Szorty poranne #2 - Ostatni człowiek na Ziemi

UFF ZDĄŻYŁEM, BIEGANIA NIE MA!

Dzień drugi.

 

__________________________________

 

Pordzewiałe mięśnie trzeszczały, kiedy siadał powoli na łóżku.

Wszystko dookoła było szare i sterylne, błyszczące nienaganną higieną szpitala wysokiego standardu. Wszystko – łóżko, stolik, podłoga, ściany, krata wentylacyjna, lampka, sztućce – nieskazitelne, niesplamione, nienaturalne, bez smaku, charakteru, osobowości, duszy, historii. Westchnął ciężko i nostalgicznie, gramoląc się z ultranowoczesnej pryczy. Za jego czasów było inaczej. Nie lepiej, nie gorzej, po prostu inaczej – bardziej po jego myśli.

Zmarszczył brwi, przez starą, przeoraną naturalnymi zmarszczkami twarz przebiegł grymas, umysł zaczął rozkopywać cmentarz wspomnień łopatą nostalgii. Kiedy właściwie były jego czasy? Osiemdziesiąt lat temu? Dziewięćdziesiąt? Kiedy w ogóle te czasy przestały być jego czasami, kiedy ze szpitali zniknęły normalne łóżka z materacami?

Nie potrafił odpowiedzieć na żadne z tych pytań, porzucił więc rozmyślanie i spojrzał na długą, prawie tak długą jak pokój, szybę z weneckiego lustra. Za każdym razem przypominała mu o zoo, jeszcze z dwa tysiące trzydziestego trzeciego (a może czwartego…albo drugiego?), kiedy to był z ojcem zobaczyć ostatniego naturalnego słonia w mieście, najprawdziwszego! Bez żadnych genetycznych modyfikacji, augmentacji, bioimputacji. Trzy czwarte miasta się zbiegło, by obejrzeć jak sędziwe, zmęczone zwierzę z poprzedniej epoki powolnie zdycha w blasku błyskających aparatów, służąc za drugorzędny element selfie, kolejnego artykułu na bloga lub temat na następny film na youtube. Nie pamiętał, by ktoś spojrzał słoniowi w oczy. Nie pamiętał, by ktoś się pożegnał. Nie pamiętał współczucia, jedynie dziecięcą ciekawość, a potem równie dziecięce znudzenie. Pamiętał obojętność.

Prawie wiek zajęło mu zrozumienie tego, jak wtedy musiał się czuć ów słoń. Prawie wiek zajęło mu pojęcie jak to jest być ostatnim ze swego gatunku. I jak głupi był wtedy.

Wstał, niemalże czując jak puszczają szwy na kościach, ścięgnach, tkankach. Rozlatywał się z każdym krokiem, który podjął, kiedy podchodził do weneckiego lustra i szedł powoli wzdłuż tafli. Doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że za szybą stoją i wpatrują się w niego, obiekt zamknięty w hermetycznej, szklanej klatce. Może nawet robią zdjęcia, kręcą klipy. Może już piszą pierwsze posty na jakimś portalu społecznościowym. (Był słoniem)

Nic z tego jednak nie widział, a mógłby, choć wzrok już nie ten. Przed oczami migotała mu jedynie jego własna twarz – ostatniego człowieka na Ziemi.

Średnia ocena: 4.8  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (14)

  • NataliaO 16.04.2016
    Fajne. Takie trochę na luzie, a trochę na poważnie; 4:)
  • Arysto 19.04.2016
    Widzisz, potrafię tak na luzie czasem jak się postaram! :D Dzięki za poczytanie i przejrzyj też następne ;)
  • Nuncjusz 16.04.2016
    Słoń w składzie porcelany - smutna wizja przyszłości skonstruowana na podstawie współczesności. Bo ja wiem? :)
  • Arysto 19.04.2016
    A bo ja wiem?
    Taka wizja, mam nadzieję, że nie rzeczywistość ;)
  • Neurotyk 16.04.2016
    Ciekawa refleksja na temat bycia już nie " w czasie", ale poza. Tekst jest napisany tak, że "snuje" się, jak snuje się po sali bohater. Czyli pewna jedność stylu i akcji, aczkolwiek niektóre opisy fizjonomii wewnętrznej (puszczajace szwy na kościach, tkankach) były jak na mój gust ciut pretensjionalne i zakłócily lekko odbiór:) Ode mnie 5:)
  • Arysto 19.04.2016
    A no, snuło się niczym myśli o poranku, tak z wolna, ociężale w jakimś niekonkretnym kierunku na przód. Szwy w kościach i tkankach, pordzewiałe mięśnie to moje małe zboczenie z czasów młodości, a pretensjonalność to też, niestety, moja przywara. Nie mniej - dzięki za odbiór! :D
  • Shiroi Ōkami 16.04.2016
    Co do biegania - co się odwlecze, to nie uciecze :P
    Fajny tekst przedstawiający nadchodzące czasy, ale najbardziej szkoda mi słonia :(
  • KarolaKorman 16.04.2016
    Długowieczny staruszek, wizja przyszłości. Wszystko pięknie, ale nie ujęło mnie, 4 :)
  • alfonsyna 16.04.2016
    Nostalgiczne i refleksyjne - przy moim dzisiejszym nastroju chyba zadziałało na mnie podwójnie, także bez zbędnego gadania zostawię 5 :)
  • Arysto 19.04.2016
    A to mnie cieszy, że się wczułaś, tak właśnie chciałbym, by moje teksty były czytane - na wczó(u?)wce, z odpowiednią muzyką, przygaszone światło, półcienie na ścianie... Nanana. :D
    Dziękuję!
  • Angela 16.04.2016
    Smutną wizję przyszłości nam wykreowałeś : (
  • Specific_girl 26.06.2016
    Yyyymmm. No. Idę dalej, nie mam nic do powiedzenia.
  • Nazareth 28.06.2016
    Po nieład nawiązuje to do poprzedniego szorta, tematu społecznej Degrengolady i znieczulicy. Dobrze ze ktoś o tym pisze.
  • Nazareth 28.06.2016
    Poniekąd* - durna autokorekta

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania