Pokaż listęUkryj listę

Opowiadania z Wieloświata: Nakładka na życie cz.1

– Wstawaj, Magdaux.

Usłyszałam przyjazny głos mojego natrętnego „budzika” wygenerowany bezpośrednio pod czaszką. Oczywiście pierwszy sygnał dla zasady został zignorowany. W ogóle to po co ktoś wymyślił pierwszy sygnał? Nie ważne… Chciałam choćby o chwilę przedłużyć błogi sen wykreowany przez implant towarzyszący.

– Magdaux, pozostało ci tylko pięć zapasowych minut. Potem konieczna będzie reorganizacja planu.

– Już wstaję, Onja! Nie musisz mnie dręczyć… – sapnęłam z pretensją do mojego prywatnego AI i zrzuciłam pościel z konopnych włókien powleczonych warstwą z czegoś tam ekologicznego.

Leniwie przetarłam oczy. Pokój wyglądał jak po przejściu huraganu, a na zewnątrz lało jak z cebra.

– Onja, włącz półwirtual i narzuć jakąś ładniejszą pogodę.

– Oczywiście, Magdaux.

Uwielbiałam ten moment, kiedy mój szary brudny pokój zmieniał się w czyste, schludne, uporządkowane pomieszczenie; gdy generowana wirtualna powłoka pokrywała zapuszczone meble i ściany, a filtr wizyjny usuwał wszystkie elementy zidentyfikowane przez implant jako… drażniące. Pogoda za oknem również przeszła metamorfozę w wiosenny miraż, a nakładka dźwiękowa wymazała odgłosy deszczu uderzającego o parapet.

– No, teraz można wstać – oznajmiłam z satysfakcją, przeciągnęłam się i zwlekłam zrelaksowane ciało z łóżka, porzucając kuszącą pościeli. Na podobiznę włoskiego strajku przeciw pobudkom, karykaturalnie powolnym krokiem wkroczyłam do łazienki i zatrzymałam się na wprost owalnego lustra zawieszonego nad umywalką. Zwierciadło, będące jednocześnie pulpitem, powitało mnie standardową groteskową emotką z uśmiechem.

– Onja, włącz GG – nakazałam i zaczęłam myć zęby w oczekiwaniu, aż AI załaduje spersonalizowane profile wyglądu sprzężone z Gender Generatorem w skrócie GG… Kto w ogóle wymyśla te nazwy?

– Ta sukienka… Nie; to za bardzo chłopięce… Ło młatko! – oplułam się pastą na bazie naturalnego koagulatu z wodorostów i drobinek mineralnych. – Chyba byłam pijana, kiedy składałam ten wygląd?

– Potwierdzam, Magdaux.

– Dobra pójdźmy w standard, bo czas ucieka. Wyświetl wariant SzaraMysz231. Spojrzałam na nijaką spódnicę i resztę kompozycji bez symboli, bez kolorów i w neutralnych do porzygu krojach. – Zatwierdzam. Włącz prysznic i program higieniczny – rozkazałam i niechętnie wkroczyłam do przepastnej kabiny, gdzie system gąbek i tamponów zamocowanych na adroidycznych ramionach zaczął dokładnie myć i szorować skórę. Te zmywarki dla ludzi ponoć zmniejszały zużycie wody o dziewięćdziesiąt procent.

Wyszłam już sucha i spryskana samoutwardzalnym polimerem na bazie inteligentnego włókna – dziś w kolorze perłowym.

Uuu! Szaleństwo obyczajowe. Chodzę po mieście wciśnięta w perłowy kondom. Cudnie…

– Idziesz do pracy fizycznie czy przez wirtual, Magdaux?

– Fizycznie – rzuciłam od niechcenia i rozłożyłam ramiona na boki, a Onja zakryła mnie projekcją wybranego wcześniej ubioru, wgrywając stosowne symulacje czuciowe. Odpowiednie kody zostały również załadowane do META-sieci, żeby inni widzieli mój wybór.

– To na mnie pora – westchnęłam ciężko.

– Udanego dnia, Magdaux.

– Przecież idziesz ze mną, Onja. Zawsze jesteś ze mną…

– Algorytmy empatyczne nakazują…

– Tak, tak; pamiętam. Chodźmy już, bo algorytmy płacenia podatku egzystencjalnego mówią, że tak trzeba – zażartowałam.

***

 

Biuro Do Spraw Archiwizacji Kultury, w którym pracowałam, jak zwykle tętniło życiem. Uśmiechnięci pracownicy – wszyscy oczywiście w kwiecie wieku i w idealnej kondycji fizycznej – zajmowali się swoimi sprawami, tworząc w wielkim openspejsie sztuczną atmosferę „ważnych spraw biznesowych”. W rzeczywistości nikt w Europie od dawna nie musiał pracować, ale jedno z pięciu centralnych AI zwanych potocznie „Wrzodami na dupie ludzkości”, wyuczonych psychospołecznie, przeprowadziło eksperyment: kilka tysięcy jaźni zamkniętych w pełnym wirtualu i przez rok zawieszonych bez żadnych obowiązków. Wnioski były zatrważające: depresja i letarg mentalny oraz spadek masy korowej średnio o 10%...

I dlatego właśnie oddano ludzkości możliwość pacy.

Huraaa!! Kurwa, cudnie… Chwała WDL-om.

– Magdaux, wyczuwam poirytowanie. Czy włączyć ci kojącą muzykę?

– Nie trzeba, Onja. Wystarczy mi moja gorąca herbata – pomyślałam przez implant, wyjątkowo wścibski implant!

– Kurde, sama nie wiem: co mnie tak dziś wszystko irytuje? – westchnęłam i siorbnęłam naparu ze świeżo wydrukowanego kubka.

– Magadaux… – Usłyszałam znajomy głęboki, ale delikatny głos, który wywołał we mnie lekką ekstazę.

– Magdaux, wyczuwam…

– Onja, daj żyć, proszę! – AI implantu wycofało się jak zbity pies. Zwycięstwo po mojej stronie! Zagryzłam wargę z satysfakcją i obróciłam się na krześle żelowym. – Barteux!? Myślałam, że jesteś na urlopie w pełnym wirtualu? – Zdziwiłam się na widok kolegi, na którego centralny serwer nałożył nakładkę GG w postaci wysokiego bruneta o przenikliwym spojrzeniu.

Ciekawe jak on naprawdę wygląda? – Przeszło mi przez myśl.

– Już wróciłem. – Musisz wypróbować Program Wenecki: widoki są cudowne, i ani dnia nie padało. – Puścił mi oko. – Miałem szczęście – zażartował.

Każdy mógł sobie ustawić taki zestaw pogodowy, jaki chciał. Nawet w realu implant mógł wymazać czucie związane z nadmiernym gorącem, chłodem czy nawet wiatrem. Sam jednocześnie dbał o utrzymanie ciepłoty ciała i gospodarkę płynów.

– Idziesz do replikatora? – spytał Bartek. – Moni’buny, chciała się spotkać przy obiedzie – uśmiechnął się, robiąc te swoje seksowne dołki w policzkach.

– Pewnie… i tak nie mam dziś za wiele pracy – skłamałam. Miałam dużo zaległej pracy, ale ten uśmiech i te dołki… Ech… jestem słaba.

Poszliśmy razem do kantyny zlokalizowanej na drugim końcu prostopadłościennego biura. Urządzenie, które wszyscy nazywaliśmy „Replikatorem”, w rzeczywistości było drukarką, zlepiającą szarą papę z owadów i kukurydzy w kształt wybranego dania. Implant korygował kolor i doznania smakowo-zapachowe.

Kiedy weszliśmy do mniejszego pomieszczenia stołówki, za wielkim oknem zajmującym prawie całą ścianę rozpościerał się widok wydm schodzących do oceanu.

Mój ulubiony program kanaryjski, uśmiechnęłam się w duchu.

Monika siedziała w jednym z żelowych foteli dopasowujących się do ciała i popijała coś, co było zwykłą wodą z witaminami i pożywką dla implantu, ale wszyscy widzieliśmy i odbieraliśmy napój jako kawę. Jej Onja przekazywał dane o wyborach personalnych do METY, a centralny system harmonizował nakładki z półwirtuala pochodzące od różnych ludzi. Z grubsza chodziło o to, żeby wszyscy widzieli to samo, tam, gdzie zachodziła interakcja pomiędzy nakładkami. Onja potrafił nawet zasymulować pobudzenie po kofeinie, „łaskocząc” neurony tu i tam.

Pomachałam koleżance i podeszliśmy razem z Bartkiem do maszynki z paszą. Ja wzięłam robaczą papę w formie gyrosa, a mój towarzysz zamówił świerszczosteka.

Uwielbiałam nadawać obleśne nazwy różnym potrawom. Tak, wiem, jestem małostkowa, ale nie mogę się powstrzymać. To chyba mój mały protest...

– Cześć Moni’buny

– Cześć Magdaux, cześć Barteux, siadajcie, ja byłam tak głodna, że nie mogłam już czekać. Świnex ze mnie, a nie buny. – Monika zachichotała perliście.

Algorytm zliczał na bieżąco zużycie kaloryczne z bardzo dużą dokładnością i uruchamiał głód wtedy, kiedy przychodziła pora na paliwo egzystencjonalne i substancje budulcowe. Co prawda teoretycznie Monika mogła zjeść więcej, kiedy chciała, ale nie sprawiało jej to wielkiej przyjemności – plus Onja katowałby ją wykładami o zagrożeniach związanych z otyłością. Wniosek z tego taki: nie jedz niczego więcej, dopóki nie przyjdzie kolejna pora karmienia – nawet dla towarzystwa.

– O czym chciałux porozmawiać? – zapytałam Moniki i wbiłam widelec z bambusowej sklejki w pysznego larwosa.

Bartek świdrował Monikę wzrokiem, przeżuwając wydrukowane „mięso”. Sam był ciekaw, co ma im do przekazania.

– Dostałam nowe zadanie – oświadczyła podekscytowana blondyneczka z działu archiwizacji literatury środkowoeuropejskiej. – Muszę sprawdzić coś w katalogu fantastyki, sektor polski. Wiem, że zawsze chcieliście tam zajrzeć i pomyślałam, że…

– Monika, przecież to zajebiście! – krzyknęłam, zapominając o bezosobowej formie zaimkowej. Kodeks etyczny surowo zabraniał płciowego szufladkowania.

Bartek spuścił wzrok i skupił się na przeżuwaniu. Wszyscy na stołówce popatrzyli na mnie z lekką pogardą. To znaczy, tak mi się wydawało, bo popatrzyli z nakładkami na twarzach w kształcie znaku drogowego z napisem „Nie popieram”.

– Przepraszam Moni’buny…

– Nic się nie stało: poproszę Onja, żeby przesunął to wspomnienie do podświadomości.

Kasowanie wspomnień było zakazane. Inne centralne AI przeprowadziło coś tam na kimś tam i tak mu wyszło… Utrata tożsamości, czy coś w ten deseń. Już nie pamiętam oficjalnego uzasadnienia.

– To kiedy? – zapytał Bartek, gdy skończył ostatni kęs.

– Co, kiedy? Aaa… Możemy iść choćby i zaraz. Mam już jednorazowy kod do archiwum… – uśmiechnęła się Monika, wskazując palcem na skroń.

 

***

Jeżeli ktoś woli czytać na Wattpadzie albo chcę zobaczyć okładkę, to zapraszam.

https://www.wattpad.com/1376514784-nak%C5%82adka-na-%C5%BCycie-de-ewolucja

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (9)

  • Vespera rok temu
    I w archiwum znajdą arcydzieło polskiej fantastyki z początku XXI wieku, "Pięć do...", a nie, to nie to, tam będzie "Niewłaściwy kolor nieba" :D Ten prysznic z gąbkami mi zgrzyta, poszłabym w jakieś ultradźwięki.
  • MKP rok temu
    Pamiętaj: algorytmy empatyczne wykazały, że codziennie mycie z kontaktem skórnym poprawia nastrój o 19%
  • Vespera rok temu
    MKP a to jak aż o 19%, to poproszę ten prysznic z gąbkami.
  • MKP rok temu
    Vespera Ostatnio czytałem artykuł - i teraz się nie zgrywam - że młodzi ludzie wybierają kilkugodzinny prysznic z dokładnym nacieraniem zamiast seksu, stąd gąbki na androidycznych ramionach, które maksymalizują przyjemność minimalizując zużycie wody.
  • Vespera rok temu
    MKP Powiem ci tak: wieczorem masaż gąbkami, co najmniej osiem godzin snu i rano mogę uprawiać seks - układ idealny.
  • Joan Tiger 7 miesięcy temu
    Też chcę takie AI – tylko wymagasz, nic przy tym nie robiąc i dostajesz. Tak, to ja bym mogła żyć. Wyobraźnię, to ty masz MKZ, ale to jedzenie – może i dobre – zniechęca swoją zawartością i jak powstaje. 😊. Poproszę Onja o słoneczko, bo za oknem szaro i buro – może Meksykański upał.
  • MKP 7 miesięcy temu
    Fajne nie?:)
  • Joan Tiger 7 miesięcy temu
    Jasne. Dobrze, że AI są posłuszne i potrafią zamilknąć, kiedy stają się nachalne. Oby żaden haker nie przejął kontroli nad głównymi ośrodkami, bo może to wywrócić ten piękny stan do góry nogami i nie będzie już tak kolorowo, kiedy AI zawładną ludzką podświadomością. Bycie pacynką, to nie życie ;).
  • MKP 7 miesięcy temu
    Joan Tiger Przejdziemy przez wszystkie zady i walety:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania