Pokaż listęUkryj listę

Wieeersz <*> Pʀʏᴢᴍᴀᴛ

w cieniu listowia zniknie czar

przeistoczy w popiół śpiew

tam zwłoki ptaków

diamentów zwęglonych

o brzasku poranka

szarych mgieł

 

*

ślady widoczne wielu skrzydeł

zastygłe niebem nowego dnia

bez horyzontu tańczą chwile

pragną uchwycić nadziei smak

 

pomimo że dźwięk przędzie ciszę

tuli wspomnieniem tak silnie wciąż

czy kiedyś znowu da się słyszeć

brzmienie pochłonie symfonii toń

 

*

w bezdechu przetrwać

by nie zagłuszyć

gdy dławiąc złudzeniem

pryzmat rozszczepia

a każdy promień kusi i zwabia

na łące ciała zbłąkanej duszy

Średnia ocena: 4.5  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (17)

  • laura123 07.01.2021
    Nie wiem, czy dobrze rozumiem. Piszesz ''zwłoki ptaków'' -''diamenty zwęglone'' i niżej ''pragną roztańczyć nadziei smak''. Jak trupy mogą roztańczyć, bo jakoś nie mogę tego ogarnąć?
  • Dekaos Dondi 07.01.2021
    Laura↔Dzięki:)↔Najlepiej, gdy każdy zrozumie po swojemu:)↔Pozdrawiam:)
  • laura123 07.01.2021
    Dekaos Dondi ale ja tego w ogóle nie rozumiem i proszę jedynie o jakieś naprowadzenie, sugestię...
  • Justyska 07.01.2021
    Trudny dla mnie jest ten wiersz. Jakby próba zatrzymania chwili, ale pryzmat wszystko zmienia, odwraca kierunek stąd lekkie zamieszanie.
    Kiedy jesienią z drzewa spada pojedynczy liśc w promieniach słońca mieni sie różnymi kolorami, obserwujemy go w ciszy, ale tak naprawde chetnie odwrocilibysmy jego kierunek, jednak jedyne co nam pozostaje to wstrzymac oddech by uslyszeć, kiedy zetknie sie z ziemia...
    Takie mam dziwne skojarzenia :)
    Jeszcze sobie zerknę, co mądrzejsi powiedzą.
    Pozdrawiam!
  • Dekaos Dondi 07.01.2021
    Justyska↔Dzięki:)↔Otóż to. Dobry trop obrałaś. To jeno metafory. Ano ''pryzmat'' zmienia.
    Może za bardzo zapętliłem. Ale wolałbym nie tłumaczyć jednak:)↔Pozdrawiam:)
  • Szpilka 08.01.2021
    Umarłe ptaki i nadzieja na odrodzenie ? Dekaos, przy zastosowaniu rymu męskiego z żeńskim, wers z męskim winien być krótszy, wtedy rytmicznie wychodzi miodzio, no i przy dziewięciozgłoskowcu obowiązuje średniówka, znowu poszedłeś na żywioł natchnienia ?
  • Dekaos Dondi 08.01.2021
    Szpilko↔Ano. Obowiązuje. Poszedłem. Poprawię średniówki. A możesz wskazać, te żeńskie-męskie?
  • Szpilka 08.01.2021
    "mimo że dźwięk zaklęty w ciszę
    przytula wspomnieniem silnie wciąż
    czy kiedyś znów da się usłyszeć
    brzmienie pochłonie symfonii toń"

    Męskie to jednosylabowe i bardzo ładne zastosowałeś: wciąż-toń ?
  • Dekaos Dondi 08.01.2021
    Szpilko→Aaa... a ja szukałem w tekście, rymu↔żeńsko-męskiego, żeby podumać, jak zrobić ten drugi→ krótszy:)
    Ale fakt↔zapomniałem, że męskie, to jednokomórkowce:)
  • Szpilka 08.01.2021
    Dekaos, ja też jestem roztargniona, nie tak dawno temu coś mi się posupełkowało i sonet tercynowy skopałam,
    a przecież reguły znam ?
  • Dekaos Dondi 08.01.2021
    Właśnie↔Różnie bywa:)↔Jeszcze jedna walnięta średniówka mi została:))
  • Dekaos Dondi 08.01.2021
    Nie wiem, czy↔dźwięk przędzie ciszę↔ujdzie?
  • Szpilka 08.01.2021
    Dekaos, bardzo oryginalne - dźwięk przędzie ciszę, ale dźwięk raczej wchłania ciszę, musisz sam zdecydować ?
  • Dekaos Dondi 08.01.2021
    Szpilko↔Tu raczej chodzi o dźwięk, który przedzie ciszę→jakby wbrew sobie→dla dobra ciszy.
    Nie chce jej pochłonąć, jeno wzmocnić i może w ten sposób, on powróci w brzmieniu.
    Czasami dziwnie rozumuję :D
  • Szpilka 09.01.2021
    Dekaos, Ty jako autor wiesz najlepiej. O! ?
  • Trzy Cztery 08.01.2021
    "Dźwięk przędzie ciszę" - dźwięk trąbki przędzie "Ciszę" André Rieu... Słuchałam przed chwilą tego utworu, często jest grany na pogrzebach. Twoje słowa od razu mnie poprowadziły. Smutny wiersz o odchodzeniu, o tęsknocie, o życiu w upragnionym towarzystwie zjaw (trwamy w bezdechu, by ich nie przepłoszyć, gdy nagle pojawiają się gdzieś obok, jak żywe).

    Tu jest dobre wykonanie "Ciszy":

    https://www.youtube.com/watch?v=b_Sv6xBIUUk&feature=emb_logo

    Ładna jest też inna cisza, taka... leśna Do odnalezienia pośród mchu i paproci ?

    Oto te kilka fajnych dźwięków (intro do Żwirka i Muchomorka, które uwielbiam):

    https://www.youtube.com/watch?v=7kilsR53pL4&feature=emb_logo
  • Dekaos Dondi 08.01.2021
    Trzy Cztery↔Dzięki:)↔Wersja Andre... jest bardzo ładna,
    ale jednak najbardziej lubię tę pierwszą, sprzed.... 55lat:))
    Zresztą w ogóle mam →różnisty gust, niezależny od wieku nagrania.:)    
        https://www.youtube.com/watch?v=OHkri8ZUqOA
    Intro też ma swój specyficzny klimat. Zresztą też trochę graję:)
    Pozdrawiam:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania