Pokaż listęUkryj listę

Ciekawostki historyczne Archikatedra Notre-Dame w Paryżu

Ciekawostki historyczne

 

Archikatedra Notre-Dame w Paryżu

 

Pożar katedry Notre-Dame na pewno przeraził wszystkich (szczególnie jego rozmiar), dlatego postanowiłem napisać choć kilka słów poświęconych jednej z najbardziej znanych i rozpoznawalnych budowli sakralnych średniowiecza, która właśnie została zniszczona przez ogień.

Katedra to jeden z najbardziej znanych obiektów sakralnych w Europie. Jej nazwa oznacza Naszą Panią i odnosi się do Marii, Matki Bożej. Została rozsławiona dzięki powieści Dzwonnik z Notre Dame francuskiego pisarza Victora Hugo.

Wzniesiono ją na wyspie na Sekwanie, zwanej Île de la Cité w 4. okręgu Paryża, na śladach po dwóch kościołach powstałych jeszcze w IX wieku. Jej budowa trwała ponad 180 lat (1163-1345).

Katedra to kościół pięcionawowy z krótką nawą krzyżową (z krótkim transeptem), dość długim prezbiterium i podwójnym obejściem na półkolu. Pierwotnie miało ono tylko trzy małe kapliczki. W drugiej połowie XIII wieku usunięto kapliczki i wybudowano pięć dużych kaplic.

Dwie wieże katedry nie są identyczne, taki przywilej przysługiwał w średniowieczu tylko arcybiskupstwom. Paryż został podniesiony do tej rangi dopiero w 1622.

Całą szerokość fasady zajmują trzy portale, z czego środkowy jest najszerszy. Wyrzeźbiono na nim scenę Sądu Ostatecznego. Zamiast kolumienek (jak to było w stylu romańskim) na cokołach lub wspornikach ustawiono figury zwieńczone baldachimami.

 

Kiedy przyjrzymy się fasadzie środkowego portalu, od razu odkrywamy jej asymetryczność: lewy portal, poświęcony Matce Boskiej, pochodzi z ok. 1210 roku i przedstawia w reliefach sceny z jej życia, m.in.: genealogię Maryi, Zwiastowanie, Boże Narodzenie, Zaśnięcie i Wniebowzięcie.

Prawy portal – portal św. Anny – powstał ok. roku 1220, ale zdobiący go ostrołukowy tympanon zawiera rzeźby sprzed 1180 roku, a więc najstarsze spośród wszystkich zachowanych w katedrze.

 

W najwyższej części łuku znajduje się płaskorzeźba Matki Boskiej Tronującej z Dzieciątkiem, obok niej inicjator budowy katedry – biskup Maurice de Sully i król Ludwik VII w otoczeniu aniołów. Środkowy, największy portal Sądu Ostatecznego, pochodzi z ok. 1220-1230, ale jedynie kilka fragmentów rzeźb (m.in. postać Chrystusa w górnej części tympanonu) pochodzi z I połowy XIII wieku, reszta to XIX-wieczna rekonstrukcja.

Nad środkowym portalem umieszczono rozetę rozświetlającą wnętrze świątyni. W całej budowli umieszczono dużą liczbę witraży, które wprowadzają grę światła w tej wielkiej budowli.

Pod rozetą ciągnie się tzw. galeria królewska, element charakterystyczny dla gotyckich katedr francuskich.

Katedra utraciła już raz zadaszenie wież podczas Rewolucji Francuskiej, ale uniknęła zburzeniu dzięki rzekomemu ryzyku uszkodzenia sąsiednich budynków podczas tej operacji.

 

Notre-Dame to symbol Francji, zwanej kiedyś "Matką Kościoła". Każdy turysta, który zwiedzał Paryż, musiał być w dwóch miejscach: Wieży Eiffla i w katedrze.

 

Na końcu mała sugestia. Budynek katedry od wielu lat był w bardzo złym stanie, ale ani kościół francuski, ani władze tego kraju jakoś nie chciały dać funduszy na jej remont. Jest to dla mnie o tyle dziwne, że nawet nie będąc katolikiem trzeba uszanować i dbać o coś, co jest symbolem państwa, a do tego pochodzi z XII wieku. Teraz kiedy rozpoczął się wreszcie remont, okazało się że nie dane mu było ten obiekt wyremontować.

Kiedy patrzyłem wczoraj na morze ognia, było mi przykro i nie chodzi mi o wiarę, ale o sam fakt, że właśnie ginie w ogniu jedna z najbardziej znanych budowli średniowiecza, taka perełka z tamtych czasów. Takie budowle to nasza przeszłość, którą powinniśmy szanować, to nasze korzenie, to myśl architektoniczna, dzięki której wybudowano tak piękny obiekt. Żal i smutek mnie ogarnął, kiedy patrzyłem jak w kilka godzin ogień zniszczył to, co budowano prawie 200 lat.

 

Pojawiają się głosy, że to kara boża dla totalnie bezbożnych Francuzów, którzy wyrzekli się wiary chrześcijańskiej. Cóż akurat w tym przypadku nie byłbym zdziwiony gdyby okazało się to prawdą. Wybaczcie subiektywizm, ale tak myślę.

Średnia ocena: 4.4  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (54)

  • Ozar 16.04.2019
    Chciałbym tylko dodać, że 15 kwietnia to taka mroczna data. W ten dzień zatonął Titanic, a także dokonano zamachu na prezydenta Lincolna. A do tego, wybuchł wielki pożar Poznania, Podczas półfinałowego meczu o Puchar Anglii Liverpool F.C.-Nottingham Forest F.C. na stadionie Hillsborough w Sheffield zostało stratowanych 96 osób
  • Masz dużą wiedzę.
  • Ozar 16.04.2019
    Marek Adam Grabowski Dzieki. Od lat zbieram informacje i mam całkiem dużą bazę danych.
  • kalaallisut 17.04.2019
    Oj tam mroczna ;)))Leonardo da Vinci się urodził, Katarzyna I caryca , tata Fryderyka Chopina, Kim Ir Sen ( no trochę najlepszy przykład;)) noi w tym ja :p
  • Ozar 17.04.2019
    kalaallisut zgoda każda data ma pozytywne i negatywne wydarzenia tu akurat podałem negatywne
  • Ozar 17.04.2019
    kalaallisut Kim to chyba jednak mroczne...
  • krajew34 16.04.2019
    Szkoda zabytku, nawet jeśli jest się nie wierzącym to nadal jest to budynek bardzo rozpoznawalny. Czy kara boska? Tego nie wiem, jak dla mnie szkoda katedry, a i tak po wielu to spłynie, jak niedawny deszcz.
  • Ozar 16.04.2019
    Dokładnie, to był taki średniowieczy cud architektury i choćby dlatego żal że spłonął.
  • Dla mnie to podobna strata jak wtedy kiedy talibowie wysadzili posagi Buddy, choć okoliczności inne.
  • Ozar 16.04.2019
    Tak to prawda, ale tam wszystkiemu winien był chory fanatyzm, a tu brak kasy i odejście od religii na maxa.
  • Ozar tak to jest jak najważniejsze są tylko oszczędności i kontrakty wygrywa najtańszy. My w Polsce tez mamy tego efekty, nasze autostrady i nie tylko.
  • Pasja 16.04.2019
    Witam
    Przetrwała wieki i wojny i taka głupota potrafiła zniszczyć. Szkoda perełki architektury i tyle. Niepotrzebnie wkręcamy w to rękę Boga... Po co?
    Nauczyliśmy jeść Francuzów widelcami, teraz czas na nawrócenie ich. Może się uda z pomocą boską.
    Pozdrawiam
  • Ozar 16.04.2019
    pasja może rzeczywiście nie o Boga tu chodzi, ale prawda jest taka, że nie dali ani złotówki na remont i teraz nagle się obudzili (czytam w necie jakie miliony właśnie się znalazły na odbudowę - kurde szkoda że dopiero teraz) Dobry tekst z tymi widelcami hahahahaha.
  • Kapelusznik 16.04.2019
    Miły gest Ozar
    Ojciec jest po historii sztuki
    Całą noc rozpaczał
    Kolejne cudo architektury które 100 lat będą reperować...
    Szkoda
    Raz jeszcze udowodniono że głupota ludzka nie zna granic
    Pozdrawiam
  • Ozar 16.04.2019
    Wcale się mu nie dziwie, ta katedra to perełka architektury, a doprowadzono ją do praktycznie ruiny. Teraz nagle okazje się, że wszyscy dają kasę, kufa wygląda na na to, że trzeba było pożaru żeby we Francji sie obudzili. Przykre, ale prawdziwe.
  • Pasja 16.04.2019
    Ozar trzeba wspomnieć, że Katedra utraciła zadaszenie wież podczas Rewolucji Francuskiej, sama zaś uniknęła zburzenia dzięki rzekomemu ryzyku uszkodzenia sąsiednich budynków. Dzięki temu zdarzeniu katedra przetrwała. W okresie Rewolucji nosiła nazwę „Świątyni Rozumu”.
  • Teks ciekawy, ale w tej chwili to chyba powinnismy mówić o tej katedrze, a już na pewno o zabytkach w jej wnętrzu w czasie przeszłym. Tam podobno zostały-zostaną jedynie popioły.
  • Ozar 16.04.2019
    Tak, to bardzo smutne, ale poza tym co się udało wynieść, reszta została zniszczona niestety.
  • Dość krótkie, ale rozumiem że pisałeś na szybko. Mimo wszystko jest O.K..
  • Ozar 16.04.2019
    Dokładnie. Pisałem to może 30 minut a do tego mając obraz ziszczenia, więc trudno tu o mądry tekst, to raczej taki tekst napisany w afekcie ogromnej straty.
  • Pasja 16.04.2019
    Pojawili się już polscy eksperci od wszystkiego:
    na Twitterze posłanka Prawa i Sprawiedliwości Bernadeta Krynicka. Parlamentarzystka, tak skomentowała wiadomości z Paryża: - Płonie katedra Notre Dame - symbol europejskiej kultury. Takie skutki przynosi chora laicyzacja.. Państwo musi dbać o zachowanie dziedzictwa kulturowego!

    - Nie widzę sensu odbudowywania Notre Dame jeśli ma być tylko skansenem lub muzeum dla turystów, a nie miejscem modlitwy. Potrzeba odbudowania wiary, która jest w stanie przetrwać każdy pożar - napisał na Twitterze proboszcz parafii w Chojnicach.

    Hipokrytyzm kwitnie!
  • Najlepiej kopać leżącego... szkoda słów. Akurat rząd i parlament powinni wziąć na wstrzymanie z takimi komentarzami.
  • Pasja 16.04.2019
    Maurycy Lesniewski szkoda strzepić języka
  • Ozar 16.04.2019
    pasja no nie do końca, bo musimy cofnąć się do średniowiecza i zapytać po co powstała ta katedra? Napewno nie jako atrakcja dla turystów! Nie mylmy podstawowych pojęć!
  • Ozar Z tego co wiem Katedra była czynnym Kościołem.
  • Pasja 16.04.2019
    Ozar modlić się można wszędzie. Kto wybudował świątynie... Jezus. Więc nie mówmy tutaj o laicyzacji tylko prawdę.
  • pasja Wszędzie jednak są miejsca dla specjalnego kontaktu z Bogiem.
  • Ozar 16.04.2019
    Marek Adam Grabowski Tak, dokładnie była można powiedzieć normalnym kościołem.
  • Pasja 16.04.2019
    Ozar 14 mln turystów rocznie odwiedzało katedrę i chwała za to, że duchowieństwo nie zagarnęło dla siebie obszaru. Ci co odwiedzali tez modlili się w jakiś sposób
  • Ozar 16.04.2019
    pasja akurat tą świątynie wybudowali ludzie, tak jak wszystkie inne, sorka ale nie słyszałem nigdy o kościele wybudowanym przez Jezusa. Chyba się nie rozumiemy.
  • Pasja 16.04.2019
    Ozar bo Jezus nie budował kościołów.
  • Pasja 16.04.2019
    to ty nie zrozumiałeś mojej intencji :)
  • Ozar 16.04.2019
    pasja pasja to jest laicyzacja a nawet jakiś ogromny ateizm, czasami nawet bardzo twardy. We Francji sa kościoły, gdzie na 3 parafie przypada jeden ksiądz i msze sie odbywają tak jedna na tydzień w każdym kościele. To fakty, a nie propaganda.
  • Pasja 16.04.2019
    Marek Adam Grabowski nawet na plebani
  • Ozar 16.04.2019
    pasja To mnie oświeć. Sorka, ale odpowiadam na to co piszesz "Kto wybudował świątynie... Jezus"
  • Ozar 16.04.2019
    Ozar Być może odebrałem to zbyt dosłownie.
  • Ozar 16.04.2019
    Ozar Nie skumałem metafory czy tam czegoś podobnego.
  • Pasja 16.04.2019
    Ozar Kto wybudował świątynie... Jezus? zapomniałam postawić znak zapytania
  • pasja Jezus nie budował gdyż chodził do Synagogi.Kościoły buduje się tam gdzie starych jest za mała. Daj spokój z tą gnozą.
  • Pasja 16.04.2019
    Marek Adam Grabowski mogę mieć swoje zdanie i tyle. Wszyscy możemy mieć swoje zdanie i tyle.
    Pozdrawiam i życzę miłego dnia wszystkim
  • Ozar 16.04.2019
    pasja Aaaa teraz kumam przesłanie
  • Ozar 16.04.2019
    Marek Adam Grabowski No tak, ale synagogi to Żydzi, a u nas nie budowano synagog, tylko kościoły a to trochę inna bajka.
  • Pasja 16.04.2019
    Ludzie! to początek wielkiego cudu ratującego Francję
  • Ozar 16.04.2019
    pasja mi też tak się wydaje. To może być dla mnich jakiś punkt zwrotny, jakiś impuls pokazujący, że idą w złą stronę. Oby.
  • Pasja 16.04.2019
    Ozar mój wpis ma całkiem inne znaczenie, głupota ludzka, a nie cud.
  • Ozar 16.04.2019
    pasja Wiem, ale czasami te dwie rzeczy idą w parze.
  • Ozar Ponoć we Francji jest od pewnego czasu bardzo powolne odrodzenie religii.
  • Ozar 16.04.2019
    Marek Adam Grabowski To prawda, Francuzi powoli wracają do swoich korzeni, ale niestety nie władze, tylko zwykli ludzie.
  • Ozar Nawet w minimalnym stopniu władza.
  • Ozar 16.04.2019
    Marek Adam Grabowski W to akurat wątpie, oni za mocno poszli w lewo.
  • Bogumił 16.04.2019
    Ozar przypominam że chrześcijaństwo było początkowo religią najniższych warstw społecznych, dopiero Konstantyn Wielki coś tam zmienił w tym temacie.
  • Ozar 17.04.2019
    Bogumił Tu masz racje na początku rzeczywiscie wiara była wśród tzw. Maluczkich A dopiero później ogarnęła tych wielkich.
  • Bogumił 16.04.2019
    Generalnie widzę to wydarzenie jako ostateczny upadek Francji i symboliczny początek Kalifatu Paryża.
  • Ozar 17.04.2019
    No cóż to kolejny chyba 14 pożar kościoła we Francji i chyba to nie jest przypadek...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania