Poprzednie częściDrabble – Ekstaza

Drabble – Wolność zabrana

W pandemicznym szkle zbierałem okruchy strachu, zamieniając je na paniczny lęk. Zakrywałem twarz, unikając zbyt często pojawiających się ludzi, bojąc się spotkać najlepszego przyjaciela.

 

Przerażacze myśli bezustannie karmione przez otoczenie, przykryły nieprzeniknioną tkaniną miłość i radość. Skomlałem, bezradnie wyczekując podwójnego ukłucia, mającego wyrwać mnie z beznadziei. Gdy w końcu doczekałem się prezentu w strzykawce, z mroku wyłonił się grecki alfabet, ukazujący niekończący się strach. Alfa, Beta, Lambda czają się za rogiem, kopiąc ludzką godność.

 

W kajdanach szaleństwa podążam za szklanym ekranem, poświęcając zapomnianą wolność. Nie moje myśli wymazały marzenia, pozostawiając niewypowiedziane wątpliwości.

 

Wolność niejedno ma imię, wolność zapomniałem, czym jest.

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (134)

  • Artbook 07.07.2021
    W punkt Józef ?
    Jest ? znaków, super!
  • Józef Kemilk 07.07.2021
    Dzięki?
  • Tjeri 07.07.2021
    Mnie się sposób napisania tak średnio podoba. "Okruchy strachu", "paniczny lęk", "zakrywanie twarzy", "Przerażacze myśli", "niekończący się strach"... Tyle strachu w słowach, a tak mało emocji ;), no i jakoś histerycznie całość odbieram (taką histerią dziecka w sklepie). Językowo momentami za bardzo stereotypowo (związki frazeologiczne). Przy początkującym pisaczu pewnie byłabym delikatniejsza. Tobie powiem wprost – mogłeś to napisać lepiej.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Dzięki za parę krytycznych uwag, zawsze to wartość dodana?. A histeria odmalowana celowo. Człowiek może nałogowo palić, mieć olbrzymią nadwagę, ale przez stałe dręczenie mediów nie będzie się bał raka, zawału, cukrzycy tylko covida. Będzie siedział w domu, z nerwów jeszcze więcej palił i pił, zaszczepi się i co? Straszenie dalsze? A może naszą najlepszą obroną, jest dbanie o stan zdrowia? Może warto zastanowić się, dlaczego Covid odbiera wolność? Czy warto?
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk
    Zmarło kilka osób z mojego otoczenia, kilkanaście osób z dalszego, w tym z rodzin znajomych. Kilkadziesiąt znajomych znajomych. Kilka osób (tylko z tych, których znałam osobiście) to były w sile wieku osoby, prowadzące zdrowy tryb życia, w tym sportowcy. Jeden, niespełna pięćdziesięcioletni facet na skutek powikłań pocovidowych ma nerki do przeszczepu.
    Więc tak - warto.
    Oczywiście mam na myśli środki adekwatne, a nie niektóre wymysły naszego zdolnego rządu.
    A co do histerii - ta, na którą sobie pozwalają dzieci w sklepie to efekt niedojrzałości - układu nerwowego, szkieletu społecznego i emocjonalnego. Na pewno nie o taki efekt Ci chodziło.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri To czemu w statystykach większość to osoby po 70-tce i często z chorobami współistniejącymi? U mnie w pracy chorych około 140 osób, zgonów zero, ciężkie przypadki były. Znam kilka osób z opowieści, które zmarły na covid i jedną z opowieści, co zmarła miesiąc po szczepieniu na covid. Co dalej, zobaczymy.
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk bo może tak właśnie jest. Znaczy pewnie najwięcej umarło starszych. Tyle że to nie wróci życia i zdrowia tym którzy zmarli poza głównym trendem statystycznym. Poza tym – moi rodzice są po 70tce. Nie są przez to dla mnie mniej ważni.
  • Józef Kemilk z tymi 70-latkami to już dawno było zdementowane. Po za tym zgadzam się z Tjeri, maja babcia ma 90-lat po to się szczepiłem, żeby jej nie zakazić. Ja sam zapewne przeszedłbym przez objawowo.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri Bo człowiek się szczepił dla rodziców wiedząc że bierze udział w eksperymencie światowym. Też tak zrobiłem. Czy dobrze, czas pokaże. Mówiąc brutalnie, dobrze że zachowujemy się różnie, bo to zwiększa szansę trwania ludzkości. Możemy jako ogół popełnić więcej błędów
  • Józef Kemilk bo to w pewnym sensie był test solidarności pokoleń.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski I rosyjska ruletka, nie wiadomo kogo trafi
  • Józef Kemilk oczywiście, ale prawdopodobieństwo można zmniejszać.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski niby tak, a jednak statystycznie nie. Ostatecznie jest podobnie. Zmiana będzie po szczepieniach, jaka? zobaczymy.
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk bez obostrzeń szpitale zatkałoby natychmiast i na długo. A lekarze musieliby wybierać kogo ratować. Dla Ciebie ludzie starsi to mała strata (liczy się jakość a nie długość) – dla mnie nie. Na tym kończę dyskusję, życząc by Twoja wolność nie groziła mojej czy moich rodziców ;).
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri złe mnie zrozumiałaś. Starsi ludzie zostali sami z problemami i to boli (pisałem o tym) , ale ty wolisz wyciągać takie wnioski. Smutne, czyli zamknąć osoby starsze i niech sobie same radzą bez bliskich, bo może dłużej pożyją. Okrutna propozycja.
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk
    A kto proponuję zamykać starszych? Hmm...
    (A jednak piszę dalej).
    Może coś przegapiłam. Moi rodzice są zaszczepieni, ja też. Jeżdżę do nich kiedy chce. Czy może to zamknięcie to alternatywa dla szczepienia?
  • Tjeri 08.07.2021
    *kto proponuje
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri Zastosowałem twoją metodę, mi zarzuciłaś, że starsi ludzie mnie nie obchodzą. Gdzie tak pisałem? Przechorowałem covid, zaszczepiłem się mimo wielkich wątpliwości, a ty taki zarzut! Myślę, że też poczułaś się źle, po tym co pisałem. No ale między wierszami można wyczytać wszystko? Oczywiście przepraszam, po prostu pokazałem drugą stronę. Niesprawiedliwe zarzuty są cholernie przykre i tak też się poczułem.
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk poczułam raczej, że gadasz od rzeczy. Co czuję nadal. A co do starszych – jak można zrozumieć Twoje słowa (w kontekście pandemii i naszych argumentów, że chronimy rodziców i starszych sąsiadów), że liczy się jakość a nie długość życia?
  • Tjeri 08.07.2021
    Albo słowa, mające złagodzić moje (o ofiarach śmiertelnych), że to ludzie powyżej 70tki umierają. Dla mnie w sumie nie ma znaczenia wiek ofiar, choć jak umarł 22letni chłopaczek, którego siostrę znam, to tyle że większe przerażenie bierze. Ale ofiary bez względu na wiek - takie same.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri To że umierają osoby starsze, pokazuje że wirus atakuje słabsze organizmy. A wniosek w zakresie walki można wysnuć inny. Zakaźny się jak jesteśmy w miarę młodzi i zdrowi (wtedy, gdy nie było szczepionek, oczywiście jakieś ryzyko jest) przechorujmy i w tym czasie się izolujemy, a później możemy spotykać się z rodziną. Dla nich jesteśmy bezpieczni. Ja w sumie cieszyłem się, że mam covid (druga fala), bo później nie było problemów ze spotykaniem się z innymi. Ja byłem dla innych bezpieczny, a inni, którzy się tak bali? Wciąż narażali innych.
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk tjaa... Tylko że możesz mieć bezobjawowo. No i nie jest tak jak mówisz. Z każdą "falą" do szpitali, pod respiratory dostawali się młodsi.
    Ale można by tak deliberować do rana... A chyba zarówno Tobie jak i mnie szkoda na to czasu. Kończę, znów nawiązując do mojej i Twojej wolności. Miłego wieczoru!
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri Bo najlepiej podłapać latem, wtedy organizm najsilniejszy, a wiosną najgorzej. Tak to z chorobami jest
    Także życzę spokojnej nocy
  • Tjeri moja przybrana ciocia chorowała dwukrotnie. Drugi był cięższy.
  • Tjeri 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski tak, i u mnie były przypadki powtórnych zachorowań. Nie powinno się dziada (covidu znaczy) lekceważyć.
  • Tjeri co ciekawe ciocia pomiędzy pierwszym a drugim zachorowaniem była sczepiona, ale astrazeneką i tylko jedną dawką.
  • Tjeri 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski po jednej dawce sporo zachorowań jest niestety.
  • ZielonoMi 07.07.2021
    Brawo!
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Dzięki
  • Sorry Józefie, ale tym razem muszę ciebie skrytykować. Twój utwór to atak personalny na osoby, które przestrzegają zaleceń sanitarnych. Sugerowanie że robią to pod wpływem paranoicznego strachu. A nie brałeś pod uwagę, że mogą to robić, gdyż tak im doradza rozum? Pozdrawiam
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Jeżeli atak, to na media. Wprowadziły histerię, co ułatwiło zniewolenie ludzi. A dbanie o zdrowie fizyczne? Baseny, siłownie zamknięte, na spacer w masce, praca w masce, lekarz teleporada. A psychika? Wywoływanie strachu statystykami i opisem strasznych przypadków. Ci co dostali się do szpitali umierali w samotności, bo odwiedzić nie można. A dla umierającego, to coś co chce najbardziej. Daje nadzieję, a rodzinie możliwość pożegnania się. Tak jakbyśmy zapomnieli, że każda śmiertelna choroba jest straszna i to wiele bardziej niż Covid. Rak, alzheimer itd... A to co nam pozwala się bronić to zdrowy organizm. Ale jak skoro nic nie wolno. A co z dziećmi? Nie chorowały, ale odcięto je od świata realnego. Jak to na nie wpłynie w przyszłości? Czy ktoś myślał o tym? Tak na marginesie też przechodziłem Covid, jak i wielu znajomych. Niektórzy ciężko inni lekko. Więcej jednak znam osób, które umarły na raka. No ale rak się nie liczy...
  • Józef Kemilk Poruszyłeś wiele kwestii, więc odniosę się do tej która jest tutaj najważniejsza. Czemu zakładasz, że ktoś czuje strach. Można nie bać się, ale przestrzegać reguł. Przykładowo ja skrupulatnie myję żeby, ale to nie znaczy, że trzęsę tyłkiem na myśl o próchniczy.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski jednym z objawów strachu jest hejt na niezaszczepionych i ich piętnowanie
  • Józef Kemilk Chyba odwróciłeś kota ogonem. Akurat chejtują i straszą ci drudzy. A samo, to że ktoś zaszczepił się, jeszcze nie znaczy, że się boi. Czy nie możemy, tego uznać, za rutynowe działanie profilaktyczne?
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Rutynowe, ale nie wyjedziesz z kraju, z pracą trudno, nazwą cię mordercą, bo nie chcesz się zaszczepić. Ja zaszczepiłem się dla świętego spokoju, ale kolejnej dawki nie przyjdę.
  • Józef Kemilk to twój wybór, ja go szanuję. Z kraju możne wyjechać, trzeba mieć tylko test ujemny. Po za tym państwa mają prawo decydować kogo nie wpuszczać. Jeśli chodzi o pracę to przymus jest jedynie w kilku zawodach zaufania publicznego. Nazwą mordercą... nikt tak nie nazywa, ale jak ktoś się publicznie przyzna do szczepienia to w niecie jest od razu hejt. Chociażby ostatnio na interii pod newsem na temat Biskupa Samca (przywódcy Luteran w Polsce).
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski mordercą nazywa tylko minister zdrowia, ale co tam...
  • Józef Kemilk podaj źródło. Do Samca mogę podać ci https://wydarzenia.interia.pl/raporty/raport-koronawirus-chiny/aktualnosci/news-prezes-polskiej-rady-ekumenicznej-zacheca-szczepmy-sie-dla-d,nId,5336578#comments4-1
  • https://www.instagram.com/p/CO-unvEFRoOK373LL1plgK2XctM4bigv0mO25A0/
  • https://www.medonet.pl/zdrowie/zdrowie-dla-kazdego,lekarz-bartosz-fialek-pod-ostrzalem-hejterow-i-antyszczepionkowcow,artykul,24784788.html
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski https://dorzeczy.pl/opinie/187944/mocna-odpowiedz-ziemkiewicza-na-slowa-o-niezaszczepionych.html to profesor Wróblewski, sorry za ministra awansowałem go niechcący, tego Wróblewskiego
  • https://www.o2.pl/informacje/niemozliwe-a-jednak-godek-atakuje-red-terlikowskiego-ws-aborcji-6634006049729312a ps. dla jasności nie zgadzam się z Terlikowskim, ale to hejtu nie usprawiedliwia.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Bierz pod uwagę, że chodzi o możliwość nie szczepienia się i tyle, a cały czas gadka o segregowaniu ludzi, przymusie itd.. Chcesz to się szczep, nie chcesz to nie. Proste
  • Józef Kemilk tych linków które dałem tylko ostatni pisał o przymusie. Reszta dotyczyła tylko pochwały szczepień, a i tak był hejt.
  • Józef Kemilk Ok, sprawdziłem. Profesor Wróblewski powiedział za mocno, ale zapewniam, że wypowiedzi nie znałem, a typa nie kojarzę.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Marku zobaczymy jak będzie za rok. Jeżeli będą umierać niezaszczepieni w nadmiarze to byli w błędzie, jeżeli rozłoży się równomiernie to nikt nie miał racji, jeżeli zaczną umierać zaszczepieni to antyszczepionkowcy mieli rację. Pożyjemy (albo nie) i zobaczymy.
  • Józef Kemilk To zahaczymy. Ja myślę, że już epidemią skończy się, i śmierci nie będzie. Przy okazji zniknie też grypa, co będzie stukiem ubocnym covida.
  • Grain 08.07.2021
    Literacko słabeńkie. A prawdę o pandemii poznany po czasie. Nikomu nie życzę ostrego przebiegu tej choroby, która zabrała kogoś z mojej rodziny.
  • Osobiście znałem cztery osoby, które zmarły. Nie chciałbym żeby doszła piąta.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Dzięki za wizytę i napisanie paru słów.
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski osobiście znałem co najmniej kilkanaście osób które zmarły na grypę. Też bym nie chciał...
  • piliery chyba masz duża fantazję.
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Przejrzyj sobie statystyki ile ludzi zmarło na powikłania pogrypowe w minionych latach. Pewnie się zdziwisz.
  • piliery 08.07.2021
    abyś nie musiał daleko szukać: Ze statystyk NIZP-PZH wynika, że w tym sezonie z powodu grypy i powikłań pogrypowych zmarły w Polsce 64 osoby. Europejskie dane z FluMOMO wskazują, że w naszym kraju notuje się nawet 100 razy więcej zgonów. Estymacje na podstawie europejskich danych pokazują, że w Polsce z powodu grypy umiera ok. 6,5 tys. osób rocznie
  • Grain 08.07.2021
    piliery no to skąd te kilkadziesiąt tysięcy oficjalnych zgonów na covid?
  • https://pulsmedycyny.pl/sezon-grypowy-2019-2020-liczba-zachorowan-na-grype-i-zgonow-982828 Po pierwsze daru te chamskie komentarze, że "dziwię się", gdyż te dane z pulsu medycznego już sprawdzałem niecały rok temu, i nawet pisałem już tutaj o nich. 64 osoby, a wśród nich kilkunastu twoich znajomych! Nieprawdopodobne! Ps. W tym roku, obostrzenia antycowid przy okazji zredukowały grypę niemal do zera.
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski "chamskie komentarze"? Czy ja napisałem że kilkunastu moich znajomych zmarło w jednym roku? O_O Niepotrzebnie jesteś agresywny. W roku 2019 w skutek powikłań pogrypowych zmarło w Polsce ponad 14000 osób. Te też zakwestionujesz? https://www.politykazdrowotna.com/43589,grypa-20182019-mniej-zachorowan-wiecej-zgonow
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski https://www.medexpress.pl/na-grype-umiera-w-polsce-100-razy-wiecej-ludzi-niz-to-wynika-z-oficjalnych-danych/77710
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tylko grypy nie trzeba się bać
  • piliery jeżeli umiera kilkadziesiąt rocznie, to nawet przez sto lat życia trudno znaleźć kilkanaście osób. Na covid umierało w dzielnie w niektórych momentach po kilkaset osób, a w szczycie po kilka tysięcy, wiec porównywanie tego z chorobą, na która umiera kilkadziesiąt rocznie to absurd!
  • Józef Kemilk puls medyczny podał oficjalne dane. Negowanie tego to sezonie teorii spiskowych. Po za tym o każdej chorobie można napisać, że zmarło więcej osób niż podaję się.
  • piliery 08.07.2021
    Grain Nie wiem jak liczą zgony wskutek covid. Nie kwestionuję tych danych. Moim zdaniem jednak psychoza związana z covid jest nieproporcjonalna do skali i zasięgu tej choroby.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Marku, gdyby grypę liczyć jak covid to byłoby więcej. W Wielkiej Brytanii w latach 2016/2017 na grypę umarło ponad 22 tyś osób. A nie była jakaś wyjątkowa, ja kiedyś miałem grypę, która nieźle dała mi w kość (kilka dni około 40 stopni). Faktem jest, że grypa marketing ma słaby.
  • piliery może i tak, ale ty teraz robisz psychozę na temat grypy.
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski ? Co Ty pleciesz?
  • Józef Kemilk to są argumenty pyrronskie, a z nimi trudno polemizować.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski To weź statystykę zgonów na covid bez chorób współistniejących. Ile 6 tyś? 7?
  • Józef Kemilk To i tak więcej niż na grypę. Po za tym wychodzić z fałszywego założenia, że gdyby ci ludzie nie mieli covida to też zmarliby, a to nieprawdo. Zgodzie z twoim tokiem myślenia AIDS jest niegroźny, gdyż tam współczynnik bez współistniejących wynosi 0.
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk to porównaj jeszcze ile w sumie zmarło Polaków powiedzmy w 2015 czy w 2018 a ile umiera teraz. Myślisz, że każda osoba z chorobą współistniejącą zmarłaby gdyby nie zachorowała na covid?
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri Trzeba brać pod uwagę, że w okres większej umieralności wchodzi wyż powojenny (600 tyś urodzeń rocznie), więc musimy przygotować się na duży wzrost zgonów nawet bez covida
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk tak nagle z roku na rok wyż nam wszedł? Czyli w 2018 jeszcze wyżu nie było.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri Oczywiście że nie, ale jak pewnie wiesz, zgony z powodu Covid nie tłumaczą tak dużego wzrostu. Może po prostu nie było dostępu do lekarzy i procedur medycznych?
  • piliery 08.07.2021
    Covid czy grypa - zawsze trzeba zachowywać się tak by nie powodować zagrożenia. Każda choroba zakaźna jest zagrożeniem. I trzeba się zachowywać wobec niej racjonalnie. Żadne zagrożenie nie może być jednak powodem do paraliżowania świata.
  • Józef Kemilk czy jednak ten problem nie był wyolbrzymiany? Jednak szpitale działają. Mój wujek miał nawet źle zrobioną operację. Z jego perspektywy, szkoda, że tych szpitali naprawdę nie zamknięto. ?
  • piliery prawda, ale czy maseczka to paraliżowanie świata? Ps. Maseczki powstały z myślą o grypie.
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk
    I zapewne przy większym luzie liczba zgonów byłaby mniejsza.
  • Tjeri ?
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski To nie maseczka paraliżuje świat. :) Choć niektórzy twierdzą że więcej ludzi choruje z powodu noszenia maseczki niż od rzeczywistego zakażenia się covid-em. To wszystko twierdzenia których nikt nie udowodnił - ani w jedną ani w dugą stronę. Rzeczywistą przyczyną jest naiwność, ludzka głupota i nieposkromiona żądza władzy zabraniająca np. wstępu do lasu. Teraz do tego dochodzi efekt strachu w wyniku którego ludzie umierają na coś gorszego niż wirus: na samotność.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri Pewne podobnie. Porównaj zgony różnych krajów (inaczej jest w Azji i Afryce) Statystycznie podobnie, a metody różne
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    piliery w punkt
  • Tjeri 08.07.2021
    Józef Kemilk nie sądzę :)).
  • piliery Bezpieczeństwo maseczek jest udowodnione. Zakaz wstępu do lasu był głupi, ale trwał krótko (chyba z miesiąc) i było to ponad rok temu. Samemu byłem nie raz w lesie. De facto odwiedzałem las częściej niż przed pandemią.
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski To nie jest tak proste jak piszesz. :) Zdecydowana większość ludzi nosi maseczki nieprawidłowo a noszenie maseczek w przypadku osób z zaburzeniami pracy serca, astmatyków itp. grozi zawałem albo poważnymi chorobami płuc.. Ale nie o maseczkach ten wiersz przecież. :D
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tjeri Dane od wujka google (wpisz w google liczba zgonów na covid na świecie),
    Zgodny na milion mieszkańców: USA -1844; Brazylia 2504, Francja 1660; Anglia 1925, Argentyna 2168; Włochy 2116, Hiszpania 1725; Polska 1928; Meksyk 1836, Szwecja 1431 (najmniejsze obostrzenia), Niemcy 1098 (służba zdrowia we best), Białoruś (340 niewielkie restrykcje, demonstracje, a statystyki pewnie prowadzone jak dla grypy). Restrykcje nie mają nic do rzeczy, tylko kolejne przechodzące fale, raz my w czołówce, raz USA, Hiszpania, Brazylia i tak w kółko.
  • piliery 08.07.2021
    popr. to drabble :)
  • Józef Kemilk Szwecja miała miej obostrzeń ni Brazylia przy większej liczbie umarłych! Błagam cię!? 1) Szwecja porzuciła tę politykę już dawno! Podczas trzeciej fali miała już więcej obostrzeń niż my. Brazylia nie miała żadnych obostrzeń.
    2) Ilu Szwecja ma mieszkańców?
    3) Prof. Gut pokazywał jak Szwecja manipuluje danymi.
  • piliery u mnie Warszawie większość nosi prawidłowo. Mój kuzyn ma astmę i po półtora roku noszenia maseczki polepszyło mu się dotlenienie.
  • piliery drablle nie o tym. Drablle o strachu.
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski W Warszawie jestem minimum jeden dzień w tygodniu. Widzę nawłasne oczy że jest inaczej. Dzięki maseczce poprawiło się dotlenienie? ! :D
  • piliery to źle widzisz.
  • Szpilka 09.07.2021
    Marek, na pewno? Przy astmie dochodzi do hyperkapni, czyli niedotelnienia, noszenie maski ten stan potęguje, astmatycy maski nosić nie muszą i nie powinni, ewentualnie osłonę na twarz, żeby spanikowane tłumy nie prowokować.
  • Szpilka 09.07.2021
    Marek, zdejmij maskę i przejrzyj na oczy, Gut? Ten, co nam dyktaturę szykuje? Masz zamiar całe życie maskę nosić?

    Kiedy definitywny koniec noszenia maseczek?

    - Musimy pogodzić się z myślą, że zasady bezpieczeństwa i higieny hamujące transmisję śmiercionośnego wirusa zostaną z nami już na zawsze - powiedział prof. Gut w rozmowie z "Super Expressem".

    Wirusolog nie ma co do tego wątpliwości. - Maseczki zostaną z nami na zawsze - dodał.

    https://wiadomosci.wp.pl/kiedy-definitywny-koniec-noszenia-maseczek-odpowiedz-wirusologa-niektorych-rozczaruje-6655801340930592a
  • Szpilka pisałem już tutaj, mam zamiar nosić muszeczkę w sezonie grypowym. Azjaci robią tak od kilkudziesięciu lat, i jakoś świat im się nie zawalił.
  • Szpilka ale ty mylisz astmę zaawansowaną z lekką.
  • Szpilka 09.07.2021
    Marek

    Nie mylę, astma to permanentny stan niedotlenienia, sprawdź saturację u siebie i u kuzyna, kuzyn na pewno będzie miał obniżoną, malutkie urządzonko - pulsoxymetr:

    https://medizal.pl/Pulsoksymetr-OXIMETER-do-pomiaru-nasycenia-krwi-tetniczej-tlenem

    Ponadto każda astma z czasem staje się zaawansowaną, bo choroba niszczy drzewo oskrzelowe i zaburza wymianę gazową w oskrzelikach i pęcherzykach: tlen - dwutlenek węgla.

    No i hiperkapnia występuje też u zdrowych, bo oddycha się zuzytym powietrzem, szczególnie w maskach z materiału, totalny bezsens, one w ogóle nie chronią przed wirusem.

    Japończycy w sile wieku umierają na karoshi od przeciążenia pracą, my też mamy? Udowodniono naukowo, że przepracowanie nie służy efektywności, a oni są przepracowani.
  • Szpilka kraje azjatyckie mają najdłuższą ilość życia.
  • Szpilka mój kuzyn miał poważna astmę jako dziecko. Wówczas musiał mieć codziennie inhalację. Teraz z tej choroby mało zostało.
  • Szpilka ale żeby nie ciągnąć tematu w nieskończoność polecam moje najnowsze opowiadanie https://www.opowi.pl/cenzura-a69935/#comment-664161 , aczkolwiek też jest tam fragment o masecze.
  • Szpilka 09.07.2021
    Marek

    Jasne, nie omieszkam ?
  • Grain 08.07.2021
    W tym ludzkim strachu przed covidem jest więcej pozytywów niż w pierdołach o wolności. Wolność to nie jest przymus to jest przede wszystkim rozsądnym i życiem tak by nikt przez ciebie nie płakał.
  • Tjeri 08.07.2021
    Zgadzam się, Grain. Dokładnie. Co z tego, że ja nie umrę, ale ode mnie zarazić się może starsza sąsiadka czy mama...
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Tak często myślano o wolności, czego ostatecznym skutkiem jest system totalitarny, który produkuje nadmiar zgonów wrogów politycznych. Ważna jest jakość życia, długość też, ale jednak mniej
  • grain rozumiesz wolność klasycznie.
  • Józef Kemilk wątpię czy można uznać stoików albo cyników czy epikurejczyków za prekursorów totalitaryzmu.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Marku patrzę na współczesność i testowanie ludzi, ile wolności można im zabrać. Wyszło na to, że dużo, zbyt dużo.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski A teraz idę pobiegać, żeby jakoś utrzymać się w formie
  • piliery 08.07.2021
    Strach w cywilizacjach był najskuteczniejszym sposobem na podporzadkowanie społeczeństw.
  • Józef Kemilk spoko miłego!
  • piliery chyba cały czas piszę, żeby nie bać się.
  • Józef Kemilk tak, ale chyba Grainowi chodziło o coś innego. Zawsze przy epidemią wprowadzano nakazy. W Polsce w XVII w. była nawet kara śmierci za łamanie obostrzeń sanitarnych. Polecam tutaj świetna książkę Ks. Jana Kracika " Pokonać czarną śmierć".
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Kwestia, czy to da się wyeliminować. Jeżeli tak, to słuszne ograniczenia, jeżeli będzie z nami na zawsze, to chcę wolność. Wygląda, że będzie na zawsze
  • Józef Kemilk Grypa przypuszczalnie zniknie, a covid będzie czymś takim jak grypa. Oczywiście czasz pokaże, ale lepiej być dobrej myśli.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Marku Covid wywodzi się z grupy przeziębień, a koronawirus odkryto w latach 60-tych. Grypa więc będzie, raz mniej zjadliwa, raz bardziej. Może jakiś magik w laboratorium ją uzłośliwi i będzie kicha.
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski a niby dlaczego grypa miała by zniknąć?
  • piliery w tym roku niemal nie było grypy. Jeśli to się powtórzy to znaczy, że grypa opuściła nas.
  • Józef Kemilk 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Marku nie było, bo diagnoza była przez teleporadę i testach na covid. Wróci normalność to i grypa nas będzie nękać.
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Naprawdę wierzysz w to że maseczki doprowadziły do likwidacji wirusa grypy? :D
  • piliery to nie jest kwestia wiary, a wiedzy.
  • Józef Kemilk powielasz facenews Brauna. Ludzie chodzili do lekarzy jak przedtem.
  • Tjeri 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski nie opuści nas grypa tak łatwo...
    Ale po rodzicach widzę jak świetnie działają szczepionki przeciwgrypowe. Przy regularnym corocznym szczepieniu (jednorazowe niewiele da) organizm faktycznie "uczy" się właściwej obrony. Kiedyś co roku chorowali na grypsko. Od paru lat (szczepią się ponad dekadę) zero zachorowań. To samo ich znajomi w podobnym wieku.
    Trzeba się szczepić – i tyle...
  • piliery 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski Gdzie ta wiedza jest? W zamkniętych przychodniach? (jeszcze trzy dni temu moja przychodnia rejonowa była zamknięta na trzy spusty i kontakt był możliwy tylko telefoniczny W niemożności dostania się do jakiegokolwiek lekarza? Może chcesz się zapoznać z moim rejestrem 240 telefonów (w ciągu jednego dnia) do lekarza rodzinnego? Gdzie Ty tę wiedzę znajdujesz?
  • piliery 08.07.2021
    popr.: 240 nieodebranych połączeń do lekarza
  • Tjeri ja się akurat na grypę nigdy nie szczepiłem, ale zamierzam już na stałe nosić maseczkę w sezonie grypowym.
  • piliery u nas w Warszawie wszystko jest otwarte. Nawet mam zamiar w najbliższym czasie pójść na wycięcie brodawki.
  • Tjeri 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski
    O grypie niesamowicie mówi prof. Brydak. Bada choróbsko od lat sześćdziesiątych. Grypa ją fascynuje i przeraża jednocześnie. Świetnie się słucha/ czyta jak ktoś ma TAKą wiedzę i jeszcze potrafi ją przekazać.
  • Tjeri 08.07.2021
    piliery zmień przychodnię. I nie jest to złośliwa odzywka – mówię poważnie. Ja właśnie tak robię, moja przychodnia nadużywa teleporad, gdzie wszystkie dokoła (przychodnie) dawno bez problemu zapraszają bezpośrednio.
  • piliery 08.07.2021
    Tjeri Próbowałem. Przychodnie nie przyjmują nowych pacjentów.
  • Tjeri 08.07.2021
    piliery to współczuję. U mnie takie rzeczy bezproblemowo.
  • skandal 08.07.2021
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
    wyściel od wewnątrz beret staniolem
    zaklej kamerkę na czole
  • Józef Kemilk 09.07.2021
    Dobra, zrobiłem to. Co dalej?
  • skandal 09.07.2021
    i nie bądź chujosz i nie bądź cipa
    i nie daj wszczepić sobie czipa
  • Józef Kemilk 10.07.2021
    skandal za późno, chyba że w mojej szczepionce nie było czipa.
  • D.E.M.O.N 13.07.2021
    bardzo dobre :) trochę mnie nie było - nadganiam zaległości :)
  • Józef Kemilk 14.07.2021
    Dzięki

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania