Pokaż listęUkryj listę

Marudzenia Szalonego Królika (13) Powstanie Warszawskie – niewłaściwe pytanie

Każdego roku w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, oprócz ryku syren symbolizującym zryw powstańczy, pojawia się pytanie: "Czy powstanie warszawskie było potrzebne?" Nie zastanawiając się nad sensem pytania, wpadamy w jego pułapkę i dyskutujemy, nie zważając na tamtejsze realia. A przecież pytania narzucają się inne i to je powinniśmy zadawać.

 

1. Dlaczego przegrywający wojnę Niemcy nie wycofali się, tylko z całą mocą stłumili powstanie, zabijając przy tym ponad 150 tysięcy cywilów? Nastąpiło kolejne ludobójstwo Niemców, którzy wciąż uważają się za cywilizowany naród.

2. Dlaczego Niemcy zrównali z ziemią stolicę Polski?

3. Dlaczego do dnia dzisiejszego państwo niemieckie nie zapłaciło za dokonane zbrodnie i za zniszczone mienie, co aktualnie jest przedmiotem sporu Polski i Izraela?

4. Dlaczego armia radziecka nie pomogła powstańcom?

 

Niestety nie zastanawiamy się nad tym, może dlatego, że pytania o Powstanie Warszawskie nigdy nie były wygodne. W końcu do 1989 roku zryw Polaków nie mógł mieć poparcia ówczesnych władz, gdyż pokazywał w złym świetne armię radziecką, która tylko obserwowała, jak nasz naród wykrwawia się w walce z okupantem. A po 1989 roku? Zachłysnęliśmy się "wolnym rynkiem i kapitałem bez narodowości" (okazało się, że kapitał jednak ma narodowość) i media kształtujące opinię publiczną w dużej mierze trafiły w ręce niemieckie. A jak wiadomo, Niemcom nie zależało na pytaniach, o których powyżej.

 

Jako, że moje słowa brzmią nieco demagogicznie, zobaczmy jakie to koncerny posiadają w naszym kraju rynek prasowy.

1) Wydawnictwo Bauer z Hamburga – posiada w Polsce blisko 40 czasopism i kontroluje 1/3 rynku. Do spółki należą między innymi takie tytuły jak: Pani, Twój Styl, Olivia, „Życie na Gorąco, Bravo, czy też Tele Tydzień. To niestety nie koniec. Musimy dodać do tego jeszcze najpopularniejsze w Polsce radio RMF FM, posiadające 25% udział w rynku.

2) Szwajcarsko-niemiecki Ringier Axel Springer. To do tego koncernu należy Fakt, Newsweek Polska, Forbes" Posiada również 49 proc. udziałów w wydawnictwie Infor Biznes, które jest właścicielem „Dziennika Gazety Prawnej”. Nawet "Skąpiec" należy do tego koncernu.

3) Polska Press - Verlagsgruppe Pasau (niemiecki koncern) do 2021 r. posiadał 18 dzienników regionalnych, m.in Dziennik Zachodni, Gazetę Krakowską, Dziennik Bałtycki, Dziennik Łódzki, Express Ilustrowany, Gazetę Wrocławską, Głos Wielkopolski, Nową Trybuję Opolską czy też Kurier Lubelski. Praktycznie 90 procent regionalnej prasy w Polsce wraz z powiązanymi z tymi tytułami portalami internetowymi była w rękach tego niemieckiego koncernu.

 

Czyż nie brzmi to strasznie, a my podniecamy się, że spółka Orlen odkupiła prasę od niemieckiego koncernu i drżymy o wolność prasy. Jaka wolność prasy? Kiedy ona była?

 

Wróćmy jednak do Powstania Warszawskiego i realiów tamtych czasów.

 

Warszawiacy od pięciu lat żyli w ciągłym strachu i beznadziei. Nie wiedzieli, czy wrócą do domu, czy mąż, żona są bezpieczni. Stali się obywatelami trzeciej kategorii i tak też byli traktowani. A przecież mieli w pamięci zwycięstwa, które wydawały się być cudem.

1) W 1918 roku Polska odzyskała niepodległość po ponad stu latach niewoli. Możliwe to było między innemu dzięki temu, że mocarstwa do tej pory współpracujące ze sobą, pokłóciły się. A przecież w 1944 roku mieliśmy podobną sytuację.

2) W sierpniu 1920 roku Polska stoczyła chyba jedną z ważniejszych bitew w historii Europy, zatrzymując wojska bolszewickie, tym samym uniemożliwiając rozprzestrzenienie się komunizmu na całą Europę i co ważne utrzymując niepodległość młodego państwa polskiego. Niemożliwe, stało się możliwym. Wtedy też był sierpień.

3) W latach 1918-1919 miało miejsce zwycięskie powstanie wielkopolskie, a w latach 1919-1921 miały miejsce trzy powstania śląskie, które częściowo zakończyły się sukcesem.

Powstańcy z pewnością zdawali sobie sprawę, że brak jakiejkolwiek reakcji z ich strony wpycha Polskę w ręce Stalina, a więc jeden totalitaryzm zamieniamy na drugi. Czy Stalin był lepszy od Hitlera? Czy w takim przypadku, jeżeli był choć cień szansy na zwycięstwo i wolną Polskę, można było przejść obok tego obojętnie?

 

Podjęto trudną decyzję, pokazując po raz kolejny, że Polacy są dumnym narodem. Powstanie Warszawskie trwało 63 dni i było największą akcją zbrojną podziemia w okupowanej Europie. To Warszawiacy pokazali, że trzeba być dumnym nawet za cenę własnego życia, że dobro może zwyciężyć, że słabszy może przeciwstawić się silniejszemu. Duma i honor nie mają ceny.

 

Chwała bohaterom.

 

Niestety mordercy pozostali mordercami. Pamiętajmy, że to byli Niemcy.

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (159)

  • Patriota 19.08.2021
    Drżą tylko beznadziejni debile/i i folksdojcze/ki o wolność prasy.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Kiedyś napiszę o światowych koncernach medialnych. Wolne media to iluzja.
  • pansowa 19.08.2021
    Talibowie i faszyści są szczęśliwi i spokojni.
    Jak widać.
    Będzie trwam i info (reszta zastraszona) i mamy wolność mediów
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Pewnie PiS kupi facebook i twittera? i wtedy skończy się wolność słowa. Zostanie tylko TV Trwam?
  • Pansowa finał będzie taki, iż Kaczyński wezwie Rydzyka i powie: "Już się nie potrzebuje frajerze!"- i wtedy już będzie tylko info z wieczną konferencją Morawieckiego.
  • pansowa 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski Czyli wolność.
    Wolno jeszcze oglądać, albo nie.
  • pansowa obowiązek oglądania Morawickiego! Nie strasz mnie! ??????
  • pansowa 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski Tylko w formacie 16:9, żeby się nos zmieścił.
  • Grain 19.08.2021
    W tym czasie /sierpień 1944/ wybuchło powstanie w Marsylii, i tam doszła pomoc regularnej armii, która miała dalej do teatru walk niż Ruskie.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    A w lipcu zamach na Hitlera, niestety nieudany.
  • Grain 19.08.2021
    Józef Kemilk oglądałem dokument o tym, że w którymś momencie Churchill zrezygnował z planów zamachu na Hitlera, bo z innym przywództwem i pod innym dowództwem Niemcy mogliby wyjść z wojny mniej osłabieni.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Grain możliwe, szaleńcy mają to do siebie, że nie podejmują racjonalnych decyzji. Dla Polski chyba jednak lepiej byłoby bez Hitlera.
  • laura123 19.08.2021
    Bardzo mądry tekst, Jozefie. Pokazujesz dokladnie o jakie "wolne media" jest cały ten szum.

    Poza tym zagadnienia dotyczące Powstania, w punkt.

    Wielki szacunek dla Ciebie!
    Pozdrawiam. Tekst na 6
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Dzięki Lauro
  • Tjeri 19.08.2021
    O powstaniu nie zadano znacznie więcej pytań.
    A jeśli myślisz, że "repolonizowane" media będą bardziej wolne w rękach rządzącej partii i powolnym jej watażkom, to... myśl tak dalej – na zdrowie.
    To jeszcze mi się rzuciło w oczy: "Powstańcy z pewnością zdawali sobie sprawę, że brak jakiejkolwiek reakcji z ich strony wpycha Polskę w ręce Stalina, a więc jeden totalitaryzm zamieniamy na drugi." Przykład złej publicystyki – naprawdę myślisz, że "z pewnością" wtedy wiedziano? :)
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Wolnych mediów nie ma, chyba że jakieś niszowe jednostki. Teraz prym wiedzie facebook, a on ma swoją linię. W latach 90-tych prasa papierowa miała duży wpływ postrzeganie świata.
    Co do wiedzy Powstańców, to pewnie słyszeli o 17.09.1939 roku jak i Katyniu. A o Stalinie to pewnie wszyscy wiedzieli.
  • Tjeri 19.08.2021
    Józef Kemilk
    I o Katyniu już wiedzieli? Łał...
  • Tjeri Anders pisał iż nie mógł wyjaśnić Mikołajczykowi i jego ekipie czym były łagry i czym jest komunizm, a tutaj o zwykłych warszawiaków oczekuję się wiedzy o Katyniu.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Tjeri Jakoś ja jak dziecko wiedziałem, że to Rosjanie byli, a wiedziałem bo moi dziadkowie wiedzieli. Takie wieści się roznoszą, a propagandą nie na wszystkich działa.
  • Tjeri 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski no dokładnie...
    Pewnie na fejsbuku poszło info... Żenujące ciut...
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Tjeri naprawdę myślisz, że ludzie nie wiedzieli? Może nie wiedzieli, że toczy się wojna, a ruiny powstały w wyniku trzęsienia ziemi. W sumie jest i taka opcja.
  • Tjeri 19.08.2021
    Józef Kemilk – skoro tak uważasz...
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Tjeri skoro tak twierdzisz, w końcu były przypadki, że człowiek nie wiedział o zakończeniu wojny. Możliwe że w latach 40-tych po prostu nie rozmawiano w Polsce o wojnie, tylko o pogodzie?
  • Tjeri 19.08.2021
    Józef Kemilk taak, Józef, na pewno.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Tjeri Dobrze, że się jednak z tym nie zgadzasz. Czyli jednak był przepływ informacji.
  • Tjeri 19.08.2021
    Józef Kemilk – tak, nazajutrz, gdy podało tę informację radio Berlin za Geobelsem, wszyscy w Warszawie dostali powiadomienie na fejsbuku.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Tjeri coś lubisz facebook. Jeżeli twierdzisz, że tak było to spoko. Możesz w końcu we wszystko wierzyć czemu nie?
  • Tjeri 19.08.2021
    Józef Kemilk – oczywiście, Józefie.
  • Zaciekawiony 19.08.2021
    Józef Kemilk
    Tjeri wytknęła ci przypisywanie osobom historycznym swoich tez ("z pewnością zdawali sobie sprawę"), które można postawić dopiero znając całą sytuację z perspektywy. Ludzie w tym czasie nie mieli pełnego oglądu a nawet pokutowały wśród nich różne mity, w rodzaju przekonania, że Stalin jest pod wrażeniem polskiej waleczności i gotów jest nam dać niepodległość, bo honor, męstwo itp. Albo, że Niemcy nie zdecydują się na odwet na cywilach, bo... tak.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Zaciekawiony teraz robisz to, co mi zarzucasz??
  • Zaciekawiony "pokutowały wśród nich różne mity, w rodzaju przekonania, że Stalin jest pod wrażeniem polskiej waleczności i gotów jest nam dać niepodległość, bo honor, męstwo itp"- dokładnie tak Anders opisał atmosferę w Londynie.
  • Tjeri 19.08.2021
    Józef Kemilk a tak serio – to bano się wojsk radzieckich, ale i liczono na nie. Przecież pomoc Stalina wpisana była w "plan" powstania. A Ty piszesz, że powstanie wybuchło, bo powstańcy bali się wpaść w stalinowski totalitaryzm... Tak to Ty możesz powiedzieć teraz, siedząc z fajką przy kominku...
  • Tjeri dokładnie Mikołajczyk i Komorowski byli przeciwnikami doktryny dwóch wrogów. Liczyli, że Stalin przyjdzie z pomocą, a potem zrobi Mikołajczyka premierem, Berlinga marszałkiem, a Komorowskiego też gdzieś usadzi. Nie pytani tylko co zrobi z powstańcami.
  • Tjeri 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski
    Złego słowa nie powiem o powstańcach. Bohatersko walczyli i ginęli za stolicę. O tych co ich na tę śmierć skazali, niestety złe słowo mam. Choć biorę pod uwagę fakt, że łatwo oceniać po latach.
  • Tjeri w pełni podpisuję się pod twoimi słowami.
  • Patriota 20.08.2021
    Nie, będą bardziej wolne w rękach spadobierców Żydów z sb albo potomków Hitlera, to oczywiste?

    I ktoś tu pisał że kobiety inteligencją dorównują mężczyznom.
  • Tjeri 20.08.2021
    Patriota Twoje poglądy już znamy. Talibowie wg Ciebie są ok, podobnie jak szariat. Kobiety w Afganistanie są nieważne, bo podoba im się ich los.
    Gdyby Jezus dziś zszedł na ziemie, wyzwałbyś go od lewaków. Albo gorzej.
    Tyle o Tobie.
  • Patriota 20.08.2021
    Tjeri daj spokój talibom i szariatowi. To się w pale nie mieści, żeby Polak oglądał media propagandowe formatowane przez spadkobierców zbrodniarzy.
  • Tjeri 20.08.2021
    Patriota szariat to Twoje mokre marzenie.
    A Jezus ze swoją postawą nie znalazłby uznania w Twoich oczach. Ciekawe jakbyś wyzywał..
  • Tjeri 20.08.2021
    *jak byś
  • pansowa 20.08.2021
    Tjeri Zrobiłby karierę w NSDAP lub u talibów.
    Jest sfrustrowany, bo musi żyć w cywilizacji nie podzielającej jego wartości i zamiłowań.
    Jezus to lewak w czystej postaci.
    Jak tu ma gość żyć i nie być sfrustrowany?
  • Szpilka 20.08.2021
    Tjeri

    Hahahahaha, mokre marzenia i macho z (_!_) kaczą ?
  • Patriota 20.08.2021
    Tjeri nie zmieniaj tematu. Piszemy o mediach. Twoje, wasze poglądy na te sprawę to prawdziwy dramat. Za okupacji mówiono, tylko świnie siedzą w kinie. Wy byście siedzieli i bili brawo. Piszę ogólnie o Twojej opcji.
  • Tjeri 20.08.2021
    Patriota, wiem niewygodny temat dla Ciebie. Ale jest jak jest, jesteś jaki jesteś. Nie myślałeś o wyjeździe do Afganistanu? Tam w końcu spełniłbyś swoje marzenia. Kobietę skopać na dzień dobry, puścić serię z kałacha lewakowi... Przemyśl to. Proszę...
  • Szpilka 20.08.2021
    Patriota

    Ty tak zawsze na opak, żeby dym był, poznałam się na Tobie, nic tylko śmiechem gruchnąć.
  • pansowa 20.08.2021
    Szpilka To jego normalna metoda.
    Uciec od niewygodnych tematów i rzeczowej argumentacji.
    Ja wam mówię, że oszołomek już brodę zapuszcza i szykuje pas sahida.
    Do Brukseli jedzie.
  • laura123 20.08.2021
    Patriota po co Ty wdajesz się w dyskusję z osobą, ktora za cel obrała wyśmianie Ciebie. Co nie napiszesz, ona przeinaczy. Po prostu daruj sobie.
  • Patriota 20.08.2021
    Tjeri ić lepiej postudiuj gejzerę aborczą??
  • Szpilka 20.08.2021
    Pansowa

    Coś Ty, on tylko w gębuli mocny ?
  • pansowa 20.08.2021
    Szpilka
    Toteż kiedyś pisałem, że to tchórz.
    Gdyby było trzeba faktycznie się narażać, pierwszy by zwiał.
    Tylko w gębie mocny.
  • Patriota 20.08.2021
    Pokazuję głupotę. Dawniej takim miłośniczkom gadzinowej prasy golono puste makówki????
  • pansowa 20.08.2021
    Patriota Bum!!! :)))
  • Szpilka 20.08.2021
    Patriota

    Każdy ma prawo do własnych poglądów, pięścią nikogo nie przekonasz.
  • Szpilka 20.08.2021
    Pansowa

    Fakt, gadaź łatwo, gdy się w bezpiecznym miejscu siedzi. Nie wiem, jak mogłabym pomóc Afgankom, toż piekło na ziemi im zgotuje męska dzicz.
  • Szpilka 20.08.2021
    *gadać
  • Józef Kemilk 20.08.2021
    Tjeri
    Link o tym, że wiedziano o katyniu
    https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2019-09-19/powstanie-warszawskie-1944-kazdy-tydzien-byl-inny-odcinek-8-ofensywa-armii-czerwonej-na-pradze/
  • Patriota 20.08.2021
    Szpilka to poglądy godne rasowych folksdojczów. Przez Polaków nieakceptowane.
  • pansowa 20.08.2021
    Patriota Ty nawet nie stałeś koło Polaka.
    Koło taliba i faszysty owszem.
  • Szpilka 20.08.2021
    Patriota

    Z tego naszego gadania i tak nic nie wyniknie, to po co się napinać?
  • Tjeri 20.08.2021
    Szpilka kiedy on o tym marzy... Seria z kałacha.
    I serio – przeanalizuj jego poglądy. Jakby Jezus zszedł dziś na ziemię, spotkałby się z nienawiścią tego "patrioty". Jezus - lewak...
  • Patriota 20.08.2021
    Szpilka ja tylko pokazuję. Może do tej makowiny coś dotrze. Kiedyś ...
  • pansowa 20.08.2021
    Patriota Jest pewne, że jesteś łysy to golić nie ma co.
  • Szpilka 20.08.2021
    Tjeri

    Przecież te marzenia i tak się nie urzeczywistnią, niech sobie marzy, nie biorę ich na serio, bo wiadomo, że krowa, który dużo ryczy itd ?
  • Szpilka 20.08.2021
    *która
  • Szpilka 20.08.2021
    Patriota

    E tam, lubisz wkładać kij w mrowisko, wtedy się dzieje, c'nie? W sumie o to chodzi, żeby się działo ?
  • Patriota 20.08.2021
    Szpilka jak ktoś bredzi wskazuję mu właściwą drogę. Tjeri ma sformatowaną głowę lewacką propagandą, telewizjami śniadaniowymi, jak każda współczesna gospodyni domowa, jak sienkiewiczowski Richard Kowalski. Ale to można odwrócić..
  • Patriota 20.08.2021
    Roch
  • pansowa 20.08.2021
    Szpilka Ein Volk, ein Reich, ein Führer!
    I jak tu nie wierzyć w takiego patriotę? :)))
  • Tjeri 20.08.2021
    Józef Kemilk
    Że informacja poszła już wtedy w świat, sama Ci napisałam. Wiadomość została podana przez radio Berlin. Jeśli jednak myślisz, że to była powszechna wiedza – tak jak i negatywna ocena wejścia Armii Czerwonej do Polski... to poszukaj więcej pozycji na ten temat ;).
  • Tjeri 20.08.2021
    Patriota buu ? jak to lewacką? Przecież sam napisałeś, że lewak to ktoś wyznający cywilizację śmierci... Jak to? ?
    Zaraz zaraz... Ty jesteś za Talibami! Za mordercami kobiet i dzieci... Ja pierniczę, czyżbyś był krypto lewakiem? ?
  • Szpilka 20.08.2021
    Pansowa

    Straszne, słyszałeś to?

    Covidstern - Impfung macht frei,
    jak kiedyś Davidstern - Arbeit macht frei ?
  • Józef Kemilk 20.08.2021
    Tjeri W czasie dłuższych wojen na rozległych terenach pojawiają się czasem dziwne sojusze. Babcia opowiadała, że na wschodzie Niemcy chronili Polaków przed Ukraińcami. Kto by w takie cuda uwierzył? Oficjalnie pewne rzeczy się przemilcza, a ludzie i tak wiedzą. Po prostu tak jest. Co do powstańców, to teraz jest ich już zbyt mało, by sprawdzić, czy ta wiedza była powszechna czy nie. Walczyli o wolną Polskę. Nadzieja była, niestety nikt nie jest prorokiem (albo prawie nikt) i nie wiadomo, czym się skończy dana decyzja. Wydaje się, że nie ma szans, a jednak się udaje, czasem jest odwrotnie. Jest takie powiedzenie, że facet to zrobił, bo nikt mu nie powiedział, że się nie da.
  • Szpilka 20.08.2021
    Patriota

    Ale tu wszyscy są dorośli, na wskazywanie drogi trochę za późno, nie sądzisz? Można jedynie wymienić się poglądami, to wszystko.
  • Patriota 20.08.2021
    Szpilka nigdy nie jest za późno. Kobicina ma zadatki na zmądrzenie.
  • Szpilka 20.08.2021
    Patriota

    Nie lubię przemocy, dobrym słowem i łagodnością więcej się osiągnie niż wrzaskiem.
  • Patriota 20.08.2021
    Szpilka dlatego tylko dobre słowo stosuję.
  • pansowa 20.08.2021
    Patriota :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
  • Szpilka 20.08.2021
    Patriota

    I tak trzymaj ?
  • piliery 20.08.2021
    Tjeri O Katyniu szeroką informację publikowali Niemcy już w 1943 r.
  • Tjeri 20.08.2021
    piliery – w kwietniu, było to radio Berlin. Napisałam to dwa razy. Nie była to natomiast informacja powszechna.
  • piliery 20.08.2021
    Tjeri 11 kwietnia 1943 r. niemiecka agencja informacyjna Transocean rozpowszechniła informację o odkryciu ciał polskich oficerów w Lesie Katyńskim. Tę informację podawały w Warszawie "na okrągło", po polsku, tzw "szczekaczki"
  • piliery 20.08.2021
    Szczekaczki niemal codziennie podawały bieżące informacje o pracach Komisji Katyńskiej. Podawały też nazwiska zidentyfikowanych ofiar.
  • Tjeri 20.08.2021
    piliery
    Agencja podała, rozpowszechniło radio Berlin - dzień czy parę dni później. Informacja jednak nie rozchodziła się jak dziś. Do tych, do których dotarła: przez wielu uważana była za mit, także za propagandę niemiecką, wymierzoną przeciw potencjalnemu wyzwolicielowi.
  • piliery 20.08.2021
    Tjeri Masz tu linki do publikacji. Niemcy masowo informowali o tym publikując te informację w "gadzinówkach : https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fgeneralgouvernement.pl%2Fhistoria-generalnego-gubernatorstwa%2F13-kwietnia-niemcy-informuja-o-mordzie-katynskim%2F&psig=AOvVaw09_ZS3QU0_bgYeLowMsa6G&ust=1629564465657000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCODjr-yGwPICFQAAAAAdAAAAABAc, poprzez plakaty: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fgeneralgouvernement.pl%2Fhistoria-generalnego-gubernatorstwa%2F13-kwietnia-niemcy-informuja-o-mordzie-katynskim%2F&psig=AOvVaw09_ZS3QU0_bgYeLowMsa6G&ust=1629564465657000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCODjr-yGwPICFQAAAAAdAAAAABAh. Nie wszyscy wierzyli? Komisja była międzynarodowa. Wiedziała cała Warszawa.
  • Tjeri 20.08.2021
    piliery nie nie wszyscy wierzyli. Mówiło się na mieście różnie. A Niemcom nie ufało.
  • Abbie Faria 20.08.2021
    Tjeri Naziści chcieli wykorzystać zbrodnię katyńską przeciwko Żydom. To oni byli według nich główną siłą napędową sowietów, odpowiedzialnymi za zbrodnię. Trochę to przypomina katastrofę smoleńską z 2010. Każda strona sporu chce zbić na tym swój kapitał i obwinić przeciwników politycznych za tragedię. Ludzie są podzieleni. Wierzą w różne rzeczy.
  • Tjeri 20.08.2021
    Abbie Faria
    Takie też czytałam relacje powstańców. Informacja chodziła (choć powszechna nie była). A interpretowano ją przeróżnie. Najlepszy dowód na to, że przecież powstańcy do ostatniej chwili wierzyli w pomoc Stalina.
  • piliery 20.08.2021
    Tjeri Nie wszyscy wierzyli ale wszyscy wiedzieli. Zwłaszcza ze zaraz potem poszły potwierdzenia ze strony AK w Biuletynie Informacyjnym który docierając do elit potwierdzał te doniesienia. Dochodziły tez informacje o tym co dzieje się w innych miejscach. Kazimierz Wierzyński pisze IV. 1943
    Modlimy się za żołnierzy, żołnierzy Wilna i Lwowa,
    Pojmanych w napaści z tyłu, zdradzieckiej i judaszowej,
    [...]
    Żołnierzy w łagrach śmiertelnych, żołnierzy w bagnach zatrutych,
    Żołnierzy w lodach kamiennych, żołnierzy bitych i skutych,
    Żołnierzy naszej wolności”.
  • Tjeri 20.08.2021
    piliery "wymiana" zdań między mną a Józefem (mogłabym wypomnieć Ci w tym momencie, to że sam nie życzysz sobie bym "wtrącała" się do Twoich dyskusji – ale spoko, ja nie mam nic przeciwko) dotyczy konkretnego kontekstu. Dokładniej tego fragmentu:
    "Powstańcy z pewnością zdawali sobie sprawę, że brak jakiejkolwiek reakcji z ich strony wpycha Polskę w ręce Stalina, a więc jeden totalitaryzm zamieniamy na drugi."
    Więc Józef uważa, że powstańcy ruszyli by uniknąć obu totalitaryzmów. Zarzuciłam tu Józefowi uprawianie złej publicystyki ("z pewnością zdawali sobie sprawę") i to że wtedy sytuacja wcale nie była jasna. Gdyby wszyscy mieszkańcy wierzyli w Katyń i złe zamiary Stalina, czekaliby na jego pomoc?
    Wymiana myśli na temat informacji o Katyniu – taki właśnie miała kontekst. Czy była to wiadomość rozpowszechniona i jednoznaczna jak dziś?
  • piliery 20.08.2021
    Tjeri Wiadomość była rozpowszechniona (jak Ci udowodniłem w załączonych linkach).Co do wypominania: nie wypominając wypomniałaś. :) W swojej wypowiedzi nie oceniałem tego co pisałaś. Myślę że Józef ma rację. Napięcie było tak duże ze tak jak w 1831, jeśli nie ruszyłoby dowództwo, ruszyli by młodzi. Właściwie wyjścia nie było. Trzeba tez brac pod uwagę opinię prof Nowaka że wywiad sowiecki pracował nad tym by powstanie przyspieszyć, by wykrwawić resztki polskich elit. Jeśli nie byłoby decyzji Komendy AK byłaby prowokacja sowiecka. Tak czy tak morderczy plan byłby zrealizowany. Sowietom było na rękę zniszczenie Warszawy.
  • Tjeri 20.08.2021
    piliery tym sposobem znam Twoje zdanie – ja Ci wypominam (elegancko byłoby zwrócić jednak uwagę na drugą część wypowiedzi – czyli że nie mam nic przeciwko. A Twoje zdanie co do racji jest dla mnie oczywiste. Nie przypominam sobie byś kiedykolwiek nie podzielał zdania pewnej opowijskiej opcji (i nie Józefa mam na myśli). ;)
    Kończę wymianę, bo czuję, że robię się coraz bardziej złośliwa – a lubię mieć to pod kontrolą. Pozdrawiam!
  • piliery 20.08.2021
    Tjeri Och, jak ja lubię piosenkę Zagdańskiej. :) Poza tem to bardzo dobrze że nie widzimy wszystkiego. Świat byłby taki oczywisty.
  • Józef Kemilk 20.08.2021
    Tjeri fajnie, że jednak odeszliśmy od facebooka?. Dobrze że się z tych kpin wycofałaś. Teraz rozumiem, że prezentujesz inne spojrzenie. Czekali na pomoc Stalina, ale postanowili wywołać powstanie. Może i tak było, a może i nie.
  • Józef Kemilk 20.08.2021
    piliery dzięki?
  • Tjeri 20.08.2021
    Józef Kemilk raczej wycofałam się z dyskusji z Tobą ;), trochę za dużo komentów nabiłam niskiej jakości publicystyce. Pozdrawiam!
  • Józef Kemilk rząd (nie powstańcy) tak uważali, że trzeba zrobić powstanie bo wówczas Stalin przyjdzie. Przecież dokładnie (z cytatami) gen. Anders to opisał. Nie ma co zaklinać rzeczywistości.
  • piliery 21.08.2021
    Marek Adam Grabowski Anders był daleko. Nie miał żadnej wiedzy o tym co działo się w Warszawie. Poczytaj relacje (młodych wtedy) uczestników. Większość warszawiaków przyjęła powstanie z radością. Oczywiście większość. Na pomoc Warszawie szli nawet ci którzy uważali ze nie ma ono szans. Mimo wszystko dostrzegali w nim wartość. Sowieci (o tym zapewne wiesz) zatrzymywali oddziały partyzanckie które próbowały sie przedostać do Warszawy. Ilu ludzi spieszących na pomoc Warszawie zgineło z rąk sowietów nikt nie policzył ale było to faktem.
  • Józef Kemilk 21.08.2021
    Tjeri Dzięki za nabicie komentów. Rozumiem już też dlaczego pod tekstem poruszyłaś wątek Talibów i facebooka.
  • Tjeri 21.08.2021
    Józef Kemilk
    Oki.
    Ze swojej strony, by nieelegancko nie kończyć, wrócę do "źródeł" swojego pierwszego komentu. Bo możemy spierać się o treść, poglądy i wizję świata, natomiast na portalu literackim ważne jest jak kto pisze. Przykład, który Ci podałam (gdzie swoje tezy przypisujesz postaciom z tamtych czasów) to pisanie demagogiczne. Jeśli to było Twoim celem – ok. Jeśli nie – przemyśl na spokojnie.
  • piliery człowieku puknij się w łeb! Anders znał Mikołajczyka i Komorowskiego i podaje ich cytaty (w tym dokumenty rządowe). I skończ z gadaniem, że niby Mikołajczyk zapytał AK-owców o zdanie! Mojego wujka nie zapytał!
  • piliery 21.08.2021
    Marek Adam Grabowski Nie wciskaj mi czegoś czego nie napisałem. Anders nie miał pojęcia o sytuacji w Warszawie, nastrojach, niekończącym się oczekiwaniu na wejście sowietów. Jego wspomnienia nie pomagają w ocenie rzeczywistej sytuacji w Warszawie, w momencie wybuchu powstania. Puknąć to się możesz sam i chyba Ci się to przyda żeby nerwy uspokoić.
  • piliery Aniby co ci wciskam? Sam zaprzeczasz rzeczywistości twierdząc, że decyzję o powstaniu podjęli sami żołnierze (ca za anarchia!) a nie Komorowski z Mikołajczykiem! Znaczenie ma co o Stalinie uważali ci co decyzję podjęli i tyle. Co jeszcze wymyślisz? Że do Iraku Polscy żołnierze polecieli sami, a nie z rozkazu Milera! A może, że decyzja o wojnie w Wietnamie podjęli sami żołnierze Amerykańscy, a Kennedy nie miał nic do gadania! Nie rozumiesz zupełnie jak działa armia!
  • piliery 21.08.2021
    Marek Adam Grabowski Znajdź ten fragment w moich wypowiedziach.
  • piliery Po pierwsze pośrednio napisałeś to tutaj: " Myślę że Józef ma rację. Napięcie było tak duże ze tak jak w 1831, jeśli nie ruszyłoby dowództwo, ruszyli by młodzi. Właściwie wyjścia nie było".
    Po drugie wynika to z polemiki, że mną. Ja pisze o Anders podawał o rządzie Londyńskim, a ty mi o Warszawie, jakby to Warszawa decydowała. Jeśli nadinterpretowałem to przepraszam.
  • piliery 21.08.2021
    Marek Adam Grabowski nadinterpretowałeś. :)
  • piliery Ok, sorry. To zacznijmy od początku. Kto podjął decyzję? Panowie Mikołajczyk i Komorowski czy tacy szarzy bohaterowie jak moi wujkowie?
  • piliery 21.08.2021
    Marek Adam Grabowski Co prawda decydenci za bardzo mnie nie interesują. Formalnie za decyzję odpowiadają Mikołajczyk i Komorowski Ważniejsze dla mnie to co wpływało na ich decyzję i czy mieli jakąś alternatywę. Nadal nie znamy też dokumentów sowieckich. Istnieje tez teoria ze doszło w tej sprawie do porozumienia sowiecko-niemieckiego. Za prof. Nowakiem uważam że wyjścia nie było a napięcie było tak wielkie ze powstanie wybuchło by nawet gdyby decyzji dowództwa by nie było. No i "Nic też nie wskazuje na to, że gdyby nie było powstania, Warszawa nie byłaby zburzona podczas walk Sowietów z Niemcami” https://www.fronda.pl/a/prof-andrzej-nowak-sens-powstania-warszawskiego-byc-moze-dopiero-poznamy,40021.html
  • piliery "Za prof. Nowakiem uważam że wyjścia nie było a napięcie było tak wielkie ze powstanie wybuchło by nawet gdyby decyzji dowództwa by nie było".- Właśnie ta teza mnie irytuje, gdyż tworzy wrażanie anarchii, a AK była bardzo zdyscyplinowana. Czy było inne wyjście? Było dalsze kontynuowanie działań nieregularnych i czekanie na Sowietów, gdyż z nimi miała potoczyć się ostateczna walka o wolna Polskę. Co wpłynęło na ich decyzje? Trudno mi mówić o Komorowskim, ale Mikołajczyk liczył na zdobyć władzy w ten sposób. Władzy na cudzym bohaterskie i śmierci.
  • Typowy artykuł na siłę łączący dwie inne sprawy. Natomiast sam tekst oparty jest na wiecznie powielanej błędnej tezie (świadczącej o nierozumieniu czym jest wojsko) mianowicie, że powstańcy podjęli decyzje o powstaniu. Decyzję podjęło dwóch panów Mikołajczyk (Który bezpieczny w Londynie liczył na ciepły fotel premiera przy Stalinie) i Komorowski, ewentualnie można doliczyć jeszcze Okulickiego. Powstańcy tylko wykonani rozkaz. Pozdrawiam bez oceny
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Bez woli ludzi nie ma postania, ale jak chcesz to spróbuj zorganizować?.
  • Józef Kemilk Chyba niezbyt zrozumiałeś mój komentarz.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski Marku przywódcy zawsze są, często jednak by ludzie ich słuchali muszą wsłuchiwać się w lud. Nic nie zrobią bez poparcia ludzi
  • Józef Kemilk nigdy nie było demokratycznego wojska.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski Marku nie zawsze się wykonuje rozkazy. Myślisz że powstańcy nie chcieli powstania?
  • Józef Kemilk jedni chcieli, drudzy nie. Przeciwnikiem był min. naczelny kapelan powstania ks. Warszawski. Żołnierz, który nie wykonuje rozkazu jest zdrajcą (oczywiście pomijam tutaj takie ekstremalne sytuacje jak np. ludobójstwo). AK było bardzo zdyscyplinowane.
  • Bo często jest tak, że walczą ci, którzy wojny nie chcieli. Mało kto wie, ale Jerzy Waszyngton był przeciwnikiem rewolucji amerykańskiej. Tak samo w wojnie secesyjnej; po jednej stronie Granty po drugiej Lee, obaj przeciwni wojnie. Grant to był pacyfista na miarę John Lennona!
  • Co do pytań:
    "Dlaczego przegrywający wojnę Niemcy nie wycofali się, tylko z całą mocą stłumili powstanie, zabijając przy tym ponad 150 tysięcy cywilów? Nastąpiło kolejne ludobójstwo Niemców, którzy wciąż uważają się za cywilizowany naród". - A kto ma Niemców za cywilizowany naród? Koneczny już przed wojna wyjaśniał, że to barbarzyńcy.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Cały świat, zresztą i teraz nas pouczają, bo przecież u nich dojrzała demokracja?
  • Dlaczego Niemcy zrównali z ziemią stolicę Polski? - To samo co powyżej.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Marku, bo te pytania trzeba wałkować, bo jak tego nie robimy, to pojawiają się polskie obozy
  • "Dlaczego do dnia dzisiejszego państwo niemieckie nie zapłaciło za dokonane zbrodnie i za zniszczone mienie, co aktualnie jest przedmiotem sporu Polski i Izraela"? - Właśnie kiedy zapłacą? Kamienica mego pradziadka (a nawet ulica przy której ona była) nigdy nie zostały odbudowane.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    No widzisz, za to jakiś Niemiec może mieć jakiś obraz z tej kamienicy. Taka to sprawiedliwość.
  • Józef Kemilk A wiesz zaskoczyłeś mnie z tym obrazem. Trzeba to sprawdzić.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski Niestety Niemcy nie oddali nam nawet zrabowanych dzieł sztuki. Tak to już jest. Silny ma zawsze rację.
  • Józef Kemilk jeśli już jesteśmy przy mojej kamienicy to mała ciekawostka. Jak parę lat temu było akcja promowania kobiet z powstania to wśród tych kilku przypomnianych była nasz lokatorka.
  • "Dlaczego armia radziecka nie pomogła powstańcom"? - Żeby wybili się. Ale należy postawić inne pytanie. Te które Anders postawił Mikołajczykowi. Co by było gdyby sowici pomogli nam? Pojawiłby się nowy okupant, który po krótkiej współpracy zamknąłby całe AK, które by mu się ujawniło.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Dlatego postanie było rozpaczliwym aktem, który miał cień szansy. Tylko i aż cień, podobnie jak w 1920. A pytania tak jak już Ci mówiłem mają uświadamiać, bo w dyskusjach o powstaniu, to powstańców obwnia się o śmierć. A zrobili to Niemcy.
  • Józef Kemilk Nikt nie oskarża powstańców (w mojej rodzinie było trzech) tylko premiera z Londynu, który z daleka wydał ich na śmierć. I nie był to dla niego akt desperacji tylko czysta gra!
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski A Twoi z rodziny chcieli walczyć? I dlaczego premiera z Londynu obwinia się o ich śmierć. On zabił, czy Niemcy?
    To trochę tak jak z pobiciem kogoś na ulicy. Jak będziesz chciał pomóc bitemu i otrzymasz kosę, to ty jesteś winny własnej śmierci, czy napastnicy?
  • Józef Kemilk z wujków znałem tylko jednego, i on nie był fanem powstania. Owszem zabili Niemcy, ale jest coś takiego jak odpowiedzialność rządu za życie żołnierzy. To nie są jego pionki do szachów.
  • pansowa 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski To się nazywa sprawstwo kierownicze.
  • Józef Kemilk A propo ostatnich wydarzeń z Afganistanu. Kiedyś (jak jeszcze nie byłem literatem) spotkałem w przychodni (u bonifratrów) inwalidę wojennego z Afganistanu. Cały czasz gadał na Milera że go tam wysłał. Oraz na Tuska (wtedy premiera) że planuje wysyłać Polaków na Ukrainę (na szczęście do tego nie doszło). Oczywiście zaznaczył, że jeśli Putin dojdzie do nas trzeba się bronić, ale najpierw musimy próbować zapobiec samej wojnie.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski Tam byliśmy okupantem, w Polsce byliśmy okupowani. Zawsze jestem przeciw okupacji innych krajów. Tak na marginesie co zostawiliśmy opuszczając Awganistan, Irak Wietnam (USA nie my) itp?
  • Józef Kemilk Te wszystkie wojny nie miały sensu, ale mi chodził o co innego. O to, że władza nie liczy się z życiem zwykłego żołnierz, a już z tym bardziej z jego zdaniem. Liczy się interes polityczny.
  • Zaciekawiony 19.08.2021
    Józef Kemilk Co innego ludzie, którzy rwą się do walki, a co innego ogłaszanie jej przedwcześnie, wysyłanie oddziałów do misji, które pod względem strategicznym nie były do wygrania z takim sprzętem i różnie inne błędy planowania. Przecież tuż przed powstaniem AK wywiozła z Warszawy dużo broni z tajnych magazynów.
  • Zaciekawiony "rzecież tuż przed powstaniem AK wywiozła z Warszawy dużo broni".- Dokładnie. Już kiedyś o tym pisałem.
  • Zaciekawiony 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski
    Dodatkowo jeszcze w lipcu AK przeprowadziła coś w rodzaju próby powstania - operacja wojskowa wokół Wilna, z tą samą myślą, że my odbijamy miasto z rąk Niemców przed wejściem Sowietów i będziemy dyktowali warunki. Zakończyło się mizernie z powodu dokładnie takich samych błędów planowania i nadmiernej ufności w to, że Sowieci będą pod wrażeniem i będzie można z nimi pertraktować warunki. Ostatecznie Wilno zdobyły połączone oddziały powstańców i ACz, po czym powstańców wygoniono z miasta i aresztowano. Sztab w Warszawie miał dwa tygodnie na otrzymanie tych informacji i przetrawienie.
  • Zaciekawiony 19.08.2021
    "pokazywał w złym świetne" - złym świetle?

    Do roku 1989 powstanie było władzom PRL tak bardzo niewygodne, że upamiętniono je w wielu pomnikach. Po prostu o tym, że armia czerwona stała na drugim brzegu i nie przeszkadzała się nie mówiło. Zmieniano też informacje o uczestnikach i na przykład co roku na skwerze Hoovera czczono pamięć o powstańcach z Armii Ludowej (którzy jak najbardziej w nim uczestniczyli ale nie byli siłą dominującą), a na Czerniakowie upamiętniono udział żołnierzy z 1AWP.
  • Zaciekawiony decyzje o budowie słynnego Muzeum Powstania podjęto już w PRL, tylko powstrzymał ją stan wojenny.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    A jednak nikt z PRL nie wnioskował o odszkodowania wojenne (ZSRR nas też przekonało, że plan Marszała jest niepotrzebny) , a pewnie informacje były zakłamane. A jak coś zakłamane, to i wiarygodność maleje. Szacun pełny jednak za odbudowanie Warszawy. Wielka rzecz?
  • Józef Kemilk większości kamienic nie odbudowano! A niektóre zburzono w ramach odbudowy (sic! ?) to moja w dolnej części przetrwała Niemców, ale komunistów już nie! Przed wojną partia komunistyczna miała w programie wyburzenie burżuazyjnych kamienic i budowę miasta od nowa. Hitler bardzo w tym pomógł.
  • Zaciekawiony 19.08.2021
    Józef Kemilk
    Brak żądania odszkodowań częściowo wynikał z podziału Niemiec na dwie strefy okupacyjne (kogo tu pozwać, gdy połowa kraju jest administrowana przez USA a druga przez ZSRR?) oraz z tego, że długo trwały debaty i spory polityczne między różnymi organizacjami z różnych krajów w sprawie uznania przebiegu zachodniej granicy i to było postrzegane jako punkt zapalny, który przeszkadza w znalezieniu porozumienia.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski Zostało 16% budynków. Mało dosyć. Dało się tam żyć? Teraz pewnie nie dałoby się odbudować, pozwolenia budowlane, zgody środowiskowe itp.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Zaciekawiony A po 1989 r?
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Czy też 1990 r? Jedne Niemcy
  • Zaciekawiony 19.08.2021
    Józef Kemilk
    Chyba było to traktowane jako "przedawniona sprawa" plus liczyliśmy bardzo na zagraniczną pomoc w związku z kryzysem, hiperinflacją i długami po Gierku i politycy uznawali, że żądanie takich odszkodowań popsułoby Polsce opinię. Zresztą nie byliśmy wyjątkiem. Grecja przebąkuje o reparacjach dopiero teraz, gdy po kryzysie finansowym mają nadal 300 mld zadłużenia. A mogli tego żądać od 1990 roku.
  • Józef Kemilk byłem kiedyś w Hirosimie. Tam odbudowano całe miasto po za jednym budyniem, który ma być pomnikiem, pamiątką. Czy ktoś zna przypadek żeby nić nie odbudować?
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski Są Marku i nawet wojny nie trzeba. Tak na marginesie to wykopaliska potwierdzają, że były takie miasta. Czasami coś się zatopi, różne rzeczy się dzieją.
  • Józef Kemilk ale mówisz o upadłych cywilizacjach! Mi chodzi o sytuacje, żeby państwowość przetrwała, ale miasto już nie.
  • Józef Kemilk Po za tym jest jeszcze jeden problem. Drugi brzeg Wisły, gdzie nie było powstania przetrwał w miarę dobrze, ale komunistyczna władza doprowadziła go do ruiny. Do dnia dzisiejszego tego problemu nie rozwiązano.
  • Józef Kemilk 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski Pewnie były jakieś małe miasteczka. Nie znam. A opuszczonych wsi jest dużo. Kiedyś oglądałem film o opuszczonym mieście na jakiejś wyspie, chyba Japonia. Pokazane w filmie o iluś tam latach bez człowieka. Puki co Czernobyl czeka na odbudowę, tylko promieniowanie przeszkadza.
  • Józef Kemilk chyba kojarzę ten film. Nie można porównywać wsi czy miasteczka z stolica! Nie można porównywać opuszczonego (nie zniszczonego!) miasta z zniszczonym przez wojnę!
  • Zaciekawiony 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski
    Trochę przypadków opuszczenia zrujnowanych miast było, ale raczej w celu odbudowy w innym miejscu z powodu różnych czynników lokalnych. Plus sytuacje, gdy miasto z dużymi zniszczeniami postanowiono odbudować nowocześnie, bez dbania o ślady przeszłości, więc właściwie nie było odbudowy zniszczonych budowli tylko budowanie całkiem innych w tym samym miejscu.
  • Zaciekawiony "postanowiono odbudować nowocześnie, bez dbania o ślady przeszłości, więc właściwie nie było odbudowy zniszczonych budowli tylko budowanie całkiem innych w tym samym miejscu".- Częściowo tak było w Warszawie. Odbudowano tylko strefę historyczną i te kamiennicze, które potem komuniści sami zajęli.
  • Zaciekawiony 19.08.2021
    Marek Adam Grabowski
    Praktycznie całkowite zniszczenie historycznych pozostałości to na przykład "odbudowa" Królewca, jako Kaliningrad. Z powodu dużego stopnia zniszczenia Warszawy władze powojenne rozważały pomysł przeniesienia stolicy do Łodzi lub budowy nowego centrum z siedzibami urzędów na drugim brzegu.
  • Garść 19.08.2021
    Ale zbitka! Wolne media i Powstanie Warszawskie no no... chylę czoła przed geniuszem propagandy, u Kurskiego pracujesz?
    Biskup literat powiedział,że prawdziwa cnota krytyk się nie boi, ja dodam, że bez krytyki władza KAŻDA demokratyczna władza stacza się w samouwielbienie, co skutkuje wiadomo czym, historia dostarcza przykładów aż nadto.
    Kemlik, chcesz za parę lat dostać mandat za nieprzyklęknięcie przed człowiekiem w sutannie (nic że akurat pedofilem) albo oberwać na komisariacie za krytykę prezydenta na Opowi? Długo w rozkroku między UE a białoruski sposobem sprawowania władzy stać się nie da.
    Patriotyczni fundamentaliści polscy tak wypiorą mózgi pozbawione możliwości konfrontacji z innym, tfu, sprzedajnym przekazem, że po cichutku, aby sąsiad nie usłyszał, będziesz słuchał Radia Wolna Europa, niestety, o zgrozo, opartym na niemieckim/amerykańskim kapitale.

    Oczywistość, że to Niemcy mordowali i są winni tylko debil!!! może podważyć.
    Jak i to, że dali im do tego okazję poniektórzy "ambitni". Co dosadnie skwitował Anders, Maczek i inni zdolni stratedzy.
    Cześć i chwała Powstańcom!
    Hańba odpowiedzialnym za wydanie szaleńczego rozkazu.
  • Garść 19.08.2021
    Jedynka, nie cierpię propagandy, wybacz stary.
  • Narrator 20.08.2021
    Niestety dziecięco naiwne spojrzenie na historię Polski, której nie należy analizować fragmentarycznie, a która nie zaczęła się w roku 1944, ani w 1939. Autor chce postawić diagnozę 80-latkowi, nie wnikając na co jego pacjent chorował za dziecka.

    Nie wiem czy my, Polacy, jako naród naprawdę jesteśmy tacy głupi i krótkowzroczni, czy takich lubimy udawać?

    Mądrzy to byli Czesi, wywołując powstanie w Pradze, jak już ostatni Niemiec wyjechał za rogatki miasta na bezpieczną odległość.

    Nie oceniam, gdyż spodziewałem się czegoś wyważonego i dojrzałego. W końcu od Powstania minęło już 77 lat, a my wciąż błądzimy w kanałach w nadziei, że hitlerowiec nie rzuci w nas granatem, Stalin wyciągnie przyjacielską rękę.
  • Józef Kemilk 20.08.2021
    Hejka, odpowiedziałem ci kolejnym felietonem:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania