Poprzednie częściVirgil cz. 1 (pełna)

Virgil i teoria koła hermeneutycznego wg Martina Heideggera

— Virgil, co sądzisz o kole hermeneutycznym według Martina Heideggera? — Bob był ciekawy.

— Czy to ten od przekąsek warzywnych?

— Virgil, chyba żartujesz. To był filozof. Niemiecki — doprecyzował Bob.

— Co tym razem Niemcy wymyślili, nową formę gazowania?

— Martin Heidegger nie był od gazowania. Twierdził, że zanim zaczniesz interpretować jakikolwiek tekst, masz już wyobrażenie o nim, mimo że jeszcze nic nie zinterpretowałeś.

— Nie rozumiem cię, Bob. Uważasz, że kiedy wezmę do ręki Mein Kampf, to zanim przejdę do interpretacji, pomyślę sobie o nazistach, NSDAP i komorach?

— Właśnie tak! Nie zaczynasz interpretacji Mein Kampf od zera, już od razu masz jakieś oczekiwania i wrażenia, mimo że dopiero zacząłeś poznawać tekst Hitlera. Wynika to z twoich doświadczeń, wyobrażenia o świecie, przekonań nabytych w przeszłości.

— Czyli gdybym nie miał żadnych przekonań ani doświadczeń, to Mein Kampf mógłby mi się spodobać? — Virgil był zafrasowany.

— Znając ciebie, niestety tak, przyjacielu… — westchnął Bob.

— Czyli dobrze, że urodził się ten Niemiec Heidegger. Bez jego interpretacji koła hermeneutycznego mógłbym jeszcze zostać narodowym socjalistą. — Virgil się uspokoił. — A Heidegger robił coś jeszcze, oprócz tworzenia kół? — zapytał.

— Tak, był narodowym socjalistą i członkiem NSDAP.

— To niemożliwe, narodowy socjalista ustrzegł mnie przed narodowym socjalizmem... — Virgil był wzruszony. — Ale wiesz, Bob, myślę, że po kilku kartkach Mein Kampf bez teorii koła hermeneutycznego uznałbym, że pisał to wariat.

 

KONIEC

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (11)

  • Nazareth 21.07.2016
    Virgil w świetnej odsłonie! Posmialem sie, rewelacyjnie splotles teorie Heideggera z jego życiem :) brawo. Ale w sumie spodziewałem sie tego po tytule ;D chyba jestem Dasein
  • Neurotyk 21.07.2016
    A dziekować :) Naz, tak sobie splotłem jego pożyteczną teorię z niepożyteczną kartą działalności politycznej. Wszystko w taki sposób, aby z dystansem podejść to tego człowieka, bez obrażania, z pochwałą teorii i krytyką działalności :)
  • Neurotyk 21.07.2016
    Naz, ps. O Dasein może będzie kolejny Virgil :)
  • xxECxx 21.07.2016
    Rozbawiłeś mnie :)
    Zgadzam się z Nazem, więc wiesz... tylko daje znać, że byłam i przeczytałam :)
  • Neurotyk 21.07.2016
    xxECxx kłaniam się w pas i polecam na przyszłość :)
  • KarolaKorman 21.07.2016
    Świetnie wyszło :) Tobie to tylko rzucić jakieś hasło, a potrafisz z tego zrobić coś fajnego. Leci 5 :)
  • Neurotyk 21.07.2016
    Karolka, dzięki pszczółko :)
  • Okropny 21.07.2016
    Ale może to dlatego, że mam inne poczucie humoru, mnie nie bawi... Grunt, ze Nazareta bawi, on lubi takie rzeczy.
  • Neurotyk 21.07.2016
    Okropny, nie przeszkadza mi to, że ciebie nie bawi. Rozumiem. Inne poczucie humoru mamy.
  • sensol 23.12.2018
    coś ma.
  • Neurotyk 23.12.2018
    Dziękuję za ciekawą opinię.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania