Pokaż listęUkryj listę

Ciekawostki historyczne XXX Starożytny Egipt Cześć II

Ciekawostki historyczne XXX

Starożytny Egipt

Tak jak obiecałem, przedstawiam kilka ciekawostek dotyczących Starożytnego Egiptu, a także opiszę, co zawdzięczamy tej bardzo starej cywilizacji. Niektóre wynalazki np. papier (taki jaki znamy dzisiaj, został wynaleziony w Chinach), ale papirus egipski można także nazwać czymś w rodzaju papieru, a przynajmniej materiału, na którym można pisać i dlatego można ten wynalazek opisać jako wynalezienie papieru.

 

Jednym z ważniejszych i bardzo ważnym z punktu widzenia państwa osiągnięć Egipcjan było pismo, czyli hieroglify – znaki niezrozumiałe poza ich krajem, ale także dla większości jego mieszkańców. Umiejętność pisania i czytania stanowiła tajemnicze, ekskluzywne narzędzie, jej znajomością mogli szczycić się tylko nieliczni spośród mieszkańców Egiptu (głównie kapłani, urzędnicy, a także dwór faraona). Co do źródeł powstania pisma są zdania podzielone. Część badaczy twierdzi, że to lokalny wytwór Egipcjan, a druga część, że to pismo zostało przejęte od Sumerów, a potem zmienione. Starożytni Egipcjanie uważali, że stosowany przez nich system pisma wynalazł bóg Thot – bóg wiedzy i mądrości.

Hieroglify zostały odczytane w 1822 roku przez Jean-François Champollion (nie wiem, jak to się odmienia) francuskiego językoznawcę archeologa, uznawanego za twórcę nowoczesnej egiptologii.

 

Starożytni Egipcjanie mogli poszczycić się bardzo wieloma osiągnięciami naukowymi, a szczególnie w matematyce i astronomii. Egipski system zapisywania liczb opierał się na liczbie 10 jako podstawie. Do oznaczania kolejnych potęg liczby 10 istniały specjalne znaki. Znak dla jedynki, zapisywano jako pionową kreskę. Kreskami takimi oznaczano liczby od 1 do 9. Znak dla 10 przypominał podkowę, dla 100 przedstawiał zwinięty liść palmy, dla 1000 przedstawiał kwiat lotosu, symbol Nilu. Dawniej znak ten oznaczał "bardzo dużo".

Najstarszym dokumentem matematycznym świata jest Papirus Ahmesa. Zawiera bardzo wiele ciekawych informacji o matematyce egipskiej, w tym także informację, że już w starożytnym Egipcie znano i stosowano ułamki. Ówcześni matematycy dokonali obliczeń pól powierzchni, objętości graniastosłupa, stożka, walca, prostopadłościanu.

Na równie wysokim poziomie stała astronomia a obserwacje astronomiczne umożliwiły stworzenie kalendarza słonecznego i obliczenie długości roku (365 dni, 12 miesięcy po 30 dni oraz 5 dni dodawanych na końcu roku).

 

Egipcjanie wierzyli, że śmierć jest tylko przejściem zarówno ciała, jak i duszy do nowego świata. Wyznawali wiarę w to, że człowiek posiadał swoje Ba, czyli duszę wyposażoną w cechy moralne i intelektualne, a także każdy miał duchownego sobowtóra zwanego Ka, który odchodził, kiedy ciało nie zabalsamowane, zaczynało się psuć. Dlatego uważano za tak ważne dbanie o ciało zmarłego, które balsamowano i składano w drogocennych sarkofagach, do których wkładano zwoje papirusu, na których były zamieszczane magiczne formuły, mające pomóc zmarłemu w pokonywaniu przeszkód dzielących go od wiecznego spoczynku. Egipcjanie wierzyli, że tylko ci, którzy nadal cieszą się tym, czym cieszyli się za życia, będą mogli wejść do Nowego Świata z tym wszystkim, co zabiorą ze sobą. Stąd meble, napoje, ubrania i wszelkie przedmioty codziennego użytku w komorach grobowych.

Wiara w życie pozagrobowe wymusiła na ówczesnych ludziach nauki (w większości byli nimi kapłani) rozwój wszystkich technik tak balsamowania, jaki i mumifikowania zwłok.

 

Na bardzo wysokim poziomie stała także egipska medycyna. Co prawda wierzono w cudowną moc bóstw i modlono się do nich, ale czasami wręcz równolegle korzystano z lekarzy, którzy byli opłacani albo przez kapłanów, albo przez państwo. Był naczelny lekarz urzędujący w stolicy, a także w każdej prowincji był taki regionalny lekarz. Wśród nich nastąpiła specjalizacja, według rodzaju leczonych chorób, a przy co większych świątyniach istniały szkoły medyczne, w których przeprowadzano tak skomplikowane zabiegi, jak trepanacja czaszki. Lekarze stosowali bardzo wiele leków, głównie pochodzenia roślinnego, znano także środki uśmierzające ból.

 

Jak wiadomo, życie starożytnego Egiptu obracało się wokół świętej dla nich rzeki Nil. Kiedy ta wylewała, zazwyczaj w czerwcu do pomiaru poziomu wody używano specjalnych "nilomierzy", na podstawie których można było obliczyć, ile wody będą musieli zużyć, kiedy w październiku zacznie się orka. Pola były pocięte systemami kanałów irygacyjnych, co umożliwiało podlewanie upraw, nawet w miesiącach, kiedy Nil miał niski poziom. Egipcjanie uprawiali pszenicę, jęczmień, len, rośliny oleiste, ogrody, sady owocowe, z warzyw: ogórki, bób, cebula, melony- tam, gdzie dostęp do wody; papirus); w oazach i delcie rzeki hodowano muły, osły, kozy i owce.

 

Na bardzo wysokim poziomie stało egipskie rzemiosło. Podstawowymi materiałami do wytwarzania narzędzi był kamień, róg i kość, a dużo mniej drewno, ponieważ musiano je sprowadzać z odległych krain. Egipcjanie dość szybko opanowali sztukę obrabiania metali, takich jak miedź, później brąz, a dopiero w I tysiącleciu p.n.e. żelaza. Do wyrobu dzieł sztuki, a także wszelkiej biżuterii używano złota, srebra, miedzi, a także kamieni szlachetnych. Egipcjanie poznali także produkowane ze stopionego piasku z sodą szkło. Tak na marginesie szkło w Europie pojawiło się dopiero w średniowieczu a technika wytwarzania cienkich, płaskich szyb okiennych została udoskonalona w XIV wieku we francuskiej Normandii.

 

Starożytnemu Egiptowi zawdzięczamy również (tu tylko hasła, bo wole napisać więcej o piramidach, a nie chcę zbyt długiego tekstu, bo byłby nudny).

- Buty na obcasie

- Makijaż damski i męski (najbardziej doskonałe było malowanie oczu)

- Prezerwatywy – hahahahha tak dokładnie, pierwsze wykonywano zwierzęcej skóry, a potem z jelit zwierzęcych.

- Cukierki "miętowe" – mające zabić przykry zapach z ust (były robione z mirry i cynamonu wygotowanych w miodzie)

- Zamki do drzwi, kufrów, skrzyń.

 

Na koniec zostawiłem oczywiście piramidy. To taki symbol Egiptu. Podejrzewam, że na dziesięciu zwykłych, przeciętnych ludzi zapytanych co im się kojarzy z Egiptem, dziewięciu powie – piramidy. To temat bardzo ciekawy, tajemniczy, a do tego w wielu kwestiach niewyjaśniony do dzisiaj. Nie będę tu się rozpisywał, bo materiałów w necie o tych budowlach jest mnóstwo i można sobie znaleźć i przeczytać. Podam tylko podstawowe dane:

- Kiedy przyjrzeć się ich budowie i położeniu okazuje się, że starożytni Egipcjanie musieli dysponować wiedzą, którą odkryto tysiąc lat później. Jak więc to możliwe, że wznieśli tak precyzyjnie skonstruowane budowlę, jak piramida Cheopsa?

- Do jej budowy zużyto około 2,5 miliona tak starannie dopasowanych bloków skalnych, że pomiędzy nimi nie mieści nawet ostrze żyletki. Piramida wznosi się na tak skonstruowanych fundamentach, że mimo niewyobrażalnego ciężaru nie zapada się w grunt.

- Współcześni konstruktorzy za dopuszczalne uznają osiadanie budynków o 17 cm na 100 lat. Tymczasem piramida Cheopsa zapadła się półtora centymetra w ciągu 4600 lat.

- Herodot podjął się obliczeń, z których wynika, że piramidę wznosiło 100 tys. robotników, wymienianych co trzy miesiące przez 20 lat, czyli, że stanowi dzieło rąk 8 milionów ludzi, którzy, przez dwadzieścia cztery godziny na dobę bez przerwy, w ciągu zaledwie trzech i pół minuty ustawili kolejne bloki. A trzeba jeszcze pamiętać, że ówcześni budowniczowie nie wiedzieli nic o istnieniu ani koła jako środka transportu, ani o dźwigach, a także nie znali przyrządów.

- Budowany przy pomocy najnowocześniejszych technik w tym laserowych most (wiadukt) nad dolinami we Francji o nazwie Millau ma większe odchylenia od pionu i poziomu niż piramida Cheopsa.

To, co napisze poniżej, proszę potraktować z lekkim przymrużeniem oka nie dlatego, że będę tu opisywał jakieś pseudonaukowe teorie, ale dlatego, że to, co zaprezentuje to próba udowodnienia, że owa piramida (podobnie jak obie sąsiednie + Sfinks) były budowane w czasach, kiedy nie było jeszcze nawet w zamyśle starożytnego Egiptu.

 

Według oficjalnej nauki piramida Cheopsa powstała w ciągu dwudziestu lat, jak podaje Herodot "Cheops na wystawienie piramidy potrzebował dwudziestu lat". Jej zakończenie datuje się na rok 2560 p.n.e.

Data powstania piramidy jest kluczem do zrozumienia, ponieważ albo potwierdza, że mogli ją budować Egipcjanie, albo całkowicie tą teorię obala.

 

Czy rok 2560 p.n.e. jest jednak prawdziwą datą powstania piramidy Cheopsa?

 

Na początek coś, co jest oczywiste i nie podlega żadnym wątpliwością.

Jeśli spojrzymy na zdjęcia trzech piramid Cheopsa, Chefrena i Mykerynosa, a także na zdjęcie gwiazdozbioru Oriona, to zobaczymy, że układ piramid jest bardzo dokładnie odzwierciedlony na niebie, właśnie w tym gwiazdozbiorze, szczególnie gwiazdy Alnitak, Alnilam i Mintaka, tworzące pas Oriona, są odbiciem trzech głównych piramid. Mało tego badacze poszli w swojej teorii jeszcze dalej i znaleźli wokół kilka śladów po mniejszych piramidach, które również odpowiadały gwiazdom w gwiazdozbiorze myśliwego.

Reasumując, jeśli nałożymy gwiazdozbiór Oriona na mapkę z piramidami, to zobaczymy, że pokrywają się PRAWIE IDEALNIE.

Słowo PRAWIE jest kluczem.

Dlaczego?

Postaram się to w miarę skrótowo wytłumaczyć.

Kiedy astrofizycy zaczęli porównywać obraz gwiazdozbioru z mapką piramid, doszli do wniosku, że jest pewne przesunięcie w położeniu piramid. Okazało się, że gdyby położenie piramid miało być idealne względem Oriona, to trzeba by się cofnąć o około 12500 lat, gdyż wtedy położenie gwiazd i piramid było takie same. Na tej podstawie doszli do wniosku, że piramidy musiały powstać mniej więcej 12500 lat temu. Taka teoria została oczywiście natychmiast odrzucona przez egiptologów szczególnie rodzimych. To była dla nich herezja, bo oznaczała, że kiedy budowano piramidy, nie było jeszcze starożytnego Egiptu.

 

Ciekawskich odsyłam do wydanej w 1994 roku książki Roberta Bauvala w książce „The Orion Mystery”, w której przedstawił teorię wykazującą, że piramidy IV Dynastii były budowane jako ziemskie odzwierciedlenie gwiazdozbioru Oriona.

 

Kto więc wybudował największe piramidy na terenie Egiptu?

 

Nie odpowiem na to pytanie, ale ponieważ przez wiele lat interesowałem się tym tematem, odwołam się do kilku bardzo znanych architektów (w tym Michel Virolgeux, nadzorującego budowę francuskiego mostu Millau), którzy stwierdzili, że dzisiaj dysponując wszelkimi możliwymi nowinkami technicznymi, komputerami, laserami itd., nie bylibyśmy w stanie wybudować tak wielkiej budowli z taką dokładnością, jaką mają piramidy.

A podobno budowali ją Egipcjanie nieznający nawet koła!

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (21)

  • Karawan 19.07.2018
    Brawo Panie O. Tak właśnie powinny wyglądać teksty! Co nie Pańskie - zaznaczone, bez dywagacji o stanowisku piszącego ( oczywiście gdyby takowe stanowisko było - winno być zaznaczone, że zdaniem autora i żaden karawan się wtedy nie czepia!). No, Brawo! 5!
    "...którzy w ciągu zaledwie trzech i pół minuty ustawiali jeden blok przez 24 godziny na dobę." - zmiana szyku( wg mnie) uczyni zdanie czytelniejszym; którzy, przez dwadzieścia cztery godziny na dobę bez przerwy, w ciągu zaledwie trzech i pół minuty ustawili kolejne bloki.
  • Ozar 19.07.2018
    No kurde jak by powiedział Kiepścioch „Zatkało kakao”. Kiedy spojrzałem Karawan pomyślałem że będzie krucho, a tu taka opinia. Dziękuje, być może znowu czegoś się nauczyłem od ciebie. Przyznam szczerze, że pracowałem nad tym tekstem kilka dni (nad Acta parę godzin) i starałem się zapisać bezstronnie nawet o wieku piramid. Pewnie masz rację, że u mnie czasami podejście ideologiczne, propagandowe, czy nawet moje prywatne zasłania fakty czy naukowe tezy. Szyk zmienię.
    Jeszcze raz wielkie dzięki.
  • Marian 19.07.2018
    Dobry tekst, przybliżający trochę dawny Egipt.
    Zawsze jestem sceptyczny, jeśli chodzi o różne "cuda" związane z piramidami itp.
    Już niejaki Daeniken próbował tłumaczyć je wpływami z zewnątrz.
    Ja uważąm, że ludzie byli w stanie robić "cuda" przy użyciu prostych narzędzi. Wymagało to tylko czasu.
    My żyjemy w pośpiechu i dlatego dzieła starożytnych wydają się nam niemożliwe.
    Nie szukajmy kosmitów, aniołów a szatanów. Te cuda starożytności zrobili ludzie i za to pochylmy przed nimi czoła.
    Pozdrawiam.
  • Ozar 20.07.2018
    Dziękuje za wizytę. Kiedyś byłem wielkim fanem tego pana. Czytałem wszystko to co można było dostać u nas. Najbardziej podobała mi się książka "Wspomnienia z przyszłości". Jednak Daeniken, choć rzeczywiście pokazywał wiele różnych "dziwnych" budowli, rzeczy, kamieni, map, czy innych takich, to jednak przesadzał bo wszędzie widział ręce obcych. Być może coś w tym jest, ale jakoś do dzisiaj mamy tylko poszlaki bez konkretnych dowodów.
  • Keraj 19.07.2018
    Ludzie są zdolni do wszystkiego, trzeba chęci i ofiarności 5
  • Ozar 20.07.2018
    Dzięki za odwiedziny. Pewnie tak, ale są budowle które tak bardzo odbiegają swoją techniczną doskonałością od wiedzy ówczesnych budowniczych, że muszą zadziwiać i powodować powstanie pytania czy rzeczywiście ludzie w tamtych czasach byli w stanie coś takiego zbudować.
  • Zaciekawiony 19.07.2018
    Oj, ale pod koniec to trochę pojechałeś. Tzn. trzeba było sprawdzić czy te argumenty (kopiowane w licznych publikacjach bez weryfikacji) faktycznie są prawdziwe.

    "Piramida wznosi się na tak skonstruowanych fundamentach, że mimo niewyobrażalnego ciężaru nie zapada się w grunt." - piramida stoi na litej skale, częściowo z niej zresztą jest zbudowana. Płaskowyż Giza jest złożony głównie z wapienia, częściowo piaskowca. To sytuacja bardzo wygodna dla budowniczych - w Medium, gdzie stoją trzy inne piramidy, lita skała występowała w nieregularnych wychodniach, w całości na takiej stoi tylko piramida Czerwona; piramida Łamana jednym rogiem wystaje poza wychodnię, róg ten zresztą się odkruszył, a trzecia piramida częściowo się zawaliła bo tylko w połowie mieściła się na skale.

    "- Współcześni konstruktorzy za dopuszczalne uznają osiadanie budynków o 17 cm na 100 lat. Tymczasem piramida Cheopsa zapadła się półtora centymetra w ciągu 4600 lat." - aby to stwierdzić, trzeba by znać wartości pierwotne, a tego nikt z nas nie ma. Ta wartość pojawia się w bardzo wielu książkach i nikt nie wie skąd się wzięła.

    "- Budowany przy pomocy najnowocześniejszych technik w tym laserowych most (wiadukt) nad dolinami we Francji o nazwie Millau ma większe odchylenia od pionu i poziomu niż piramida Cheopsa. " - w której trudno znaleźć jakiś pion i poziom

    Odnośnie Oriona - symulacje oparte o ruchy własne gwiazd pokazują, że im dalej cofamy się w przeszłość, tym gorzej układ gwiazd pasuje do piramid.
  • Ozar 20.07.2018
    Dzięki za wizytę. Zacznę od końca. Tu akurat się z tobą nie zgodzę, bo jak obliczono właśnie trzeba się cofnąć do tyłu żeby zniknęły rozbieżności, ale to już bardziej dyskusja akademicka, więc sobie darujmy.
    Co do porównania mostu z piramidą, to napisałem to na podstawie wywiadu z tym architektem, który można znaleźć na YouTube. On tam pokazywał rysunki wg. których na odcinku równym długości podstawy piramidy odchylenie poziomu w samym moście wynosiło chyba około 1 centymetra, a w piramidzie poniżej milimetra.
    Nie wiem co to wartości pierwotne, więc tego nie skomentuje.
    Tu zgoda. Piramida rzeczywiście stoi na skale, ale jest tak ciężka, że mimo wszystko powinna się choć trochę zapaść – to chyba też było w wypowiedzi tego architekta, kiedy porównywał zapadanie się mostu, który jest punktowo dużo lżejszy od piramidy.
    A tak abstrahując od samej techniki sam dobrze wiesz, że wszelkie takie teorię (w tym o budowie piramidy przez obcych), są tępione w zarodku szczególnie przez jedną bardzo wielką organizację...
    Bo, co by się stało, gdyby okazało się, że Homo Sapiens został stworzony powiedzmy 200 tys. Lat temu przez odwiedzającą ziemie obcą cywilizację poprzez choćby genetyczne przekształcenie małp? To by im zawaliło cały świat (o stracie gigantycznej kasy już nie wspomnę).
  • MarBe 20.07.2018
    Pismo staroegipskie znajdujemy również na terytorium Australii i świadczy o podróżach Egipcjan.
    Największa piramida powstała znacznie wcześniej niż stwierdza to oficjalna nauka. Precyzja powstawania i ustawiania wysoko wielotonowych bloków kamiennych jest nie możliwa do wykonania przy naszej technice, a tym bardziej z pomocą narzędzi miedzianych i ludzkich rąk.
    Bardzo mało wręcz niewiele udostępnia się wyników badań inżynierów, według których piramida Cheopsa jest elektrownią - polecam można się dokopać.
  • Ozar 20.07.2018
    Dziękuje za odwiedziny. Rzeczywiście, choć nie napisałem tego żeby nie przeginać, jest sporo teorii które próbują pokazać czym jest, czy była Wielka Piramida. Można tu wymienić : olbrzymi generator nieznanej nam mocy, punkt odniesienia dla statków kosmicznych, wymieniona przez ciebie elektrownia, budowla ochraniająca będące pod nią "sanktuarium" lub magazyn wiedzy pozostawiony przez tych którzy ją budowali, arka dla ochrony elity przed nadchodzącym potopem, wojną (w tym atomową) itd. Można w to wierzyć lub nie, ale prostego wyjaśnienia nie ma.
  • Karawan 20.07.2018
    @MarBe
    To podobnie jak z posągami na Wyspie Wielkanocnej; tak na prawdę to wewnątrz mają zatopione w skale dyski z wiedzą, a ustawiane były przez cośmitów ;)).
    Zanim napiszesz taką bzdurę warto trochę choć pogrzebać i sprawdzić!
  • maga 20.07.2018
    Nie zapoznałem się jeszcze z tekstem ale mam zamiar. Tytuł mnie przywlókł. Moja wiedza na temat starożytnego Egiptu jest dość skromna a wiem, że Ozar potrafi bardzo dobrze wyłożyć temat.
    Tekst przeczytam w sobotę. Wtrącę się lekko w dyskusje. To co wybudowali Majowie, też jest dość ciekawym "zjawiskiem" Bo skoro potrafili stawiać takie budowle w tamtych czasach, to dlaczego dalej nie poszli z duchem rozwoju. .
  • maga 20.07.2018
    Nie zapoznałem się jeszcze z tekstem ale mam zamiar. Tytuł mnie przywlókł. Moja wiedza na temat starożytnego Egiptu jest dość skromna a wiem, że Ozar potrafi bardzo dobrze wyłożyć temat.
    Tekst przeczytam w sobotę. Wtrącę się lekko w dyskusje. To co wybudowali Majowie, też jest dość ciekawym "zjawiskiem" Bo skoro potrafili stawiać takie budowle w tamtych czasach, to dlaczego dalej nie poszli z duchem rozwoju. .
  • Ozar 20.07.2018
    Karawan Karawan tu pozwolę sobie nie zgodzić się z tobą, bo są rzeczy z czasów starożytnych, które nie powinny tam istnieć a istniały, jak choćby ogniwo elektryczne które znaleziono w jednej z piramid i po zalaniu wodą (chyba) zadziałało dając prąd, albo choćby bardzo, bardzo dokładne wyliczenia np. wykorzystane między innymi w budowie piramid (położenie, kąt nachylenia, układ geograficzny, dokładność wykonania, tak dokładne, że podobne mamy dopiero od cirka 100 lat. To takie przykłady z brzegu, a jest takich dziwadeł mnóstwo.
  • Ozar 20.07.2018
    Dziekuje za wizytę. Cywilizacje Majów, Inków, czy Azteków są równie ciekawe jak egipska, ale u nas dużo mniej znane. Niestety tam w pewnym momencie cywilizacje padły, a potem już się nie rozwijały. Jak się patrzy czasami na filmy z Ameryki Południowej, to obecne życie przodków tamtych ludzi żyją tak jakby czas biegł nie do przodu, a do tyłu.

    Dziekuje za wizytę. Cywilizacje Majów, Inków, czy Azteków są równie ciekawe jak egipska, ale u nas dużo mniej znane. Niestety tam w pewnym momencie cywilizacje padły, a potem już się nie rozwijały. Jak się patrzy czasami na filmy z Ameryki Południowej, to obecne życie przodków tamtych ludzi żyją tak jakby czas biegł nie do przodu, a do tyłu.
  • Zaciekawiony 21.07.2018
    Ozar
    Niektóre dziwne fakty na temat piramid to nasze współczesne wymysły, na zasadzie "odkryłem dziś, że jeśli wziąć pole powierzchni boku piramidy, podzielić przez coś przez coś innego przemnożyć, to wyjdzie mi pole powierzchni Warszawy. I twierdzę że to dowód, że Egipcjanie znali tą wartość a nie, że to tylko ja sobie dopasowałem".
  • Ozar 23.07.2018
    Zaciekawiony Co nie wyklucza podejrzanej genialności architektów i budowniczych piramid. Dla mnie mnogość różnych wyliczeń tak geograficznych, jak i astronomicznych czy czysto matematycznych jest podejrzana szczególnie biorąc pod uwagę ogromną i niespotykaną przez następne tysiąclecia dokładność. To dziwne, że dysponowali aż taką wiedzą i ciekawe skąd?
  • Elorence 22.07.2018
    Uwaga! Komunikat!
    Ogłaszamy tworzenie nowego projektu TW 3.0!
    Wszystkich zainteresowanych zapraszamy jutro (poniedziałek, 23.07.2018) do wątku "TW 2.0". Obrady rozpoczną się między godziną 19 a 20.

    PS: Przepraszam za spam :)
  • Agnieszka Gu 12.08.2018
    Witam, podleciałam obczaić, co i jak :)
    Obcasy? nieźle ;))
    Co do piramid, teorii jest mnóstwo, włącznie z tymi, które twierdzą, że zbudowała je wysokorozwinięta cywilizacja posiadająca wysokorozwiniętą technologię - przedludzka cywilizacja. A jaka jest prawda - któż to wie..
    Pozdrowionka
  • Nefer 07.12.2018
    Interesuję się hobbystycznie starożytnym Egiptem, mając sporo sentymentu do tego kraju zarówno obecnie (z przyczyn turystycznych), jak i dla jego bogatej historii. Kiedyś nawet zdarzyło mi się popełnić dłuższy tekst „literacki” osadzony w starożytnym Egipcie. Piszesz tu o wielu ciekawych aspektach cywilizacji egipskiej, w większości nie stanowiących szczególnie odkrywczych nowości. Ale jednak znalazłem kilka szczegółów, które szczerze mnie zaciekawiły. Otóż moje uznanie dla Egipcjan wzrosło niepomiernie, gdy przeczytałem, że wynaleźli buty na obcasie. Więc gdyby nie oni, męska część społeczeństwa zostałaby pozbawiona jednego z najprzyjemniejszych dla oka widoków. :D
    Kwestia znajomości koła przez starożytnych Egipcjan jest kontrowersyjna. Koło wynaleziono w Mezopotamii, było to prawdopodobnie dzieło Sumerów. Najstarsze znane obecnie dowody archeologiczne pochodzą z XXXII w. p.n.e., być może jest to wynalazek starszy. Około 2000 r. wynaleziono udoskonalone koło ze szprychami, co nastąpiło w Syrii. Koło dotarło więc już w te strony. W Egipcie znane było przynajmniej od epoki Nowego Państwa. Czy znano je wcześniej, w trzecim tysiącleciu p. n. e., gdy wznoszono piramidy? Dowodów brak. Przyznać zresztą trzeba, że z przyczyn naturalnych Egipcjanie polegali głównie na transporcie wodnym. Koło miało dotrzeć do tego kraju jakoby dopiero z rydwanami najeźdźców, czyli Hyksosów w XVII w. p.n. e. Ta stara teza też znajduje obecnie krytyków.
    W dyskusji na temat piramid głosu nie zabieram. Zazwyczaj jestem jednak bardzo sceptyczny wobec takich sensacyjnych spekulacji. Zasada „brzytwy Ockhama”.
  • Ozar 07.12.2018
    Dzięki za wizytę. Co do koła, to raz czytam że znali, a raz że nie znali.
    Co do "Brzytwy" znam teorię, ale podam ci coś, co mnie przekonało. Widziałem program o budowie piramid, gdzie zapytano dwóch naprawdę asiorów: jeden projektował i nadzorował budowę słynnego mostu we Francji, ten nad jakąś tam doliną, a drugi jeden z najwyższych wieżowców świata czy podjęliby się budowy piramidy Cheopsa dzisiaj przy wykorzystaniu najnowszej techniki. Obaj powiedzieli, że dokładność zachowana w piramidzie, jest dzisiaj niedostępna mimo komputerów, satelitów, mierników laserowych itd. Czyli prymitywni w stosunku do nas ludzie to zrobili, kiedy my nie możemy. To niemożliwe sam przyznaj.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania