Pokaż listęUkryj listę

Opoww *** Postɑć ɳɑ Leśɳej Ścieżce

Inna wersja dawnego tekstu

   

   

Ośnieżone świerkowe drzewa, po obu stronach leśnej ścieżki, otulone całunem poświaty księżyca, niczym wyciosane ze śniegu roślinne posągi, tworzą swoisty, baśniowy szpaler. Minęło już wiele dni od tamtego wydarzenia, ale im więcej czasu upływa, tym jest mu trudnej. Kocha nadal ludzi, lecz jednocześnie denerwuje go ich obecność. Jakby nie cały film oglądał… jakby niektórych istotnych scen brakowało.

 

Nie ma w nim fizycznego chłodu. W ogóle mało co odczuwa i pamięta. Wie tylko, że po coś tu przyszedł. W tym szczególnym dniu, jakiś wewnętrzny głos podpowiada, że doświadczy czegoś, czego nie zrozumie. Tym bardziej, że to tylko zwykły kawałek lasu. Nawet zwierząt nie widać. Podobno dzisiaj mówią ludzkim głosem. Może by coś powiedziały. Wyjaśniły istotę wiecznie rozszarpywanego sensu, by wreszcie ujrzeć wnętrzności i zrozumieć.

 

Nie czuje się przygnębiony tą całą sytuacją. Widocznie zimno na tyle, by chociaż trochę ją zmrozić i za bardzo nie ranić. Ciężkie zmieszane gwiazdki, lśnią na igliwiu srebrną poświatą. Tulą gałęzie prześwitującym, zamglonym tunelem.

 

Nagle świerki, zaczynają się lekko kołysać. Najpierw prawie niezauważalnie, by po chwili o wiele intensywnej. Czuje na policzkach… ciepły, ożywczy podmuch, oderwany swoją niepasującą innością, od leśnego świata w którym przebywa. Jakby coś nieokreślonego, zaistniało między drzewami. Z gałązki widocznej na tle księżyca, spada trochę topniejącego śniegu.

 

Na końcu drogi dostrzega nieruchomą postać.

 

Z takiej odległości nie może widzieć dokładnie, by rozpoznać twarz. Lęku nie ma w nim wcale. Dziwi go tylko, że pojawiła się nagle, nie wiadomo skąd. Biegnące myśli w umyśle, natrafiają na różne przeszkody, uwikłane w pajęczynę pytań. Postanawia iść w jej kierunku. Podejść bliżej, by rozpoznać. Gdzieś w podświadomości kiełkuje przypuszczenie, kto to może być. Nie wie jednak, jak ma na imię. Zapomniał. Nawet wyglądu za bardzo nie pamięta. Księżyc nadal jasno świeci, a śnieg trzeszczy pod stopami. Zostawia ślady, a one zostawiają jego.

  

Wtem zdaje sobie sprawę, że im bliżej celu, to widzi postać mniej dokładnie. Nie zraża się tym. Chce być bardzo blisko. Żeby dotknąć, spojrzeć, wiedzieć na pewno. Niestety, obraz coraz bardziej niewyraźny. Robi się przezroczysty. Rozcieńczany niewidzialnym pędzlem na białym płótnie, zanika zupełnie. Nie chce uwierzyć w tę prawdę. Gdy zaczynał wędrówkę, dostrzegł w oddali leżącą gałąź. Teraz, gdy przekroczył granicę, nikogo już nie ma.

 

Próba nawiązania rozmowy, nie przyniosła żadnego rezultatu. A miałby przecież tyle pytań i tyle chciałby powiedzieć. Za tak wiele przeprosić.

 

Postanawia iść do tyłu. Wszystko się powtarza. Im jest dalej od tego miejsca, tym postać jest bardziej widoczna. Gdy wreszcie wraca do punktu wyjścia, widzi ją o wiele wyraźniej, niż za pierwszym razem, ale nie na tyle, żeby mieć pewność.

 

Na drugi dzień przychodzi w to samo miejsce, o tym samym czasie. Wszystko się powtarza dokładnie tak samo. Im jest bliżej, tym bardziej przez postać prześwituje las. Mimo wszystko nie chce się poddać. Wierzy, że w końcu poczeka na niego. Chociaż trochę z nim pobędzie. Nawet gdyby mieli wspólnie intensywnie milczeć.

  

Aż pewnego razu, odczuwa w tym miejscu tak silnie czyjąś obecność, że nawet poświata księżyca wydaje się piękniejsza, a mróz mniej doskwiera. Powraca wiele wspomnień, lecz przez ledwo uchylone drzwi. Nie do końca rozpoznane ptaki wędrowne, do zakątków umysłu. Dobre i to. Ma wrażenie, że słyszy ulubioną melodię. Nieśmiało wracają skojarzenia, tylko nie bardzo wie, z czym. Dźwięki dobiegają zewsząd. Mieszają się z padającym śniegiem. Małe śnieżynki w kształcie nut, lecą na ziemię, zostawiając ślady na pięciolinii wyrzeźbionej z lodu, w nie do końca zrozumiałych miejscach muzyki.

 

Dostrzega ślady stóp. Inne od swoich. A może tylko, tak naprawdę, bardzo chce... zobaczyć, usłyszeć, uwierzyć?

 

Kiedy następnego razu wraca w to miejsce, nie widzi żadnej postaci. Już nigdy się nie pojawia. Nawet niewidoczną obecnością. Zostaje tylko zwykła ścieżka. Cieszy się, że było mu dane odczuć tak mało, a jednocześnie tak wiele, mimo tego, że wcale na to nie zasługiwał.

 

Okaleczoną gałąź ugina ciężar zmrożonego śniegu, lecz nie łamie do końca.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (8)

  • Justyska 05.08.2021
    Nasuwa mi sie szkło powiększające ustawione tak blisko przedmiotu, ze nie sposob go zobaczyc... czasem potrzeba perspektywy i otwartego opisu.
    Piękny zimowy opis. Bardzo na tak.
    Pozdrawiam!
  • Justyska 05.08.2021
    *otwartego umysłu (sorki:)
  • Dekaos Dondi 05.08.2021
    Justysko↔Dzięki:)
    Twoje nawiązanie do szkła powiększającego, bardzo przypadło mi do gustu:)↔Pozdrawiam:)
  • Wrotycz 05.08.2021
    We śnie łatwiej nawiązać kontakt.
    Dedusiu, opko ma wielką moc. Daje nadzieję, że Tam...
    Uniosłeś bez patosu, sentymentalizmu (nawet ten całun poświaty nie drażni, bo nawiązuje do tematu).
    Bardzo mi się podoba zagadka odległości, sposób oddania przeżyć bohatera, i klimat.
    5.
  • Wrotycz 05.08.2021
    Oczywiście wiem, że snu nie opisywałeś, żeby nie było.
  • Dekaos Dondi 05.08.2021
    Wrotyś↔Dzięki:)↔Ano. Nie istnieje↔na pewno w tej sprawie, Można wierzyć lub nie.
    Tak sobie pomyślałem... a gdyby spojrzał przez lornetkę lub chciał zrobić zdjęcie?
    Pozdrawiam:)
  • Piotrek P. 1988 05.08.2021
    Bardzo klimatyczne i inspirujące. Przenikające gąszcz umysłu. 5, pozdrawiam :-)
  • Dekaos Dondi 05.08.2021
    Piotrek P.1988↔Dzięki za: przenikające itd...:)↔Pozdrawiam:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania