Pokaż listęUkryj listę

Marudzenia Szalonego Królika (16) Brawo panie Jaki

... za raport byle jaki.

 

Brzmi jak żart i chyba tak właśnie jest.

 

Jesteśmy kilkanaście lat w Unii Europejskiej i żaden ekonomista nie pokusił się o sporządzenie rachunku zysków i strat bytności Polski w strukturach UE. Wszyscy jak jeden mąż mówią, że nam się opłaca, nie siląc się na udowodnienie tego na papierze.

 

Pamiętam, że RWPG (Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej) także Polsce się opłacała i nie trzeba było to tego żadnych wyliczeń, bo i po co. Lud wiedział jednak swoje i opłacalności nie widział. Czasy się zmieniły, udoskonalono marketing polityczny, teraz i lud wie swoje. Członkostwo w UE się opłaca, bo przecież jest wiele niebieskich plansz z żółtymi gwiazdkami informującymi, że wszystko wokół to dzięki Unii. Bez UE nie byłoby dróg, szkół, a nawet cmentarzy. Na cmentarzu komunalnym w Opolu, przecież widnieje piękna niebieska tablica z żółtymi gwiazdkami informująca: "Inwestujemy w twoją przyszłość" (https://www.wykop.pl/wpis/10110784/w-koncu-ktos-zadbal-o-moja-przyszlosc-opole-hehesz/).

 

Niespodziewanie dla wszystkich niedoszły prezydent miasta Warszawy, niejaki Patryk Jaki, z wykształcenia politolog, pokusił się o to, co było do tej pory oczywistą oczywistością. Sporządził zestawienie transferów pomiędzy Polską a UE obejmująca lata 2004-2020 i wyszło, że straciliśmy około 680 mld zł.

 

Niestety, jeżeli do gruszek dodajemy jabłka, następnie odejmiemy spodnie, to wynik nie jest wiarygodny. Tak też jest w przypadku zestawienia zaprezentowanego, przez pana Jakiego. Do środków netto otrzymanych od UE, dodano transfery zysków za granicę oraz saldo obrotów towarowych z UE. Wynik wyszedł niewiarygodny i poruszył sumienia ekonomistów oraz wszelkiej maści polityków.

Posypały się, na Patryka Jakiego jak i jego raport słowa krytyczne: "Bzdury" "pośmiewisko" "raport to wielki błąd". Okazało się, że nie można popełniać "myślozbrodni" i negować czegoś, czego negować nie można. Współpraca z Unią Europejską się opłaca, bo przecież tyle razy nam o tym mówiono. A taki Jaki nie zrozumiał i chciał wyręczyć ekonomistów. Cóż za durne rozumowanie.

 

A może...

 

... nasi ekonomiści, którzy umieją wyczerpująco wyjaśniać, dlaczego ich prognozy się nie spełniły, sporządziliby własny raport, podzielony na dwie części. Jakie zyski/straty ma Polska oraz jakie zyski/straty ma UE?

 

Jako lajkonik w temacie, jestem jednak zainteresowany rzetelnym raportem. Może warto przyjrzeć się poniższym obszarom po stronie kosztowej.

1. Ile środków otrzymanych w formie dotacji unijnych poszło do firm, których końcowym właścicielem jest podmiot zagraniczny? Te środki należałoby odliczyć po stronie zysków. Jeżeli jest właściciel polski i zagraniczny to rozliczyć proporcjonalnie.

2. Jakie koszty ponieśliśmy na urzędników, którzy zajmują się rozdzielaniem i rozliczaniem dotacji? To także koszty, których by nie było. Musimy odliczyć.

3. Ile straciliśmy z tytułu potencjalnych ceł?

4. Koszty związane z dostosowaniem się do norm unijnych, także należałoby ująć po stronie kosztowej. Ile firm polskich padło, bo nie dało rady dostosować się do norm UE? Kolejny koszt.

5. Ile straciliśmy wykwalifikowanych pracowników, który wyjechali do krajów UE. Obszar trudny do oszacowania, ewentualnie do pominięcia.

6. Jakim dla nas kosztem będzie stare społeczeństwo? Wielu ludzi bezpowrotnie wyjechało do krajów UE. Obszar trudny do oszacowania, ewentualnie do pominięcia.

7. Pominąłbym natomiast wszelkie koszty związane ze zwolnieniami podatkowymi korporacji, gdyż raczej nie jest to związane z bytnością w UE.

 

Raport nie mógłby opierać się jedynie na kosztach, bo zyski i to niemałe także są i dotyczą przede wszystkim zysków z tytułu dostępu do rynku unijnego. Myślę, że ta pozycja jest ogromna i może okazać się kluczowa. Oczywiste jest, że można przyjrzeć się także innym obszarom, o których nie wspomniałem. Ale to już należy do ekonomistów.

 

Cóż, może kiepski raport Jakiego wkurzył kogoś tak bardzo, że otrzymany w końcu rzetelny rachunek zysków i strat bytności Polski w UE? Zawsze można mieć taką nadzieję. Niestety po dwóch dniach burzy, temat ucichł. Oby nie na zawsze.

 

A więc brawo panie Jaki, za raport byle jaki.

Średnia ocena: 2.6  Głosów: 12

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (263)

  • Tjeri 26.09.2021
    Fakt. Raport jest świetny i rzetelny. Przed UE żyło nam się bardzo dobrze. Wyłożyliśmy kupę kasy dla UE, która naszym kosztem się rozwija. Mądry głęboki tekst.
    Ciekawe czy Jaki to też "lajkonik".
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Wiem, że temat tabu i nie wolno kwestionować korzyści. A ja tylko pytam, a fascynaci UE sypią jedykami. Nie powiem ciekawe?.
  • Tjeri 26.09.2021
    Józef Kemilk ode mnie jedynki nie dostałeś. Ja nie oceniam.
    Trochę przerażające, bo pamiętam, że coś o analityku bankowym pisałeś. Ale spoko. Dobrze poznać, dobrze wiedzieć. ;)
    I wcale nie tabu. Z sensownymi argumentami zawsze można dyskutować.
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Tjeri Chyba jednak temat tabu, a na pewno nie można żądać rzetelnych wyliczeń, bo przecież wiadomo - opłaca się. Brak danych wytrąca nam z dyskusji z Brukselą wszelkie atuty, bo ich nie znamy. Nie mamy więc żadnej alternatywy, a jak nie ma alternatywy, to nie ma wolności.
    Nie wiem co cię przeraża, że długo byłem analitykiem dosyć dużych firm, analizowałem powiązania, przepływy między spółkami. Taka praca. Może dlatego stawiam pytania. Pewnych danych nie mam, inne wymagają wykonania dużej pracy (np. wyłapanie dotacji dla właścicieli zagranicznych), a ja nie mam na to czasu.
    Dlatego z chęcią przeczytałbym rzetelny raport członkowstwa w UE. Na razie takiego nie ma.
  • Tjeri 26.09.2021
    Józef Kemilk tak, na pewno dlatego stawiasz pytania.
    :)
    Spox.
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Tjeri pewnie że tak. Taka natura osoby interesującej się ekonomią?
  • Tjeri 26.09.2021
    Józef Kemilk ??
  • Narrator 26.09.2021
    Danych na poparcie Twoich argumentów nie posiadam, lecz tak to widzę:

    Do stołu siada dwóch graczy. Po zachodniej stronie mamy mistrza, który już wielu ograł, zna wszelkie sposoby jak przeciwnika usadzić, słabą kartą się nie zdradza, licytuje wysoko. Jego kontr-partnerem jest kompletny nowicjusz, żółtodziób, który nigdy jeszcze w te klocki nie grał. Owszem, coś tam przeczytał, dowiedział się od dziadka (który umiał w to grać, całkiem nieźle, ale już od dawna nie żyje), uczyli go coś niecoś w szkole, ale nawet sam nauczyciel nie bardzo wiedział jak rozpocząć rozgrywkę, cóż dopiero zwyciężyć. Jednak nasz debiutant nie pęka, ufa losowi, może znowu wydarzy się cud nad Wisłą. Sensacji jednak nie było, wschodni zawodnik przegrał, niejeden raz, lecz nie bez nadziei, że w końcu się nauczy grać. Albo i nie, bo nic tak nie zniechęca do dalszej gry, co seria przegranych.

    Każdy raport pokazuje w korzystnym świetle tego, kto za ten raport płaci.
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Masz rację, amator zagrał z zawodowcem. A o pewne rzeczy trzeba pytać, bo kto pyta nie błądzi. ? No i patrzeć na ręce też trzeba.
    Dzięki za merytoryczny komentarz.
  • laura123 26.09.2021
    Mnie się wydaje, że Unia ciągnie nas na dno. Jedna kwestia, to kary za cos, co w innych krajach unijnych funkconuje i nikogo nie razi, a co jest niemiecką inwazją, druga to pomysły zielonych. To chyba będzie gwóźdź do trumny.

    Dziwne, że po raporcie Jakiego, nikt nie wyskakuje z wyliczeniami przeciwnymi.

    Dobry tekst.6
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Dzięki Lauro
  • Garść 26.09.2021
    Ekonomistą nie jestem, więc własnych słupków, czy wykresów nie wkleję na okoliczność powstrzymania polexitu. Załóżmy, że z UE wyjść warto, lecz dokąd, i z kim? Mamy być izolowaną, gospodarczą wyspą, na której nikt nie zarobi? Niestety, obecnie nie można, bez drastycznego obniżenia stopy życiowej mieszkańców.
    Dzisiaj handel międzynarodowy to podstawa dochodu, dla właścicieli firm i państwa (podatki).
    Mówi Jaki tak:
    "Bardzo często słyszymy z ust polityków zachodnich, że Polska traktuje UE jak bankomat. To nie jest prawda. W Polsce nie pokazuje się całego kontekstu. A jest on taki, że fundusze [unijne] były opłatą za dostęp do polskiego rynku".

    A czy wie pan Jaki, że od niedawna UK, a od początku UE np. Szwajcaria, czy Norwegia i inne państwa niezrzeszone, płacą grubą gotówkę za dostęp do unijnego rynku, na którym polskie firmy i Polacy pracujący w niepolskich firmach zarabiają?
    Pewnie wie, ale propagandowo, cóż, warto ukryć ten plus.
    Czy wie, że więcej np. eksportujemy do Niemiec niż importujemy na tych korzystnych zasadach?
    Czy zająknął się o rynku pracy, katastrofalnym bezrobociu z końcówki lat 90-tych, w ogromnej mierze dzięki zagranicznym inwestycjom na polskiej ziemi stopniowo i skutecznie niwelowanym?
    O mizerności narodowego kapitału na początku XXI mówi?
    A skądże.

    Unia be, choć sam ok. 60 tysiaków miesięcznie z niej ciągnie.
    A Polska?
    Raport NBP (2019) informuje, że tylko dzięki samej obecności w UE dostawaliśmy rocznie środki o wartości 2 proc. naszego rocznego PKB.
    Dopłaty dla rolników, dla samorządów (czemu Małopolska rezygnuje z bycia strefą wolną od LGBT?) - nasz polski budżet jutro zrekompensuje?
    A poza finansowe udogodnienia dla przeciętnego obywatela, ot takie jak edukacja w dowolnym kraju, swobodna wymiana kulturalna, czy podróże bez paszportu, teraz przerzucimy na kierunek wschodni, chiński?
    Chcemy być tego pozbawieni?

    Ja nie, Jaki tak.
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Masz rację, problemem jest to, że nie próbujemy policzyć, czy nam się opłaca. A raport Jakiego kiepski, co napisałem. Dla mnie ideałem byłoby opłacenie dostępu do wolnego rynku UE. W obecnej sytuacji raczej niemożliwe. Tak naprawdę największą wartością jest rynek, reszta to kwiatki do kożucha. Tylko co mamy robić, jeżeli kierunek UE się nie zmieni? Pal licho kwestie światopoglądowe, ale dziwna polityka ekologiczna. Węgiel nie, ropa nie, benzyna nie, atom raczej nie, gaz chwilowo tak, później nie. Zostają panele i wiatraki, ewentualnie elektrownie wodne. Dosyć niestabilna podstawa najważniejszego dobra.
    Pozdrawiam
  • Patriota 26.09.2021
    Tak, może Uk, czy Norwegia za dostęp do UE płacą, ale zauważ, że tam nie dopuszczono na rynek obcych supermarketów, nie wyprzedano dochodowych banków, czy choćby gazet obcym, którzy de fakto posiadając te instytucje, takiej jak telewizje u nas rządzą. Ty też widzisz wyłącznie to, co chcesz widzieć, a na minusy przymykasz oczy. Choćby zniszczony polski handel w wielu branżach jest wart dużo większych pieniędzy, od tych, które nam "dają". Unijne fundusze, jako zapłata za NIEOGRANICZONY NICZYM dostęp do naszego rynku to jest fakt, a nie wymysł Jakiego. I za przeproszeniem, interes jakiegoś pojedynczego zasrańca, żeby mógł z tyłkiem pojechać do jakiegoś innego kraju studiować, to mało ważne. Polacy studiowali za granicą już w średniowieczu, gdy żadna Unia Europejska nie istniała. Pewna część z różnych powodów tam studiowała. Choćby M.S. Curie, gdy Polski nie było na mapach. Nie potrzebna do tego żadna czapa organizacyjna. Ukraina w Unii nie jest, ani nawet nie jest stowarzyszona, a na naszych i innych uczelniach pełno studentów z Ukrainy. Więc po co im Unia?
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Patriota I dlatego potrzebne są rzetelne wyliczenia. W przeciwnym razie po prostu się pozjadamy, bo moja racja większa od twojej. Rząd wywala grubą kasę na przeróżne rzeczy, a takiego bilansu nie zrobi. Żeby było śmieszniej ministerstwo finansów odcina się od raportu Jakiego. Mają dane, mogą policzyć, tylko jak, jeżeli minister finansów ma średnie wykształcenie.A opozycja... Podobnie, nawet Konfederacja nie kwapi się do wyliczeń.
    Ale kłótnie są przednie.
  • Garść 26.09.2021
    Józef Kemilk, upraszczając kwestię brudnych energii, powiem tak. Życie ludzkie nie ma ceny, a smog zabija miliony, więc szukajmy zdrowych rozwiązań. Niestety nasi fachowcy, ale i ci z UE nawet mają problem z zagospodarowaniem energii z fotowoltaiki, więc czarno to widzę w najbliższej przyszłości.
    Jest i inny problem, wskutek zachowawczego podejścia lub może braku orientacji nasze inwestycje w kapitał zagraniczny są w porównaniu do innych "nowych" krajów UE na śmiesznie niskim poziomie.
    No to spójrzmy na cyferki, cytuję za:
    https://forsal.pl/gospodarka/artykuly/8121193,im-wiecej-internetu-tym-wiecej-inwestycji-zagranicznych.html
    "W 2005 r. udział w PKB całego kapitału wyeksportowanego do tego czasu z Polski i zainwestowanego gdzieś za granicą wynosił 0,6 proc. Teraz jest to równie mikre 4,5 proc. Dla porównania, w Czechach te same wskaźniki wynosiły w tych latach prawie 3 proc. i ok. 10 proc.

    Wbrew pozorom nasza mała aktywność w tzw. outward FDI jest niekorzystna na tej samej zasadzie, na jakiej błędem był merkantylizm. Firmy polskie trzymają w bankach ogromne pieniądze (na koniec 2020 r. 377 mld zł, w tym aż 311 mld zł na rachunkach bieżących), bojąc się ryzyka i braku własnych umiejętności poruszania się po świecie za zarobkiem, z reguły wyższym niż na własnym podwórku. Także dlatego płacimy nieproporcjonalnie więcej odsetek od pożyczonych nam kapitałów niż otrzymujemy za pieniądze pożyczone przez nas.

    Relację tę obrazuje tzw. międzynarodowa pozycja inwestycyjna netto, w której zestawia się zobowiązania z należnościami. Minus oznacza, że więcej kapitałów (w tym BIZ) importujemy, niż eksportujemy. Na koniec III kwartału 2020 minus wynosił 1032 mld zł lub 267 mld dol. Taki import oczywiście kosztuje – teraz jeden punkt procentowy rocznych odsetek to ponad 10 mld zł. OECD podaje, że w 2019 r. przychody z polskich inwestycji poczynionych za granicą wyniosły nieco ponad 2 mld dol. i były o 43 mln dol. mniejsze niż przychody znacznie mniejszych Węgier. Czechy zarobiły 4,6 mld dol., a więc proporcjonalnie do rozmiarów gospodarki przeganiają nas aż czteroipółkrotnie. Coś z tym trzeba zrobić".
    Jan Cipiur, dziennikarz ekonomiczny, publicysta Studia Opinii.

    Coś z tym trzeba zrobić, ale kto?
    Jaki?
    Dzięki za wyważoną odpowiedź.
  • Garść 26.09.2021
    Patriota, właśnie zmiotłeś z powierzchni Szwecji Lidla i Netto XD
    Co ciekawe polski leasingowy oddział PKO BP rozszerza swój zasięg na terenie tego królestwa.
    A wiesz, że szwedzka giełda działa od roku 1901? Że kapitał niemiecki, amerykański, brytyjski jest m.in.. założycielskim w każdym większym sektorze gospodarki, tyle że się skartelizował, rozmył przez dziesięciolecia XX wieku.
    Masz rację, już po komunie, można wszędzie studiować, w tym w ramach Erasmusa za darmochę, w przeciwieństwie do naszej noblistki na Sorbonie.
    Ogarnij się, ksenofobie XD
  • Patriota 26.09.2021
    Garść po pierwsze jesteś zwykłą szmatą, skoro wyzywasz dyskutanta. Pokazujesz, że nie warto z tobą dyskutować. Skoro administrator (czytaj Antek) na to pozwala, to ma taki portal, jaki ma.
    Tyle z mojej strony.
    spr
  • Jared 26.09.2021
    spr? Masz jutro sprawdzian z przyry? :P Bo jak z dziesięciu przykazań, to słabo to widzę xD
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Garść na pewno nie Jaki:)
    Polska nie ma tylko problemu z inwestycjami za granicą i czerpania z tego tytułu korzyści, ale w ogóle z inwestycjami. Niby jesteśmy pomysłowi i lubimy kombinować, ale jakoś tego w gospodarce nie widać. A jak coś się nam uda, to sprzedajemy, zanim urośnie. Chyba w siebie nie wierzymy. Pewnie problemem jest biurokracja, które powoduje różnorakie utrudnienia. Może uda się nam zbudować siłę na kooperacji z zachodnimi firmami. Nie wiem.
    Chiny obrały inną drogą i wykiwały zachód. Niestety my tej drogi już nie skopiujemy.
  • SwanSong 26.09.2021
    Patriota
    Ty głupi? Przecież ty każdego wyzywasz. Po prostu nie potrafisz odpowiedzieć merytorycznie, więc uciekasz jak kundel z podkulonym ogonem. Ale to żenujące :-D
  • pansowa 26.09.2021
    Garść jak zwykle dostałeś odpowiedź na poziomie.
    Jak baran nie ma argumentów bo jest zwyczajnie tępym nieukiem, to tak właśnie wyzywa, a później narzeka na innych.
    Różnica między ksenofobem, a szmatą jest ogromna, ale jego zawsze banda wytłumaczy.?
  • Garść 27.09.2021
    Trudny temat, JK. Mamy tendencję do stereotypowego oglądu. Do generalizacji w czasach, kiedy naprawdę trzeba być wąsko wyspecjalizowanym fachowcem w rożnych gałęziach, by zaowocowały.
    Nie odstajemy inteligencją od Czechów i Węgrów, a wykorzystać jej nie potrafimy równie skutecznie.
    Może są mniej ksenofobiczni? Strach nie ułatwia decyzji.

    Patriota, jak widzę, bez odbioru XD
    Ale brak winy we mnie. Pasuje owo określenie nie tylko do Ciebie, ale generalnie do filozofii PiS-u. Poczytaj proszę ciut więcej, poza hasłem, na temat przyczyn, rodzajów i możliwości leczenia ksenofobii.

    Pansowa. Narkomanem, pijakiem, debilem, idiotą... czym chata prawacka bogata, tym mnie już potraktowano, a szmata jest użyteczna w celach porządkowych. Brud ściera.
  • Grain 26.09.2021
    Prawdziwe /także nierzetelne wyliczenia są w Luksemburgu, mało kto ma do nich dostęp.
    Ten temat był podejmowany dzisiaj w Saloniku politycznych, przez osoby niekadzące obecnemu rządowi.
    W ekonomii nie ma i nie będzie kumpli.
    Z każdego euro otrzymanego z Unii w ramach pomocy i innych grantów wraca tam aż do 0.85 euro w porywach. Ale nasze gospodarki są jak układ naczyń połączonych. Ważne, by nie dawać walić po rogach jak dotąd. W każdym razie mniej. Korzyść jest obopólna, choć nie ma i nie będzie w tym symetrii.
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Wolny rynek daje korzyści. My niestety (a może stety) jesteśmy podwykonawcami przede wszystkim firm niemieckich. My korzystamy, oni też. Musimy jednak opierać na czymś dane, sama intuicja nie wystarczy. A tak pełnimy funkcję chłopca do bicia i nawet nie umiemy się bronić. Ostatni przykład to nieszczęsny Turów. Jedną kobieta z Hiszpanii może nam zamknąć kopalnię i pośrednio elektrownie zaspakajającą bodajże 8% potrzeb Polski na prąd. A my nie umiemy się dogadać z przyjaciółmi, czyli Czechami. Masakra jakaś.
  • Tjeri 26.09.2021
    Józef Kemilk
    Pierwsze delegacje w sprawie Turowa przyjeżdżały do Warszawy ponad sześć temu. Nikt nie chciał z nimi gadać. To nie jest problem z ostatniej chwili. Polscy politycy zapracowali w pełni na obecną sytuację w Turowie. Można było się dogadać bez problemu.
  • Grain 26.09.2021
    Tjeri zgadzam się. Ale stara pudernica z Hiszpanii Turowa nam nie zamknie. Przejeżdżałem drogą od Szklarskiej do Świeradowa, połacie lasu zniszczone przez kwaśne deszcze przywiane w w chmurach z nad Czech I Niemiec i siedzieliśmy cicho.
  • Tjeri 26.09.2021
    Grain to tylko gorzej o nas świadczy - że siedzimy cicho. Niestety.
  • Grain 26.09.2021
    Tjeri pełna zgoda.
  • Józef Kemilk 26.09.2021
    Tjeri Dlatego też o tym wspominam. Wiem, że to nie nowa sprawa. Niestety jak zapodano hasło "zielona energia" to czy nam się to podobało, czy też nie, powinniśmy iść w tym kierunku. My jednak woleliśmy nasze kopalnie i elektrownie węglowe. Zresztą za rządów Tuska podjęto decyzję dotycząca rozbudowy elektrowni Opole. Dobrze że w ogóle zainwestowano w produkcję energii elektrycznej, bo zaniedbaliśmy ten obszar (nie jedyny niestety), szkoda że postawiono na stare (węgiel). A nasz Żarnowiec padł, bo tak. Rosyjska technologia, Czernobyl i takie tam. Stać nas było na wywalenie miliardów dolarów, bo nie chcieliśmy mieć atomówki. A teraz mamy coraz większe kłopoty.
  • Tjeri 26.09.2021
    Józef Kemilk nikt się w ogóle energią nie zajmuje. Nie inwestuje się nawet w sieć energetyczną (jak to robią sąsiedzi), żeby mogła odbierać bez problemu prąd z fotowoltaiki. Ostatnia "awaria" (blekaut) w Bełchatowie przecież była spowodowana właśnie z fotowoltaiczną klęską urodzaju. Po co jednak rozwijać sieć, skoro można... zniechęcić Polaków do zakładania fotowoltaiki! Wprowadzono przepisy, dzięki którym rozliczenia posiadaczy paneli nie będą już tak korzystne. To jest dopiero porażka.
  • Józef Kemilk 27.09.2021
    Tjeri ano nie zajmuje się energią, jak i innymi rzeczami. Z energią jednak wydaje się, że prawdziwe problemy przed nami. Pokazała to sytuacja w Kalifornii w lecie 2019 r, czy też w zimie 2020 r. W Teksasie. Stawiamy na energię odnawialną, która raz jest w nadmiarze, innym razem jej nie ma. Zgadzamy się na produkcję z gazu i już. Tak jak w Kalifornii i Teksasie. To nie koniec. Samochody mają być na prąd. A skąd go weźmiemy? Jak nie węgiel, to atom zostaje. Panele nie rozwiążą nam problemu.
    Taki pat niestety.
  • Tjeri 27.09.2021
    Józef Kemilk
    "Stawiamy na energię odnawialną, która raz jest w nadmiarze" - a stawiamy?
    Po przejęciu władzy, PIS zajęło się od razu sprawą wiatraków, które przeżywały swoisty bum. Skutecznie ukrócono inwestycje ustawą z maja 2016. Teraz się wzięli za fotowoltaikę. Co do samochodów elektrycznych - czekam na konkretną dopłatę (wejdą, o ile PIS nie wyprowadzi nas z UE wraz z zażynającym pakietem fit for 55) i będę ładować energią z dachu (ja mam jeszcze na szczęście na starych zasadach). Ale skąd się ogólnie prąd będzie brało to jest dobre pytanie. Z atomówek to jedynie słychać o mini atomie KGHMu, odnawialne źródła jak widać, a węgiel... O węgiel też nie dbają (Turów). A zapotrzebowanie na prąd z roku na rok rośnie i będzie rosło jeszcze szybciej.
  • Józef Kemilk 27.09.2021
    Tjeri To co cytujesz, to kierunek UE więc i nasz. Może będzie jak w PRL, informacja w mediach o stopniach zasilania i o planowych przerwach w dostawie prądu. Na razie nastąpiła pobudka (Turów), zobaczymy czy dalej zapadniemy w sen, czy też zaczniemy działać. Tak naprawdę dla elektrowni atomowej mamy prawie wszystkie zgody i lokalizację (pisałem o tym kiedyś), czas podjąć trudną decyzję. Tylko kto to zrobi, jeżeli nasi politycy to takie disco polo. Raczej na horyzoncie nie widać człowieka z jajami. Gdyby atomówkę można byłoby rozdać ludziom, to już by była. Niestety tak się nie da.
  • Tjeri 27.09.2021
    Józef Kemilk
    "Tjeri To co cytujesz, to kierunek UE więc i nasz." - ponury żart. Doceniam ;).
  • Józef Kemilk 27.09.2021
    Tjeri To nie żart. Po prostu jak sami nie zechcemy, to zostaniemy zmuszeni. Takie nasze miejsce w szeregu.
  • Tjeri 27.09.2021
    Józef Kemilk PIS robi wszystko by wyjść z UE. Więc może wyjdziemy z tego "szeregu". Śmiem twierdzić, że poza szeregiem będzie gorzej.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    Tjeri I tutaj wracamy do tego co napisałem. Potrzebne są nam rzetelne wyliczenia, co do opłacalności bycia w UE oraz opłacalności dla innych krajów UE, co do naszego członkowstwa. Wtedy możemy pogdybać, czy PiS chce wyjść z UE (moim zdaniem nie) i czy to dobra, czy zła decyzja. Czy dla Grecji, Włoch członkowstwa w UE jest opłacalne? Pewnie też nie mają wyliczeń, ale tutaj wygląda, że opłacalność na poziomie naszej dawnej bytności w RWPG.
  • Tjeri 28.09.2021
    Józef Kemilk
    Szukaj, licz. Byleby nie jak niedouczony poseł, który dodał wiadro do buta.
    Ja w każdym razie wolę UE niż objęcia Putina. I nie mam wątpliwości, że nam się UE opłaca. Mnie osobiście na pewno i Polsce jako całości też.
  • Grain 28.09.2021
    Tjeri no nie zgadzam się z tym Polexitem. Natomiast to, co robi UE wobec Polski to gangsterka polityczna przy aplauzie swoich głupich /tacy są gorsi od wrogów o czym doskonale wie Putin i Merkel / i należy ją po prostu olać.
  • Tjeri 28.09.2021
    Grain Ogólnie się nie zgodzę – w szczegółach – być może, nie wiem, jaką sprawę masz na myśli.
  • Grain 28.09.2021
    Tjeri Turów i inne.
  • Tjeri 28.09.2021
    Grain za Turów winię jedynie polskich polityków.
  • Grain 28.09.2021
    Tjeri nie tylko, nie tylko.
    Turów, TSUE, Polexit to elementy większej, zaplanowanej, układanki mającej przekonać Polaków do zmiany rządu na bardziej lub całkowicie bezwolny wobec głównego gracza UE. To wtóry kolonializm Niemiec wobec niektórych członków UE. Tyle i aż tyle.
  • Grain ale ty bzdury wypisujesz i na tym zakończę moją przemowę do ściany.
  • Tjeri 28.09.2021
    Grain nie zgodzę się. Dla mnie PIS wprowadza dyktaturę, pogrywając z UE (choćby podważając warunki traktatu na który się zgodziliśmy).
    Sprawy Turowa zaś by po prostu w ogóle nie było, gdyby premier nie olewał Czechów przez 6 lat ciepłym moczem.
  • Tjeri 28.09.2021
    Zeżarło mi pół zdania widzę, ale i tak wiadomo co mam na myśli.
  • Grain 28.09.2021
    Maurycy Lesniewski jesteś jełop w zaawansowaniu nieodwracalnym.
  • Tjeri 28.09.2021
    Maurycy Lesniewski z Grainem można spokojnie wymienić nawet skrajnie różne poglądy, co nieraz czyniłam. Czy do ściany? Po prostu inaczej patrzymy, inaczej oceniamy, więc w pewnym sensie ściana jest po obu stronach.
  • pansowa 28.09.2021
    Ale ściana się elegancko rzuca?
  • Tjeri nie rozmawiałby z Hitlerem i jego bandą, będąc Niemcem w latach trzydziestych i widząc co wyczynia z moim krajem.
    Ściana po drugiej stronie tego oni sobą reprezentują musi być, przecież ci pseudo patrioci, gdy tylko wezmą do ust jakikolwiek fakt czy argument, przeżuwają go i mieszają tak długo, aby w końcu wypluć jako ćwierćprawdę zaprawioną swoimi wymiocinami.
    Afery, które za tego rządu biją wszelkie rekordy, rozdawnictwo, kolesiostwo i najzwyczajniej w świecie głupie decyzje, nic ich nie wzrusza. To o czym z tak ograniczonymi indywiduami mam rozmawiać? Ja kiedyś próbowałem i teraz uważam, że szkoda czasu.
    Tjeri ty chyba jesteś jednym z ostatnich Don Kichtow jaki chodzi po tym świecie. Pozazdroszczę cierpliwości :)
  • Tjeri 28.09.2021
    Maurycy Lesniewski
    Staram się tylko nie wrzucać wszystkich do jednego worka. :)
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk politycy rządzący od 6 lat wolą kupować wyborców kasą z helikoptera niż inwestować w atom, a poprzednie rządy też święte nie były. Mogliby nazwać to Narodowy Program Atomowy, ale żeby cokolwiek szło w tym temacie. A nie idzie nic, poza mikroreaktorami Solorza - oby chociaż to się udało. Czechy mają 2x atom, Słowacja 1x, Litwa miała, Węgry mają, a mowa o znacznie mniejszych krajach. U nas udupiono Żarnowiec - może i dobrze biorąc pod uwagę bajzel lat 90. Ale to właśnie w tych latach 90. powinien temat ożyć, a w 2000. zostać zrealizowany na zachodniej lub azjatyckiej technologii.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    Tjeri Jak uważasz, że się opłaca, to tak uważasz. Wygląda na to, że opłacalność członkostwa w UE jest czymś w co się wierzy. W tym przypadku jestem ateistą i chciałbym dowodów.:)
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    Grain Masz rację w zakresie nakłonienia Polaków do zmiany rządów. Najłatwiej przekonać poprzez kasę.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Sprawa z energetyką niestety wygląda tak jak i inne dziedziny (szkolnictwo, służba zdrowia) i wynika po prostu z tego, że decyzje podejmują politycy wg własnego widzimisię. Tak na marginesie zaczęliśmy budować naszą elektrownię w 2009 r. równo z Białorusią. Białoruś właśnie kończy, my nie zauważyliśmy, że zaczęliśmy budować.
    Raczej słabo nam idzie, bo atomówka chyba niepoprawna politycznie.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Czesi rozbudowują, Węgrzy też, Francuzi chyba też, więc to nie ma nic wspólnego z poprawnością polityczną, tylko z kosztami takiej budowy - ile by nie nadrukowali, nie byłoby i na atomówkę i na pięćsetplusy, to się nawzajem wyklucza. Węgierska elektrownia jest jeszcze bardziej niepoprawna politycznie, bo budowana we współpracy z Rosją i co na to UE? No nic, tam głupki nie siedzą i wiedzą, że albo atom albo węgiel. Tylko Niemcy we własnym zakresie próbują bawić się w utopię bez atomu i bez węgla, ale to raczej długo nie potrwa.
  • Tjeri 28.09.2021
    Józef Kemilk więc zamiast pisać miernawe teksty - policz. Moje osobiste korzyści mam obrachowane. Nie ma tu nic z wiary.
  • Tjeri 28.09.2021
    Józef Kemilk więc zamiast pisać miernawe teksty - policz. Moje osobiste korzyści mam obrachowane. Nie ma tu nic z wiary.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    Tjeri Gdybyś przeczytała "miernawy" tekst ze zrozumieniem, wiedziałabyś, że nie posiadam danych, by to zrobić. Ponadto jest to pracochłonne i nie da się tego wykonać samemu i w krótkim czasie. Ty jednak wierzysz, że się opłaca, więc ja szanuję twoją wiarę.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem We Włoszech też nie mają atomówki. Napisałem jakiś czas temu o budowaniu i nas elektrowni atomowej. Właściwie jest wszystko przygotowane (możesz przeczytać raport spółki, która niby buduje elektrownię), oni naprawdę boją się podjąć decyzji, bo trzeba podać lokalizację. A każda lokalizacja to protesty i niezadowolenie.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk To co to ma mieć wspólnego z UE, skoro mieszkańcy ostro protestują?
  • Tjeri 28.09.2021
    Józef Kemilk już powiedziałam nie/wiarę w opłacalność zostawiam Tobie. Ja doskonale wiem co mi (osobiście) się opłaca.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    Tjeri Ja jak ateista chcę dowodów, a opłacalność członkostwa w UE jest chyba policzalna. Jak napisałem w felietonie "Brawo panie Jaki... za raport byle jaki", bo to daje nadzieję na to, iż jakaś fundacja, stowarzyszenie, rząd, partia polityczna spróbuje policzyć i całkiem możliwe, że komuś uda się to zrobić rzetelnie. Tym samym wierzę w ludzi i ich mądrość:)
    Jeszcze inną kwestią jest marnotrawstwo dotacji, bo to pieniądze za darmo, a takich zazwyczaj się nie szanuje. To jednak zupełnie inny temat. Co pewien czas, pojawiają się w mediach informacje o absurdalnych inwestycji.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Nic, ale dyskusja przeniosła się na energetykę, to i na ten temat coś napisałem.
  • Tjeri 28.09.2021
    Józef Kemilk w skali państwa próbuj szukaj licz, jeśli potrzebujesz.
    Osobiście, wiem jak żyłam przed, jak teraz. Jakie możliwości się otworzyły i jak z nich skorzystałam, co z tego mam i jak wciąż korzystam. Nie mogę narzekać - żyje mi się dobrze. Uczciwie płacę cholernie duże podatki, więc i "państwo" korzysta na mnie.
    Wiem też co dokładnie stanie się (z moim zarobkowaniem) jeśli wyjdziemy z UE.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Tjeri Biedota robotnicza nadająca na UE też cienko zapiszczy po wyjściu. A że ono nastąpi, nie mam wątpliwości, bo propagandowy masaż na TVP już się zaczął.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    Tjeri Gdyby oceniać bogactwo na podstawie osobistych doświadczeń, to byłyby b. duże różnice zdań. Ale chyba tak właście jest?
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Zawsze łatwiej gdzieś wejść, niż wyjść, więc ewentualne wychodzenie nie będzie łatwe. Gdyby można było mieć dalej wolny handel z UE, niestety tego nie będzie. Wyjście jak wcześniej wejście wymaga czasu, trzeba się na nowo dostosować. Inną sprawą jest, jak UE się rozpadnie, wtedy będzie terapia szokowa. Balcerowicza bis? lub jakiś inny magik
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Wielkiej Brytanii nikt problemów nie robił, a wielu w Brukseli chętnie wymieniłoby wyjście Polski na powtórną akcesją WB.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk "Nic, ale dyskusja przeniosła się na energetykę, to i na ten temat coś napisałem." - ale próbujesz okrężną drogą poprzez "poprawność polityczną" wykluczającą rozwój atomu uderzyć znów w UE, jeśli dobrze zrozumiałem, tymczasem sam przyznajesz, że największym problemem z samym wyznaczeniem miejsca na budowę nowej elektrowni są protesty mieszkańców, które z UE i jej polityką nie mają nic wspólnego.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem nie ma tego w felietonie. Inną sprawą jest jednoosobowa decyzja sędziny z TSUE, która pozbawia Polskę chyba z 8 procent całości produkowanej energii elektrycznej. Dla mnie bzdura. Tak na marginesie dla mnie PiS robi w Polsce to samo co UE z Polską. Po prostu polityka
  • Tjeri 28.09.2021
    cos_ci_opowiem
    Na pewno. Nowy bezład też odczuje. Bo bez takich co płacą podatki, nie będzie z czego rozdawać. Ja płacę, ale okradać się nie dam, tylko dlatego, że ktoś uznał, że przedsiębiorcy najlepiej sfinansują czyjeś chore wizje.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Nie ma w felietonie, ale jest w komentarzach. Nie 8 a 7, według niektórych doniesień 3. I wiedząc, co takie odkrywki potrafią zrobić ze środowiskiem, to nie dziwię się Czechom, że nie podoba im się mieć coś takiego pod nosem.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Tylko, że wtedy trzeba by zamknąć odkrywki w Czechach i Niemczech. Fajna perspektywa przed zimą. Pewne rzeczy trzeba robić stopniowo.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Dlaczego tam, skoro nie szkodzą nikomu z sąsiadów? Turów natomiast prowadzi odkrywki setki metrów pod granicą, sama elektrownia też nie jest obojętna na stan środowiska w kraju libereckim.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Tjeri Z tego, co się orientuję, najgorsze jest to, że przedsiębiorcy na przygotowanie się do zmian mają całe 3 miesiące...
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem poczytaj o europejskim trójkącie węgla brunatnego. Wszyscy robią to samo, czyli Polska, Niemcy, Czechy. Szkodzą środowisku strasznie. Trzeba od jutra zamknąć?
  • Tjeri 28.09.2021
    Józef Kemilk
    Wskaż kopalnię niemiecką albo czeską, której zasięg leja depresyjnego sięga Polski.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Szkodzą, ale u siebie. Popatrz na mapę.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Dokładnie tak samo, jak polska odkrywka rujnuje środowisko w południowych Kujawach, ale nikt na nas z tego powodu nie będzie nakładał kar, bo robimy to we własnych granicach i nikomu nic do tego. UE może zainterweniować, tak jak zainterweniowała, na skargę sąsiada.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem czyli możemy przyjąć, że bez wyroku możemy zamknąć kopalnie. Fajnie? I środowisko ważne tylko przy granicy. Super?. To pewnie dlatego nasze europejskie śmieci są w Afryce. Pewnie walczymy z europejskim ociepleniem klimatu. A może globalnym? Nie wiem.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Nie kopalnie, tylko kopalnię i nie wiem, po co mieszasz do tego Afrykę? Znowu jabłka i gruszki.
  • Tjeri 28.09.2021
    Józef Kemilk nie wierzę, że nie wiesz o co chodzi.
    Cała sprawa ze skargi Czechów, którzy muszą wydawać ogromne pieniądze by dotrzeć do wody w studniach! Rozumiesz dlaczego woda odpływa? Czy nie masz zwizualizowanego problemu?
    Poza tym PGE chciało wybudować ekran 6 lat temu. Rząd się nie zgodził na inwestycje. I przez kolejne lata był głuchy na konkretne skargi Czechów. Tak trudno zauważyć różnicę?
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    Tjeri Sprawa prosta, nie było nawet sprawy sądowej, a musimy zamknąć kopalnię z dnia na dzień. Bez wyroku. Myślisz, że z dnia na dzień da się to zrobić? Przecież to absurd, a ludzie będą bez prądu. Nie wierzę, że nierozumiesz.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem pokazuję absurd. Szkodzą środowisku wszyscy i dotyczy to obniżenia wód gruntowych. Kopcenie inną rzecz. Myślisz że jak wszędzie wokół są wielkie dziury, to tylko Polska obniża poziom wód gruntowych w Czechach?
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Nie musimy, jeśli zapłacimy. Czesi skarżą się od dawna, a że trwa właśnie kampania wyborcza, to poskarżyli się tam, gdzie wiedzieli, że zostaną wysłuchani. Pisiorstwo miało 6 lat (sześć) na przedsięwzięcie kroków w celu ograniczania wpływu na środowisko poza granicami Polski, nie zrobiło nic. A teraz robią pikachu-face.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Nie, nie pokazujesz absurdu, tylko robisz panią lekkich obyczajów z logiki. Zupełnie jak TVPiS pokazująca na mapkach kopalnie w zachodniej Saksonii i okolicach Sokolova, skąd jest bliżej do Bawarii niż Polski, a od Niemiec oddziela te odkrywki pasmo gór wyższych niż te w okolicach Bogatyni.
  • Tjeri 28.09.2021
    Józef Kemilk tak dokładnie. Przy granicy robi to tylko Turów. Miast powtarzać bezrozumne komunikaty, warto jednak poczytać. O technologii, o jej skutkach.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    Tjeri A nie sądzisz że powinna być rozprawa sądowa? Tak na marginesie ani ja, ani ty nie znamy się na geologii, wpływu kopania dziur (tąpnięcia, osówanie się gruntów?) Możemy jednak oczekiwać, że decyzja w sprawie zamknięcia kopalni zapadnie po rozprawie sądowej. Raczej małe oczekiwania od TSUE, które jest tak strasznie praworządne.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Cóż, nawet jeśli coś się odbyło w trybie zbyt mocno przyspieszonym, to wyprawiając na swoim podwórku dokładnie to samo, pisowska władza nie powinna oczekiwać delikatnych pieszczot.
  • Tjeri 28.09.2021
    Józef Kemilk nadal zero zrozumienia. Trudno.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem To pisałem, że UE robi to samo co PiS. A zabezpieczenie mniej więcej takie, że gdyby podejrzanemu o gwałt odcięto prewencyjnie penisa (gdyby były takie kary). A później w toku postępowania sądowego stwierdzono jego winę lub nie
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    Tjeri Tak to jest. Ja tam wolę, by wyrok zapadał po sprawie sądowej. No ale można inaczej. Szanuję inne zdanie.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk nie znam się na prawie UE, ale ogarnij, że Czesi mają z tym problem od wielu lat, nie od wczoraj. To się w końcu poskarżyli, a pozycję Polski (czy raczej Pislandii) w świecie obecnie dobrze obrazuje przysłowie: na pochyłe drzewo każda koza skacze.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem A wiesz, że nie było rozprawy sądowej, a zamknięcie kopalni to tzn. zabezpieczenie? Naprawdę mamy się na to godzić? Co do Czech, to oni mają względem nas tzn dług terytorialny (ponad 300 ha). Sprawa ciągnie się od 1958 r. Mamy im zająć kawałek ziemi jako zabezpieczenie (np rynek w Pradze i coś tam w okolicy), czy może kiedyś tam się dogadamy? Między sąsiadami są spory i tak będzie zawsze. Kwestia by nie tracić zdrowego rozsądku.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk XD i to jest właśnie język "dyplomacji" pislandczyków. Coś do nas macie, to może my wam coś zajmiemy (to nic, że armię mamy w zaniku)? Dlatego właśnie Polska stała się b0lzgą i popychadłem dla wszystkich dookoła.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    I to nie pierwszy raz w historii, tylko lekcji nikt nie odrobił.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Pisałem o zdrowym rozsądku i pokazałem Ci, że sprawy mogą toczyć się długo. Nie wiem co to za dziwny twór b0lza. Znam San Eskobar, tego nie znam. Rozumiem, że to kolejne obraźliwe słowo na przeciwników politycznych, jak mochery. Rozumiem i nie oceniam. Ja faktycznie nie myślę właściwie. Chcę spraw sądowych, zbadania opłacalności bytności w UE. Wiem, populizm, a wystarczy przecież mem, hasło i wiadomo. Po co jakaś analiza, jak wszystko wiadomo.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Rozumiem, ja bym też chciał OBIEKTYWNEGO zbadania opłacalności bycia w UE, a nie w wykonaniu pisowskiego aparatczyka bez wykształcenia ekonomicznego, który z brukselskiego koryta żre garściami. b0lzga to Pislandia, bo nie chcę tego kraju pod rządami NSPISDA nazywać Polską, tak samo, jak malucha nie będę nazywał samochodem. Zbadanie opłacalności by się przydało, choć dla mnie wystarczy pamięć o tym, jak ten kraj wyglądał przed 2007 rokiem, kiedy zaczął płynąć strumień dotacji.
  • laura123 28.09.2021
    Józef Kemilk bo ten stwor, Polskę nazywa Bolzga. No ze niby taki dowcip lewactwa, bo ze oni tacy wyzsi od wszystkich i w ogóle najbardziej naj.
    Dla nich jest Polska, a Bolzga dla wsxystkich o innych poglądach. Rozumiesz?

    Wybrańcy jak kiedyś Niemcy. Tacy nadludzie.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    laura123 dzięki, rozumiem (niestety)
  • laura123 28.09.2021
    Józef Kemilk to teraz wiesz z kim masz do czynienia.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 zapraszał cię tu ktoś, larwo?
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Raport Jakiego jest słaby, ale jest. Jedyny, nie ma innego, nawet minister finansów się odcięło (pisowcy?) Więc brawo Jaki, może dzięki niemu ktoś stworzy coś obiektywnego. Facet pokazał, że ma jaja (wiedzy nie) i pewnie wiedział, że mu się oberwie. A Pislandi też nie znam. Rozumiem, że to jeden z niemieckich landów?
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem po co obrażać innych? Ja idę spać. Miłej nocy.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk zapytaj Betti, która leków nie wzięła. Dobranoc.
  • Garść 28.09.2021
    JK. Autentyk z dzisiaj.
    Blisko mam do "Chaty polskiej" - rozwijająca się sieciówka ze spożywką. Stoję przed ladą, przede mną para starszych ludzi. Kobieta wyjmuje z koszyka chleb i włoszczyznę, mężczyzna kładzie pieniądze.
    Jeszcze siedemdziesiąt groszy - mówi ekspedientka.
    - Od poniedziałku ceny się zmieniły? - pyta zirytowany pan.
    - Codziennie zmieniamy ceny - rzuca podenerwowana sprzedawczyni. - W przyszłym tygodniu chleb będzie kosztował siedem złotych, to pewne, wiem od dostawcy.
    Patrzą na nią z niedowierzaniem.
    Starszy facet za mną: Głosujcie dalej na PiS, sąsiedzi. Zabrakło? - Wyjmuje z kieszeni złotówkę i kładzie na ladę.
    Cisza jak makiem zasiał.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Serio siedem? Nawet u mnie tyle nie kosztuje, choć inflacja zapiergala.
  • Garść 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, dam znać w poniedziałek.
  • pansowa 28.09.2021
    Garść To już będzie ten biało-czerwony chleb?
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Garść ja wczoraj za 400g (czyli nie cały bochenek) zapłaciłem w przeliczeniu jakieś 3,50-4 złote. Co w sumie może dawać 7 za duży bochen.
  • Garść 28.09.2021
    Pansowa, nie żartuj. Przy tych głodowych emeryturkach to tragedia.
  • Garść 28.09.2021
    4, 80 za okragły, tzw. zakopiański u mnie.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Garść Sorry, przeliczyłem dokładnie i jednak 3,10.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Ale chleb żaden luksus, ot taki zwykły.
  • Garść 28.09.2021
    Mój też.
  • Garść 28.09.2021
    UE i Tusk - winni.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Garść Tylko zarobki i emerytury jakby wyższe niż w Pislandii :)
  • Garść 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, i ceny też.
  • Garść 28.09.2021
    Za wszystko się płaci, taki lajfik rozdawniczy i drukarski.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Garść ceny chyba te same, skoro za chleb zapłaciłem tyle. No, ale drukarki teraz wszędzie robią brrr, więc czego oczekujemy. Na cholerę oszczędzać, skoro to i tak za chwilę będzie nic nie warte, a premiuje się zadłużanie.
  • Garść 28.09.2021
    Trza kupowac mieszkania i ziemię, jak większą kasę się ma. Papierki, konta, srąta - inflacja zeżre raz dwa.
  • Garść 28.09.2021
    Już tak było - początek lat 90-tych.
  • Garść 28.09.2021
    Choć w UE nie byliśmy.
  • Garść 28.09.2021
    Ambitny Polak - Antypatriota zawsze spieprzy wszystko. Ma to w genach.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Garść jak się ma, a ktoś ma taką kasę, że wykupi od razu kilka setek tych mieszkań i to się nadaje pod jakiś trybunał za kilka lat.
  • Garść 28.09.2021
    cos_ci_opowiem - kupuje elita aktualna na potęgę. Morawiecki and company.
  • laura123 28.09.2021
    Grain, dokładnie o to chodzi, tylko lewactwo udaje, że nie wie o co chodzi...
    Niemcy z Sowietami dzisiaj w jeszcze wiekszej przyjaźni niż przed drugą wojną i nie ma różnicy w czyją stronę Polska się obróci, to samo wyjdzie. A wszyscy chyba wiedzą czym ta przyjaźń pachnie.

    Na wschodzie już mamy wojnę. Już mierzą z broni do naszych. A kogo nam chcą wepchnąć też wiadomo. Terroryści, pedofile, itd.
    Lewactwo chce to brać. Nie patrzą na dobro Ojczyzny.

    To jakby czysty obłęd.
  • SwanSong 28.09.2021
    Czysty obłęd to twoje wydumane majaki.
    Ojczyzna to nie kawałek ziemi i prawactwo nie ma monopolu na patriotyzm i ojczyznę. Lewica w wielu kwestiach jest bardziej patriotyczna niż prawica. Tylko trzeba mieć choć trochę obiektywizmu, aby to dostrzec, a nie bełkotać o dawnych sprawach, nie mając zielonego pojęcia o czym się mówi.
  • laura123 28.09.2021
    Jakie majaki?
    Że mamy do czynienia z przyjaźnią niemiecko- sowiecką, przecież to fakt.
    Majaki, że Sowieci terrorystów nam chcą wepchnąć? To raczej fakt. Że celują z broni do naszych? Też fakt.

    Lewica sprzedaje się tym ukladom niemiecko - sowieckim, licząc na rzady, po obaleniu pisu i jak widać nie cofa się przed niczym. Tylko jakie będą efekty?
    Myśli tam ktoś o tym?
  • Grain 28.09.2021
    Szkoda czasu na gadunie z lemmingami. Pewnie, że PIS ma wiele za uszami, ale uchowaj Boże przed powrotem jego poprzedników. Renta mi rosła po 5 zł rocznie. Teraz rośnie po siedemdziesiąt parę złotych tj o 15005 PROCENT wobec tych 5 ZŁ. I to nadąża za inflacją, a 5 zł by nie dało rady. Kiedyś by mówili że PIS murzynów bije, a teraz, że morduje uchodźców narażając ich na smierć głodową i z wycieńczenia, że nawet Gestapo nie grzebało nikomu w komórkach.
  • Tjeri 28.09.2021
    Grain "Boże przed powrotem jego poprzedników"
    Chyba cała tragedia Polski polega na głosowaniu negatywnym. Uważam, że PIS to niewyobrażalne szkodniki, ale nie widzę nikogo mądrego w opozycji. Znów więc czeka mnie głos typu anty a nie pro. Na kogo, jeszcze nie wiem. Wciąż mam nadzieję, że jakaś opcja się wyklaruje, ale na razie dennie to wygląda.
  • SwanSong 28.09.2021
    Grain
    Leming? Lemingi to wy, patrzycie tylko na kilka złotych więcej w portfelu. Sprzedacie wszystko dla tych paru monet. Tylko kasa nie bierze się z niczego. Pis kupuje wasze głosy podwyższając opłaty, rozciagając dziurę budżetową, dociskając przedsiębiorców.
  • Grain 28.09.2021
    Tjeri nie ma szans, nawet widoków, same powidoki, niestety
  • SwanSong 28.09.2021
    laura123
    Przyjaźń polsko niemiecka też jest, a Niemcy z Rosją nie żyją tak dobrze, jak ci się wydaje.
  • Grain 28.09.2021
    SwanSong nie masz pojęcia również o ekonomii. Rzekome rozdawnictwo 500+ i inne napędziło konsumpcję, gospodarkę. Zwłaszcza budownictwo - wystarczy przyjrzeć się brakom w marketach budowlanych, wzrostom cen materiałów - co jest reakcją na ten wzrostowy trend. A co do przedsiębiorców. Też byłem.
    Podam przykład.
    Pospawanie rury na wysokości 2 m kosztuje od - do.
    Od tzn. spawacz wykona spoinę stojąc na przystawionym, nietrzymanym przez nikogo krześle.
    Do - spawaczowi przygotuje się rusztowanie, bezpieczne z barierkami.
    I przedsiębiorca obniży cenę za usługę, bo jak nie on to inny.
  • laura123 28.09.2021
    SwanSong no pewnie że jest, tylko nie nazywa się przyjaźnią, a zdradą. Bo tym jest wspieranie przez lewaków niemieckich interesów.
  • SwanSong 28.09.2021
    laura123
    Każde państwo dba o własne interesy. Jeszcze jakieś oczywiste prawdy?
  • SwanSong 28.09.2021
    Grain
    Ekonomii to ty kijem nie dotykałeś. Cen wzrost artykułów budowlanych ma zupełnie inną przyczynę. 500+ nie napędza konsumpcji w takim stopniu, aby równoważyło straty, które generuje. Gadasz jakieś mrzonki z prawicowych portali, tymczasem ekonomia jest o wiele głębszą nauką.
  • laura123 28.09.2021
    SwanSong to dlaczego lewactwo w Polsce dba o interesy Niemiec i Sowietów?
  • Grain 28.09.2021
    laura123 to nawet nie lewactwo - to oświecone głupactwo
  • SwanSong 28.09.2021
    laura123
    To ja cię zapytam, dlaczego prawica dba o interesy sowietów?
  • Grain 28.09.2021
    SwanSong tak jak Miller, Cimoszewicz w PE?
  • laura123 28.09.2021
    Grain, to prawda. Pamiętam ile to było oszczerstw, że za Jedwabne Polacy odpowiadają. Ekshumacja przerwana, bo znaleźli niemieckie łuski. To też niczego nie dało. Wariaci nadal się darli, że my odpowiadamy za zbrodnie niemieckie.
    I tak jest cały czas.

    Tak dba prawica o interesy Sowietów, że jest przeciwna wszystkim inwestycjom?
    Puknij się łeb, SS!
  • Grain 28.09.2021
    laura123
    und andre dzbany
    w poniemieckie,
    poradzieckie
    pustostany
  • laura123 28.09.2021
    Grain, to lewactwo chce na granicy wpuszczać terrorystow szkolonych przez Putina między innymi, czym przysługują się Sowietom, bo wpisują się w ich propagandę. To prawicowy rząd ich nie chce. I wszyscy, ktorzy myślą, bo u.nas lewactwo to już nie myśli.

    Wyobraź sobie teraz na granicy zadnej ochrony i mieszkańców narażonych na kontakt z takimi ludźmi albo biegających z nożami po ulicach.
    Wszak Niemcy mają już tyle tego, że wiecej nie chcą i nie przepuszcza przez granicę.
    I zostanie to u nas. Pedofile, terroryści.

    I w przypadku ataków tertorystycznych, będzie narracja, ze to rząd ich przyjął i ponosi konsekwencje. Tak samo kiedy nagłośnia jakieś bestialskie ataki na dzieci czy zwierzęta.
  • SwanSong 28.09.2021
    Grain
    Tak jak rząd u nas
  • SwanSong 28.09.2021
    laura123
    Masz ograniczone pojmowanie, więc widzisz tylko to, co chcesz widzieć i o czym przeczytasz w prawicowych gazetkach. Ślepak z ciebie.
  • laura123 28.09.2021
    Taka jest narracja lewactwa. Nie wiadomo z jakiego powodu czujecie się lepsi, ważniejsi od innych, kiedy jedyne co sobą reprezentujecie to głupotę. Totalną.

    Na początku wyszło, że kto nie myśli jak lewacy, to mohery. Niektorzy przestraszyli się łatki i wyparli nawet Boga, byleby tylko należeć do tzw.elitki.
    Pamiętam jak lolezanki mówiły mi, jak mogę mieć inne poglądy niż one, przecież tym wpisuję się w wiesniactwo, w te Grażyny i Janusze.
    To bylo ważne. Dla niektórych nadal jest.

    A ja mam w nosie do kogo mnie przyczepia. Ważna jest dla mnie moja Ojczyzna.
  • SwanSong 28.09.2021
    laura123
    Moher to określenie starszej kobiety, która myśli tylko o dobru Radia Maryja. Nie wiem, co to ma wspólnego z tematem lewicy.
    Twoja Ojczyzna jest też moją i wolałabym, aby jej się powodziło. Prawica robi wszystko, żeby było odwrotnie.
  • laura123 28.09.2021
    Czyli co robi?
    Powodzilo ci się za rzadow PO, kiedy na nic nie było pieniedzy, kiedy Niemcy brali za bezcen nasze banki, media, ziemie, firmy?
    Dobrze ci się z tym i w tym żyło?

    Moher, to określenie katolików, bez wzgledu na wiek. To forma, która miala za cel wyszydzic wiarę i przywiązanie do tradycji. A tym samym wykazać niziny intelektualne myslacych inaczej niż lewactwo.
  • Shogun 28.09.2021
    laura123 a teraz są na coś pieniądze? XD Na onkologię nie było, dla nauczycieli nie ma, dla ratowników medycznych nie ma, ale na pińćset plus aby kupić głosy jest, na propagandę Kurskiego co ludziom wodę z mózgu jest i dla nierobów siedzących w sejmie na podwyżki diet też jest. Rzeczywiście świetna władza, pogratulować "lepszego życia".
  • Shogun 28.09.2021
    Robi*
  • laura123 28.09.2021
    Shogun ile zarabiają lekarze? O ile podnieśli im stawki od początków pandemii?
    Ile zarabiają nauczyciele, majac przypominam prawie trzy miesiące wolne od pracy i płatne?
    O ile wzrosły dotacje na onkologie a jakie byly za rządów PO?
  • SwanSong 28.09.2021
    laura123
    Z każdą wypowiedzią udowadniasz swoją niewiedzę. Skoro nauczyciele zarabiają tak dużo, to czemu są takie wielkie braki kadrowe? Myślenie nie boli. I jak zwykle typowy argument, a jak za PO, jak za PO? PO nie rządzi i tyle. Pis ma drugą kadencję, to niech zacznie coś robić, a nie tylko kraść i robić z Polski pośmiewisko.
  • SwanSong 28.09.2021
    laura123
    Ile spraw prowadziłaś o zabieraniu za bezcen ziemi i form przez Niemców? Czy tylko papugujesz przekaz dnia, bo na własne myślenie nie masz czasu?
    Mnie się akurat żyło dobrze i teraz, przedsiębiorczy ludzie sobie radzą.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 skończ już się kompromitować, zamiast tego przypomnij sobie kto dostał 2 miliardy pierwotnie przeznaczone na onkologię.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    A nie tylko ciągłe pieprzenie "a bo za peło ble ble ble...
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 Pamiętam jak lolezanki mówiły mi, jak mogę mieć inne poglądy niż one, przecież tym wpisuję się w wiesniactwo, w te Grażyny i Janusze. - jeju, straszne. Normalny człowiek ma takie gadki w du... i myśli swoje, niezależnie czy jest za PiS, PO, SLD, PSL itd.
  • laura123 28.09.2021
    SS, usiłuje odnieść się do rozumu, ktorego za wiele nie masz, ale tu nawet resztki wystarczą, żeby zrozumieć, że pis za dużo daje tym nauczycielom, przy ich marnych wynikach pracy, lekarzom, ktorzy olewaja pacjentow, pielegniarek, ktorym się nawet telefonu nie chce odebrać.

    Krzyczeć można, ale po co?

    PO mialo te wszystkie grupy w pogardzie. Lekarze, pielęgniarki, większość wyjeżdżała za chlebem.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 A za PiS-u wracają do Pislandii mlekiem i miodem płynącej. xD
  • laura123 28.09.2021
    cos_ci_opowiem owszem duzo ludzi wróciło. Za PO wyjeżdżali masowo, taki był dobrobyt.
  • Jared 28.09.2021
    laura123 ależ poziom urojeń XD
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 LEkarzy, pielęgniarek? Nie rozśmieszaj mnie. Nawet ci, co wrócili z holenderskich szklarni to nie dlatego, że w pislandzie jest tak super, powodów może być mnóstwo.
  • laura123 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, no i dlatego Niemcy i Holendrzy płaczą, że nie ma im kto szparagow zbierać. Przez rozdawnictwo pisu, przez te 500 plus.
    Uchodźców niech zmusza fo roboty, skoro zaprosili... ale ci mają ich w czterech literach. Nie po to pojechali przeciez...
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 jakiś schemat rozmowy z Tobą i Celinką muszę wyrysować, bo prędzej czy później zawsze stanie na uchodźcach. xD
  • laura123 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, nie ty walcz! O niemiecką gospodarkę, i o to żebyśmy znowu mysieli do nich wyjeżdżać. A tak bedzie gdy PO dojdzie do wladzy. Znowu wszystko sprzeda, co ma jeszcze jakaś wartosc, a później wygodnia nas na trawke... Niemcy się ucieszą.?
  • laura123 28.09.2021
    A jak będą chwalić PO! Pod niebiosa!
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 a za pełoo blblblblblblblblblblb... nuda.
  • laura123 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, no za peło walczysz przecież, no bo za kim?
  • SwanSong 28.09.2021
    laura123
    Ale o czym ty mówisz? Ja pytam, skąd są braki kadrowe wśród lekarzy czy nauczycieli, skoro tak dużo zarabiają, a mało robią? Może masz jakiś pomysł?
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    SwanSong niedługo suwerena będą leczyć kapłani, bo felczerów też już prawie nie ma, ciekawe jak wtedy będą zawodzić i kogo za to obwiniać :D
  • SwanSong 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Na trzy Zdrowaśki do pieca = medycyna przyszłości w Polsce.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Grain "Renta mi rosła po 5 zł rocznie. Teraz rośnie po siedemdziesiąt parę złotych tj o 15005 PROCENT wobec tych 5 ZŁ." Renta, czyli jesteś na utrzymaniu społeczeństwa. O ile ona miała rosnąć, jeśli nie było inflacji, a był czas, że miała miejsce deflacja? Zatem głosujesz na PiS nie dlatego, że to dobre dla Polski, tylko dobre dla Twojego portfela, jeśli dobrze rozumiem. OK, twoje prawo. Tylko przez taką politykę za chwilę za tę rentę nie kupisz nawet hamburgera, bo inflacja tak wypierdzieli i nie będzie miał kto tego hamburgera zrobić, bo nie będzie się mu to opłacało. Hamburger to przykład (w Wenezueli kosztuje całą wypłatę), możesz podstawić dowolny produkt, który dziś jeszcze możesz kupić bez problemu.
    A nawet jeśli apokaliptyczne wizje wenezuelskiej inflacji w Polsce się nie spełnią, to z tygrysa Europy PiS zrobił pośmiewisko świata i dyplomatycznego pariasa tuż przy granicy Ruskiego Mira. Rozumiem, że to jest OK?
  • Grain 28.09.2021
    cos_ci_opowiem goń się kigja
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Póki co zostałem Refleksją.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    @Józef Kemilk, sam piszesz, że Jaki pomieszał jabłka, gruszki i spodnie, bo tak jest. Wiem, że nie jest to praca jednoosobowa, więc jacyś ekonomiści mu w tym pomagali, ale nie ufam raportom o ekonomii sporządzonym przez politologa. Dodając do tego przynależność do kręgu skrajnych (jak na PL) eurosceptyków - nie ufam mu za grosz. Ani za centa. Poza tym, Unia Jakiemu śmierdzi, ale brukselskie koryto już nie? Hipokryzja, ale to normalne w tej formacji politycznej.
    Co do punktów:
    1. Ile środków otrzymanych w formie dotacji unijnych poszło do firm, których końcowym właścicielem jest podmiot zagraniczny? Te środki należałoby odliczyć po stronie zysków. Jeżeli jest właściciel polski i zagraniczny to rozliczyć proporcjonalnie - Jakie ma znaczenie, że park czy fontannę wybudowała firma polska, niemiecka czy francuska, skoro zrobiła to w Polsce, zatrudniając polskich pracowników i wyłoniona w legalnym przetargu? Może jakiś przelicznik zaproponujesz na przykład minus 75% za zagranicznego właściciela, a plus 75 za polskiego? A jeśli wydane na tę fontannę pieniądze wracają częściowo do niemieckiego i francuskiego podatnika, to chyba nawet dobrze, bo jest mniejsza szansa, że się wkurzy i sam się obróci przeciwko UE?

    2. Jakie koszty ponieśliśmy na urzędników, którzy zajmują się rozdzielaniem i rozliczaniem dotacji? To także koszty, których by nie było. Musimy odliczyć. - O naiwności, akurat miejsce dla znajomego i krewnego w urzędzie zawsze się znajdzie czy to z UE i dotacjami czy bez nich. Zawsze tak było.

    3. Ile straciliśmy z tytułu potencjalnych ceł? - a ile zyskaliśmy w portfelu, bo hiszpańskie winogrona nie są oclone? Stracić mogliśmy na przeorientowaniu eksportu ze Wschodu na Zachód, ale z drugiej strony polski eksport ma się całkiem dobrze, a polskie towary już dawno nie są postrzegane za śmieci.

    4. Koszty związane z dostosowaniem się do norm unijnych, także należałoby ująć po stronie kosztowej. Ile firm polskich padło, bo nie dało rady dostosować się do norm UE? Kolejny koszt. - tego nie wiem, ale ciekaw jestem, ile polskich firm padnie po wprowadzeniu Nowego Wału (nie na temat, wiem).

    5. Ile straciliśmy wykwalifikowanych pracowników, który wyjechali do krajów UE. Obszar trudny do oszacowania, ewentualnie do pominięcia. - Niektórzy wrócili z kasą, do tego przysyłali kasę, więc plus. Niektórzy wyjechali na stałe - trudno, ale to świadczy o Polsce i życiu w niej, tym bardziej, że nie wszyscy wyjechali z przyczyn ekonomicznych. Wyobraź sobie być gejem w Polsce. Są też ludzie, którzy wyjechali i są takim samym obciążeniem dla kraju docelowego, jakim by byli dla Polski - mam na myśli klientów tamtejszych systemów penitencjarnych.

    6. Jakim dla nas kosztem będzie stare społeczeństwo? Wielu ludzi bezpowrotnie wyjechało do krajów UE. Obszar trudny do oszacowania, ewentualnie do pominięcia. - cóż, za to bym też jednak nie winił UE - jakim kosztem byłoby dla nas 25% bezrobocie, z którym byśmy musieli się jeszcze długo zmagać, gdyby siły roboczej, zwłaszcza kiepsko wykwalifikowanej nie wchłonęły rynki UE?

    7. Pominąłbym natomiast wszelkie koszty związane ze zwolnieniami podatkowymi korporacji, gdyż raczej nie jest to związane z bytnością w UE. - ufff, chociaż temu nie jest UE winna. ;)
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    1. Jest różnica do kogo trafia kasa z dotacji. Jeżeli do podmiotu polskiego, to my mamy dochody z tytułu m.in. dywidend, jeżeli do zagranicznego to zarabia państwo z siedzibą tego podmiotu. Nie miałbym nic przeciwko, gdyby spółki ORLENU, KGHM, PKO itp otrzymały dotacje w Niemczech, Hiszpanii itp. Polska na tych dotacjach byłaby do przodu. Podałem jaskrawy przykład, by było widać o co mi chodzi.
    2. Mamy trzy razy więcej urzędników niż w PRL, a wtedy mówiło się, że jest biurokracja. Część urzędników jest po do, by dzielić kasę, rozliczać, sprawdzać projekty itp. To jest pewien koszt.
    3. Cła to utracone korzyści. Wolny handel to korzyści i o tym wspomniałem po stronie zysków. Tak naprawdę wolny handel jest największą pozycją, którą diabelnie strasznie policzyć.
    4. Widziałem parę firm, które musiały się dostosować do nowych norm. To był ich koszt i gdyby nie nakaz zmian, to by świetnie sobie radziły na rynku i podejmowały bardziej racjonalne decyzje. To jest koszt.
    5. Wyobraziłem sobie że jestem genem w Polsce. Jako, że nie można być w związku małżeńskim podpisuję akt notarialny i tam normuję relację miedzy partnerami. Na pewno nie wygłupiam się i nie chodzę na parady. Zresztą uważam, że chodzenie na demonstracje dla mnie jest niekorzystne i może przysporzyć niepotrzebnych kłopotów. A wracając do tych co wyjechali. Na każda osobą wydaliśmy kilkaset tysięcy złotych i jako, że nie pracują w Polsce inwestycja się nie zwróciła. Są transfery od tych osób, ale raczej nie pokrywają one kosztów wcześniej poniesionych. Jako, że trudny to skalkulować, pisałem że można pominąć w analizie.
    6. Bezrobocie, to trochę inny temat i wynikał z lekkomyślnego otwarcia granic w 1990 r. Korzystniejszy dla nas byłby model Chiński. Kiedyś o tym pisałem. Faktem jest, że staliśmy się dosyć starym społeczeństwem, które niby jest na dorobku. Niezbyt dobre połączenie. Jako, że trudny to skalkulować, pisałem że można pominąć w analizie.

    Taka ciekawostka statystyczna. W latach 1992-2003 (12 lat, pominąłem lata eksperymentu Balcerowicza, gdyż zmieniany był system ekonomiczny) średni wzrost PKB wynosił 4,35%, w latach 2005-2016 (także 12 lat, pominąłem rok przełomowy 2004, gdyż od 1.05 weszliśmy do UE) średni wzrost PKB wyniósł 3,78%, a gdyby przyjąć lata 2005-2020 (16 lat) to średni wzrost PKB wyniósł 3,49% (bez roku Covidowego 3,93%). Gdybym wziął pod uwagę jedynie ten wskaźnik, to członkostwo w UE się nam nie opłaca, opłacalne natomiast było stowarzyszenie z UE. Jak widać sprawa nie jest prosta i wymaga głębszej analizy, co pisałem w artykule.
    Dzięki za merytoryczność, sorry za czekanie, ale po prostu pracuję
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk 1. Jest różnica do kogo trafia kasa z dotacji. Jeżeli do podmiotu polskiego, to my mamy dochody z tytułu m.in. dywidend, jeżeli do zagranicznego to zarabia państwo z siedzibą tego podmiotu. Nie miałbym nic przeciwko, gdyby spółki ORLENU, KGHM, PKO itp otrzymały dotacje w Niemczech, Hiszpanii itp. Polska na tych dotacjach byłaby do przodu. Podałem jaskrawy przykład, by było widać o co mi chodzi. - polskie firmy mogą swobodnie, bez przeszkód inwestować w UE i skwapliwie z tego korzystają. Pół biedy, jeśli drogę w Polsce wybuduje Skanska albo Strabag, bo zostaje poniekąd "w rodzinie". Gorzej, jeśli są to podmioty z Chin, a to się już zdarzało i to za PEŁO :) - daleko mi do chwalenia wszystkich podejmowanych wówczas decyzji. Tanie państwo okazało się bzdurą.
    2. Mamy trzy razy więcej urzędników niż w PRL, a wtedy mówiło się, że jest biurokracja. Część urzędników jest po do, by dzielić kasę, rozliczać, sprawdzać projekty itp. To jest pewien koszt. - Nie znam liczb, ale skoro są potrzebni, to niech są. Pieniądze też trzeba umieć wydawać, bez "mózgu" operacji to się nie uda. A póki co Polska jest mistrzem w wydawaniu unijnych pieniędzy i dobrze by było, gdyby tak pozostało.
    3. Cła to utracone korzyści. Wolny handel to korzyści i o tym wspomniałem po stronie zysków. Tak naprawdę wolny handel jest największą pozycją, którą diabelnie strasznie policzyć. - to może lepiej się za to nie brać, tylko zwyczajnie rozejrzeć się? Ja sięgam pamięcią do czasów przedunijnych, pamiętam ten syf i o ile rozumiem młodzież urodzoną w tamtych latach, nie pamiętającą pierwszej dekady XXI wieku, że pewne rzeczy są dla nich nie do zrozumienia, tak ja sobie nie dam wmówić, że nie skorzystaliśmy. Wtedy nad jezioro jechało się rozpierdzianym autosanem, dziś nowoczesnym niskopodłogowcem. Choć to nie na temat. :)
    4. Widziałem parę firm, które musiały się dostosować do nowych norm. To był ich koszt i gdyby nie nakaz zmian, to by świetnie sobie radziły na rynku i podejmowały bardziej racjonalne decyzje. To jest koszt. - jeśli chodzi o normy np. dotyczące środowiska, to bardzo, bulwa, dobrze, a i tak stan powietrza w Polsce pozostawia mnóstwo do życzenia, więc o ile gorzej by było, gdyby zakłady przemysłowe mogły do woli smrodzić i spuszczać syf do rzek, jak to wcześniej bywało? Jeśli chodzi o inne normy, można się kłócić, warto by było podać jakieś przykłady, jaka firma i przez jakie regulacje miała problemy. Teraz burzą się transportowcy, że będą musieli (czy już muszą) płacić podczas jazd na zachód UE stawki obowiązujące w danym państwie, tylko cholercia, do tej pory jadą na dumpingu i koszą tamtejsze firmy. Gdyby nie UE, jeździliby tylko na wschód i wiele z tych firm by nawet nie powstało.
    5. Wyobraziłem sobie że jestem genem w Polsce. Jako, że nie można być w związku małżeńskim podpisuję akt notarialny i tam normuję relację miedzy partnerami. Na pewno nie wygłupiam się i nie chodzę na parady. Zresztą uważam, że chodzenie na demonstracje dla mnie jest niekorzystne i może przysporzyć niepotrzebnych kłopotów. A wracając do tych co wyjechali. Na każda osobą wydaliśmy kilkaset tysięcy złotych i jako, że nie pracują w Polsce inwestycja się nie zwróciła. Są transfery od tych osób, ale raczej nie pokrywają one kosztów wcześniej poniesionych. Jako, że trudny to skalkulować, pisałem że można pominąć w analizie. - to z tym notariuszem, paradami to wielkie spłycenie tematu. Co do kosztów poniesionych na edukację przyszłych emigrantów, niestety, ale rządzący sami się o to prosili i proszą. Po kiego grzyba siedzieć i wegetować w kraju za marną pensję pielęgniarki, po ciężkich przecież studiach, kiedy można dostawać 3x tyle + szacunek pracodawcy i pacjenta, a nie ciągłe oglądanie skrzywionych, roszczeniowych gęb i słuchanie wrzasków przełożonego-choleryka. Stosunki w miejscu pracy też wielu skłoniły do wyjazdu i za to nie może ani PiS ani PO ani SLD.
    6. Bezrobocie, to trochę inny temat i wynikał z lekkomyślnego otwarcia granic w 1990 r. Korzystniejszy dla nas byłby model Chiński. Kiedyś o tym pisałem. Faktem jest, że staliśmy się dosyć starym społeczeństwem, które niby jest na dorobku. Niezbyt dobre połączenie. Jako, że trudny to skalkulować, pisałem że można pominąć w analizie. - może być gorzej, przykład to np. Bułgaria. Też w UE, nie wykorzystała jednak swojej szansy.

    Taka ciekawostka statystyczna. W latach 1992-2003 (12 lat, pominąłem lata eksperymentu Balcerowicza, gdyż zmieniany był system ekonomiczny) średni wzrost PKB wynosił 4,35%, w latach 2005-2016 (także 12 lat, pominąłem rok przełomowy 2004, gdyż od 1.05 weszliśmy do UE) średni wzrost PKB wyniósł 3,78%, a gdyby przyjąć lata 2005-2020 (16 lat) to średni wzrost PKB wyniósł 3,49% (bez roku Covidowego 3,93%). Gdybym wziął pod uwagę jedynie ten wskaźnik, to członkostwo w UE się nam nie opłaca, opłacalne natomiast było stowarzyszenie z UE. Jak widać sprawa nie jest prosta i wymaga głębszej analizy, co pisałem w artykule. - no nie jest prosta i wątpię, żeby z tą sprawą raport Jakiego sobie w rzetelny sposób poradził. Duże wzrosty % PKB r/r są częste w krajach rozwijających się, a rzadkie w krajach rozwiniętych. Z niskiego pułapu łatwiej wykręcić dobry %. Poza tym to w latach 90. pozbywano się nierentownych (i rentownych niestety też) zakładów, nie po wejściu do UE. Niedobitki socjalistycznego gospodarowania załatwił już kryzys 2008.
  • Józef Kemilk 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Będziemy mieć inne zdanie i już.
    Co do pkt 4. to przemysł drobiarski i kawałkowanie kur (jestem vege, ale to nie ma nic do rzeczy). Tutaj były wymogi fitosanitarne, kafelki do sufitu, nie farba, podłoga tak samo. Właściciel mówił, że był w Niemczech to oglądać, a tam syf, oczywiście ściany malowane farbą:). On jednak musiał się dostosować - ostatecznie firma padła.
    Klatki dla kur - większe, wiem dobra dla kur, tylko czy na pewno? Firma duża więc spokojnie poniosła koszty, popadały małe firemki.
    Nieco z innej beczki. Pozyskanie dotacji z UE - firma produkująca okna. Inwestycja na wyrost, bo duża kwota dotacji, bez tego zrobiliby inwestycję znacznie tańszą przynoszącą podobne efekty. Przeważyło, że dotacja podajże 60% i tym samym znaczny wzrost majątku firmy.
    I co do wzrostu PKB. Grecja mała, biedna wzrost PKB jeżeli jest, to niewielki. Niemcy duże, chyba najlepiej rozwinięte w UE, wzrost znacząco większy i dosyć stabilny. Chiny bardzo duże państwo - wzrost diabelnie szybki, a są już na dosyć wysokim poziomie.
    Wzrost gospodarczy nie zależy tylko od wielkości i stopnia zaawansowania kraju, tylko od rządzących i otoczenia. My mamy słabe rządy (po kolei bez wyróżniania jakiegoś - pisałem felietony dotyczące kolejnych rządów), a UE idzie także w dziwnym, socjalistycznym kierunku. Tak naprawdę to cud, że jeszcze się rozwijamy.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Józef Kemilk Nie będę odnosić się do tych przykładów, jeśli jednak UE daje dotacje na dostosowanie firmy, to właściwie w czy problem?
    Natomiast podając przykłady, robisz panią lekkich obyczajów z logiki. Grecja jest krajem rozwiniętym. Niemcy notują dobre wzrosty, ale nie tak bajeczne, jak kraje rozwijające się. Chiny jeszcze dekadę temu były właśnie takim krajem, więc nie dziwota, że wzrosty mieli piękne, skoro na dodatek pół zachodniego przemysłu się tam przeniosło, a do tego pompowali PKB inwestycjami w budownictwo, skąd wzięły się ich miasta-duchy.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    *Podając przykłady państw w UE i poza nią.
  • Grain 28.09.2021
    I jeszcze jedno - wymierne, odsunięcie PIS od rządzenia, niemal zamyka kwestię reparacji od Niemiec. Kto wie, czy to głownie nie o to toczy się gra.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Te reparacje to tak będą jak wrak smoleński w Polsce.
  • Grain 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, ty jesteś bezmyślnym wrakiem
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Grain następny pisowski burak, ziew.
  • Grain 28.09.2021
    cos_ci_opowiem kigjunia, aż tak zabolało?
  • laura123 28.09.2021
    Pełowiec od siedmiu boleści, przy czym najgorsza bolaczka to pis.
    Peło to stan umysłu... zerowego! Chluba narodu!
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 Ale wy jesteście ograniczeni, że jeśli przeciw PiS to za PO inaczej niż w ramach mniejszego zła :)
  • Grain 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Hołownia nie dość, że PO - bis to jeszcze mniej rozgarnięty - a reszta to najłaskawiej rzecz ujmując - pogrobowcy.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Grain ale jaki wierzący za to :)
  • Grain 28.09.2021
    cos_ci_opowiem on tak samo wierzący jak szaman trzepiący kasę z naiwnych
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Grain znaczy jak większość kleru z pedo-bandy?
  • Grain 28.09.2021
    cos_ci_opowiem sprowadzanie kleru do pedofili - to ubóstwo myśleniowe
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Grain podobnie jak klepanie a za pełoooo blebrlnblbl i sprowadzanie opozycji do Tuska.
  • laura123 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, to wy jestescie ograniczeni, jeżeli dla was, ktoś kto nie ma poglądów jak peło jest pisowcem.

    Na każdy argument macie tylko i wyłącznie odnośnik do pisu. Jakby logiczne myślenie bylo nie do ogarnięcia.

    A ty ile razy jeszcze zmienisz nick i nic mądrego nie bedziesz miała do powiedzenia, moze czas zmadrzec, a nie tylko zamieszanie siać?
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 bo to wy jesteście zdyscyplinowanym i karnym monolitem, jak dawniej bolszewicy, tylko póki co jeszcze potraficie dostrzec chociaż Konfabulację, nie tylko PiS. Ale tylko czekać na połączenie się tych dwóch raczysk w jednego jeszcze złośliwszego stwora. A nawiasem, to nie wiem, jak kobieta może popierać ugrupowania chcące zmuszać do rodzenia dzieci z mózgiem w kawałkach i na wierzchu, zresztą myślący logicznie mężczyzna też nie powinien, ale skoro ty do mnie rodzajem żeńskim, to ja do ciebie od teraz męskim. Pytasz się mnie pod iloma nickami jeszcze będę publikował (ten jest pierwszy i jedyny na opowi), to ja się ciebie zapytam, czy wzorem swojego kolegi Celineusza nie założyłeś sobie jeszcze paru kont do robienia sztucznego tłumu i zaniżania innym ocen?
  • laura123 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, rozwoj u ciebie, patrzac na teksty, wszystko na poziomie podstawówki.... ty ucz się pilnie, zamiast brednie pisać. ?
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 równie mnie obchodzi twoje zdanie na temat mojej twórczości co okres lęgowy ptaków kiwi. Jedno, czego na pewno mógłbyś się ode mnie nauczyć to dystans - wyobraź sobie, że jestem świadom tego, że nie wszystkie moje teksty są wysokiej jakości, bo nie wszystkie piszę na serio. I co teraz?
  • laura123 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, nawet dla draki, to poziom denny... ale dla wyborców peło- dobry! ?
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 to skoro jesteś taki świetny, to po co tracisz czas na dyskutowanie tu ze mną zamiast napisać kolejny wysryw na poziomie o zdrajcach w Brukseli czy co ty tam sobie najbardziej upodobałeś?
  • laura123 28.09.2021
    cos_ci_opowiem, bo lubię patrzeć jal kompromituje się Refluksja.?
  • Starszy Woźny 28.09.2021
    A ja słucham tylko Radia Erewań i nikt mi nie zabełta błękitu w głowie..
  • Grain 28.09.2021
    cholera wie co bierzesz, ale denaturat by i mniej szkodził.
  • pansowa 28.09.2021
    Tak sobie czytam i wszyscy źli w/g naszej, intelektualnej elity portalowej.
    Może oni wystartują w wyborach, bo doskonale wiedzą, kto jest be w tym kraju i jak wszystkich uszczęśliwić (nawet w obozach koncentracyjnych).
    Więzień numer 13 już im z góry dziękuje za dotknięcie prawdziwej ojczyzny i zapoznanie się z wartościami.
    Niebo
    do wynajęcia
    Niebo
    z widokiem na raj.
  • Shogun 28.09.2021
    Za ile te apartamenty? ;)))
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Shogun za Buk zapłacz.
  • pansowa 28.09.2021
    cos_ci_opowiem
    Możesz jeszcze przemyśleć inwestycję w proctohemolan.
    I apartament będzie.
  • Shogun 28.09.2021
    cos_ci_opowiem w Niebie na socjalu lecą? To już wolę apartament w piekle z widokiem na kocioł dla świętojebliwych ?
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Shogun samopilnujący się polski kocioł, szczyt piekielnej techniki :)
  • pansowa 28.09.2021
    Shogun Musiałbyś na ostatnim piętrze kupić.
    To bardzo wysoki kocioł.
  • Shogun 28.09.2021
    cos_ci_opowiem z podajnikiem świętojebliwych? ?
  • Shogun 28.09.2021
    pansowa na 666 piętrze oczywiście mieszkał będę ;)
  • Grain 28.09.2021
    pansowa Ikar wła snie osiągnąłeś Himalaje pierdolenia od rzeczy - norma.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Shogun im więcej świętojebliwych, tym więcej strażników w kotle równocześnie, dlatego samopilnujący się, made in Bolanda. :)
  • Shogun 28.09.2021
    cos_ci_opowiem wedle zasady, Polak Polakowi Polakiem ;)
  • pansowa 28.09.2021
    Shogun A tak apropos tych tutejszych mądrali.
    Jaki jest zwyczajnym karierowiczem jak jego guru - Ziobro.
    Niech mi zatem ktoś wytłumaczy, jak te oszołomy - europarlamentarzyści pisdzielowate mogą pluć na Unię i jednocześnie pobierać sute diety?
    To jakby okupant (bo przecież mamy teraz brukselskiego) zaproponował Polakowi dobrze płatną fuchę jako strażnik w Oświęcimiu.
    Brać pieniądze od okupanta to przecież jawna kolaboracja!
    Walczy się dla idei, a nie dla kasy.
  • pansowa 28.09.2021
    Grain Lepiej Ikarów nie ruszaj, bo twoja perspektywa patrzenia na świat jest zdecydowanie niższa niż moja.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    pansowa zapytałem się właśnie pana Kemilka, jak to z tym jest, że Unia im śmierdzi, ale brukselskie koryto już nie, czekam na odpowiedź, wierzę, że się doczekam.
  • pansowa 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Właśnie tuz intelektu próbuje dać głos, zaczynając od słowa "pierdolenie".
    Ciekawe, czy takie chamstwo przeszkadza świętojebliwej?
  • Shogun 28.09.2021
    pansowa widzisz, tyle te 'idee" warte. Czysta hipokryzja aż bokami wyłazi. Bo unia "śmierdzi" ale piniońszki już nie.
    Zero honoru mają te klauny co się posłami i europarlamentarzystami śmią się nazywać.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    pansowa z nimi chyba trzeba takim językiem, jakim oni, bo innego nie rozumieją.
  • pansowa 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Ale chamstwo też jest dla wybranych!!
    O ja biedna Sowa...
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    Wyjątek wśród nich to autor powyższego tekstu, bo z nim rozmawiać da się normalnie, choć nadal nie doczekałem się odpowiedzi na mój komentarz.
  • pansowa 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Toś go jeszcze w akcji nie widział :)))
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    pansowa może da się nauczyć, naukę kończąc egzaminem ustnym i pisemnym przed komisją: Celineusz, Laura i Grain.
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    pansowa A to nie wiem, może nie widziałem. :)
  • pansowa 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Toś skład wybrał :)))
    Same wykształciuchy, może z bolesną porodowo maturą w szkółce parafialnej.
  • pansowa 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Wróóóćććć.
    To tekst Józefa! (myślałem, że powalonego Custora).
    Józef jest spokojny i nie robi jazzu.
  • Grain 28.09.2021
    pansowa nie ma jak wysięgnik
  • pansowa 28.09.2021
    Grain Jak będziesz grzeczny to ci lewaki podjazd do kotła zbudują.
    Odpieprz się ode mnie bo będzie przykro znowu.
  • Grain 28.09.2021
    pansowa śmieci mi nie straszne
  • laura123 28.09.2021
    Grain ?
  • pansowa 28.09.2021
    Grain To oczywiste.
    Jesteś największym śmieciem to co się masz śmieci bać?
  • laura123 28.09.2021
    Tuzy kultury i intelektu...???
  • laura123 28.09.2021
    Historyk, ktory zna dobrze tylko propagandową sowiecką i brat bliźniak naszej kigji... ???
  • pansowa 28.09.2021
    Uczmy się więc kultury od graina i naszej świętej, jedynej i najlepszej.
    Ona nigdy nikogo nie obraża i nie atakuje.
    Istna kraina łagodności :)))
  • Grain 28.09.2021
    ikar ty nie zasługujesz u mnie na śladową bodaj kulturę i od tej pory na odpisywanie, przecież ty łżesz łgałeś i będziesz jak to przysposobiony czekista
  • pansowa 28.09.2021
    Grain Wózkowy, znowu zacząłeś mnie zaczepiać.
    Nie radzę.
  • laura123 28.09.2021
    Wariatkowo tu przeniosles i plywasz jak ryba w wodzie.?
  • pansowa 28.09.2021
    Jesteś wariatkowa najpiękniejszym okazem :)))
  • laura123 28.09.2021
    pansowa co na to lekarze? Czy ich zjadłeś w szale??
  • pansowa 28.09.2021
    laura123 Są mną zawiedzeni, ale na ciebie czekają z utęsknieniem :)))
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    pansowa a może Laura to Ela Gawin? :D
  • pansowa 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Dać im takie wyzwanie to dopiero radość dla psychiatry :)
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    pansowa obydwie naraz, jeśli to nie ona :O
  • pansowa 28.09.2021
    cos_ci_opowiem Naprawdę rozkminianie tego przypadku zostawmy specjalistom.
    Może nie polegną :)
  • laura123 28.09.2021
    Oj, Refluksja...???
  • cos_ci_opowiem 28.09.2021
    laura123 cofa Ci się coś? To do lekarza, na to akurat nie potrzebujesz psychiatry.
  • pansowa 28.09.2021
    cos_ci_opowiem :)))
    Tu wszechstronne konsylium jest potrzebne.
  • laura123 28.09.2021
    Refluksja, naprawdę myślałaś, ze ciebie nie poznam w przebranku?
    A jak myślisz, po co stosowalam ten chwyt z kigja?
    To zawsze dziala?
  • Shogun 28.09.2021
    Żeby mówić że Unia nam nic nie daje to naprawdę trzeba mieć coś nie tak ze zwojami xD
    A żeby to zobaczyć nie potrzeba żadnych MISTYCZNYCH wyliczeń, lecz wystarczy spojrzeć jakie składki przez lata płaciła polska, jako członek unii a ile środków przez lata od unii otrzymała i tyle.
    Poza tym aby zrozumieć działania samej Unii oraz Czechów, wystarczy zapoznać się z sytuacją oraz z traktatami założycielskimi Unii, a nie płakać bo "zła Unia robi to i to" xD
    I tyle, a nie liczenie xD
  • Garść 29.09.2021
    "Grain wczoraj o 11:24
    Szkoda czasu na gadunie z lemmingami. Pewnie, że PIS ma wiele za uszami, ale uchowaj Boże przed powrotem jego poprzedników. Renta mi rosła po 5 zł rocznie. Teraz rośnie po siedemdziesiąt parę złotych tj o 15005 PROCENT wobec tych 5 ZŁ. I to nadąża za inflacją, a 5 zł by nie dało rady. Kiedyś by mówili że PIS murzynów bije, a teraz, że morduje uchodźców narażając ich na smierć głodową i z wycieńczenia, że nawet Gestapo nie grzebało nikomu w komórkach."

    Rzućcie okiem:

    Dane: http://www.wskazniki.gofin.pl/9,122,1547,2,najnizsza-emerytura-i-renta.html
    Najniższa renta - okres od - do
    675,10 ---------> 2009. 03. 01 do 2010.02.28 ( w skrócie: 2009/2010)
    706,29 -----------> 2010/11
    799,18 -----------> 2011/2012
    831,15------------> 2012/2013
    844,45------------>2013/2014
    880,45------------>2014/2015 przy inflacji w 2015: - 0,9 (minusowej)

    1000,00 ---------> 2017/2018
    1029,80 ---------> 2018/2019
    1100,00 ---------->2019/2020
    1200,00-----------> 2020/2021 inflacja w lipcu br: 5% (https://edgp.gazetaprawna.pl/e-wydanie/58038,2-sierpnia-2021/73162,Dziennik-Gazeta-Prawna/758701,Tak-ostro-ceny-rosly-ostatnio-20-lat-temu.html)

    Grain, teraz oblicz. Skąd wziąłeś te 5zł przepisowe? Pamięć aż tak szwankuje?
    O matematyce nie wspomnę. Piętnaście tysięcy,coma pięć procent Ci podwyższyli?! XDXDXD
    A może Ty siedzisz w jakiejś spółce Skarbu Państwa i nie podlegasz ustawie kominowej? :))))

    Prawdopodobnie manipulujesz własną pamięcią podprogowo, w celach propagandowych, takie samooszustwo albo... świadomie kłamiesz.

    Do wydarzeń na granicy propagandowo zmanipulowanych przez świętoszka Kamińskiego i spółki trzeba się odnieść w oddzielnym tekście.
    Czegoś takiego nie było na żadnej granicy UE!
    Jak również niewpuszczania bezstronnych obiektywów i kamer dziennikarzy.
    Poza czasami hitleryzmu/stalinizmu i paru innych dyktatur.
    Hańba.
  • Patriota 29.09.2021
    Ha, ha, ha. Bezstronnych obiektywów. Tefałszeny, polszmaty bezstronne? KGB Putina jest chyba bardziej bezstronne od tych szmatławców izraelsko - szwabskich.
  • pansowa 29.09.2021
    Patriota a czym się różnisz naziolu polski od naziola niemieckiego?
    Że jeszcze nie możesz budować obozów dla oponentów, Żydów i nie pozwalają ci na wymordowanie LGTB?
    Że nie strzelasz z wieżyczek do uchodźców?
    Jeszcze trochę propagandy tępej tvpis dla takich tępoli i się spełnisz?
  • cos_ci_opowiem 29.09.2021
    Patriota Ach no tak, przecież obiektywne są tylko TVPiS, Radryjo i Nasz Dziennik :)
  • Tjeri 12.10.2021
    Ktoś pokusił się o korektę raportu Jakiego.
    Jak ją oceniasz?
    https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/raport-jakiego-po-korektach-wyglada-zupelnie-inaczej-2-bln-zl-do-przodu-a-nie-500-mld/tff6gbj
  • Józef Kemilk 12.10.2021
    Raport na poziomie Jakiego.
  • Tjeri 12.10.2021
    Józef Kemilk :))
  • Józef Kemilk 12.10.2021
    Tjeri Jak coś to zapraszam do mojego nowego opka. Prośba o przeczytanie moich komentarzy po wyrobieniu sobie zdania o tym tekście.
    Pozdr
  • Tjeri 12.10.2021
    Józef Kemilk
    Dzięki. Czytałam, nie skomentuję. Uznałbyś krytykę za związaną z poglądami (a tak nie jest). A ja mam dość "kopania się z koniem" na opowi.
  • Józef Kemilk 12.10.2021
    Tjeri ok

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania