Poprzednie częściDrabble #2 – Reinkarnacja
Pokaż listęUkryj listę

Drabble # 22 – Klepsydra

Pewien poeta zakupił klepsydrę. Stawiając ją na biurku, zauważył, że w górnej części na piasku stoi domek. Zaczął lustrować budowlę, gdy nagle zza drzwi wyłoniła się postać drobnej kobiety. Spojrzeli sobie głęboko w oczy. Ona spuściła wzrok i oblała się rumieńcem, on delikatnie pogładził zimne szkło. Od tego dnia towarzyszyła mu przy pracy, uśmiechała się, doradzała gestem, a on pisał i odpowiadał jedynie spojrzeniem. Zapomnieli o ziarenkach usypujących się spod jej nóg, aż do dnia, kiedy zostało ich zaledwie kilka. Ona stała pogodzona z losem, on wpadł w panikę. Rozbił klepsydrę. Nie znalazł jednak nic prócz piasku i odłamków szkła.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 16

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (37)

  • Adam T 19.05.2018
    Jest coś takiego w Twoich dziełkach (nie dziełach, bo te Twoje są takie malutkie, więc dziełka), że człowiek staje "zaniemiały". Miałem napisać, że czasem jest, ale w zasadzie, odkąd Cię czytam w tych malemstwach, to właśnie tak mam. Wczorajsze było dojmująco żywe, dziesiejsze jest baśniowe.
    Podtrzymuję tezę o przypowieściach.
    Dobrze, że tu jesteś, tworzysz i pokazujesz to nam.
    Pozdrawiaki :)
  • Justyska 19.05.2018
    Wyzwanie rzucilam sobie bardziej z głupoty niż z rozsądku... zamieniło się w przygodę. Bardzo dziękuję, ze tu jesteś. :)
  • Adam T 19.05.2018
    Nie, nie. Nie zgadzam się. Z głupoty nie powstają takie teksty.
  • Masz w tym swoim pisaniu zawsze ukryte drugie albo nawet, trzecie i czwarte dno, dlatego jest takie fajne. Nie wywalasz na tacy wszystkiego, zostawiasz taką „ziemię niczyją”, gdzie czytający ma szansę pokombinować trochę po swojemu.
    Znowu świetna robota!
  • Justyska 19.05.2018
    Dziękuję Maurycy
  • Dekaos Dondi 19.05.2018
    No to jest - w moim odczuciu - wprost krótkie...lecz genialne! - Tak byli zafascynowani sobą, że zapomnieli o upływającym czasie. Ale z drugiej strony, gdy ciągle o nim pamiętali, to by nie przezyli tych pięknych chwil. On z kolei, musiał podświadomie wiedzieć, że to jest świat klepsydry, że tak się stać może. Lecz do swojej świadomości, nie chciał dopuścić, bo by musiał uwierzyć, że ją straci. Mógł klepsydrę wcześniej rozbić...i jeszcze jedno...bardziej filozoficzne→on wleciała przez tę mały otworek na wierzchołek powstałej górki. Znalazła się w...Innym Świecie. Dlatego jej nie znalazł. A odwrócenie klepsydry, by ją całą ''zasypało'', gdyby nie znikła.
    Interpretacji może być więcej.
    Szkoda, że nie jesteś starsza < :~)..było by więcej...<:~)
  • Justyska 19.05.2018
    Dekaos jeszcze trochę :) przez te drabble czuję się staro haha. Fajnie, ze się spodobało... A od czasu się nie ucieknie. Nie można czekać do ostatniej chwili
  • Dekaos Dondi 19.05.2018
    Właśnie. Jeszcze jedno - Gdy wpadła przez tą dziurkę, to czas się dla niej zatrzymał...w tej ''części klepsydry'' Nie mógł Jej widzieć. Za szybko przemijał.
  • Dekaos Dondi 19.05.2018
    Ale z drugiej strony, gdyby ciągle...
  • Aisak 19.05.2018
    Calineczka na ziarnku piasku :)

    Sympatyczne, nostalgiczne i urocze.
  • Justyska 19.05.2018
    Aida dziekuje:)
  • Dekaos Dondi 19.05.2018
    Justysco, czyżbyś planowała drabble o tematyce muzycznej? <:~))
  • Justyska 19.05.2018
    Dekaos Dondi czemu muzyczne?
  • Dekaos Dondi 19.05.2018
    Napisałaś pod Justyska: Aida dziękuję. A Aida to opera. Stąd moje skojarzenie. <:~)) Nic się nie stało:)
  • Justyska 19.05.2018
    Dekaos Dondi ach słownik zrobił mi psikus
  • Pasja 19.05.2018
    Witam
    Miłość i przemijanie. Tęsknota za czymś co odchodzi wyzwala też emocje nie zawsze pozytywne. U dni się godzą, drudzy szukają upustu swojego żalu, złości.
    Pozdrawiam serdecznie
  • Justyska 19.05.2018
    Dziękuję Pasji. Niestety czasu nic nie zatrzyma
  • Karawan 19.05.2018
    Skąd w Tobie tyle poezji? Nic więcej nie powiem. Poruszasz mnie swoimi perłami, a ta...Więc skąd w Tobie tyle poezji? Bardzo dziękuję. Bardzo! Już dawno nic mnie tak nie "szarpnęło". Dziękuję, że jesteś , dziękuję, że piszesz. Dotykam piękna - dziękuję!
  • Justyska 19.05.2018
    Karawanie... Dzięki.
  • Blanka 19.05.2018
    Justyska. Udam się na poszukiwania odpowiednich, bardziej oryginalnych słów do wyrażenia tego, co myślę o Twoich tekstach. Póki nie znalazłam - powtórzę raz jeszcze- świetnie się Ciebie czyta.
  • Justyska 19.05.2018
    Blanko, dziękuję po stokroć, że jesteś, to wystarczy
  • fanthomas 20.05.2018
    magiczno-romantyczno-smutne drabble. Świetne 5
  • Justyska 20.05.2018
    O i tu też dziękuję!
  • Pan Buczybór 20.05.2018
    No, na pewno ciekawe. Kolejne bardzo spoko drabble. Pozdro
  • Justyska 20.05.2018
    Panie Buczybor dziękuję :)
  • Canulas 20.05.2018
    Jak zaczynałaś tu wstawiać, nie pisałaś tak dobrze., Nie wiem, nie twierdzę, że nie miałaś zaplecza, ale albo cykliczne publikowanie coś w Tobie uwolnił, albo progres jest spowodowany czymś innym.

    Po mojemu, te drabble to taka Twoja główna ośw tej chwili. Nie, żebym Cię szufladował, ale naprawdę.
    Przesuwasz granicę. Kolejny ze ścisłej czołówki. (Nie odważyłbym się ich uszeregować "od-do").
  • Justyska 20.05.2018
    Canulas jeśli jest postęp to tylko dlatego, ze odkąd pisze i wstawiam A nie chowam. Jestem szczesliwsza. Dziękuję Ci za tę słowa to ogromna motywacja do dalszej pracy
  • Nachszon 20.05.2018
    Cztery rzeczy w jednym:
    - Kot Schrödingera
    - Teoria nieoznaczoności Heisenberga
    - Fenomenologia Husserla
    - Sprzężenie zwrotne

    Kot Schrödingera – wkładamy kota do nieprzezroczystego pudełka, w którym umieszczamy mikroładunek nuklearny. Ustawiamy wybuch na określny czas, ale dopóki nie sprawdzimy stanu kota kot jest zarówno żywy jak i martwy, a kiedy już sprawdzamy, jest po sprawie, bo znamy stan po wybuchu, a nie w trakcie.
    Tu pudełko jest przezroczyste, ale bariera szkła nie pozwala nam stwierdzić, czy dom i kobieta są rzeczywiste, czy to tylko na przykład gra świateł. Gdy rozbijemy, nie znamy prawdziwego stanu. Być może była prawdziwa.

    Teoria nieoznaczoności Heisenberga – akt obserwacji jest zawsze opóźniony względem zjawiska obserwowanego. To jakby kontynuacja Kota Schrödingera. Nie możemy zaobserwować danego zjawiska, w jakiś sposób nie niszcząc, nie ingerując w to zjawisko, ale wtedy staje się już ono czymś zupełnie innym, jak ta kobieta i jak ten dom.

    Fenomenologia Husserla – poznajemy tylko, co dane „na zewnątrz”, nie możemy poznać wewnętrznej istoty przedmiotu, jeżeli próbujemy to zrobić, to mamy nadal ten sam przedmiot, ale w mniejszych częściach. Dostępne są tylko fenomena. Próba sięgnięcia do istoty musiała skończyć się porażką; klepsydra, okazuje się być tylko klepsydrą, nawet jeżeli ma jakieś inne wnętrze, inne elementy poza tymi, które służą funkcjonalnościom klepsydry, to są one niedostępne.

    Sprzężenie zwrotne – nie utożsamia się podmiotu lirycznego z narratorem, ale tu aż się prosi, aby to zrobić. Klepsydra z piaskiem to czas. I jeszcze kobieta. Dla porównania Autorka Drabbli, czyli kobieta, i też klepsydra, bo przesypują się miniaturki jak piasek, aby ujawnić nam Twój wiek. To ostrzeżenie: „nie wyobrażaj mnie sobie w żaden sposób, bo mogę nie sprostać wyobrażeniom, gdy uda Ci się zobaczyć mnie w rzeczywistości, a to będzie tak, jakby ta kobieta z twoich wyobrażeń znikła”.
    Jest jeszcze jedna możliwość najbardziej prawdopodobna: istnieją Twoje drabble, a Ciebie wcale nie ma w rzeczywistości i nigdy nie było, ale to już horror.
    Na wszelki wypadek 5. Cholera wie, czym Ty naprawdę jesteś, wolę nie zadzierać.
  • Justyska 20.05.2018
    Ja to ja. Zwykła mama i kura domowa. Dziękuję... komentarz przeanalizuje w domu :)
  • Nachszon 20.05.2018
    Justyska niezwykła mama. A 5 to za jakość, niesamowitą jakość miniaturki. Tak na poważnie.
  • Justyska 20.05.2018
    Nachszon ... no to dziękuję, tak z rumieńcem. choć boję się teraz pisać, że kolejne będą dużo gorsze, bo pary mi zabraknie. A co do komentarza, to zacznę przez Ciebie odświeżać wiedzę z filozofii, bo widzę, że w mojej głowie same abstrakcje zostały...
    Pozdrawiam serdecznie
  • Ritha 21.05.2018
    Kolejna piękna miniaturka. Jak odbicie w wodzie, rozmywające się szybciej niż zdążysz zaciekawioną dłonią musnąć mokrą powierzchnię.
    W jakiś sposób bardzo smutne.
    Piszesz coraz piękniej.
  • Justyska 21.05.2018
    Dzięki, że czytasz. To cenne:)
  • Agnieszka Gu 30.05.2018
    Witam,
    Świetne drabble.
    PS. I komentarz Nachrzona też ;)
    Pozdrowionka :)
  • Justyska 30.05.2018
    Dzięki Agnieszko, to fakt musiałam przeczytać na spokojnie dwa razy :)
    Pozdrawiam
  • Margerita 28.10.2018
    Piękny tekst bardzo mi się podobał też bym taką chciała pięć
  • Justyska 28.10.2018
    Dziekuje Marg :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania