Poprzednie częściZaczarowany biurowiec (prolog)

Zaczarowany biurowiec (część III)

Niewielu o najwyższym piętrze już pamięta;

Jest to grozy przystanek, dziedzina przeklęta,

Dominium wprost ze świata wyjęte bożego:

Zamek czarnoxiężnika osobliwie złego,

Który śmierci mocarny, a i chrześniak czarta,

Psuł, czarował i knował, aż zgięła się karta,

Bo sam Bóg zstąpił z nieba i zamknął go w wieży

Biurowca; chociaż w Boga on ciągle nie wierzy...

Legendarnym więc korporacji dyrektorem

Został, w swojej samotni hodując myśl chorę...

Prawda: nikt go nie widział i tam wstępu nié ma,

Lecz on w ręce niewidnej nici zdarzeń trzyma!

Choć jego czary podłe na zewnątrz nie siężą,

Ziemię całą otacza rozumem jak wstężą;

Ma on bowiem nikczemne, wszechświatowe plany,

Które, ludzkości tajne, tak cieszą szatany!

Tu więc wojnę wywoła, tam trony obali,

Tutaj rzekę zatruje, albo las wypali...

Tak z czarnoxiężnika – finansowy magnat,

Ludów biednych krwiopijca, chytry diabła agnat...

Zamiast zaklęć złowieszczych – on rzuca dolary;

Pieniądz, szantaż, intryga – oto jego czary!

Czasem kogoś zaprosi w swoich biur zasłony;

Taki, choćby najtrwardszy, wraca przemieniony,

Albo nigdy nie wraca – i nikt się nie dziwi;

Ludzie zapominają, że kiedyś był żywy...

Jak wygląda, nie sposób dowiedzieć się tego

Od tych, co zawezwani wrócili od niego;

I nieznane są tajnie zaklętej siedziby

Maga, co nie umiera, chyba, że na niby!

Średnia ocena: 3.4  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (26)

  • rozwiazanie dwa lata temu
    Fajnie piszesz o biurowcach. Polecam Ci film https://youtu.be/LEtlqumjXLw Being John Malkovich.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Dzięki za przypomnienie o tym filmie. Producentem był Michael Stipe, to już powód żeby spróbować.
    Pozdrawiam ?
  • MartynaM dwa lata temu
    Dlaczego używasz rymu z lamusa?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Zdecydowanie nie jest to coś, z czego należy się tłumaczyć.
    Pozdrawiam ?
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor oczywiście, ale że się nie wstydzisz tak pisać i co gorsze publikować... niemniej życzę sukcesów... w przyszłości.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Wstydziłbym się pisać jak wszyscy. Dzięki za życzenia. Dla mnie sukcesem jest już być krytykowanym. Powoli chciałem odchodzić od rymów i skupić się na metryce, ale teraz mam wątpliwości. Więc dziękuję za czas poświęcony na komentarze i czytanie ?
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor wstydzilbys się pisać jak wszyscy, a po pierwsze piszesz jak Mickiewicz w okresie romantyzmu i po drugie jak większość początkujących, którzy nie znają innego poza częstochowskim rymem... poznaj współczesny rym, trudniejszy jednak i może nie dasz rady...
    Pozdrowionka
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Rym dokładny jest trudniejszy od niedokładnego bo jest mniej możliwości. To oczywiste.
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor dokładny jest trudniejszy? Dobry żart!?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    To nie jest trudne do pojęcia, chyba. Dzięki za rozrywkę, miłego wieczoru.
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor rym jest mi znany, bardziej niż Tobie chyba, skoro twierdzisz że dokładny jest trudny. Napisz niedokładnym... ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Udam, że nie widzę braku kultury i odpowiem, że skoro mniej słów a będzie się rymowało ze słowem b w rymie dokładnym, to oczywiście trudniej jest znaleźć rym w dokładnym. Zresztą nieważne co jest trudniejsze, liczy się efekt, a różne rodzaje rymów nadają się do czego innego. Mój Boże, ja pisałem przecież rymami odwrotnymi o których Cię nie uczyli raczej, bo nawet nazwy nie mają oficjalnej...
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor a co sądzisz o rymie gramatycznym?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    A to już jest dobre pytanie. Rym gramatyczny to Kochanowski, On miał całe wiersze takie. To trzeba po prostu czytać odpowiednio, wolno, no i z takim rodzajem ni to namaszczenia ni to zadęcia, jednocześnie z lekkim przymrużeniem oka. Nastrój specyficzny, staropolski z lekka rubaszny. Ja to uwielbiam. Wiersze współczesne, bez interpunkcji która jest bardzo ważna dla właściwej intonacji, więc monotonny, to jest odpowiednik tej mowy współczesnej polskiej, bez intonacji, byle jak.
    Albo ostatnie słowa umierającego bez przecinków.
    A ja wybieram życie.
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor co Ty pleciesz, rym gramatyczny to oparcie na tych samych częściach mowy, co w praktyce oznacza najgorszy wybór, bo kwalifikowany jako częstochowski i żaden szanujący się twórca na gramatycznym nie bazuje, to grafomania.
    Weź, zrób mi tę przyjemność i się poducz trochę, na portalu literackim wszak jesteś, a nie u cioci na imieninach.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Gdzie niby plotę? Że Kochanowski miał tego znaczną większość, a grafomanem raczej nie był? Twoje wnioskowanie, najgorszy wybór – bo kwalifikowany, mówi chyba wszystko. Ja się nie chcę kwalifikować, ale Tobie życzę powodzenia.
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor, kiedy tworzył Kochanowski? Ty myślisz że w poezji czas się zatrzymał? ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    W poezji nie ma czasu. Ani w sztuce. Szczęśliwej podróży.
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor, w poezji nie ma czasu... co Ty pleciesz? Po prostu nie potrafisz dobrze pisać, poszedłeś na łatwiznę i bronisz jej jak niepodległości.
    Ogarnij się, bo żenada!
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Ja mogę się nauczyć dobrze pisać, bo wiem, co to znaczy. A Ty musiałabyś mnie spytać, bo na razie masz tylko zasady.
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor, jeżeli możesz to dobrze. Na początek poznaj zasady dobrego rymowania, nawet nie wiesz, że są takie.
    Ja idę spać, zaczynamy naukę ok południa.
    Bądź zwartyci gotowy. Chcesz pisać, rób to dobrze, grafomanii jest za dużo... Narka!
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Przepraszam, ale pewnie mój avatar Cię zmylił. Bardzo przepraszam za wynikłe stąd nieprzyjemności dla obu stron.
  • słone paluszki dwa lata temu
    Łooo, ale riposta! Ctr c + Ctr v ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Pod Prawem wiosny to dopiero dałem czadu ?
  • Dekaos Dondi dwa lata temu
    Pobóg Welebor↔Po przeczytaniu, mam nieco skojarzenia z Sarumanem i jego wieżą.
    Klimat i wiadoma treść→zachowane↔Pozdrawiam?:)↔%
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Dzięki. Fajne skojarzenie.
    Pozdrawiam ?

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania