszyscy są tak ciemni, jak ten Joński, czy to Pomaska, czy Myrcha, albo Gajewska, czy Mucha, tam młodzież się liczy do pięćdziesiątki, to także Budka, wszyscy jednako głupi, po prostu beznadziejnie prymitywni. Istnieje pełno kompromitujących ich nagrań, oni wszyscy są podobnie inteligentni inaczej, jak ta Kidawa - Błońska.
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar i właśnie ta nieznajomość historii powoduje, że Ci wydawałoby się tak zacni przedsiębiorcy wybierają sobie do władzy partie, które sprowadzają im na kark konkurencję w postaci gigantycznych sieci handlowych, dystrybucyjnych, które powoli, rok za rokiem wyduszają kolejne branże polskiej gospodarki. Ja też znam takich przedsiębiorców. Taki jeden który produkował i sprzedawał głównie do budżetówki, od piętnastu lat głosował głównie na Tuska, który państwowe spółki likwidował, sprzedawał, albo po prostu bankrutował. I on temu Tuskowi bił brawo, nawet gdy ten mu podwyższył vat z 7 na 23 procent. A ten przedsiębiorca miał w swojej ofercie również artykuły dziecięce. Stopniowo przez kilkanaście lat jego obroty obniżały się co rok, bo tych państwowych przedsiębiorstw było mniej, ale on żadnego związku między swoimi decyzjami wyborczymi (i podobnych sobie przedsiębiorców) nie widział. I teraz stoi w obliczu bankructwa, bo nie ma już praktycznie odbiorców. A sprzedaż do marketów nie wchodzi w grę, bo ofiarują takie stawki, że gra nie warta świeczki. Nie dość, że zbijają ceny na granicę opłacalności, to jeszcze każą opłacać różne promocje, gazetki i inne tego typu rzeczy. I on już z marketami nie handluje, bo to po prostu nieopłacalne, a oni są monopolistami.

    I kolejna firemka polska się zamknie, a dzieci jej nie przejmą bo nie mają w porównaniu z zagraniczną konkurencją, szczególnie chińską, żadnych szans.
  • bogumil1 16.05.2020
    Tomku, taka niestety jest ta młodzież.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 w komunie tak mówili o kapitaliźmie.
    Robisz w marketach zakupy Ty albo Twoja rodzina?
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar jak mówili? Poważne państwa dbają o własnych przedsiębiorców, nie o cudzych.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 to dlaczego jeszcze obecny rząd nie zmienił decyzji Tuska i nie wype...lił obcego kapitału? Dlaczego teraz nie wspiera przedsiebiorcow? Przecież jest poważny... podobno.
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar wspiera zakazując handlu marketom choćby w niedzielę. Są projekty , żeby ograniczyć godziny sobotniego handlu w marketach. Czeka na ostateczną decyzję w sprawie opodatkowania dużych marketów, żeby nie stosowali dapmingu cenowego.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 czyją decyzję? opodatkować i nie czekać! Wywalić ich na zachód albo wschód i cześć!
  • Zaciekawiony 16.05.2020
    bogumil1
    Na razie zakazali niedzielnego handlu wszystkim z wyjątkiem właścicieli, co nie oznacza zakazu tylko marketom. Są rodzinne sklepy, w których właściciel wszystkich nie obsłuży. To jest naprawianie maszyny drogą walenia w silnik młotkiem.
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar UE nie słyszałeś że sprawa jest w sądzie.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 konstytucją się nie przejmują a UE będą! Zwariowaleś?! Polecieć po kasie, za ryj i do parteru, co tam sie przejmować unią i jej sądami! Nie będzie nam obcy mówił co mamy robić, a tym bardziej nas sądzić! Zresztą po kiego nam ta unia?!!
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar konstytucja to się po nie przejmuje, obala konstytucyjny termin wyborów dla wymiany zblazowanej kandydatki, zbiera podpisy na rejestrację nowego kandydata wbrew kodeksowi wyborczemu. Dwa dni, a dwukrotnie złamali prawo.
  • bogumil1 16.05.2020
    Zaciekawiony krok minimalny, ale jednak wspomaga rodzimy handel, ten zdecydowany handlować w niedzielę, bo znam sklepy i klientów, którzy w niedzielę nie robią zakupów. O podatku od dużych sieci handlowych zapewne słyszałeś. Wkrótce będzie wprowadzony.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 ja o ważnych decyzjach, a ty o wyborach. Dlaczego przez tyle czasu nie zrobili porządku ze strasznymi decyzjami Tuska?!
    Robisz te zakupy w marketach? Wspierasz obcy kapitał?
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 a nie lepiej wywalić, a nie czekać kiedy sami się wyniosą?
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar pytanie jest czysto retoryczne, oczywiście, że w markecie jestem raz w roku, i to wyłącznie wtedy gdy z firmy dostaję bony świąteczne. I wtedy też kupuję tam wyłącznie polskie produkty;)) Takich ludzi jest w Polsce około 30 procent i dzięki nim istnieją jeszcze resztki polskiego przemysłu i handlu. Kupuję wyłącznie w polskich sieciach, małych sklepach i na bazarach. Ty patrzysz tylko i wyłącznie co robi rząd. A ja patrzę, co sam mogę zrobić, żeby ratować polski handel i polski przemysł przed morderczą zachodnia konkurencją. Reszta to hołota, która za pięćdziesiąt groszy tańszy cukier czy mąkę pozabijałaby się wzajemnie w drzwiach supermarketu lub jakiech mniejszych gówien, jak biedronki, lidle, czy kauflandy. Ohyda. Ale taki jest świat, bezmyślny, nastawiony wyłącznie na własny egoistyczny interes. Tyle, że ludzie podcinają w ten sposób gałąź na której sami siedzą. Niszcząc rodzime biznesy, skazują się na niewolniczą pracę u obcych.
  • bogumil1 16.05.2020
    "a nie lepiej wywalić, a nie czekać kiedy sami się wyniosą?"

    Akwadar, a czy kiedykolwiek pluskwy albo wszy same opuszczą żywiciela bez intensywnego procesu dezynfekcyjnego?
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 co powstrzymuje przed tym procesem?
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar a choćby protesty antypolskiej hołoty popierającej PO i SLD, jak prze zakazie handlu w niedzielę. Ile było ryku wielbicieli zachodnich biznesów.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 od kiedy patrzą na hołotę? mają większość, poparcie uciśnionych, taką garstkę moźna zgnieść! w końcu wprowadzili zakaz handlu w niedzielę i hołota pokrzyczała i dała za wygraną. Nie widzę problemu w ryku...
  • bogumil1 16.05.2020
    Akwadar no więc powoli posuwają się sprawy naprzód o co ci chodzi? Dobranoc.
  • Zaciekawiony 16.05.2020
    bogumil1
    Tylko że sprowadzanie krajowego handlu do rozgraniczenia "duże zagraniczne markety - małe osiedlowe sklepiki z jednym sprzedającym" to fałszywa alternatywa. Są przecież czysto polskie markety oraz sklepy rodzinne, na tyle duże, że jedna osoba nie obsłuży. W praktyce właściciele małych sklepików narzekają, że Polscy wolą zrobić w markecie większe zakupy w sobotę i nie zaglądać do sklepików w niedzielę, więc cały ten zakaz wcale ich nie wspiera. Tak jak mówiłem, to walenie młotkiem zamiast naprawiania.

    Podobnie było z tą obietnicą wyborczą, że zakażą sprzedaży polskiej ziemi obcokrajowcom. I potem wprowadzili takie przepisy, że rolnik miał problem odsprzedać pole sąsiadowi.
  • Akwadar 16.05.2020
    bogumil1 a kapitaliści podli ssą krew i ssą, a oni powoli... pewnie dzielą sie fifty fifty ha, ha
  • Grzegory 16.05.2020
    Akwadar 1:0 dla ciebie. hihihi
  • Akwadar 16.05.2020
    Grzegory ;)
  • Puchacz 16.05.2020
    Zaczyna się... :)))
  • Grzegory 16.05.2020
    Grunwald Ozara hihihi
  • Puchacz 16.05.2020
    I towarzystwo wreszcie właściwe.
    Ta sama depresja IQ.:)
  • Zaciekawiony 16.05.2020
    Nic zaskakującego. Program szkolny jest tak szaleńczo przeładowany, że w wielu szkołach na etapie klasy maturalnej z trudem dociera się do II wojny światowej, na dzieje najnowsze nie ma czasu. W praktyce czasy II wojny omawia się bardziej szczegółowo na Polskim a nowsze czasy na WOS. Teoretycznie licealiści powinni dopiero co w ostatniej klasie podstawówki mieć krótkie omówienie XX wieku, ale często program ledwie dociera do XIX wieku a potem w liceum zaczynają od nowa od starożytności.

    No i kto ma dzieciom przekazać co się działo w 1949 czy 1968? Ich rodzice już tego nie pamiętają, a dziadkowie mają w nosie opowiadanie historii dotyczącej czegoś więcej niż przypadki rodzinne.Najwyżej zanudzają ich czasem opowieściami o tym, że za Gierka było najlepiej. W telewizji może znajdą jakiś film lub serial o rycerzach w średniowieczu albo coś dziejącego się w czasie wojny.

    Natomiast ja widzę w tym co opisałeś pewien dobry aspekt - bo w końcu nauczyciel odpowiedział na pytania i naprostował. Co innego wyklepać daty i formułki a co innego dowiedzieć się, że się źle myślało, źle coś zapamiętało. Tego zwykle na lekcjach nie ma. Nawet jeśli uczeń źle zrozumiał kolejność faktów, to dopóki to nie wyjdzie w teście czy na klasówce, to mu się nie objaśni. A tutaj uczniowie sami powiedzieli jakie rzeczy są dla nich niezrozumiałe.
    Dla mnie to raczej dobra oznaka. Spotykam dziś przecież ludzi, którzy błędnie myślą na pewne tematy, bo źle im to wytłumaczono w szkole a oni potem nie dopytali, bo myśleli, że przecież dobrze rozumieją. Serio, narzekanie na to, że uczniowie zadają pytania w temacie historii najnowszej i to w sytuacji, gdy fakty zostaną im objaśnione, to nadmierne krytykanctwo. Tyle się przecież mówi o tym, że uczniowie boją się pytać jak czegoś nie rozumieją. Spójrz na sprawę od drugiej strony.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania