Poprzednie częściLBnD 21- Ogłoszenie

LBnD 26 - Kosmiczna zagwozdka

Kosmici eksplorowali kosmos w poszukiwaniu podobnych sobie form życia. Natknęli się na planetę Ziemia. Zafascynował ich pewien wynalazek jej mieszkańców, jak się okazało po inwigilacji zwany religią. Był on praktykowany w każdym zakątku niebieskiej planety od wieków przybierając różne formy.

Kosmici postanowili przeprowadzić eksperyment, wyświetlili wielki hologram na całej rozpiętości globu. Przedstawiający zunifikowany wizerunek bóstwa, przekonujący, że po śmierci nie spotka człowieka żadna kara za zbrodnie popełnione w ciągu żywota.

Świat zamarł, przybysze z kosmosu wyczekiwali rozwoju wydarzeń, wykalkulowali wysokie prawdopodobieństwo, że po tygodniu od doświadczenia, ludzkość się unicestwi. Ku ich zaskoczeniu ziemianie nazajutrz ogłosili zbiorowe omamienie i trwali dalej.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 11

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (23)

  • Narrator 07.04.2021
    Bardzo intelektualne, uniwersalne drabble, bo można interpretować na wiele sposobów. Moja wersja: Ziemianie nie potrzebują boga, żeby żyć w pokoju. Ciekaw jestem jak inni to odebrali. 5.
  • Vincent Vega 08.04.2021
    Dziękuję za komentarz, bardzo ciekawa interpretacja. Pozdrawiam :)
  • LBnDrabble 07.04.2021
    Witamy w Bitwie i życzymy ciekawej zabawy ze stu-słówkami

    Literkowa
  • LBnDrabble 07.04.2021
    Jeszcze prosimy o link.
  • Nachszon 09.04.2021
    Ufff, znalazłem, czytałem kilka kilka dni wcześniej, strzeliłem pięć, ale nie komentowałem, bo nie miałem czasu. Nie pamiętałem niestety czyje. Znakomity tekst, zwięzły (i to nie tylko zwięzłością wymuszoną przez formę drabbli), z niezwykłym pomysłem i haczykami w obszarze refleksji. Najpierw pojawia się radość, że ludzkość nie dała się omamić obcym i ocalała. Ale potem za chwilę rodzi się pytanie:
    - Jak to, nie wyniszczamy się tylko dlatego, że boimy się kary pośmiertnej? Nie ma w nas żadnego niezależnego imperatywu nakazującego szacunek dla zdrowia i życia własnego i innych?
    Potem kolejna refleksja, że człowiek stworzył religię i zaimplementował w niej piekło lub inne pośmiertne masochistyczne rozkosze po to, aby ocalić siebie. Ale religii nie stworzył jeden człowiek, to wytwór ludzkości. I wniosek końcowy. Tak, ten wytwór religijny to zbiorowy omam, który jest dowodem na to, że istnieje wspólnota odczuwania, wspólnota myślenia. Teraz znowu na poziomie tekstu piękna inwersja, bo przy takiej interpretacji kosmici pokazali prawdę, którą ludzie wzięli za omam, ale to jest prawda, która jest nie do przyjęcia przez ludzi, ponieważ grozi zagładą. A tej jednak nikt nie chce, pragnąc ocalenia nawet za cenę sfałszowanego myślenia. Przepiękne, świetnie napisane drabble.
  • Vincent Vega 09.04.2021
    Wow, dziękuję bardzo, dla takich interpretacji warto zarywać nocki. Pozdrawiam serdecznie:)
  • Dekaos Dondi 09.04.2021
    Vincent Vega↔Zdaniem mym, bóstwo zapewniało, że nie będzie żadnej kary
    A skoro tak, to logicznie rzecz biorąc↔także żadnej nagrody. A zatem co będzie?
    Może brak nagrody stanie się odczuwalną karą. Wieczną tęsknotą itp...
    Tak to mogło "podprogowo" zadziałać, na ludzkie umysły.
    Dlatego nic się nie zmieniło. Oczywiście wersji interpretacji może być więcej.
    Ja akurat w Boga wierzę, więc taka właśnie:))
    ------------------------------------------------------
    Tak bym zapisał, ale obadaj po swojemu:
    ... eksperyment. Wyświetlili wielki hologram na całej rozpiętości globu, przedstawiający...
  • Vincent Vega 09.04.2021
    Dziękuję bardzo, super interpretacja. Pozdrawiam serdecznie:)
  • Baba Szora 11.04.2021
    Jedno bóstwo dla wszystkich - ciekawa idea. I o co ludzie by się tłukli przez kolejne tysiąclecia? :-)
    Do tego bez kary pośmiertnej, ale pewnie dla zachowania równowagi i bez nagrody.
    Nie dziwię się, że tak zareagowali, w sensie zaczęli się 'omamiać' z powrotem - myślę, że 70% ludzkości odczułoby natychmiastową nudę i bezcelowość swojej egzystencji.
    Pozdrawiam,
    5 za ciekawy, wieloznaczny tekst, bo co człowiek to inna interpretacja :-)
  • Vincent Vega 11.04.2021
    Dziękuję bardzo, pozdrawiam serdecznie:)
  • laura123 11.04.2021
    ''Ogłosili zbiorowe omamienie i trwali dalej'' - czyli nie uwierzyli kosmitom, uznali ze to próba oszustwa?
  • Vincent Vega 11.04.2021
    Tak może brzmieć twoja interpretacja. Swoją drogą również bardzo ciekawa. Pozdrawiam:)
  • Bajkopisarz 11.04.2021
    Bardzo dobre drabble. Bóstwo, które niczym nie straszy, nie jest potrzebne. Trochę jak w bajce Ezopa o żabach - domagały się od Dziada Borowego przysłania władcy stawu. Przysłał im drewnianą kłodę, która nic nie robiła, tylko pływała od brzegu do brzegu. Żaby gardziły takim władcą. Dziad Borowy przysłał więc wielkiego węża, ktory pożerał żaby jeśli tylko za głośno kumkały lub weszły w pole widzenia. Takiego władce uszanowały i starały się robić wszystko by go nie zdenerwować.
    Tutaj nieco podobny zamysł ubrałeś w szaty kosmosu, co moim zdaniem jeszcze lepiej pasuje.
  • Vincent Vega 11.04.2021
    Nie znałem tej bajki, dziękuję zapoznam się z nią. Pozdrawiam serdecznie:)
  • Pasja 14.04.2021
    Czyli eksperyment się nie udał. Połączenie wizerunku bóstwa w jednolitą całość nie dało niczego. Ludzie na chwilę zastygli w osłupieniu, jednak ponownie powrócili do swoich korzeni i trwali w tym co mieli przekazane od przodków. Gdyby nie straszono nas piekłem, czy świat byłby inny? Nasuwa się zapytanie. Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Naprawdę kosmiczna zagwozdka.

    Pozdrawiam
  • Vincent Vega 14.04.2021
    Dziękuję bardzo, pozdrawiam serdecznie:)
  • LBnDrabble 21.04.2021
    Zapraszamy!
    Rozpoczynamy głosowanie.
    Czytamy, komentujemy i głosujemy według zasady: 3 - 2 - 1 - plus uzasadniamy dlaczego?
    https://www.opowi.pl/forum/literkowa-bitwa-na-drabble-glosowanie-w1241/
    Głosujemy do 25 /niedziela/ godz. 23.59
    Liczymy na Autorów na obowiązkowe czytanie i pozostawienie komentarzy.

    Literkowa pozdrawia
  • LBnDrabble 25.04.2021
    Autorze!
    Ostatnie godziny aby przeczytać, skomentować i zagłosować na najlepsze drabble.
    Zapraszamy na Forum pod linki: https://www.opowi.pl/forum/literkowa-bitwa-na-drabble-glosowanie-w1241/

    Literkowa liczy na Ciebie!
  • Shogun 25.04.2021
    Intrygujące drabble. Tak, ludzie nie uwierzyli bo skoro nie ma żadnej kary po śmierci, to znaczy, że nie ma także nagrody, a więc po co im taki Bóg, który nic nie "zabiera", ale i nic nie "daje"? Wydmuszka. Już lepszy taki, który "zabiera" gdy jest za co, ale i "daje" gdy jest za co.

    Pozdrawiam :)
  • Vincent Vega 25.04.2021
    Dziękuję za przeczytanie i odwiedziny. :)
  • Pan Buczybór 25.04.2021
    Hmmm, ciekawe. Czyli religia jako to, co mówią ludzie jest silniejsza niż choćby to, co mogłoby się pojawić przed ich oczyma, co nieco dowodzi ogólnej jej fałszywości lub fałszywej wiary?
    Pozdrawiam
  • Vincent Vega 27.04.2021
    Dziękuję bardzo za wizytę i pozdrawiam. :)
  • LBnDrabble 04.05.2021
    Zapraszamy do wzięcia udziału w Bitwie na Drabble.
    Tematy to:
    1. Mała wielka prośba.
    2. Gdzie się podziały buty szewca?
    Można pisać na dwa lub na jeden. Zaznaczamy, że tylko jeden wiersz wrzucamy do puli.
    Piszemy do 06.05.2021 /północ/
    Liczymy na Ciebie!!!
    Wszystko znajdziesz tutaj: https://www.opowi.pl/konkursy/
    A zasady konkursu tutaj: https://www.opowi.pl/profil/lbndrabble/
    Jeśli nie zdążysz - przedłużymy!
    Literkowa

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania