Pokaż listęUkryj listę

Opowiw *** Lekcja Polskiego

*Modyfikacja dawnego tekstu*

 

 

Szkoła jak to szkoła, stoi sobie. Nad nią słoneczko z chmurką, na dole podwórko. Oficjalnie zwane boiskiem do wszystkiego. Cała pomalowana na żółto. Niektórzy tubylcy wychodzą z złożenia, że ów kolor jest w pewnym sensie znaczącym symbolem, mówiącym o sposobie nauczania w nieco inny, niekonwencjonalny sposób. Na ścianie obok wejścia, doczepiona niebieska tablica pamiątkowa. Kawałek nieba na zżółkniętej od starości chmurce. Widnieje na niej skromny napis:

 

"Jakiś czas temu, przebywał w tej szkole z nieodżałowaną wizytą, niezapomniany Wieszcz Narodu: DoDup. Niektórych serca do dzisiaj krwawią. Już nas nigdy nie odwiedzi, gdyż musiałby rozwalić drewniane ściany literatury i wygrzebać swoje ciało z czarnoziemu prozy i poezji. A nawet gdyby tego dokonał, to raczej takiego tutaj nie chcemy, gdyż co dopiero szkoła nasza odnowiona i mógłby ściany rozkładem uwalić. Pamięć o tobie DoDupie, będzie wieczna w literkach"

 

 

Wiele lat wcześniej→Lekcja polskiego.

 

Klasa jak to klasa, pomalowana na znany wszystkim kolor. Żeby dzieciaki miały wrażenie, że przebywają w słoneczku. Na szafach od cholery różnych zabawek, napisów, gazetek szkolnych i oraz innych tego typu obiektów, które mają łączyć, a nie dzielić. I rzeczywiście łączą. Harmider do entej potęgi. Śmigają papierki, zeszyty, ołówki, temperówki, a nawet całe tornistry z przyczepionym uczniem, jeżeli dziecko ma odpowiednią po temu krzepę. A to wszystko tworzy pulsującą całość: wrzasków, wycia, tupania oraz wszelakich innych odgłosów niewiadomego pochodzenia.

 

Nagle ktoś otwiera drzwi… i jakiś czas nikt nie wchodzi, tylko klamką śmiesznie rusza. To pani nauczycielka nią potrząsa, gadając z kimś na korytarzu. To bardzo nie ładnie wprowadzać biedne dzieci w rozterkę. Oj bardzo brzydko i nieelegancko. Nie wiedzą czy przestać, czy jeszcze mogą. Jednak po chwili pani staje w klasie. Grzecznie mówi:

 

– Dzień dobry dzieci.

– Dzień dobry pani.

– Siadajcie... albo nie, lepiej wstańcie żebyście mogły usiąść z wrażenia.

– Proszę pani, nie wiem co mam robić. Jestem taki skrzywiony w pół, że aż mnie kręgosłup boli. Mam stać czy siadać.

– No przecież mówię, że macie stać.

– My już cały czas stoimy.

– No i dobrze. A teraz słuchajcie! Za niecałą godzinę, odwiedzi nas znakomity gość, który przekaże nam...

– Ja, ja, wiem. Będą prezenty!! Święty Mikołaj do nas przyjdzie! Huraaaa!! Ale fajowo!

– Cisza tam! Odwiedzi nas jeszcze bardziej sławna osoba.

– A ja nawet wiem kto! Nasz kolega z innej klasy. Ten co wrzucił petardę do pokoju i przegnał nauczycieli. Proszę pani on jest sławny. To on?!

– Jeżeli nawet, to nie on, tylko petarda. Dzieci, o czym wy mówicie. Odwiedzi nas bardzo znany powieściopisarz i poeta,: DoDup. Znacie takiego?

 

– …

– No co, nie znacie?

– …

– A może jednak?

– …

– To doprawdy smutne. Naprawdę nie znacie? Powinien was wstyd ogarnąć.

– Proszę pani, nas ogarnął, ale i tak nie znamy.

– No nic. Niedługo poznacie.

– A po czym?

– Dziecko! Po wszystkim. Toż to on z nami będzie. Jesteście szczęśliwe?

– Kiedy dzwonek?

– Po jakiemu z wami gadać. Ja o słynnym człowieku, a wy o...o czym?

– O dzwonku, proszę pani.

– No właśnie. Lecz za nim do nas przyjdzie, poddam waszej rozwadze, kilka fragmentów jego wierszy…

– O jejku. Znowu wierszowane smęcenie. Musi być?

– Oczywiście dziecko. I nie żadne: smęcenie. Ukulturalni was. A teraz napiszę na tablicy fragment wiersza: „Strumień i las”, a wy mi powiecie, co to wszystko ma znaczyć.

 

Pani bierze kredę i zaczyna pisać. Lecz najpierw ściera tablice gąbką. Rypie przy okazji paznokciem. Wiele dziewczynek zakrywa warkoczykami uszy, a chłopcy nie, bo udają, że im to wisi. Po jakimś czasie widnieją słowa:

 

cudowne głosy ptaków

szybują po liściach

niczym ręce pianisty

po klawiaturze przyrody

 

Cisza jak by ktoś maku w klasie nasiał. Dzieciaki siedzą patrzą i to wszystko.

Co to ma być – myślą sobie. – Toż to do niczego nie podobne.

 

Nagle słyszą głos pani:

– No kochane dzieci, jak rozumiecie ten fragment wierszyka. Może ty Jasiu coś nam powiesz.

– Wstyd mi takie coś omawiać.

– Twój wstyd jest nie na miejscu.

– Proszę pani. Na miejscu. Widziałam.

– No Jasiu – namawia dalej pani. – Okaż odwagę. Mówże wreszcie.

 

Jasiu stoi i tylko oczami przewraca. Spogląda na tekst, jak balon na jeża. Jeszcze nigdy w życiu, nie miał z czymś takim do czynienia. Poezja? Kto to wymyślił? Nie lepiej po ludzku pisać? Porąbało ich, czy co? – podumał jak dorosły pan. No ale musi coś powiedzieć, bo wyjdzie na głupka wśród swoich. A zatem czyta i tłumaczy:

 

– „Cudowne głosy ptaków.” Kogut paskud u sąsiadów, rano pieje i pieje. To wcale nie jest takie cudowne. Mam całą szklankę stoperów a dziadek zębów.

– Jasiu, chłopcze, tu nic nie stoi o kogucie. A tym bardziej o zębach.

– Przecież kogut to ptak.

– Ale nie ma zębów… zresztą nieważne… czytaj dalej i rozważaj…

– „Szybują po liściach.” Też kiedyś szybowałem nogą na liściu. Dupa mnie bolała kilka dni.

– Ach tak. Pamiętam. Przyniosłeś zwolnienie. Ależ Jasiu, matkości świata, pomyśl bardziej poetycko.

– „Niczym ręce pianisty” Kiedyś słyszałem o pianiście, który miał ręce w bandażach, bo mu żona w czasie koncertu, klapą przytrzasnęła, gdy ją z inną zdradził na bębnach, a on nie zdążył cofnąć.

 

– Jasiu, ty wysil wyobraźnie. Omijasz meritum wiersza. Czy to takie trudne? Widzę niestety, że tak. A może któreś z was, Jasia ukierunkuje, bo Jasiu sobie nie radzi w tej materii. Zuzia, ty przeczytaj ostatnią linijkę i wytłumacz, o co w tym biega. No to Zuzia czyta:

– „Po klawiaturze przyrody.” Ja tam proszę pani, wolę taką zwykłą klawiaturę. Mniej na niej drzew, zwierząt i różnych innych śmieci.

– No Zuzia, jestem pod wrażeniem. Chociaż trochę rzekłaś poetycko.

– Bo nie jestem głupia, jak głupi Jasiu. Wczoraj mnie odwiedził w domu. Ale później nerw go szarpnął i mnie walnął.

– Czym dziecko?

– Klawiaturą, proszę pani.

– Jak widać to ci wyszło na dobre. Podziękuj Jasiowi.

– Jeszcze czego.

– My też chcemy poczytać poetyckie głupoty – słychać inne zawiedzione głosy.

– Cieszy mnie, że chcecie. Oto kolejny fragment z wiersza: „Wiedźmowy czar” Na tablicy pojawia się tekst:

 

coś za jedna

z czego spadłaś

co tak kukasz z kąta

czy odbiła ci klapeczka

możliwe że piąta

 

O! – zakrzyknęła dziatwa. – To może być.

 

– Mnie kiedyś mama powiedziała, że mi brakuje piątej klepki, ale ja byłem cwany i ją odnalazłem przed domem.

– A widzisz dziecko. Niektórzy do końca życie nie odnajdą. Zresztą sama nie wiem. To teraz proponuje fragmenty dwóch wierszy: „Przeinaczenie” i „Wybór”. Czytajcie uważnie.

 

zawiść usnęła w przyjaźni

miłość daleko za nami

mózg defektem umysłu

odbiciem w obrazie

rani

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 w pryzmacie ludzkich cierpień

blask światła zwabia ich duszę

raj otchłań niepewność pytanie

wyzwala pogodzić się muszę

 

Znowu cisza. Tym razem o wiele dłuższa. Nie tylko mak zasiano, ale wszelakie odgłosy schowano do pokoi dźwiękoszczelnych. Nagle głos zabiera pani:

 

– No, kto jest chętny. Co znaczą te słowa. O widzę, że paluszek podniosła Kunegunda. A swoją drogą, co to za imię? Masz je od urodzenia?

– Tak proszę pani.

– Mniejsza z tym. Co nam powiesz? Jak rozumiesz słowa na tablicy?

– Nienawiść udaje przyjaźń, miłość to wnerwia i sobie idzie precz, mózg i umysł po jednych pieniądzach, są w odbiciu obrażone i miłość też by zraniły, ale była przezorna i sobie uciekła, zostawiła ich samych, niech sobie robią co chcą matoły jedne, brzydkie obleśne pokraki, niech ich światłość zwabia, a najlepiej niech polecą do otchłani, skoro wojują z miłością i niech się lepiej z tym pogodzą, to jeszcze mają szansę, głupole jedne...

 

– Kunegundo, wystarczy. Doprawdy ciekawa twoja interpretacja, aczkolwiek...

– Ktoś za panią stoi, proszę pani.

– Z tyłu? O! Rzeczywiście. Wieszcz DoDup. A Pan tu skąd? Tak znienacka? Oj nie ładnie, tak straszyć ładną kobietę i dzieci. Pana zachowanie powinno być nienaganne, jak na wieszcza przystało, a nie tak nagle… no nie… przepraszam, co ja wygaduję… serdecznie witamy.

– Ale ja tu cały czas siedzę.

– Jak to cały czas? A gdzie zapytam?

– W szafie.

– Wieszcz w szafie. Pierwsze słyszę. Mole nie atakowały?

 

– No cóż. Miewam dziwne pomysły. Nie chciałem przeszkadzać. A swoją drogą kochane dzieci jesteście urocze. Te wasze interpretacje…

– Nie wszystkie zdążyły kochany Wieszczu, ino: Jasiu, Zuzia i Kunegunda.

– Nie szkodzi. Mam wyrobiony pogląd.

– Proszę pana! Czy Wieszcz, to to samo co Wesz?

– Dziękuję z trafne pytanie dziecko drogie. Czasami rzeczywiście, jestem nawet gorszy od: wszy. Szczególnie jeżeli chodzi o moją twórczość... ale nie tylko.

– Ależ co pan mówi. Tak nie przystoi znanej osobistości. Bez przesady z tą samokrytyką. Masz pan innych od tego. A fe!!!

 

Dzieci patrzą ciekawie. Po raz pierwszy w życiu widzą Wieszcza Narodu na żywo. Mogą go sobie pooglądać ze wszystkich stron. Nawet podotykać. Przedtem też innych widzieli, ale tylko na obrazku. Są z lekka zawiedzione. Szczególnie wyglądem. Taki jakiś łachmyta. Żółta koszulka, żółta czapeczka. Ciekawe co jeszcze ma żółte – myślą sobie dzieci, ale to już po cichu.

 

Możecie zadawać pytania.

 

– Czy pan jest obrażalski?

– Ja?

– To moja koleżanka z sąsiedniej klasy pana nauczy.

– Dzięki chłopcze za troskę, ale jestem zmuszony odmówić.

– Lubi pan muzykę? Bo ja tak, ale fajową.

– Ja też lubię fajową, taką i siaką.

– No to my coś panu zaśpiewamy. Chce pan?

– Dzieci drogie. Wiem jak śpiewacie. Pan Wieszcz nie ma zapasowych uszu, gdyby mu te, co ma, zwiędły.

– Ależ niech śpiewają. Chętnie posłucham. Tym bardziej, że mam dzisiaj urodziny.

– No to już na pana odpowiedzialność. Ostrzegałam gdyby co. Chwila, jak to urodziny, które?

– Jedyne.

– Aha. No to dzieci zaczynajcie. Skoro już musicie, to najlepiej zaśpiewajcie fragment: „Słodkiego torcika” skoro Pan Wieszcz, ma urodziny. Zatykam uszy.

 

trochę życia przeminęło już

lecz następne przyjdą dni

wszystkie troski stąd

niechaj idą w kąt

bo ty właśnie

święto swoje masz

 

chce ci się żyć

chce ci się wyć

twoje święto

razem z nami dziś

 

– Bardzo ładnie, dzieci kochane. Skąd ja to znam? Ale teraz siku muszę. Specjalnie dla was tak długo wytrzymałem. Ale jeszcze wrócę i z wami trochę pobędę.

– Obiecuje pan?

– Obiecuję.

– Bo po dzwonku nas nie będzie.

– Nie rozumiem – pani wtrąca swoje trzy grosze szkolne. – Wieszcz i siku? Takie coś zwykłego? Zuzia, pokaż panu.

– Nie musi pokazywać. Sam trafię.

 

Po chwili DoDup wraca. Bardziej uśmiechnięty taki. Ulżyło mu. Siada wygodnie na parapecie otwartego okna, by na dzieci ukochane spozierać, a jednocześnie zaczerpnąć z pięknej okolicy: weny twórczej… i wychyla za bardzo do tyłu swoją poezję, w kierunku prozy, co na dole.

 

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 3

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (10)

  • Zenza 7 miesięcy temu
    Twój eklektyczny styl rozpoznam wszędzie. Pisząc, nie ograniczasz wyobraźni czytelnika. Dajesz poczucie wolności i swobody.
    ps. zainspirowałeś mnie wierszami.
    Ścisk :)
  • Dekaos Dondi 7 miesięcy temu
    Zenza↔Dzięki:)↔Eklektyczny styl. Hmm... nie mnie oceniać. Jest jak jest:)↔Pozdrawiam🙂:)
  • Pasja 7 miesięcy temu
    Masz rację, z tymi słonecznymi barwami i wieszczami. Tysiąclatki, jako szkoły-pomniki Tysiąclecia Państwa Polskiego: płaskki dach, żółte barwy i place rekreacyjne za szkołą. Okna, dużo okien i światła i wieszcze DoDupy.
    Tablica upamiętniająca takiego wieszcza była wizytówką szkoły.
    I to stanie na baczność na apelach pozostawiło trwały ślad na całe życie. Moim wieszczem szkoly podstawowej był Adam Mickiewicz, ale nie miałam okazji poznać jego osobiście. Choć jego Litwo Ojczyzno Moja
    musieliśmy znać jak pacież.
    Kiedyś interpretacje wierszy byly też po jednej linii i nie można było myśleć inaczej jak polonistka. Twoje spojrzenie jest bardziej wyedukowane na swobodne poruszanie się po wersach... Jedno, co pozostało, to epitet głupiego Jasia - Ponadczasowe!

    Pozdrawiam
  • Dekaos Dondi 7 miesięcy temu
    Pasjo↔Można by skrótowo rzec, że nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej, lub tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej:)↔A przeważnie jest jak jest:)
    Dzięki za ciekawy komentarz:)↔Pozdrawiam 😀:)
  • Józef Kemilk 7 miesięcy temu
    Omawianie wiersza wzorcowe, też się tak czułem jak te dzieci. Atmosfera jak należy 😀
    Pozdr
  • Dekaos Dondi 7 miesięcy temu
    Józef Kemilk↔Dzięki:)↔Jam rad, że atmosfera nie zawiodła:)↔Pozdrawiam😀
  • Marek Adam Grabowski 7 miesięcy temu
    Rewelacja! Wybornie napisane, pełne humoru i typowego dla Dekaosa szaleństwa. Szkoła jeszcze gorsza niż z tej mojej serii o Ewce. Pozdrawiam 5
  • Dekaos Dondi 7 miesięcy temu
    Marek Adam Grabowski:)↔Dzięki:)↔Miło mi, skoro tak. Bywa, że wymyślam sytuacje, w trakcie:)
    Pozdrawiam😀
  • Piotrek P. 1988 7 miesięcy temu
    Ha ha ha ha ha 😆. Bardzo dobrze dokręcona komedia, pokręcona historia i odjechane zakończenie 😂

    5, pozdrawiam 🤯 😀
  • Dekaos Dondi 7 miesięcy temu
    Piotrek P.1988↔Dzięki:)↔Chciałem, żeby taką właśnie byłą:)↔Pozdrawiam😀:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania